تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

قدرت افکار انسان ، آیا میشود فکر را کنترل کرد؟

Einstein--power-of-thoughts

اینکه چگونه در زندگی حرکت می کنید و چه احساسی دارید تا حد زیادی به افکار شما بستگی دارد. افکار شما فوق‌العاده قدرتمند هستند. آنها تعیین می کنند که شما چه احساسی دارید،

افکاری که از ذهن شما می گذرد تقریباً مسئول هر اتفاقی است که در زندگی شما می افتد. در این مقاله قصد داریم درباره قدرت افکار و همچنین کنترل افکار اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار دهیم.

قدرت افکار چیست؟

یکی از عواملی که می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی عملکرد تمام اعضای بدن بگذارد، قدرت افکار انسان است.

اندیشه های ذهن بشر دارای یکی قدرت بسیار قوی و تاثیر گذاری می باشند به صورتی که می توانند تمام اعمال ارادی و غیر ارادی انسان را تحت احاطه خود قرار دهند.
یکی از مسائل بسیار مهم در رابطه با قدرت افکار، ارتباطی است که ذهن با بدن دارد. بسیاری از افراد در زندگی روزمره خود در پی کشف ارتباط بین ذهن و کار هایی می باشد که انجام می دهند.

افکار به دو بخش افکار مثبت و افکار منفی تقسیم بندی می شود از این رو تاثیرات هر کدام از این اندیشه های مثبت و منفی گوناگون است.
در صورت بها دادن به افکار منفی ذهن به همان نسبت افکار مخرب را ذهن ناخودآگاه پرورش میدهد و جایگزین فکر های مثبت می شوند

ای نسخهٔ نامهٔ الهی که توئی وی آینهٔ جمال شاهی که توئی بیرون ز تو نیست هرچه در عالم هست در خود بطلب هر آنچه خواهی که توئی مولانا

فواید کنترل افکار 

قدرت افکار یکی از عواملی می باشد که در صورت کنترل آن می توان به موفقیت های بزرگی در زندگی دسترسی پیدا کرد. از این رو در بخش زیر فواید کنترل اندیشه ها در مغز می پردازیم:

  • افزایش یادگیری: در صورت کنترل کردن افکار می توان تمرکز بالایی پیدا کرد از این رو در زمانی که تمرکز فکر در بالا ترین حد خود قرار داشته باشد، فرآیند یادگیری نیز بسیار سهل و آسان می شود.
    اگر دقت کرده باشید در زمانی که تمرکز مغز شما چندان زیاد نیست نمی توانید بر موضوع های مهم متمرکز شوید. با کنترل افکار می توان به افزایش یادگیری خود کمک شایانی کرد.

 

  • بالا رفتن احتمال رسیدن به موفقیت: از دیگر از فواید کنترل قدرت افکار می توان به افزایش احتمال رسیدن به موفقیت در زندگی اشاره کرد.
    در صورت کنترل کردن صحیح افکار مغز می توان مسیری را برای رسیدن به موفقیت های کوچک و بزرگ هموار کرد.

 

  • نجات از تاریکی: در مواقعی که کنترل ذهن هر فرد از دست او خارج شود اتفاقات زیادی برای او رقم می خورد.
    در صورتی که نتوان اذهان ذهن را به کنترل خود در آورد افکار مزاحم و پوچی به سراغ ذهن می آیند و تمام محتوای اصلی ذهن را پر می کنند.
    پر بودن ذهن از افکار منفی باعث می شود انرژی های منفی نیز به سراغ فرد بیایند و مغز او را درگیر خود کنند.
    اما در صورتی که کنترل قدرت افکار در اختیار خود فرد باشد هیچ کدام از این اتفاقات نمی تواند رخ دهد.

 

  • گسترش حجم اندیشه ها: با استفاده از کنترل افکار می توان حجم ورودی افکار مفید و ارزشمند را در ذهن خود افزایش داد.
    از این رو با افزایش افکار مثبت و مفید فکر می توان تغییرات خوبی را در ذهن خود ایجاد کرد و همچنین فعالیت ذهن نیز فعال تر می شود.

نحوه کنترل کردن افکار 

نحوه کنترل کردن فکر و افکار

در صورت به کنترل در آوردن افکار در ذهن می توان کار های بسیار بزرگی انجام داد. همچنین با کنترل خرد می توان تغییرات گسترده ای در خود به وجود آورد.

  • شناخت افکار آزاد دهنده: یکی از راه های کنترل افکار، شناخت تفکرات آزار دهنده ذهن می باشد.
    برای به کنترل در آوردن فکر باید تمامی عوامل و افکار منفی و پوچ را شناسایی کنید سپس تک تک آن ها را از ذهن خود بیرون بریزید.
    در صورت بودن افکار آزار دهنده در ذهن، اعتماد به نفس شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و این موضوع می تواند مشکل ساز شود.

 

  • نه گفتن به ذهن خود: در موقعی وجود دارد که یک فرد از شرایط و نحوه زندگی خود خسته شده است و دائم فکر های آزار دهنده ای در ذهن او مرور می شوند.
    در این شرایط باید به ذهن خود بگویید نه، یعنی سعی نکنید که مخالفت کنید با شرایط خود بلکه شرایط پیش آمده را بپذیرید و درصدد تغییر آن برآیید.

 

  • دامن زدن به تخیلات ذهن: یکی از مؤثر ترین روش های کنترل افکار، بها دادن به تخیلات ذهنی می باشد.
    در نظر داشته باشید که تخیلات ذهنی می توانند جایگاه شما را به موفقیت نزدیک تر کنند.

