تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه قاطعانه رفتار کردن را یاد بگیریم ؟

چگونه قاطعانه رفتار کردن را یاد بگیریم ؟

قاطعانه برخورد کردن یکی از رفتار هایی می باشد که نیازمند آن است خواسته ها و یا نیاز های مورد نظر را به صورت کاملا واضح و صریح بیان شوند.
یکی از نکات مهم و اساسی در مهارت قاطعانه رفتار کردن، احترام به حقوق و حق دیگران می باشد و نباید هیچ گونه حقی در این میان ضایع شود.

لازمه داشتن مهارت قاطعانه رفتار کردن داشتن اعتماد به نفس زیاد می باشد.

از این رو افرادی که در مهارت رفتار کردن دارای یک ثبات و استحکام نسبی هستند، از اعتماد به نفس بالایی برخورد می باشند.
همچنین مهارت قاطعانه رفتار کردن، این امکان را برای انسان فراهم می کند تا مسائل مختلف در زندگی را بهتر و اصولی تر حل و برای آن ها پاسخ مناسبی پیدا کند.

در ادامه مقاله به بررسی روش های کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن می پردازیم.

راه های کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن

 

راه های کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن

مهارت قاطعانه رفتار کردن دارای یک سری اصول و روش های خاص خود می باشد که در ادامه به بررسی چند مورد از راه های کسب مهارت قاطعانه رفتار کردن اشاره می کنیم:

ارزش قائل بودن برای خود:

یکی از موارد مهم در مهارت قاطعانه رفتار کردن، ارزش قائل بودن برای شخصیت و حق و حقوق خودتان است. هر فردی در زندگی خود باید تمامی حق و حقوق خود را شناسایی کند و از آن در عرصه های مختلف زندگی دفاع کند.
هر انسانی باید همیشه در زندگی برای خود بهترین ها بخواهد و وجود خود را ارزشمند بداند.

مسئولیت رفتار خود را بپذیرید:

از دیگر عوامل مهم در رفتار قاطعانه، پذیرش مسئولیت رفتار خود در زندگی می باشد. به هیچ عنوان نباید خود را به خاطر رفتار قاطعانه ای که در برخورد با دیگران داشته اید سرزنش کنید زیرا شما مسئول پاسخ های مختلف دیگران در مقابل رفتار خود نیستید.

بیان احساسات منفی به صورت مثبت: از دیگر راه های دستیابی به مهارت قاطعانه رفتار کردن می توان به بیان احساسات و افکار منفی به شکل مثبت اشاره کرد.

سعی کنید در مواقعی که به خاطر موضوعی عصبانی هستید هر رفتاری را انجام ندهید و احترام به اطرافیان را به هیچ عنوان فراموش نکنید. لازم است که تمامی احساسات خود را به شکل دقیق و تنظیم شده کنترل کنید.

تقویت قدرت نه گفتن:

تقویت قدرت نه گفتن:

از دیگر عواملی که باعث رشد مهارت قاطعانه رفتار کردن می شود، قدرت بالا در نه گفتن به برخی از خواسته های دیگران است.

برخی از افراد به علت نداشتن قدرت کافی در نه گفتن، دچار یک سری سوء استفاده هایی از طرف دیگران می شوند.
همه افراد باید بپذیرند که برخی از خواسته هایی که از طرف دیگران ذکر می شود انجام آن ها در حد توان آن ها نمی باشد و لازم نیست به همه آن درخواست ها پاسخ مثبت بدهند.

چگونه مهارت قاطعانه رفتار کردن را تقویت کنیم

از دیگر مواردی که می توان با انجام آن ها، مهارت مهم و اساسی قاطعانه رفتار کردن را در خود تقویت کرد، می توان به وارد زیر اشاره کرد :

رسیدگی به خواسته ها و نیاز های خودتان : از دیگر راه های تقویت مهارت قاطعانه رفتار کردن، رسیدگی به تمامی خواسته های مهم در زندگی می باشد.

دانستن این نکته مهم می باشد که نباید هر فردی در زندگی منتظر شخص دیگری باشد تا بیاید و خواسته های او را محقق کند، بلکه باید خود دست به کار شود و به تمامی خواسته های خود در زندگی رسیدگی کند و برای آن ها راه حل پیدا کند.

تقویت قدرت پذیرش انتقاد از طرف دیگران : هر فردی که دارای رفتار قطعانه در زندگی روزمره خود می باشد، دارای قدرت پذیرش هر گونه انتقادی را از طرف دیگران نیز دارد.

سعی کنید در برابر انتقاد های دیگران از رفتار خودتان کاملا منطقی برخورد کنید و با پذیرش انتقاد آن ها، رفتار های منفی و نامناسب خود را اصلاح کنید و همچنین لازم است که در برابر انتقاد دیگران هیچ گونه عصبانیتی نیز نداشته باشید.

ترک عادت های نامناسب مانند عذرخواهی مداوم :

ترک عادت های نامناسب مانند عذرخواهی مداوم :

در رسیدن به مهارت قاطعانه رفتار کردن لازم است که یک سری از عادت های نامناسب و اشتباه را از زندگی خود حذف کنید.

از نمونه عادات های رایج و غیر اصولی، عذرخواهی های مداوم از اطرافیان خود است.

