تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

درس خواندن در شب بهتر است یا در روز؟ آشنایی با بهترین زمان برای مطالعه

درس خواندن در شب بهتر است یا در روز؟ آشنایی با بهترین زمان برای مطالعه

اگر دانش آموز یا دانشجو هستید، درس خواندن مهم ترین کار شماست. چه بخواهید دبیرستان را تمام کنید یا مدرک دانشگاهی بگیرید، این موضوع برای شما صدق میکند.

برخی افراد ادعا می‌کنند که در ساعات ابتدایی شب حواس شان بیشتر است و خلاقیت بیشتری دارند، اما آیا مطالعه بعد از نیمه شب برای شما خوب است یا خیر؟

به طور کلی، مطالعه در شب برای افرادی که تمایل دارند در هنگام عصر هوشیارتر و پرانرژی تر باشند، مفید است.

همچنین برای کسانی که به دلیل کارهای روزمره و حواس‌پرتی‌ها نمی‌توانند در طول روز خوب مطالعه کنند، خوب است.

برای مفید بودن، مطالعه در ساعت ۲ یا ۳ بامداد انجام شود و با خواب کافی در قبل یا بعد آن را همراه کنید.

فرقی نمی‌کند تا دیروقت بیدار باشید یا سحرخیز، می‌توانید از مطالعه در ساعت ۳ صبح به نفع خود استفاده کنید، چه می‌خواهید در کنکور شرکت کنید یا یک امتحان پایان ترم دانشگاه را قبول شوید.

در این بخش از سایت متا راز قصد داریم برخی از نکاتی که باید در مورد انتخاب بهترین زمان جهت مطالعه بدانید، را به شما ارائه میدهیم.

وقتی به پایان این مقاله برسید، تصور بهتری خواهید داشت که آیا باید شب درس بخوانید یا خیر؟! چطور اینکار را بکنید.

بهترین زمان مطالعه برای آزمون چه زمانی است؟

بهترین زمان برای مطالعه

بهترین زمان برای مطالعه زمانی است که ذهن شاداب باشد و حواس پرتی بسیار کم باشد یا اصلاً وجود نداشته باشد.

برخی ترجیح می‌دهند صبح‌ها مطالعه کنند زیرا ذهنشان شاداب تر است.

برخی دیگر ترجیح می‌دهند شب مطالعه کنند زیرا حواس پرتی کمتری وجود دارد.

انتخاب بهترین زمان برای مطالعه یک موضوع بسته به اولویت و شرایط شماست.

هنگام تعیین بهترین زمان مطالعه برای شما، شناخت خود مهمترین چیز است.

نیازی به گفتن نیست که بین افرادی که معتقدند بهتر است در روز مطالعه کنید و افرادی که ادعا می‌کنند مطالعه در شب بهتر است، برنده ای وجود ندارد.

همه برنده هستند فرقی نمی‌کند شما یک فرد شب دوست باشید یا بیشتر از صبح‌ خوشتان بیاید، از نظر مطالعه در مسیر درستی قرار دارید.

با این حال، بسیاری دوست دارند پاسخ این سوال مهم را بیابند…

آیا درس خواندن در شب ایده خوبی است؟

مطالعه یا درس خواندن در شب

درس خواندن در شب برای کسانی که قدرت مغز و انرژی بالاتری در ساعات ابتدایی شب دارند ایده خوبی است.

همین امر در مورد کسانی که می‌توانند در شب بیشتر تمرکز کنند صادق است، زیرا وظایف روزمره خود را قبلاً انجام داده اند و حواس پرتی و وقفه‌های کمتری برای نگرانی دارند.

واضح است که افرادی هستند که می‌توانند از مطالعه در ساعت ۲ یا ۳ بامداد بسیار سود ببرند. این به این دلیل است که آنها در این زمان هوشیارتر و پرانرژی تر هستند.

اما فقط به این دلیل که شما یک شخص سحرخیز هستید، لزوماً به این معنی نیست که دیگر نباید مطالعه را در ساعت ۳ صبح امتحان کنید.

