تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونگی کشف استعداد درونی- ۱۲ روش کاربردی

چگونه استعدادم را پیدا کنم؟ (کشف استعداد های پنهان)

تقریبا اکثر مردم برای موفقیت در زندگی شخصی یا کاری خود ‌می‌خواهند که به هر نحوی شده به استعدادهای خودشان پی‌ببرند.
یکی از بهترین و موثرترین کارهایی که یک فرد ‌می‌تواند در زندگی‌اش انجام دهد، کشف استعداد‌ درونی است و به احتمال زیاد با کشف آن‌ها ‌می‌تواند در مسیر خوبی حرکت کرده و آینده فوق‌العاده‌ای را برای خود رقم بزند.

در این مقاله، ابتدا تعریف مشخصی از استعداد همراه با اهمیت کشف آن بیان شده است و در ادامه آن ‌می‌توانید با یک‌سری روش‌های فوق‌العاده و مؤثر برای کشف استعداد‌ درونی خود آشنا شوید.

استعداد چیست؟

بسیاری از مردم مفهوم درست کلمه استعداد را نمی‌دانند و غالبا استعداد با مفاهیمی ‌مانند هوش، مهارت، توانایی، دانش و… یکی ‌می‌شود.

در واقع ‌برای استعداد تعاریف مختلفی وجود دارد. اما به‌طور قطع ‌می‌توان گفت، استعداد همان یادگیری یک مهارت با صرف انرژی و زمان کمتر است.
به‌عنوان مثال، اگر شما یک مهارت را در مدت‌زمان کمتری نسبت به همسن‌وسالان خود یاد بگیرید، نشان‌دهنده آن است که در آن مهارت استعداد دارید.

در نتیجه ‌می‌توان گفت، زمانی که پیشرفت افراد در حوزه یا فعالیت مشخصی بالاتر از میانگین پیشرفت سایر افراد است،‌ می‌تواند نشان‌دهنده استعداد فرد در آن زمینه باشد.

اهمیت کشف استعدادهای درونی

اهمیت کشف استعدادها

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام انتخاب رشته مدرسه یا دانشگاه و یا هنگام پیداکردن شغل، به استعداد‌های خود فکر کنید.
در واقع اکثر مردم ‌می‌دانند که پیداکردن استعدادهای درونی ‌می‌تواند در مسیر موفقیت زندگی بسیار مؤثر باشد.

در نتیجه ‌می‌توان اهمیت استعدادیابی را در موارد زیر خلاصه کرد:

• اگر استعدادهای خود را پیدا کنید، قطعا تصمیم‌های بهتری در زندگی می‌گیرید و ‌می‌توانید اهداف خود را به‌صورت صحیح انتخاب کنید.

• با استعدادیابی شما ‌می‌توانید از تحصیل و حتی شغل خود رضایت زیادی داشته باشید.

• اگر بتوانید استعدادهای خود را پیدا کنید بدیهی است که مسیر موفقیت برای شما هموارتر خواهد شد.

• با کشف استعدادها، از هدررفتن زمان تا حد زیادی جلوگیری خواهد شد.

• بدیهی است که کشف استعدادها و طی‌کردن مسیر موفقیت با استفاده از آن‌ها، اعتماد به‌نفس شما را در مراحل مختلف زندگی افزایش خواهد داد.

با این همه مزایا، توصیه ‌می‌شود در اولین فرصت استعدادهای خود را کشف کرده و موثرتر در مسیر موفقیت گام بردارید.

اما چگونه استعداد خود را پیدا کنیم؟

اما چگونه استعداد خود را پیدا کنیم؟

شاید گمان کنید که کشف استعدادها ممکن است زمان زیادی طول بکشد؛ اما در واقع اینگونه نیست و اگر بتوانید روش‌های درستی را برای اینکار انتخاب کنید، در اولین فرصت ‌می‌توانید استعدادهای خود را کشف کنید.

