تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خواص آبغوره + آموزش تهیه آبغوره خانگی

خواص آبغوره + آموزش تهیه آبغوره خانگی

آبغوره حاصل انگور نرسیده (غوره) است که طعمی ترش دارد. مصرف آبغوره فواید و کاربرد های زیادی دارد. با توجه به طبع سردی که دارد، علاوه بر کاهش وزن و لاغری، برای کاهش فشار خون و فعالیت های کیسه صفرا مفید میباشد.

از دیگر فواید آن میتوان به طعم دادن غذاها، سالاد و تهیه ترشی اشاره کرد. در بعضی اوقات میتوان از آن برای جایگزینی از آب لیمو ترش و سرکه در غذا استفاده کرد.

در این بخش از سایت متا راز قصد داریم به طور کامل به بررسی خواص آبغوره بپردازیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

چه کسانی نباید آبغوره مصرف کنند؟

با طبع سردی که از آبغوره میدانیم، افرادی که دارای مزاجی سرد هستند، باید در مصرف آن احتیاط کنند چراکه یا دچار ضعف عصبی میشوند یا در پی افت فشار، دچار سرگیجه میشوند.

زنان باردار نیز باید تحت نظر پزشک مربوطه خود، آبغوره مصرف کنند که به جنین آسیبی نرسد. افرادی که از زخم معده یا از التهاب روده زنج میبرند نیز ملزم به عدم مصرف این ماده خوراکی هستند.

اگر از فشار خون، بیماری های قلبی و کلیوی رنج میبرید نیز باید بگوییم زیر نظر پزشک مربوطه اقدام به مصرف آبغوره کنید و هرگز سر خود از آن استفاده نکنید و سلامت خود را به خطر نیندازید.

آبغوره برای چه کسانی مفید است؟

مصرف آبغوره، موجب افزایش اسیدیته معده خواهد شد. این اسید، کار هضم غذا را برای معده آسان میکند.

پس اگر غذای سنگین و چرب میل کردید، بلافاصله برای دوری از معده درد و احساس دل پیچگی، آبغوره مصرف کنید. با افزایش سن، معده افراد سالمند دیگر مثل قبل اسید تولید نمیکند و هضم غذا با مشکل همراه خواهد بود. مصرف آبغوره دلیلی برای عدم مراجعه به پزشک و هدر رفت هزینه هاست.

خواص پزشکی آبغوره

هنگام کمبود ویتامین C در بدن، مخاط دهان دچار التهاب میشود و همچنین خونریزی در لثه ها رخ خواهد داد. آبغوره با دارا بودن ترکیباتی از ویتامین C از این اتفاقات در بدن جلوگیری میکند.

از دیگر ویتامین های موجود در آبغوره میتوان به ویتامین A، کلسیم و آهن اشاره کرد. این ویتامین ها در روده و معده، با ترکیباتی از املاح ضد عفونی کننده مخلوط میشوند و از وجود کرم و انگل در این قسمت جلوگیری میکنند و پاکسازی انجام میدهند.

میتوان از این ماده خوراکی برای روان کننده معده و روده نیز استفاده کرد. اگر پا درد، کمر درد، سیاتیک و یا روماتیسم دارید میتوانید با مصرف آبغوره به دلیل دارا بودن اسید آلی پتاسیم، از این درد های کلافه کننده رها شوید.

با چربی سوزی در ناحیه کبد، از شر زردی، کک و مک، جوش های چرکی خلاص شوید. با این حفظ تعادل، پوست شفافی خواهید داشت و به مرور زمان لک های پوست، از بین خواهد رفت.

بانوانی که مشکل قاعدگی دارند میتوانند با مصرف این خوراکی ترش مزه، دوران قاعدگی خود را به جلو بیاندازد. آبغوره علاوه بر کبد، روده و معده، کلیه نیز از وجود این خوراکی مفید مستثنا نخواهد بود. این ماده خوراکی با کمک در سم زدایی بدن و کلیه ها، تمامی سموم بدن را دفع میکند.

اگر دچار اسهال شده اید می توانید از این ماده خوراکی مصرف کنید تا برای دفع مشکلی نداشته باشید. آشپزان حرفه ای با توجه به خوش طعم بودن آبغوره ، از آن برای طعم دار کردن غذاها استفاده میکنند.

آبغوره خانگی

اگر به عفونت گوش به علت ماندن در آب استخر یا دریا دچار شده اید نیز میتوانید برای درمان عفونت گوش از سرکه و آبغوره استفاده کنید.