در برخی موارد، ایده خوبی است که فراتر از منطقه راحتی خود و آنچه برای شما مرسوم است بروید. این امر به ویژه اگر در زمان بحرانی هستید صادق است و کسب امتیاز بالا مهمترین چیز است.

افرادی که می‌توانند از مطالعه آخر شب بهرمند شوند.

باور کنید یا نه، هم افراد شب زنده دار و هم افراد سحرخیز می‌توانند از مطالعه در ساعت ۳ صبح یا هر زمان غیرمتعارفی برای مطالعه سود ببرند.

اینها برخی از افرادی هستند که می‌توانند از آن بیشترین بهره را ببرند:

  • مردم شب دوست: واضح است که مطالعه در زمانی که دیگران در خواب هستند برای هر کسی که در شب احساس سرزندگی و شادابی بیشتری می‌کند عالی است.
  • افراد پرمشغله: با وجود وظایف و مسئولیت‌های بسیار زیاد در محل کار یا خانه، افراد پرمشغله ای که نیاز به شرکت در کنکور دارند چاره ای جز مطالعه در اواخر شب یا صبح زود ندارند.
  • بی خواب ها: دانش‌آموزانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند، ممکن است به جای تقلا کردن و چرخیدن در رخت خواب، از ساعات بی‌خوابی خود با مطالعه استفاده کنند.
  • آدم‌های بی حوصله: یکنواختی می‌تواند باعث خستگی ذهنی و فرسودگی شود، به همین دلیل است که تلاش برای چیزهای جدید، مانند مطالعه در ساعت ۳ صبح، می‌تواند آمادگی برای امتحان را جالب و هیجان انگیز کند.
  • سخت کوشان: برای برخی از دانش‌آموزان، به‌ویژه آن‌هایی که مصمم هستند دبیرستان یا دانشگاه را به پایان برسانند، ۲۴ ساعت برای یادگیری همه چیز کافی نیست.

مزایا و معایب درس خواندن در شب

نمی توان انکار کرد که تحصیل برای هر دانش آموز دبیرستانی یا دانشگاهی گاهی اوقات دشوار میشود.

این مورد به ویژه زمانی که امتحانات نهایی وجود دارد صادق است.

در حالی که مطالعه در ساعت ۳ صبح فوایدی برای برخی از دانش آموزان دارد، به ویژه مواردی که قبلا ذکر شد، اما معایبی هم دارد.

بیایید در مورد نکات مثبت و منفی درس خواندن در شب صحبت کنیم:

مزایا مطالعه یا درس خواندن در شب

تمرکز بهتر: چه یک فرد شب زنده دار باشید یا یک سحرخیز، اکثر کارهای روزمره در طول روز انجام می‌شود. از آنجایی که هیچ کار دیگری برای انجام دادن در ساعت ۳ صبح یا بیشتر وجود ندارد، می‌توانید خیلی بهتر روی مطالعه تمرکز کنید.

حواس پرتی کمتر: از آنجا که همه در خواب عمیق هستند، می‌توان تمام آرامش و سکوت دنیا را داشت. کارشناسان تأیید می‌کنند که عوامل حواس‌پرتی باعث می‌شوند مغز در حفظ اطلاعات سخت‌تر شود.

ذهن تازه تر: مطالعه در ساعت ۳ صبح بعد از بیدار شدن از خواب، مطالعه را بسیار آسان می‌کند، زیرا مغز به تازگی استراحت و تجدید قوا مورد نیاز خود را به دست آورده است، مخصوصاً پس از یک روز طولانی و طاقت فرسا.

افزایش ماندگاری: به گفته دانشمندان، مطالعه درست قبل از خواب به مغز کمک می‌کند تا اطلاعات را بهتر پردازش کند. این واقعیت پزشکی می‌تواند برای دانش آموزانی مفید باشد که تمایل دارند تا ساعت ۳ صبح کمی چشم بسته باشند.

معایب مطالعه یا درس خواندن در شب

معایب درس خواندن در شب

قرار نگرفتن در معرض نور روز: نور خورشید به افزایش تولید سروتونین کمک می‌کند، هورمونی که به تثبیت خلق و خو کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که سروتونین نقش مهمی در یادگیری و حافظه دارد.

