تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تصویر سازی ذهنی چیست، چگونه اهداف و آرزوها را تصور کنیم

Vector mental illustration

پیش از آن که وارد بحث اصلی، اهمیت تصویری سازی ذهنی بشویم  مقدمه ای مختصر درباره تصویرسازی کردن اهداف در زندگی بیان می کنیم.

همان گونه که در مقاله قبلی با عنوان تجسم خلاق توضیح دادیم، تصویرسازی ذهنی یکی از کار هایی است که می تواند تاثیر فوق‌العاده بالایی در محقق شدن اهداف و آرزو ها در زندگی داشته باشد.
عمل تجسم سازی با استفاده از قوه تخیل با ساخته شدن تصویر های ذهنی متفاوت بر طبق اهداف مشخص شده و تجسم شده انجام می شود.

یکی از راهکار های بسیار مؤثر و مناسب برای رسیدن به موفقیت طبق گفته های مشاوران، تصویرسازی ذهنی میباشد.
افراد با این کار می توانند ابتدا پیش از آن که به خواسته ی دلخواه خود برسند، تصویری ذهنی مرتبط با آن هدف را در ذهن خود با توجه به نظر و ایده شخصی خود ایجاد کنند.
این کار باعث می شود با داشتن یک تصویر ذهنی از آن هدف مورد نظر، انرژی بالایی برای ادامه دادن به مسیر رسیدن به آن هدف در وجود شخص ایجاد شود.

تصویر سازی ذهنی چیست

Visualize girls vector goals

تصویر سازی ذهنی  اهداف باعث پیشرفت شخصی فرد می شود و همچنین در روند عملکرد شخص نیز می تواند تاثیرات مثبتی به همراه داشته باشد.
همچنین افراد می توانند با تصویر سازی ذهنی هدف های خود در ذهن به عنوان یک تکنیک کاربردی استفاده کنند و در مواقعی که دچار افت انرژی می شوند با تصویر سازی و دامن زدن به آن تجسم های ساخته شده از قبل می توانند انرژی از دست رفته خود را دوباره احیا کنند.

تصویر سازی در ذهن این امکان را به مغز می دهد تا الگو های عصبی مرتبط با آن تصویر ها را ایجاد کند و این الگو ها توسط مغز باعث می شوند به عضلات بدن این امکان را بدهند که در راستای آن الگو ها عمل کنند.
در ادامه به بررسی دقیق تر موضوع اهمیت تصویر سازی ذهنی می پردازیم.

زمان های مناسب برای تصویر سازی ذهنی

همان طور که اشاره شد تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی می تواند تاثیر بسیار زیادی در نتیجه آن اهداف داشته باشد، از این رو در ادامه به چند مورد از زمان های مناسب برای عمل تجسم کردن اشاره می کنیم:

  • ایجاد انگیزه و انرژی: یکی از زمان های بسیار مناسب برای تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی در مواقعی می باشد که فرد دچار افت انرژی شده است و نیازمند یک منبع خوب برای تامین انرژی از دست رفته خود است. تجسم سازی اهداف در این مواقع می تواند بسیار مفید و کاربردی باشد.
  • قبل از یک رویداد: یکی از زمان هایی که می توان از قوه تخیل خود برای تجسم هدف مورد نظر خود استفاده کرد، در مواقعی می باشد که قرار است یک رویداد رخ بدهد و یا به یک مکان جدید رفت.
  • قبل از اجرای یک برنامه: یکی از زمان های بسیار مناسب برای تجسم اهداف زندگی، پیش از شروع یک برنامه ریزی است. در این زمان می توان یک تصویر سازی کلی در رابطه با آن برنامه پیش رو در ذهن خود انجام داد.
    در این راستا می توان به تمام جنبه های مثبت و منفی آن برنامه و همچنین تتصویر سازی ذهنی درباره نتیجه برنامه مورد نظر را نیز در ذهن خود شکل داد.
  •  زمان های حساس موفقیت: یکی دیگر از زمان های حساس و حیاتی تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی، می تواند در مواقعی باشد که در یک موقعیت مانند شرکت در یک مسابقه قرار دارید و نیازمند تقویت روحیه خود هستید.
    این زمان می توانید با تصور برد خود در نتیجه مسابقه روحیه خود به شکل قوی تقویت کنید.
  •  زمان های خالی: یکی از وقت هایی که می توان بسیار از آن در جهت مثبت استفاده کرد، در وقت هایی می باشد که فرد در حال استراحت به سر می برد.
    در این تایم شخص می تواند در رابطه با اهداف و آرزو هایش بت قوه تخیل خود تصویر سازی کند و از آن لذت کافی و جامع را ببرد.

نکات لازم در جهت تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی

Visualize the girl's life goals

در جهت تصویر سازی ذهنی اهداف و امیال، افراد باید توجه داشته باشند که رعایت یک سری اصول و نکات می تواند در نتیجه این عمل بسیار تاثیر گذار باشد.
در ادامه به چند مورد از نکات مهم در تجسم کردن اهداف زندگی بیان می کنیم.

