تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۱ مواد غذایی معجزه‌آسا برای رفع یبوست

رفع یبوست با آلو خشک

چکیده : یبوست یک بیماری شایع است که اکثر افراد را در سنین مختلف تحت‌ تأثیر قرار داده و تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی آنان می‌گذارد. در این مقاله قصد داریم ۱۱ مواد غذایی معجزه‌آسا برای رفع یبوست و رابطه آلو خشک و یبوست را بررسی ک

یبوست یک بیماری شایع است که اکثر افراد را در سنین مختلف تحت‌ تأثیر قرار داده و تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی آنان می‌گذارد. این بیماری شایع و آزاردهنده براثر کمبود فیبر در رژیم غذایی، مصرف کم مایعات و نداشتن ورزش روزانه ایجاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم ۱۱ مواد غذایی معجزه‌آسا برای رفع یبوست و رابطه آلو خشک و یبوست را بررسی کنیم.

برای درمان یبوست چه بخوریم؟

داشتن رژیم غذایی سالم، مصرف فراوان مایعات و فیبر کافی از مهم‌ترین راه‌های درمان یبوست هستند. برخی مواد غذایی به سبب داشتن فیبر بالا و خاصیت حجم دهندگی به مدفوع، راهی برای درمان خانگی یبوست شناخته می‌شوند.

غذاهای پرفیبر مانند میوه‌ها، سبزیجات، آجیل‌ و دانه‌ها، حبوبات و غلات سبوس‌دار برای درمان یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید برای شما هم سؤال پیش‌آمده باشد که «چه خوراکی‌هایی برای رفع یبوست مفید هستند؟» و «آیا آلو خشک برای یبوست خوبه؟» در ادامه به این پرسش‌ها پاسخ خواهیم داد.

۱. سیب

میوه‌ها حاوی فیبر فراوان و مایعات هستند؛ به همین دلیل در درمان یبوست نقش اساسی دارند. سیب از جمله میوه‌هایی است که به علت داشتن فیبر بالا در دسته شل‌کننده‌های طبیعی روده قرار دارد. یک عدد سیب به همراه پوست دارای ۴.۴ گرم فیبر نامحلول و محلول است.

۲. آلو خشک

حتماً تا به ‌حال از خواص آلو خشک برای یبوست شنیدید. آلو خشک یا آلوبخارا برای افرادی که از یبوست مزمن رنج می‌برند یک ملین و شل‌کننده طبیعی است. به همین دلیل در طب سنتی از آلو برای رفع یبوست استفاده می‌کنند. در ۴ عدد آلو خشک برابر ۳ گرم فیبر محلول و غیر محول وجود دارد که باعث می‌شود آلو خشک برای رفع یبوست یک ماده غذایی ارزشمند باشد.

به نظر شما بهترین آلو برای یبوست کدام است؟ در جواب این سؤال باید بگوییم در مرحله اول آلوبخارا و سپس آلو خشک برای یبوست بسیار مفید هستند. زردآلو از دیگر میوه‌های خانواده آلوها است که برای درمان یبوست کاربرد دارد. زردآلو خشک برای یبوست بسیار مفید بوده و موجب کاهش انقباضات روده بزرگ می‌شود. درصورتی‌ که قصد دارید از آلو خشک برای درمان یبوست استفاده کنید، بهتر است به‌صورت روزانه در وعده صبحانه ۳ الی ۴ عدد از آن را میل کنید.

۳. خرما

از دیگر میوه‌هایی که سرشار از فیبر بوده و در درمان یبوست نقش مهمی دارند، می‌توان به خرما اشاره کرد. کمک به تشکیل مدفوع، شل‌کنندگی عضلات و تقویت حرکات روده ازجمله خواص خرما برای رفع یبوست هستند.

فواید خرما برای گوارش

۴. روغن‌زیتون و دانه کتان

دانه کتان و روغن‌زیتون به‌دلیل خاصیت ملین کنندگی ملایمی که دارند به تقویت حرکات روده و تسهیل جریان توده‌های درون روده کمک می‌کنند. این روغن‌ها دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدمیکروبی هستند که باعث بهبود هضم غذا می‌شوند.

۵. حبوبات

می‌دانیم که حبوبات سرشار از فیبر هستند و مصرف آن‌ها در برنامه غذایی روزانه همواره توصیه شده است. مقدار ۱۰۰ گرم از حبوبات پخته شده، می‌تواند حدود ۲۶ درصد از فیبر روزانه مورد نیاز بدن را تامین کند.

خاصیت حبوبات برای گوارش

۶. سبزیجات

سبزیجات دارای مقدار فراوانی فیبر نامحلول هستند. فیبر نامحلول باعث افزایش حجم مدفوع شده که در نهایت باعث تسهیل حرکت مدفوع در روده می‌شود. در میان سبزیجات، کلم‌ بروکلی حاوی ماده‌ای به نام  سولفورافان است که موجب هضم بهتر غذا می‌شود.

۷. غلات کامل

از دیگر مواد غذایی که دارای فیبر فراوان و خاصیت رفع یبوست هستند، می‌توان به غلات کامل اشاره کرد. فیبر نامحلول موجود در غلات باعث تسهیل جریان توده مدفوع در روده می‌شود.

۸. آب و مایعات کافی

همان‌طور که بالاتر گفتیم، هنگامی که بدن دچار کمبود آب شود، روده نمی‌تواند به‌راحتی عمل دفع را انجام دهد؛ بنابراین نوشیدن مایعات به مقدار کافی به دفع راحت‌تر مدفوع کمک خواهد کرد.

۹. مرکبات

انواع مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت، لیمو و… دارای مقادیر فراوانی از فیبر محلول و نامحلول بوده و در درمان یبوست نقش دارند.

۱۰. سیب‌زمینی شیرین

یک عدد سیب‌زمینی حاوی ۳.۸ گرم فیبر محلول و نامحلول است که باعث افزایش وزن و حجم مدفوع شده و به دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند.

۱۱.آجیل و دانه‌ها

به ‌صراحت می‌توان گفت آجیل قاتل یبوست است. یکی از آجیل‌های مهم و منحصربه‌فرد که نقش مهمی در درمان یبوست دارد، بادام است. فیبر موجود در بادام موجب می‌شود تا دستگاه گوارش به‌خوبی فعالیت کند و حرکات روده را تقویت می‌کند. درواقع بادام نه‌تنها باعث هضم بهتر غذا می‌شود، بلکه به جذب سریع‌تر مواد غذایی نیز کمک می‌کند.

و در پایان…

از دیرباز تاکنون نقش مهم آجیل و دانه‌ها در فرهنگ ایرانی شناخته شده است. این خوراکی‌های با ارزش سرشار از مواد مغذی هستند که در بهبود عملکرد اعضای بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش نقش مهمی دارند. برای خرید آنلاین انواع خشکبار، آجیل و دانه‌ها با قیمتی مناسب و در زمانی کوتاه، کافی است به فروشگاه اینترنتی «بارجیل» مراجعه کرده و محصول دلخواه خود را سفارش دهید.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x