چنانچه در هر فوصولی از سال دچار سرماخوردگی و گرفتگی صدا شدید، برای رهایی از خلت و سرفه با غرغره کردن آبغوره از تورم گلوی خود جلوگیری کنید.

اگر از بواسیر رنج میبرید با استعمال آب تره و آبغوره در محل مربوطه بعد از اجابت مزاج (دفع متفوع) درمان بواسیر را به جلو بیاندازید.

اگر دمای بدنتان بالاست، تب یا سل ریوی دارید، با مصرف این ماده خوراکی حرارت بدن و عطش (تشنگی) را کنترل کنید.

لازم به ذکر است که نباید آبغوره برای زمان زیادی بدون استفاده بماند چون هرچه زمان بگذرد ویتامین C آن کاهش می یابد و نمیتواند به خوبی اثرات خود را به بدن برساند. آبغوره میتواند با کاهش کلسترول از بروز تصلب شرائین (چسبیدن پلاکت ها به دیواره های رگ)جلوگیری کند.

با توجه به میزان بالای ویتامنی C که در آبغوره موجود است، فیتواسترول های موجود در آن باعث میشود که تومور های سرطانی دیگر قادر به رشد و گسترش نخواهند بود و در نهایت نابود میشوند.

آنتی اکسیدان های موجود در این مایع ارزشمند باعث میشود سلول های بدن از پیری زود رس در امان باشند.

اگر از شوره و چربی هایی که مداوم در سرتان ایجاد میشود رنج میبرید کافی است که برای رفع شوره، مقداری آبغوره را با اب رقیق کنید و به ریشه های سر بزنید.

برای رفع چربی های سر با ترکیب آبغوره با محلول سدر جوشانده شده و مقداری روغن زیتون، موهای خود را بشورید تا از چربی مو خلاص شوید.

مصرف آبغوره ناشتا

اگر به طور مداوم برای لاغری و کاهش وزن از آبغوره استفاده کنید، با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد در طولانی مدت مخاط دستگاه گوارش را با مشکل رو به رو میکند. توصیه پزشکان این است که حد المقدور به صورت ناشتا مصرف نشود.

شما با انجام فعالیت های ورزشی عرق سوز و رژیم غذایی مناسب، جایگزینی مناسب برای مصرف این ماده خوراکی قرار دهید.

آبغوره کپک زده را میشود خورد؟

از قدیم الایام مردم معتقد بودند، کپک ممکن است روی شیشه حاوی آبغوره دیده شود. با برداشتن این کپک، دوباره از ماده خوراکی نگهداری شده مصرف میکردند.

نکته اولی که میبایست رعایت کرد این است که هنگام برداشتن کپک نباید کپک با مایع مخلوط شود. بدین معنا که فقد کپک بدون قاطی شدن با آبغوره جدا شود.

نکته دوم این است که شما باید هنگامی که مقدار کپک کم است، اقدام به جداسازی کنید ولی اگر مقدار کپک زیاد بود هرگز دست به همچین کاری نزنید زیرا سلامت شما را به خطر میندازد به عنوان مثال مصرف طولانی مدت آبغوره کپک زده شما را در معرض ابتلا به سرطان قرار میدهد بنابراین بهتر است حد الامکان از مصرف ابغوره کپک زده امتناع (جلوگیری) شود.

عوارض آبغوره

  1. کسانی که از اعصاب ضعیفی برخوردارند و دچار اختلالت روانی هستند، بهتر است از این ماده خوراکی استفاده نکنند.
  2. مصرف بی رویه برای خانم هایی که باردار هستند و یا به نوازد شیر میدهند، باعث میشود که سلامت جنین و نوزاد به خطر بیوفتد.
  3. افرادی که کبدشان طبع سردی دارد، در مصرف مشروبات الکلی زیاده روی میکنند و دستگاه گوارشی ناسالم دارند بهتر است از آبغوره استفاده نکنند.
  4. مصرف بیش از حد باعث بروز گاز هایی در معده و روده میشود. دلپیچه و نفخ معده از دیگر پیشامد های زیاده روی در مصرف این ماده خوراکی است.

آبغوره خانگی یا صنعتی؟

به طور کلی همیشه موادی که شخصا خودتان آن را درست میکنید، از هر مواد صنعتی بهتر است. این برتری صرفا جهت حفظ سلامت خود و این که ترکیبات شیمیایی در آن استفاده نشده به دست آمده است.

اگر در خانواده مصرف زیادی از آبغوره دارید بهتر است خودتان با تهیه غوره ها، مراحل تهیه آبغوره را پشت سر بگذارید.