برخی از موثرترین روش‌ها در کشف استعداد عبارتند از:

 به حرف اطرافیان خود گوش کنید و از آن‌ها در رابطه با توانایی‌های خود بپرسید

در اغلب موارد، افرادی که در اطراف شما هستند بهتر استعدادهای پنهان شما را ‌می‌شناسند.

در واقع، اطرافیان شما ‌می‌توانند استعداد پنهان شما را طی سال‌ها در رفتارتان شناسایی کنند.

به‌همین دلیل شما ‌می‌توانید به حرف اطرافیان خود گوش کنید. از آن‌ها بخواهید نقاط ضعف و عادات بد شما را کنار گذاشته و مهارتی را که احساس ‌می‌کنند به آن مسلط هستید را به شما یادآوری کنند.

سعی کنید نفربه‌نفر از اطرفیان خود سؤال کنید و نه به‌صورت گروهی. سپس پاسخ همه آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و آن‌ها را تحلیل کنید. اطمینان داشته باشید که با پاسخ‌هایشان ‌می‌توانید تاحد زیادی استعدادهای خود را شناسایی کنید.

 کارهایی را انجام دهید که انجامشان برایتان ساده است

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک‌سری از کارها برایتان ساده باشد؛ اما سایر افراد همین کارها را با سختی زیادی انجام دهند.

در واقع، اگر طبق تفکر شما انجام برخی کارها بیش‌ازحد ساده است اما اطرافیان به شما ‌می‌گویند که اینگونه نیست، واقعیت این است که شما در انجام آن کار توانایی و استعداد دارید.

به‌عبارتی، یکی از استعدادهای پنهان شما انجام این کارها است که شما ‌می‌توانید برای کشف بهتر استعدادهای خود، بیشتر به انجام این کارها دقت کنید.

 کارهایی را انجام دهید که از انجامشان لذت ‌می‌برید

علاوه‌بر کارهای ساده، شما ‌می‌توانید توجه کنید که از انجام چه کارهایی لذت ‌می‌برید.

فرض کنید که امروز هیچ کار خاصی ندارید و امروز را باید برای خود وقت بگذارید.
در این حالت، به سراغ چه کارهایی ‌می‌روید. بدیهی است که در چنین شرایطی افراد غالبا کارهایی را انتخاب ‌می‌کنند که از انجام آن‌ها لذت ‌می‌برند.

به‌همین دلیل معمولا هرکاری را انتخاب کردید، یعنی در انجام آن کار استعداد داشته و توانایی انجام آن را دارید.

برخی کارها هستند که شما ‌می‌توانید آن‌ها را بهتر از سایر افراد انجام دهید. همچنین برخی کارها نیز هستند که شما هنگام انجام آن‌ها اصلا متوجه گذار زمان نمی‌شوید. اینکارها احتمالا همان استعدادهای شما هستتند.

در نتیجه، اگر ‌می‌خواهید استعدادهای پنهان خود را کشف کنید، فهرستی از این کارها تهیه کنید.

 ذهن خود را باز بگذارید

معمولا اغلب افراد نسبت به بسیاری از استعدادهای خود آگاهی ندارند. به‌همین دلیل اولین قدم برای ارزیابی استعدادها این است که ذهن خود را باز بگذارید.

در این میان ذکر این نکته نیز ضروری است که استعدادها صرفا در نوازندگی ساز یا رقصیدن به‌صورت حرفه‌ای خلاصه نمی‌شوند.
بلکه استعدادها در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف و در بسیاری از زمینه‌های زندگی گسترده هستند.

به‌عنوان مثال، توانایی درک عمیق احساسات سایر افراد ‌می‌تواند یک استعداد خاص و مفید باشد. به‌همین دلیل هنگام کشف استعدادها، شما باید ذهن خود را باز گذاشته و تنها روی یک استعداد تمرکز نکنید.

 به گذشته خود نگاه کنید

هنگام کشف استعدادها شما ‌می‌توانید به گذشته خود و کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید، توجه کنید.

