تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

وارونگی روانی چیست؟ راهکار برای تغییر سریع

وارونگی روانی چیست؟ راهکار برای تغییر سریع

وارونگی روانی چیست و چگونه میشود آن را تغییر داد.

گاهی اوقات حتما در زندگی روزمره خود می خواسته اید که چیزی را تغییر دهید یا به ایده آل خود برسید اما هر چه تلاش می کنید اینگونه نمی شود و هر گاه می خواهید چیزی را تغییر دهید نمی توانید به صورت ظاهری این تغییر را می خواهید اما از درون چیزی مانع شما می شود این حالت وارونگی روانی است اصطلاحی هست که در صورتی که بین ضمیرآگاه و ضمیرنا خودآگاه تضاد به وجود بیاید از آن استفاده می کنیم

با ما در سایت متاراز همراه باشید تا در مورد وارونگی روانی بیشتر بدانیم زیرا این مبحث بسیار مهم است و از طریق اصلاح آن می توانیم به آرزوهای خود دست یابیم.

تعریف وارونگی روانی

تعریف وارونگی روانی 

انسان از بدو تولد تا سن هفت سالگی در مورد مسائل مختلف اطلاعات منفی یا مثبت قدرتمندی را توسط خانواده دریافت می کند و همه این اطلاعات به قسمت ضمیرناخودآگاه رفته و در این قسمت از مغز ذخیره می شود بعد از سن هفت سالگی محیط پیرامون هم برنامه های جدیدی را وارد ذهن انسان می کند برنامه هایی مثبت و منفی و در اثر تکرار این اطلاعات، باورها کم‌کم شکل می گیرند این باورها باز هم در محیط خانواده و محیط پیرامون تکرار می شوند و عادتهای فرد را به وجود می آورند.

برای درک بیشتر موضوع مثال دیگری می زنیم شخصی را در نظر بگیرید که در دوران کودکی در خانواده یا مدرسه بنا به دلایلی او را مورد تمسخر و ریشخند قرار می‌داند.

 

ناگفته نماند در خانواده اغلب اوقات به علت عدم آگاهی این موارد صورت می گیرد. این کودک هنگامی که می خواسته صحبت کند یا کاری را انجام دهد مورد قبول دیگران قرار نمی گرفته است بنابراین باور اینکه من خوب نیستم و هیچ کاری را به خوبی انجام نمی دهم در او تقویت می شود.

زمانی که بزرگتر می شود هنگامی که می خواهد در جمع صحبت کند بر طبق باورهای خود که فکر می کند به اندازه کافی خوب نیست و اگر صحبت کند او را مسخره می کنند دچار عدم اعتماد به نفس می شود گاهی اوقات دوست دارد که در بین افراد مختلف صحبت کند به صورت آگاهانه در جمع ظاهر می شود اما باز هم نمی تواند چیزی بگوید زیرا بدون آنکه خودش بداند ضمیرناخودآگاهش در حال مقاوت هست همان طور که در قسمت بالا توضیح دادیم این فرد در این حالت دچار وارونگی روانی شده است.

چرا باید وارونگی روانی را رفع کرد

چرا باید وارونگی روانی را رفع کرد

وارونگی روانی یکی از مسائلی هست که در اغلب انسانها وجود دارد هر چه تلاش می کنند برای به دست آوردن آنچه که می خواهند به نتیجه نمی رسند. ما در دور و بر خود دوستان و آشنایانی را می بینیم که می خواهند ثروتمند شوند، لاغر شوند، سلامت و تندرست باشند یا روابط عالی داشته باشند اما به علت باورهای محدود کننده ای که در ضمیرناخودآگاه آنها شکل گرفته است، وارونگی روانی اجازه تغییر به آنها را نمی دهد اما وقتی که ما اطلاع کامل از این مبحث داشته باشیم می‌دانیم که باید باورهای خود را تغییر دهیم و برنامه ریزی جدیدی را به ضمیرناخودآگاه بدهیم تا بتوانیم از وارونگی روانی رها شویم.

راههای متفاوتی برای رفع وارونگی روانی وجود دارد که می توانیم از آنها استفاده کنیم می توانیم از طریق رفع وارونگی روانی در روابط خود پیشرفت کنیم، ثروتمند شویم یا هر آرزوی دیگری را بر آورده کنیم.

وارونگی روانی تعریفی کامل و ساده داشته باشیم باید بگوییم وارونگی روانی تضاد بین ضمیرآگاه انسان با ضمیرناخودآگاه و باورهای اوست.

راههای رفع وارونگی روانی

لازم به ذکر است که بدانیم اگر بدون تمرین و بدون آگاهی بخواهیم وارونگی روانی را از بین ببریم کاری سخت است شاید سالها طول بکشد اما با توجه به تمریناتی که در زیر به شما عزیزان ارائه می شود، به راحتی ظرف مدت کوتاهی می توانید این مسئله را بر طرف کنید و از مقاومت های ذهنی رها شوید.