  1. برای بهتر شدن نتیجه کار تصویر سازی ذهنی لازم است که فرد از میزان احساسات و عواطف در نگرش ذهنی خود کم نکند و حتی اگر لازم هم شد به مقدار آن بیافزاید.
    احساسات و عواطف درونی می توانند رخداد های خارق العاده ای در تصورات ذهنی برای فرد رقم بزنند از این رو نادیده گرفتن آن ها و یا کم کردن میزان آن ها می تواند تاثیرات مخربی در نتیجه کار داشته باشد.
  2. برای عمل تجسم اهداف زندگی لازم است که افراد یک فضای آرام و خلوت را انتخاب کنند.
    از این رو برای انجام این عملیات ذهنی باید از قبل یک مکانی را که آرامش دهنده است فرد انتخاب کند و به دور از شلوغی و هیاهو زمانی را مشغول تجسم و تصویر سازی ذهنی خود بگذراند.
  3. لازم است برای بهتر کار کردن ذهن در حین تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی، شخص بر میزان تنفس های خود کنترل بهتر و دقیق تری داشته باشد. در این زمان بهتر است نفس های عمیق و طولانی را جایگزین تنفس های کوتاه و سریع شوند.
  4. تجسم اهداف زندگی یکی از روش های فوق‌العاده خوب و مؤثر در افزایش انرژی و انگیزه و همچنین در موفقیت به حساب می آید.
    همچنین این عمل یک کار لذت بخش و بی زحمت و دردسری به شمار می آید از این رو بهتر است این عمل پسندیده را در روز حداقل دو بار به اندازه ۱۰ دقیقه انجام شود.
  5. پیشنهاد می شود افراد برای تحقق اهداف و آرزو های خود در زندگی از عمل تصویر سازی ذهنی نهایت استفاده را ببرند و تا مرز موفقیت این کار را انجام دهند.

فواید تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی چیست؟

Visualize two children's toys

در ادامه به چند مورد از فواید و نکات مثبت تصویر سازی ذهنی اهداف و آمال در زندگی می پردازیم و همچنین به تاثیرات خوب و کاربردی تجسم اهداف زندگی اشاره هایی می کنیم:

  • فعال سازی نیمه خلاق ذهن: یکی از نکات مثبت تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی که می تواند بسیار کاربردی و مناسب باشد، فعال سازی نیمه خودآگاه ذهن است.
    با فعال سازی این فسمت در مغز فعالیت های موثری می توان انجام داد. با استفاده از این قسمت می توان ایده های خلاقانه ای در ذهن طراحی کرد.
  • مرتب‌سازی مغز: همچنین از دیگر فواید تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی می توان به برنامه ریزی شدن و یا به عبارتی مرتب‌سازی مغز اشاره کرد.
    با این عمل بسیار ساده می توانید تغییرات خوبی در ذهن خود به وجود آوردید.
    با مرتب‌سازی ذهن می توان برای تک تک آرزو ها و خواسته ها یک برنامه ریزی واحد و جامع انجام داد و راه رسیدن به آن را نیز بسیار هموار کرد.
  • افزایش انگیزه درونی: مواقعی در زندگی وجود دارد که انرژی و حال درونی افت شدیدی پیدا می کند.
    در این زمان ها لازم است مقداری از وقت خود را صرف تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی کرد و از فکر و خیال های منفی باید دست برداشت.
    تجسم آفرینی ذهنی می تواند تاثیرات بسیار خوبی در روند خوب شدن حال درونی به همراه داشته باشد.
  • فعال سازی قانون جذب: از دیگر فواید و جنبه های مثبت تصویر سازی ذهنی آمال و خواسته ها در زندگی، به حساب می آید.
    در این راستا می توان افراد مختلف، منابع متنوع و همچنین شرایط خاص و ویژه را بر طبق خواسته و میل خود وارد زندگی کرد.
    لازم به ذکر است که گفته شود قانون جذب یکی از عوامل موفقیت به شمار می آید و جایگاه خاص و ویژه ای در پیروزی دارد.

در لحظه زندگی کنید

یکی از نکات مهمی که در تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی باید به آن توجه ویژه ای شود، زندگی در زمان حال است و یا به عبارتی دریافتن لحظات حال زندگی با رسیدن به ذهن آگاهی می باشد.
در عمل تصویر سازی ذهنی آرزو ها و هدف ها لازم است که فکر و به گذشته در صورت خوب نبودن اتفاقات گذشته کاملا فراموش شود و تمام حواس باید به اتفاقات خوب و موفقیت ها در آینده پیش رو جمع شود.

افراد باید توجه داشته باشند که لازم نیست کل روز و ساعت های تمام روز خود را صرف تصویر سازی ذهنی و یا اندیشیدن کنند، این عمل نه تنها فرد را از مسیر مهم زندگی و آن هدف اصلی که زندگی کردن باشد باز می دارد
بلکه فکر و ذهن شخص را نیز بیش از اندازه درگیر خود می کند.
بیش از اندازه درگیر بودن در تصورات خیالی و ذهنی فرد را از اقدام کردن و عمل کردن باز می دارد و این یک نکته منفی برای موفقیت طلقی می شود.

زندگی کردن در لحظه این امکان را به افراد می دهد که تمام اتفاقات تلخ گذشته فراموش شوند و شیرینی اتفاقات و حوادث خوب کنونی را بهتر بچشند.
فکر و خیال در رابطه با گذشته و همچنین فکر و تصورات بیش از اندازه در رابطه با آینده توانایی فرد را در حیطه عملی کردن آن خواسته ها بسیار کم می کند و فرد به جایی می رسد که به جای کار و تلاش برای تحقق خواسته های خود بیشتر وقت خود را صرف اندیشدین و فکر و خیال می کند.

سخن آخر

تصویر سازی ذهنی اهداف زندگی می تواند در مسیر موفقیت و پیروزی بسیار نقش موثری داشته باشد، از این رو پیشنهاد می شود این عمل را در طی مسیر زندگی خود در رابطه ها خواسته ها و هدف های متفاوت خود انجام دهید.
عمل تجسم کردن ذهنی می تواند یک عمل ساده اما در عین حال بسیار کاربردی و مؤثر در روند صعودی زندگی واقع شود.

 


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x