تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خواص عرق خارشتر برای کبد، لاغری و بدن

خواص عرق خارشتر برای کبد، لاغری و بدن

خواص عرق خارشتر Yavaas Alhagi camelorum در طب سنتی مفیدترین و اثرگذارترین عامل سلامتی بدن شناخته شده است. به طور کلی عرقیات گیاهی برای حفظ سلامتی بدن و پیشگیری از بیماری ها حائز اهمیت است که خواص عرق خارشتر برای کبد چرب نیز توصیه می شود.

عرق خارشتر گرم و خشک است بنابراین برای کسانی که طبعی سرد دارند مفید است.

خارشتر را به صورت عرقیات، دمنوش و همچنین به صورت موضعی نیز می توان استفاده کرد و از خواص خارشتر بهره برد.

یکی از مهمترین خواص عرق خارشتر برای کبد چرب می باشد و نیز  بدن را ضدعفونی می کند و از بدن در برابر انگل ها محافظت می کند. حتی گیاه خارشتر می تواند سبب ایجاد آرامش شود و برای کسانی که مشکل خواب دارند مفید است.

در این بخش از سایت متاراز با ما همراه شوید تا در مورد خواص عرق خارشتر برای چربی کبد و دیگر بیماری ها بیشتر مطالعه کنیم تا بتوانیم از آن برای سلامتی بدن استفاده کنیم.

مشخصات گیاه خارشتر

گیاه خارشتر از خانواده باقالی ها می باشد که بوته های آن نیمه درختچه هستند و میوه گیاه خارشتر به صورت کامل شکوفا نمی شود.

ارتفاع گیاه خارشتر ۵۰-۱۵۰ سانتی‌متر است گلهای آن صورتی و خارهای آن زرد هستند. گیاه خارشتر در پاکستان، ایران، عربستان، هند رشد می کند زیرا این کشورها آب و هوایی گرم و خشک دارند که با طبیعت این گیاه سازگار می باشد.

از برگ و گل گیاه خارشتر برای درمان بواسیر و دردهای روماتیسم استفاده می شود. این گیاه معروف نامهای دیگری هم دارد با عنوان یانداق، علف ترنجبین، خاربز، دوه تیکانی.

خواص عرق خارشتر از زمان های بسیار قدیم مورد توجه طب سنتی همچنین مردم بوده است زیرا تاثیرات مثبت آن را در درمان مشاهده کردند و از آن استفاده می کردند.

خواص عرق خارشتر

امروزه مردم در همه دنیا از خواص گیاهان دارویی برای درمان و پیشگیری بیماری ها استفاده می کنند زیرا علم و آگاهی انسان افزایش پیدا کرده و مردم می دانند که طبیعت می تواند یک عامل تاثیرگذار برای سلامت جسم و بدن باشد.

با عرق خارشتر می توانید سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از بروز انواع بیماری ها جلوگیری کنید در ادامه به خواص عرق خارشتر می پردازیم.

۱ – خواص عرق خارشتر برای کبد

خواص عرق خارشتر برای کبد

غذاهای چرب، نوشابه های الکلی، عدم فعالیت و ورزش نکردن، می توانند سبب ایجاد کبد چرب شوند و میزان چربی در کبد را بالا برده و این تجمع چربی در کبد می تواند باعث مشکلات فراوانی برای سلامتی بدن شود.

کبد بزرگترین غده در بدن بوده و عملکرد کبد بسیار مهم است زیرا سموم بدن را دفع می کند کسانی که کبد چرب دارند از اضافه وزن و چاقی رنج می برند و مدام احساس خستگی می کنند.

کبد چرب باعث افزایش کلسترول و فشارخون می شود.

عرق خارشتر و دمنوش گیاه خارشتر می تواند کبد چرب را درمان یا کنترل کند. عرق خارشتر می تواند به دفع سموم و پاک کردن کبد کمک کند و چربی کبد را کاهش دهد و به کاهش فشار خون کمک کند، حتی مصرف عرق خارشتر به پیشگیری از بیماری کبد چرب می پردازد و باعث سلامت کبد می شود.

اگر می خواهید از خواص عرق خارشتر برای کبد چرب استفاده کنید می توانید از این عرق پرخاصیت یک فنجان در طول روز مصرف کنید.