از این رو سعی کنید برای به کنترل در آوردن افکار منفی و یا آزار دهنده ذهن خود در رابطه با یک موضوع که به آن علاقه مند هستید فکر کنید و سپس درباره آینده آن موضوع تخیلاتی در ذهن خود رقم بزنید، خواهید دید که آن افکار پوچ در ذهن شما حذف شده اند و یا به کنترل در آمده اند.

 

  • خواندن کتاب: مطالعه کتاب نیز یکی از راهکار های بسیار خوب برای کنترل کردن تفکرات به حساب می آید.
    می توانید در رابطه با موضوعی که به آن علاقه مند هستید و یا در رابطه با آن سؤال هایی دارید در آن زمینه کتاب تهیه کنید و شروع به خواندن کنید، این کار تاثیر فوق‌العاده خوبی در کنترل نظریه های ذهنی دارد.

راهکار های پیشنهادی برای کنترل افکار و تفکرات

همان طور که گفته شد کنترل فکر در زمینه های مختلف می تواند تاثیرات بسیار زیادی در روند نتیجه آن ها داشته به دنبال داشته باشد. در ادامه به چند مورد از راهکار های ساده اما کاربردی در این زمینه اشاره می کنیم:

  1. روش عنکبوتی: اگر دقت داشته کرده باشید تار عنکبوت وقتی یک بار تکوت بخور عنکبوت واکنش نشان می دهد اما وقتی چند بار پشت سر هم تکان بخور عنکبوت دریافت می کند که حشره ای در دام آن افتاده است.
    ذهن انسان ها نیز به همین صورت است وقتی مشغول کاری هستید و صدایی بلند می آید نباید دچار حواس پرتی شوید و باید بر روی آن کاری که مشغول آن بودید تمرکز داشته باشید و عواملی که باعث حواس پرتی شما می شوند را به آن ها توجه نکنید.

 

  1. فرصت دادن به حل افکار مزاحم: سعی کنید زمانی را در روز برای حل تفکرات منفی ذهن خود در نظر بگیرید و در این زمان فقط حق فکر کردن به آن دسته از افکار را به خود بدهید.
    همچنین سعی کنید در این زمان به افکار منفی خود رسیدگی کنید و تا می شود آن ها را حل کنید و سپس از ذهن خود حذف کنید.

 

  1. نوشتن افکار و تصورات: یکی از راهکار های بسیار تاثیر گذار در کنترل افکار، آوردن آن ها بر روی کاغذ می باشد،
    همچنین می توان گفت بهترین و مؤثر ترین راهکار به حساب می آید. این کار باعث می شود حرف هایی را هم که نمی توانید بر زبان بیاورید راحت تر از مغز شما استخراج شوند.

 

  1. انجام مدیتیشن: یکی از قدرتمند ترین راهکار ها در زمینه کنترل افکار می توان به انجام دادن مدیتیشن اشاره کرد.
    این راهکار تاثیرات بسیار زیادی می تواند به دنبال داشته باشد اما لازمه آن صبر و حوصله است، زیرا نتیجه این کار بعد از گذشت مدتی از زمان تحقق می یابد.

ارباب ذهن خود شوید

باید توجه داشته باشید که کنترل و نظارت قدرت افکار و اندیشه های ذهن می تواند شما را بر یک محیط سازمان یافته و منظمی حاکم کند.
همچنین باید بدانید سیستم ذهن و بدن شما به گونه ای می باشند که هر چیزی را که به آن ها فکر کنید اعمال بدن شما نیز در آن جهت انجام می شوند.
به گونه ای که تفکرات شما می توانند جایگاه شما را در زندگی مشخص کنند.

برای به تسلط رسیدن بر روی ذهن خود لازم است که تفکرات منفی را به روش های مناسب از ذهن خود بیرون کنید و سپس افکار و اندیشه های مثبت را که بهترین جایگزین برای آن ها می باشند را به جای آن ها در ذهن خود قرار دهید.
در نظر داشته باشید که قدرت ذهن از آنچه تصور می کنید بسیار وسیع تر و گسترده‌تر است، تسلط بر قدرت افکار می تواند اتفاقات بسیار خوب و مناسبی را برای آینده شما رقم بزند.

معجزه ی تمرکز و خلق واقعیت

جالب است بدانید اگر افکار خود را روی چیزی متمرکز نمایید، به واقعیت تبدیل می شود.
بنابر این هر یک از ما باید روی مسائل مثبت و خوب تمرکز کنیم. در اشعار نیز این نکته به خوبی بیان شده است.

 

تو مبین جهان ز بیرون که جهان درون دیده ست ،  چو دو دیده را ببستی، ز جهان جهان نماند ، بیدل دهلوی نیز در اشعار خود بیان کرده که: ، درون توست اگر خلوتی و انجمنی ست ، برون ز خویش کجا می‌روی، جهان خالیست مولانا شاعر 

 

در نتیجه بهتر است به ندای درون خود  توجه بیشتری کنیم و روی موضوعات مثبت تمرکز نماییم.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی راهکار های تاثیر گذار و همچنین موضوعات مهمی در زمینه کنترل و قدرت افکار پرداختیم.
لازم به ذکر است که گفته شود قدرت تصورات و اندیشه های انسان به حدی زیاد است که نمی توان اندازه مشخصی برای آن ها در نظر گرفت،
فقط می توان گفت در صورتی که بتوان به صورت حرفه ای بر روی آن ها تسلط پیدا کرد می توان قدرت خارق العاده ای نیز دریافت کرد، پیشنهاد می شوداز راهکار های مفید مقاله در این زمینه استفاده کنید.

 

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
نیکی

فوق العاده بود… فقط همینو میتونم بگم
عالی..

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x