برای این منظور ‌می‌توانید کارهایی را که در آن‌ها عالی عمل کرده‌اید و یا کارهایی را که انجام آن‌ها لذت برده‌اید را به یاد آورید.
از خودتان در رابطه با کارهای گذشته خود سؤال بپرسید؛

مثلا به کدام کاری که انجام داده‌اید بیشتر افتخار ‌می‌کنید؟ یا زمانی که بچه بودید انجام کدام کارها را ترجیح ‌می‌دادید.
در رابطه با سرگرمی‌های مورد علاقه خود که شخصیت شما با آن‌ها شکل گرفته است، فکر کنید. در برخی موارد پاسخ به اینگونه سوالات ‌می‌تواند منجر به کشف عمیق‌ترین استعدادهای شما شود.

شما همچنین ‌می‌توانید به موقعیت‌هایی از زندگی خود فکر کنید که در آن‌ها به چالش کشیده شده‌اید.
در واقع، به شرایط سختی فکر کنید که با آن روبرو بوده‌اید. توجه به این موارد نیز ‌می‌تواند در کشف استعدادها و مهارت‌های پنهان شما بسیار مؤثر باشد.

برای چیزهای جدید زمان بگذارید

سعی کنید از زمان خود بهترین استفاده را ببرید. معمولا برخی افراد پس از اتمام روز کاری یا بعد از مدرسه خود هیچ کار خاصی انجام نمی‌دهند یا حتی برخی افراد هستند که تعطیلات خود را صرف خوشگذرانی‌های بیهوده ‌می‌کنند.

زندگی به فضایی برای کشف استعدادهای شما نیاز دارد و اگر شما اکثر زمان خود را صرف کارهای بیهوده کنید، زمان بسیار کمی ‌برای کشف استعدادهای خود خواهید داشت.

در برخی موارد، استعدادهای پنهان شما ‌می‌تواند در فعالیت‌هایی باشد که هنوز آن‌ها را امتحان نکرده‌اید.
در این‌صورت اگر برای امتحان‌کردن کارهای جدید وقت نگذارید، هرگز از آن چیزی که هستید فراتر نمی‌روید.

به این فکر کنید که زمان خود را چگونه ‌می‌گذرانید. سعی کنید اولویت‌های مهم خود را در نظر گرفته و مواردی را که کمترین اهمیت را دارند، از برنامه روزانه خود حذف کنید. در این‌صورت ‌می‌توانید زمانی را برای کسب تجربه‌های جدید اختصاص دهید.

مهارت‌های خود را گسترش دهید

شابد جالب باشد بدانید که هر مهارتی که دارید ‌می‌تواند به یک استعداد واقعی تبدیل شود؛ اما شما باید برای توسعه آن زمان بگذارید و تما‌می‌ جنبه‌های آن مهارت را تجربه کنید.

زیرا ممکن است شما فقط یک جنبه کوچک از استعداد خود را در آن زمینه تجربه کرده باشید و در این‌صورت با گسترش‌دادن مهارت ‌می‌توانید در آن موفق‌تر عمل کرده و حتی استعداد پنهان خود را کشف کنید.

به‌عنوان مثال، اگر شما یک طراح سایت موفق باشید، قطعا طراحی‌های شما بسیار زیبا و حرفه‌ای به‌نظر ‌می‌رسد.
اما باید سعی کنید استعداد خود را در زمینه آن مهارت کشف کرده و پرورش دهید. در واقع شما با سرمایه‌گذاری و کاوش بیشتر در این مهارت ‌می‌توانید آن را به یک استعداد تبدیل کنید.

 از منطقه امن خود خارج شده و از چالش‌های زندگیتان استقبال کنید

معمولا اکثر افراد تغییر را دوست ندارند و در برابر آن مقاومت ‌می‌کنند. اما اگر به دنبال هدف باشید، روی نقاط قوت خود تمرکز کرده و یا سعی ‌می‌کنید توانایی‌های خود را بهبود ببخشید.