۱ – مقاومت ها و محدودیتهای ذهنی را شناسایی کنید

همان طور که در قسمت بالا توضیح دادیم باورهایی که در قسمت ضمیرناخودآگاه قرار دارند در مقابل تغییر مقاومت می کنند.

زیرا وظیفه خود را محافظت از انسان می‌دانند و وقتی چیزی با اطلاعات موجودشان متفاوت باشد با آن مخالفت و مقاومت می کنند چون فکر می کنند که امنیت فرد در خطر است.

برای رفع این وارونگی روانی در ابتدا باید چیزهایی که در ذهن شما محدودیت ایجاد کرده اند را شناسایی کنید بدانید که مثلا چرا نمی توانید خوب پول در بیاورید زندگی مالی پدرتان و والدینتان را مرور کنید بدانید که چرا لاغر نمی شوید آیا در گذشته شما را اینگونه دوست داشته اند و حالا اگر می خواهید وزن کم کنید می ترسید که دیگر خوب نباشید و دیگر در صورت لاغری کسی شما را دوست نداشته باشد.

وقتی به طور دقیق دلیل وارونگی روانی ایجاد شده نسبت به موضوع مورد نظر را بررسی کردید حالا می توانید بر روی آن تمرکز کرده و آن را بر طرف کنید.

۲ – انجام تکنیک ای اف تی

یکی از روشهایی که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است و می تواند وارونگی روانی را از بین ببرد تکنیک ای اف تی است که توسط گری کریگ در سال ۱۹۹۷ ابداع و به دنیا معرفی‌شد. این روش برای تغییر باورها و رفع درد و رفع اختلالات روحی یا هر چیز دیگری مورد استفاده قرار می گیرد در اصل این روش ضربه زدن به قسمت های مشخصی از بدن هست که بعد از ضربه زدن احساس تغییر را در هر موردی که می خواهیم متوجه می شویم.

۳ – جملات تاکیدی

3 - جملات تاکیدی

یکی دیگر از روشهایی که بر روی وارونگی روانی تاثیر مثبت می گذارد گفتن جملات تاکیدی مثبت است زیرا آن چیزی که باعث می شود تضاد بین ضمیرآگاه و ضمیرناخودآگاه به وجود بیاید همان عادت های منفی هست که در اثر تکرار اطلاعات به وجود آمده حالا ما می توانیم با تکرار جملات تاکیدی باورهای مثبت را کم‌کم جایگزین باورهای منفی کنیم.

نمونه مقالات جملات تاکیدی مثبت

جملات تاکیدی مثبت برای سلامتی

جملات تاکیدی مثبت برای ثروت

جملات انگیزشی

۴ – خود هیپنوتیزم

خود هیپنوتیزم روشی هست که هر کسی توسط این تکنیک در داخل منزل خود می تواند تضاد بین ضمیرآگاه و ضمیرناخودآگاه خود را از بین ببرد به این شکل که وقتی شما در حالت آلفا ذهنی هستید هوشیاری ذهن نیمه هوشیار شما در سطح پایینی قرار دارد و توسط تصویرسازی ها و تلقین ها و تاکیدهایی که صورت می گیرد می توانید ذهن نیمه هوشیار را شرطی کنید

به عبارتی می توان گفت از لایه های عمیق ذهن عبور کنید و به باورها و اطلاعات منفی خود برسید و آنها را با تصویرسازی ها و تلقین ها از بین ببرید و به جای آنها آرزوهای خود را جایگزین کنید آرزوهایی که حالا دست یابی به آنها برایتان بسیار راحت است و از مسیر رسیدن به اهدافتان در حال لذت بردن خواهید بود.

نکته آخر:

اگر بخواهیم به مطالب بالا موضوعی را اضافه کنیم باید گفت که ضمیرناخودآگاه فرقی بین تخیلی و واقعیت یا منفی و مثبت را نمی داند هیچ تحلیلی از موضوعات ندارد و قوه تشخیص درست و غلط را نیز ندارد. فقط هر آنچه که به صورت تکرار در آمده باشد آن را در خود ذخیره می کند مانند انباری که پر هست از احساسات رفتارها عقاید خلاقیت ها و خوبی ها و بدی ها. حال دیگر به خوبی می‌دانیم که برای رفع وارونگی روانی، باید بین ضمیرآگاه و ضمیرناخودآگاه هماهنگی و همسویی ایجاد کنید و باورهای خود را تقویت کنید.

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پویا

سلام و درود عالی بود
سالهای سال با مشکل وارونگی روانی درگیر بودم و هستم که با این صحبت‌ها افق جدیدی در ذهنم ایجاد شد
سپاس از شما

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x