عدم وجود پشتیبان: وقتی همکلاسی هایش در خواب هستند، هم یک مزیت است و هم یک ضرر. هیچ مزاحمتی وجود نخواهد داشت، اما کسی هم نخواهد بود که سوالاتش را از آن بپرسد.

کاهش تمرکز: به خصوص اگر دانش آموز به بیدار ماندن و درس خواندن در ساعت ۳ بامداد عادت نداشته باشد، ممکن است در نتیجه کم خوابی در دراز مدت تمرکز او در مدرسه دچار مشکل شود.

آیا مطالعه در شب مشکلی ندارد؟

مطالعه در شب قبل از خواب مشکلی ندارد، مشروط بر اینکه فرد هنوز خواب آلود نباشد.

دانشمندان تأیید می‌کنند که مغز قادر است اطلاعات را درست قبل از خواب بهتر پردازش کند.

صرف نظر از زمان ترجیحی برای مطالعه، فرد باید خواب کافی داشته باشد تا به مغز زمان کافی برای استراحت و ریکاوری بدهد.

اگرچه درس خواندن در شب اشکالی ندارد، اما هر دانش‌آموزی نمی‌داند که مطالعه قبل از خوابیدن برای خود و عملکرد مدرسه‌شان مفید است.

به خصوص اگر فردی در حال حاضر احساس خستگی یا خواب آلودگی می‌کند، مطالعه کردن فایده ای ندارد، بعید است که مغز او بتواند اطلاعات را به خوبی پردازش و حفظ کند.

بنابراین، به عبارت دیگر، فرد ممکن است روز بعد از خواب بیدار شود و نتواند چیزی را به خاطر بیاورد.

وقتی نوبت به مطالعه می‌رسد، باید بفهمید که چه زمانی هوشیارتر هستید و می‌توانید بهتر تمرکز کنید.

نکاتی برای درس خواندن در شب

درس خواندن در شب

مطالعه در اتاقی با نور روشن: برای مطالعه در شب، مطمئن شوید که محیط شما به اندازه کافی روشن است و در صورت امکان فقط به یک منبع نور تکیه نکنید.

خیلی راحت نباشید: راحت شدن بیش از حد یک دستور العمل برای خواب آلودگی است، نه چیزی که هنگام یادگیری مفاهیم جدید می‌خواهید!

در اینجا چند راه ساده برای به حداقل رساندن آن وجود دارد:

برای درس خواندن “لباس کار” بپوشید، نه لباس خواب: لباس برای موفقیت مهم است. در حالی که نیازی به پوشیدن کت و شلوار یا لباس اداری نیست، خوابیدن با آنها در مقایسه با لباس‌های راحت خواب سخت تر است.

سعی کنید گهگاه در حین مطالعه بایستید: در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ که بیش از ۷ هفته روی شرکت کنندگانی که در حین کار بین نشستن و ایستادن متناوب انجام دادند:

  • ۸۷ درصد از آنها سطوح انرژی بالاتری را گزارش کردند
  • ۸۷ درصد از آنها احساس انرژی بیشتری داشتند
  • ۷۵ درصد احساس سلامتی بیشتری داشتند
  • ۷۱ درصد احساس تمرکز بیشتری داشتند
  • ۶۶ درصد احساس بهره وری بیشتری داشتند
  • ۶۲ درصد احساس شادی بیشتری داشتند
  • ۳۳ درصد کمتر احساس استرس می‌کردند

مطالعه در دمای اتاق ایده آل ۲۲ درجه سانتیگراد (۷۲ فارنهایت): یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که گرمای بیش از حد بر عملکرد امتحان تأثیر منفی می‌گذارد و احتمالاً روند یادگیری را در دراز مدت مختل می‌کند.

هنگام تنظیم محیط مطالعه ایده آل خود برای حداکثر بهره وری، مطمئن شوید که این را در نظر بگیرید.

قبل از مطالعه تمام عوامل حواس پرتی را حذف کنید

حذف حواس پرتی ها

تلفن خود را به حالت بی صدا تغییر دهید، به خصوص بدون اعلان رسانه‌های اجتماعی.