در این‌میان بدیهی است که باید از منطقه امن خود خارج شوید تا بتوانید تجربه‌های بیشتری کسب کرده واستعدادهای خود را کشف کنید.
در واقع، چه بخواهید مهارت‌های خود را تقویت کنید و چه بخواهید مهارت و یا شغل جدیدی را امتحان کنید، باید ریسک کرده و با انرژی زیاد بر ترس خود غلبه کنید.

اگر شما از منطقه امن خود خارج شوید، بیشتر از هر زمان دیگری خودتان را کشف ‌می‌کنید.
همچنین بدیهی است که اگر به یک مهارت و یک زندگی آرام بچسبید، در واقع به مشکلات خود پشت کرده و خود را در معرض چالش و مبارزه قرار نداده‌اید؛ در این‌صورت فرصت درخشیدن و کشف استعدادهای پنهانتان را از خود ‌می‌گیرید.

در نتیجه توصیه ‌می‌شود از منطقه امن خود خارج شده و با چالش‌های زندگی‌تان روبرو شوید.

کارهای داوطلبانه انجام دهید

در صورتی‌که شما صرفا زندگی و جهان خودتان را تجربه کنید، امکانات آنچه‌که هستید و آنچه‌که ‌می‌توانید باشید را نمی‌شناسید.

اما هنگا‌می‌که با روش‌های صحیح و تاثیرگذار به دیگران کمک کنید، دیدگاهتان نسبت‌به خودتان تغییر کرده و حتی اولویت‌های زندگی‌تان نیز دچار تغییر خواهد شد.
در این‌میان ممکن است این شانس را داشته باشید که استعدادی را کشف کنید که حتی به آن فکر هم نمی‌کرده‌اید و در آن بدرخشید. یا با کارهایی که انجام ‌می‌دهید ‌می‌توانید یک توانایی جدید در خودتان ایجاد کنید.

تست‌های شخصیت‌شناسی و استعدادیابی را امتحان کنید

اگر در اینترنت جستجو کنید، با تست‌های شخصیت‌شناسی و استعدادیابی زیادی روبرو ‌می‌شوید.

مهم‌ترین مزیت تست‌های شخصیت‌شناسی این است که شما ‌می‌توانید به‌واسطه آن‌ها با ویژگی‌ها و خصوصیات درونی خودتان آشنا شوید که ممکن است تاکنون به آن آنها توجه نکرده باشید.

برخی از معروف‌ترین و رایج‌ترین تست‌های استعدادیابی و شخصیت‌شناسی شامل تست استعدادیابی اوکانر، تست استعدادیابی‌ هالند، تست استعدادیابی کلیفتون، تست استعدادیابی گاردتر و تست شخصیت‌شناسی MBTI هستند، که به شما کمک ‌می‌کنند خود را عمیق‌تر بشناسید و کشف کنید که چگونه ‌می‌توانید در دنیای اطراف خود پیشرفت بیشتری داشته باشید.

در واقع شما به‌واسطه این تست‌ها استعدادهای پنهان، توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را بهتر ‌می‌شناسید و با شناخت آن‌ها ‌می‌توانید موثرتر در مسیر موفقیت گام بردارید.

جمع‌بندی

در این مقاله، موثرترین روش‌ها برای کشف استعداد درونی پنهان ذکر شدند. اگر شما بتوانید استعدادهای فوق‌العاده خود را پیدا کنید، بیشتر از قبل از زندگی خود لذت ‌می‌برید.

با استفاده از این استعدادها ‌می‌توانید در کسب‌وکار خود نیز پیشرفت کرده و به‌عنوان یک فرد حرفه‌ای شناخته شوید.
از طرفی، اگر شما روی استعدادهایتان سرمایه‌گذاری کنید، دیگر از کار و شغل خود خسته نخواهید شد. زیرا به این واسطه کار شما به زندگی‌تان تبدیل شده و از آن لذت می‌برید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x