۲ – از دیگر خواص عرق خارشتر برای لاغری

خاصیت عرق خارشتر برای بدن زیاد است در این قسمت به برخی دیگر از فواید آن می پردازیم:

عرق خارشتر طبیعتی گرم و خشک دارد که همین امر سبب افزایش سوخت و ساز بدن شده و کاهش وزن ایجاد کند. عرق خارشتر می تواند به چربی سوزی بدن همراه با ورزش کمک شایان توجهی کند.

همچنین مصرف عرق خارشتر سبب کالری سوزی می شود و از ایجاد چاقی و اضافه وزن جلوگیری می کند.

عرق خارشتر یک ملین قوی هست و از اختلال در دفع جلوگیری کرده و به فرایند کاهش وزن کمک می کند و از انسداد روده نیز جلوگیری می کند.

۳ – فواید عرق خارشتر  تصفیه کننده خون

خشکی پوست، خستگی مداوم، عدم طراوت و شادابی عواملی هستند که نشان دهنده آلودگی و غلظت خون می باشند.

زمانی که خون آلوده باشد زمینه ساز بروز و ابتلا به انواع بیماری ها است. یکی از خواص عرق خارشتر تصفیه و پاکسازی کردن خون است. جریان خون را در بدن افزایش می دهد و سموم را از بین می برد.

خون آلوده حاوی توکسین ها است و سبب بروز اختلال در سیستم ایمنی بدن می شود با مصرف عرق خارشتر به تصفیه خون کمک می کنید.

۴ – خواص عرق خارشتر برای سیستم گوارش

خواص عرق خارشتر برای سیستم گوارش

عرق خارشتر سیستم دستگاه گوارش را تقویت می کند، سلول های عصبی معده را قوی کرده و هضم غذا را آسان می کند.

فواید عرق خارشتر به دلیل طبع گرمی که دارد مسکنی مفید برای معده درد است. اغلب مواد خوراکی که طبع سرد دارند در برخی موارد باعث معده درد و دل می شوند اما مصرف عرق خارشتر این مشکل را رفع کرده و به تقیوت دستگاه گوارش می پردازد.

۵ – خواص عرق خارشتر به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی

آنتی بیوتیک ها می توانند از فعالیت میکروب های آسیب زا و میکروارگانیسم‌ها جلوگیری کرده و تمامی آنها را در بدن از بین ببرند، همچنین می توانند از فعالیت انواع باکتری ها و قارچ ها جلوگیری کنند.

عرق خارشتر یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می شود که مانند یک دارو طبیعی عمل کرده و می تواند از بدن در مقابل عوامل بیماری زا محافظت کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند.

اغلب گیاهان که در طبیعت وجود دارند و به صورت عرقیات تولید می شوند دارای خواص زیاد از جمله آنتی بیوتیکی طبیعی می باشند خواص عرق خارشتر نیز دارای آنتی بیوتیک طبیعی است که برای بدن مفید بوده و قوای بدن را در مقابل بیماری ها زیاد می کند.

۶ – تپش قلب و فواید عرق خارشتر

گاهی اوقات به علت عوامل استرس زای محیط پیرامون و یا انجام فعالیت های زیاد و سنگین یا مصرف کافئین زیاد و مصرف سیگار بدن دچار اختلال می شود و در اثر آن گاهی اوقات تپش قلب ایجاد می شود ضربان قلب غیر عادی شده و بدن شروع به لرزیدن می کند.

حتی در چنین حالاتی بیماری های قلبی از جمله نارسایی قلب، آریتمی قلبی، افتادگی دریچه میترال به وجود می آید.

عرق خارشتر می تواند به آرامش بدن شما کمک کند و ضربان قلب و خواب را تنظیم کند و به عملکرد قلب کمک می کند و تپش قلب را از بین می برد و می تواند خون رسانی به اعضای بدن را به صورت مناسب انجام دهد.

۷ – فواید عرق خارشتر در بارداری

گاهی اوقات خانمها در زمان بارداری عفونت ادراری می گیرند عرق خارشتر می تواند مجاری ادرار را ضدعفونی کند و همچنین ورم بارداری را کم می کند.

از همه مهمتر طبع گرم عرق خارشتر برای زنان باردار مفید است زیرا سردی مواد غذایی برای بدن خانمهای باردار مضر است و باعث ایجاد کِرختی و بیماری می شود.