سعی کنید در رفتار خود با دیگران، به آن ها نهایت احترام را بگذارید و همچنین برای حقوق آن ها ارزش قائل باشید اما لزومی ندارد برای کوچک‌ترین رفتار خود که ممکن است از نظر آن ها اشتباه باشد و یا پیش خود فکر کنید که ممکن است ناراحت شوند، از آن ها به صورت پیاپی عذرخواهی کنید زیرا این کار برای آن ها و همچنین شما یک عادت غلط می شود.

تکنیک های کاربردی در رفتار قاطعانه

داشتن همدلی، یکی از نمونه تکنیک های مناسب می باشد.

در تکنیک همدلی با دیگران باید سعی کنید اوضاع طرف مقابل خود را کاملا درک کنید و اگر لازم باشد به او نیز حق بدهید و همچنین به طرف مقابل خود کمک کنید تا اوضاع بهتری پیدا کند.
پافشاری روی حرف های خود، از دیگر مواردی می باشد که مهارت قاطعانه رفتار کردن را افزایش می دهد.

لازم است که یک سری از حرف هایی که قصد گفتن آن را به طرف مقابل خود دارید از قبل آماده کنید و به خوبی روی آن ها فکر کنید تا هم نتیجه بهتری داشته باشد و هم درخواست شما بهتر به طرف مقابل منتقل شود.

داشتن زمان بیشتر برای پاسخ دادن به درخواست ها و نیاز های دیگران نیز از جمله تکنیک هایی می باشد که مهارت قاطعانه رفتار کردن را افزایش می دهد.

ممکن است گاهی به علت کسل بودن و یا خوب نبودن اوضاع حال روحی پاسخی به طرف مقابل خود بدهید که بعدا از دادن آن پاسخ پشیمان شوید. سعی کنید در مواقعی که نمی توانید درست تصمیم بگیرید، کاری نکنید و به خود زمان بیشتری بدهید تا یک تصمیم مصمم و صحیحی را بگیرید.

افزایش مهارت رفتار قاطعانه با چند عمل کوچک

دانستن یک سری از موارد در افزایش مهارت قاطعانه رفتار کردن می تواند کمک بسیار بزرگی به شما کند. یکی از نکات بسیار مهم در رفتار قاطعانه که شاید عده زیادی از افراد به آن توجه لازم نداشته باشند، لحن و آهنگ صدا می باشد.

لحن و آهنگ صدا باید به گونه ای باشد که مخاطب را جذب خود کند و همچنین باید بار احساسی خاصی نداشته باشد و یا به عبارتی خنثی باشد.

لحن صدا در قاطعانه صحبت کردن باید طوری باشد که نه زیاد بلند و نه زیاد ملایم باشد بلکه دارای یک ولوم آرام و استاندارد باشد.

دور کردن استرس و نگرانی و همچنین پریشانی در رفتار نیز بسیار می تواند به افزایش رفتار قاطعانه کمک کنید.

سعی کنید در مواقعی که دچار نگرانی و یا پریشانی شده اید خود را از محیط استرس زا دور کنید و به گونه خود را آرام کنید. در مواقعی که دچار پریشانی هستید مراقب رفتار و عملکرد خود باشید.

از متهم کردن افراد و یا سرزنش آن به شدت دوری کنید. این عملکرد باعث می شود رفتار شما از سمت فردی منطقی به طرف فردی بی منطق سوق داده شود.

سخر آخر

در افزایش مهارت قاطعانه رفتار کردن، به کارگیری هر کدام از اصول گفته شده در مطالب بالا باید در انجام آن ها تمامی دقت لازم خود را به کار بگیرید.

اگر به دنبال روش هایی هستید که بتوانید رفتار خود را قاطعانه تر کنید، پیشنهاد می شود تمامی اصول گفته شده در رفتار خود به کار بگیرید و همچنین سعی کنید در رفتار خود کمی بیشتر تامل کنید و به نتیجه حاصله از آن نیز بسیار توجه داشته باشید.

توجه داشتن به نتیجه رفتار یک امر بسیار مهم و اساسی می باشد و هر فردی در این امر بسیار باید دقت لازم و کافی را داشته باشد.

سعی کنید نیاز ها و درخواست های خودتان را به صورت کاملا واضح ابتدا برای خود مشخص کنید و سپس آن ها را به صورت منطقی و اصولی از دیگران درخواست کنید.

واضح بودن درخواست ها و یا نیاز ها این امکان را فراهم می کند تا انجام دادن آن ها بسیار راحت تر شود.

همچنین لازم به ذکر است که گفته شود یک نکته مهم در قاطعانه رفتار کردن وجود دارد و آن بیان احساسات می باشد.

در معاشرت های خود با اطرافیان باید احساسات خود را از مسئله پیش آمده به صورت واضح و نمایان بیان کنید، این کار باعث راحت تر ارتباط برقرار کردن با طرف مقابل نیز می شود.
همان طور که گفته شد مهارت قاطعانه رفتار کردن یکی از مهارت های مهم و اساسی در زندگی انسان می باشد، پس لازم است تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا این مهارت کاربردی و مهم را در زندگی خود به جریان بیندازید.

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x