اما اگر به ندرت و مصرف کمی از آبغوره دارید، بهتر است از آبغوره های صنعتی استفاده کنید. چون با توجه به موادی که برای نگهداری از آن استفاده میشود، از کپک زدن جلوگیری میکند.

طرز تهیه آبغوره خانگی

طرز تهیه آبغوره خانگی

غوره ای که باید در نظر بگیرید، از نوع عسگری باشد چون هسته ندارند. غوره های درشت، آب بیشتری نسبت به بقیه غوره ها دارند پس غوره های درشت تر را در اولویت چیدن قرار دهید.

با انجام ۱۳ مرحله زیر، از آبغوره ای با طعم متفاوت از صنعتی، برخوردار خواهید بود:

۱. غوره ها را از شاخک و دم جدا کنید تا در مرحله نوشیدن طعم گس را احساس نکنید.

۲. با شست و شوی صحیح و بدون له شدگی غوره ها را در آب کش قرار دهید تا آب شست و شوی آنان خالی شود.

۳.  با قرار دادن غوره ها بر روی پارچه ای نخی در فضای خانه، آنان را خشک کنید.

۴. پس از خشک شدن، غوره ها را در مخلوط کن یا آبمیوه گیری بریزید. برای گرفتن پسماند غوره ها از آب، از صافی رد کنید.

۵. اما صافی تنها مرحله جداسازی پسماند ها از آب نیست، با ریختن در پارچی شیشه ای، صبر کنید تا باقی پسماند ها ته نشین شوند.

۶. آب غوره ها را در ظرفی شیشه ای دیگر بدون قاطی شدن ته نشین های ظرف قبلی بریزید و از منافذ ورود هوا جلوگیری کنید. اینکار به ۳ روش ممکن است:

۶.۱. کمی آب را با آرد مخلوط و هم بزنید تا حالت خمیری بگیرد و به دور در ظرف شیشه ای بچسبانید تا هوا به طور کامل وارد نشود.

۶.۲. دور تا دور، در ظرف شیشه ای را با چسب نواری به گونه ای چسب بزنید که هوا قادر به ورود نشود.

۶.۳. با توجه به خاصیت روغنی بودن روغن زیتون و بالا ماندن روغن در مایعات، با اضافه کردن روغن زیتون، آبغوره زیر روغن زیتون میماند و از هوا دور میماند. سپس با استفاده از کیسه فریزر که روی درپوش قرار میدهیم، در ظرف را محکم میبندیم.

شما با جوشاندن نمک همراه با آبغوره و همچنین جداسازی کف ها از روی آن میتوانید بدون استفاده از مواد نگهدارنده شیمیایی، از آبغوره ای با عمر طولانی تر مصرف کنید.

اما در ادامه شما باید حرارت را کمتر کنید و پس از حدود ۲۰ دقیقه از روی شعله بردارید و صبر کنید تا کامل خنک شود. پس از خنک شدن، آنرا دوباره در ظرفی شیشه ای به گونه ای بریزید که املاح ته نشین شده که بر اثر خنک شدن آبغوره به دست آمده، با آبغوره مخلوط نشوند. سپس در آن را ببندید.

۸. اگر آبغوره تان طعم ترشی کمتری داشت میتوانید با جوشاندن مجدد و نگه داری طولانی تر به آبغوره دلخواه خود برسید.

۹. یکی از اقدامات مهمی که در نگهداری باید انجام شود این است که از نور مستقیم خورشید در امان باشد زیرا که نور خورشید باعث واکنش شیمیایی با آبغوره می شود.

یکی از اشتباهات افراد در نگهداری، این است که با فرض عدم تفاوت در ظرف شیشه ای یا پلاستکی، سلامت خود را به خطر می اندازند. با توجه به اسیدی بودن آبغوره، این اسید با پلاستیک واکنش شیمیایی انجام میدهد که در پی آن پلاستیک تجزیه و در آبغوره حل میشوند. پس بهتر است از ظروف شیشه ای استفاده کنید.

۱۱. با ریختن در ظرف های کوچک در مصرف آبغوره صرفه جویی کنید. همچنین با انجام این کار باعث میشود بقیه آبغوره ها از معرض کپک زدن در امان باشند.

۱۲. برای بستن درهای ظرف ها بهتر است از ظرف هایی استفاده شود که دهانه ای باریک دارند. با این کار راحت تر میتوانید کپک را جدا کنید.

۱۳. از شیشه یا پارچ هایی استفاده کنید که از قبل تمیز و خشک باشند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x