اما نکته مهم اینجاست که خانمهای باردار در مصرف هر دارویی اعم از شیمیایی یا گیاهی باید مراقبت باشند و قبل از مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

۸ – رفع یبوست و عرق خارشتر

رفع یبوست و عرق خارشتر

عرق خارشتر به هضم غذا کمک می کند و از بروز و ابتلا به یبوست و دردهای بواسیر جلوگیری می کند و باعث رفع یبوست می شود.

خواص عرق خارشتر می تواند تورم ناشی از بواسیر را از بین ببرد.

۹ – التیام روماتیسم و خواص عرق خارشتر

عرق خارشتر خواص ضد التهابی دارد و به کاهش درد و علائم و نشانه‌های بیماری آرتروز کمک زیادی می کند.

حتی می توان روغن آن را به قسمتی که درد و التهاب ناشی از روماتیسم وجود دارد بمالید و درد را کم یا از بین ببرید. می توان روزانه یک یا دو فنجان از عرق خارشتر میل کرده تا درد آرتروز کم شود.

۱۰ – بهبود عملکرد کلیه و فواید عرق خارشتر

خارشتر به درمان بیماری های کلیوی همچنین به درمان سنگ کلیه می پردازد.

عملکرد عرق خارشتر به این شکل است که به دفع ادرار کمک کرده و می تواند سموم ناشی از ایجاد سنگ کلیه را از بین ببرد همچنین شست‌وشو دهنده‌ی کلیه‌ها است.

عرق خارشتر خواص بسیار مفیدی برای درمان و بهبود عملکرد کلیه دارد. و می توانید روزی یک یا دو فنجان از آن را برای سلامت کلیه خود استفاده کنید.

۱۱ – خواص عرق خارشتر برای حملات عصبی

آسیب های مغزی و مشکلات عصبی باعث ایجاد بیماری های بسیار از جمله صرع می شود بیماری صرع باعث حملات عصبی شده و سیستم ایمنی بدن در چنین حالتی هیچ عملکرد درستی ندارد.

عرق خارشتر می تواند اثر ناشی از بیماری صرع را کاهش دهد درست است که به طور کامل درمانی برای آن وجود ندارد اما می توان آن را کنترل و کاهش داد.

عرق خارشتر حملات عصبی را کم کرده و از پیشرفت بیماری صرع جلوگیری می کند.

مضرات و خطرات مصرف خارشتر

  • مضراتی که برای مصرف عرق خارشتر می توان بیان کرد را در قسمت زیر نام می بریم:
  • کسانی که در مصرف عرق خارشتر زیاده روی می کنند.
  • کسانی که طبع خودشان گرم است و مدام از این عرق که طبعی گرم دارد استفاده می کنند.
  • کسانی که حساسیت و آلرژی نسبت به این عرق دارند و خوردن آن برایشان مضر است.
  • کسانی که اسهال خونی و بواسیر خونی دارند.
  • کسانی که مبتلا به حصبه و آبله هستند.
  • زنان باردار و مادران شیرده با تجویز و مشورت پزشک مصرف کنند.

جمعبندی

گیاه خارشتر انواع مختلفی دارد که همه انواع آن سرشار از ترکیبات فعال و بی‌خطر هستند.

اما استفاده زیاد و بی‌رویه از هر گیاه درمانی احتمال دارد ژنتیک انسان را تحت تاثیر قرار دهد، برای همین در مصرف هر گیاه از جمله خارشتر نباید زیاده روی کرد.

برای تهیه عرق خارشتر خودتان می توانید در خانه عمل تقطیر را انجام دهید.

گیاه خارشتر را با آب جوشانده و بعد مایع جوشیده‌ شده را دوباره به دمای سرد برسانید. تقطیر حاصل از جمع‌کردن بخارهای جوشانده آب و خارشتر، عرق این گیاه را تشکیل می دهد.

این گیاه عطری فوق العاده دارد. به طور کلی همه گیاهان دارویی که در طبیعت از آنها استفاده می شود خواصی شگفت انگیز برای بدن انسان دارد و همانطور که گفتیم نحوه استفاده و میزان استفاده آن اهمیت زیادی دارد که باید به آن توجه کرد تا اثرات مفید را بتوانند بر بدن بگذارند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x