اگر نیاز به مطالعه با رایانه دارید، مطمئن شوید که تمام تب‌های مربوط به سایر وب سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی را ببندید.

تنها تبی که مجاز به باز کردن آن هستید، مربوط به فصلی است که اکنون در حال یادگیری آن هستید.

۱. اگر می‌توانید خودتان را از حواس پرتی‌های احتمالی مرتبط با خانواده دور کنید

این ممکن است مستلزم قرار دادن علامت «مزاحم نشوید» روی در (بسته) شما یا استفاده از هدفون باشد (موسیقی اختیاری است).

متوجه شده‌ام که استفاده از هدفون بدون موسیقی، باعث می‌شود که من را به تمرکز بهتر وادار کند، در عین حال به من اجازه می‌دهد صداها را بشنوم، که در صورت اضطرار می‌تواند بسیار مهم باشد.

۲. آب کافی بنوشید

اشتباه رایجی که مردم مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند نوشیدن قهوه به آنها کمک می‌کند تا به درس خواندن خود ادامه دهند.

این کار یک راه حل بلند مدت عالی نیست. آب همان چیزی است که بدن شما در هنگام خستگی واقعاً به آن نیاز دارد، زیرا کم آبی بدن شما را مجبور می‌کند تا سخت‌تر کار کند، باعث سردردهای شدید می‌شود و خستگی ذهنی شما را افزایش می‌دهد.

پس بنوشید! تنها زمانی که بخواهید با توصیه روزانه ۱.۵ تا ۲ لیتر مطابقت داشته باشید، از میزان کم نوشیدنی خود متعجب خواهید شد.

به نظر من ساده‌ترین راه برای اجرای این کار این است که یک بطری بزرگ در نزدیکی خود داشته باشم که پر از آب است و هر زمان که دلم می‌خواهد یک یا دو دقیقه استراحت کنم، در طول روز می‌نوشم.

در حالی که در حال انجام آن هستید، شستن صورت، مسواک زدن یا دوش گرفتن سریع معجزه می‌کند تا شما را از حالت خواب آلود خلاص کند، بنابراین می‌توانید به راه خود ادامه دهید. به علاوه آنها کاملا طبیعی هستند و برای شما نیز خوب هستند!

۳. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از وعده‌های غذایی سنگین پرهیز کنید

تا به حال می‌دانستید که ما طرفداران بزرگ خوردن غذای مناسب برای بهترین عملکرد هستیم.

از غذاهای بسیار فرآوری شده مانند غلات شیرین، نوشابه‌های گازدار و نودل فوری خودداری کنید. به یاد داشته باشید که قبل از مطالعه، وعده‌های غذایی سنگین نخورید، این یک دستور العمل برای خواب آلودگی است!

بدن و ذهن خود را با مواد غذایی طبیعی و مغذی متعادل با پروتئین، کربوهیدرات، سبزیجات و چربی‌های سالم تامین کنید تا انرژی پایدار در طول روز داشته باشید. تو چیزی هستی که می‌خوری.

نکته حرفه ای: به یاد داشته باشید که تنقلات سالم و دوستانه اصلاح شده (مانند سیب، گرانولا، آجیل بدون نمک، آب و غیره) همراه داشته باشید تا بتوانید سطح انرژی مغز خود را ثابت نگه دارید و تمرکز خود را حفظ کنید.

از این فرض که مطالعه در ساعت ۳ بامداد فقط برای دانش آموزانی است که تنبل هستند یا دوست دارند تمام شب مهمانی کنند، خودداری کنید. در بسیاری از موارد، مطالعه در ساعت ۳ بامداد هوشمندانه ترین قدم است، به خصوص توسط جغدهای شب.

در بالا در مورد مزایا و معایب مطالعه در ساعت ۳ صبح صحبت کردیم.

مهم نیست که شما یک فرد طبیعی شبانه هستید یا به دنبال روشی موثرتر برای مطالعه هستید، زیرا به نظر می‌رسد نمرات شما در حال پایین آمدن است، بهترین زمان برای مطالعه زمانی است که هوشیار هستید و نیازی به نگرانی در مورد دیگران ندارید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x