تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

فایل صوتی -چگونه پرش افکار را درمان کنیم-رسیدن به تمرکز

فایل صوتی -چگونه پرش افکار را درمان کنیم-رسیدن به تمرکز

حتما تاکنون برایتان مشکلاتی در زندگی به وجود آمده است که باعث شده باشد که شما نتوانید به درستی فکر کنید و پرش افکار و نداشتن تمرکز باعث شده تا  نتوانید کار هایتان را به نحوه دلخواه انجام دهید.
این موانع میتوانند به دو روش فیزیکی و ذهنی میباشند که قصد داریم در این بخش از متا راز به موانع و مشکلات ذهنی بپردازیم.

میتوان گفت یکی از مطرح شده ترین مشکلات، پرش افکار یا پرش ذهن است. خب حال چند سؤال به وجود می آید که آنها را تک به تک بررسی میکنیم.

پرش افکار چیست؟

اگر بخواهیم  موضوع پرش افکار و عدم تمرکز را به صورت خلاصه توضیح دهیم باید گفت که عوامل منفی مانند ناراحتی، بدخلقی و مرور خاطرات بد گذشته باعث از دست رفتن تمرکز فرد میشود به همین دلیل دچار پرش افکار شده و تمرکز کافی وجود ندارد.

۱ پرش افکار چه میکند؟

این مشکل معمولا با به کار انداختن ضمیر ناخودآگاه تاثیر میگذارد. یکی از رایج ترین آنها مرور خاطرات خجالت آور و یا ناراحت‌کننده است.

برای مثال این اتفاق به این صورت هست که موقعی که افراد در حال مطالعه هستند فکر هایی به سر آنها می آید که باعث میشود
مغز که فرمان اصلی اش مطالعه کردن و تحلیل نوشته است به بررسی و تحلیل و در نهایت جواب دادن به آن موضوع عوض شود.
که این عمل باعث میشود تا کار ها عقب بی افتند و کاری انجام نشود. البته باید گفت که این اتفاق در کهن سالی یک بیماری نام دارد و نام آن بیماری “مغز مه آلود یا خستگی مغز” نام دارد.

۲- پرش افکار چگونه به وجود می آید؟

اصل به وجود آمدن پرش افکار، وجود استرس است که به فرد در کوتاه مدت یا در بلند مدت وارد شده است.
معمولا این مشکلات به خاطره ها تبدیل میشوند و اگر در ضمیر نا خود آگاه ما ثبت شوند تبدیل به خاطرات بلند مدت ما خواهند شد و ممکن است هر وقتی که ما کاری را انجام میدهیم آنها به سراغ ما بی آیند و باعث شوند تا کار ها به هم بریزد.

حال به راه و روش های درمان این موضوع میپردازیم باید قبل از شروع اضافه کنم که این راه و روش ها برای افرادی که بیماری های روانی دارند نیست و فقط برای افرادی که فشار های روحی روی آنها بوده و خاطرات خوبی ندارند است.

۳- به حال فکر کنید

خب همانطور که در سطر های بالا عنوان شد پرش افکار در اصل یعنی فکر کردن به خاطرات، خاطرات از گذشته می آید و ما هر کاری بکینم نمیتوانیم به گذشته برگردیم و آن را عوض کنیم پس باید به خود ثابت کنیم که گذشته قابل تغییر نیست و فکر کردن به آن تنها باعث میشود که وقت گران بهایمان گرفته شود و دوباره افسوس بخوریم

حالت دیگرش فکر کردن به آینده است که این هم باید به خودمان ثابت کنیم که ما در حال حاضر نمیتوانیم در آینده تغییری به وجود بی آوریم و فکر کردن به آن تنها وقت حروم کردن است. پس طبق حرف های گفته شده باید به خودمان ثابت کنیم که گذشته و آینده دست نیافتنی هستند و وقتی که این افکار به سراغ ما می ایند ما باید سریع به خود بی آییم و به یاد بی آوریم که گذشته و آینده دست نیافتنی هستند.

۴- یادداشت کردن افکار

خب اگر ما کمی به موضوع منطقی نگاه کنیم میفهمیم که نباید کاملا بیخیال آینده بود یا یک سری از اتفاقات مهم گذشته که میتوانند در حال حاضر به ما کمک کنند. ما میتوانیم با نوشتن آنها کاری کنیم تا آن افکار پراکنده از ذهن ما بیرون بروند و بعدا که کار ما تمام شد سراغ آن تکه کاغذ برویم تا آن موضوع هایی را که یادداشت کرده بودیم را بخواینم و تحلیل کنیم.

۵- ساختن شرایط مثبت درون مغز

در این موقعیت شما با اینکه میدانید اتفاق بد و منفی وجود ندارد ولی باز هم به این فکر میکنید که نکند فلان شود و غیره. وقتی این موضوع پیش می آید و شما مطمئن هستید که اتفاق منفی وجود ندارد شما باید اینقدری از خود آگاه باشید تا بتوانید ذهن خود را کنترل کنید و به اصطلاح سناریویه خوبی به آن دهید.

ببه طور مثال زوجی را فرض کنید که یکی از آنها به خاطر داشتن شرایط کاری مجبور است زیاد با تلفن صحبت کند و زیادی پای موبایلش باشد، شما از شرایط کاری همسرتون با خبر هستید و میدانید که مثلا او شغلی مانند املاکی دارد ولی باز در عین حال گاهی اوقات به فکر شما می آید که نکند او با فرد دیگری در ارتباط است و از اینطور صحبت ها. در این موقعیت شما باید به ذهن خود، افکار و فکر های مثبت دهید تا از خیلی از مشکلات دور بمانید. (دوستان ما مقالاتی هم در مورد کنترل ذهن داریم که میتوانید با مطالعه آنها به خود کمک بزرگی کنید)

۶-از جملات تاکیدی استفاده کنید

طبق تحقیقاتی که داشمندان در این موارد کردند استفاده از کلمات تاکیدی باعث میشود تا شما احساس بهتری کنید.

همانطور که گفته شد بخش بزرگی از پرش افکار سر خاطرات بد به وجود می آید.
فکر کنید که خاطره بد یا خجالت آوری سراغ شما آمده است و شما را درگیر کرده خب مغز در این موقعیت در حال تحلیل آن خاطره و زدن برچست به شما است.
وقتی شما از کلمات تاکیدی استفاده میکنید در اصل دارید به نیم کره چپ مغز که وظیفه تحلیل را دارد دستور میدهید که به شما لقب ها و برچسب های خوبی بزند. با این کار هم پرش افکار شما درست میشود هم احساس بهتری خواهید داشت. شما میتوانید با کلیک بر روی لینک

۷- استفاده از ان ال پی

یکیدیگر از درمان های پرش افکار تمرینات ان ال پی است که میتوانید مقالات مربوط به آن را خوانده یا در کلاس های اموزشی شرکت کنید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x