تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۶ تا از افکار منفی که افراد موفق از آنها دوری میکنند

6 تا از افکار منفی که افراد موفق از آنها دوری میکنند

در این مقاله درباره ۶ افکار منفی که افراد موفق از آنها دروی میکنند در خدمت شما هستیم

ذهن انسان یک ابزار قدرتمند است که انسان میتواند برای رسیدن به آنچه که بی اندیشد، از آن استفاده کند.
افکاری که ما در ذهنمان پرورش میدهیم قدرت بسیار زیادی دارند و قابل تغییر و تنظیم هستند.

یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه موفقیت، داشتن یک ذهنیت آماده و ساخته شده برای کسب موفقیت است.
از این رو افراد موفق بسیاری در سراسر دنیا در این باره کتاب های مختلفی نوشته اند تا همه از قدرت ذهن خود آگاه شوند.

افکار منفی و افراد موفق

تمام ما انسان ها این توانایی را داریم که با ذهن‌ خودمان صحبت کنیم.
افرادی هستند که از این موضوع اطلاعی ندارند و اجازه میدهند که ذهن آنها هر مسیری که میخواهد را طی کند.

ولی ما انسان هستیم، ما توانایی انجام هر کاری را داریم حتی کنترل کردن ذهن خودمان. ذهن ما افکار ما را میسازد.
این افکار هم میتوانند مسیر شغلی ما را بسازند و از طرفی نیز توانایی این را دارد که آینده ما را نابود کنند.

قطعا برای شما نیز چنین شرایطی پیش آمده است که در یک زمان اشتباهی را مرتکب شوید، و بعد از آن با ذهن خود مورد شکنجه و آزار و اذیت قرار بگیرید.
دقت کنید زمانی که شما اشتباهی میکنید، این افکار شکل گرفته در ذهن شما با بزرگ‌ نمایی اشتباهتان، میتوانند زمینه‌‌ ساز نا امیدی تان شود.

البته در کنار این سرزنش ها ذهن آنقدر ها هم بی رحم نیست و بلافاصله درپی بهبودی برای شما قدم برمیدارد و با تحلیل سریع موضوعات، کمک میکند تا از اشتباهات خود درس بگیرید و در مسیر موفقیت با روش بهینه تری گام بردارید.

اما خواه و ناخواه گاهی اوقات افکاری در ذهن ما شکل میگیرد که از منفی و مثبت بودن آن اطمینان نداریم اما صدرصد مخرب هستند و باید حتما آن ها را تغییر دهید.
افراد موفق ۶ فکر سمی و منفی را که چنین ویژگی دارند معرفی کردند که مایلم آن ها را برای شما شرح دهم.

۶ تا از افکار منفی که افراد موفق از آنها دوری میکنند

6 تا از افکار منفی که افراد موفق از آنها دوری میکنند

در این بخش به مهم‌ ترین افکار مسمومی که افراد موفق از آنها پرهیز می‌کنند، اشاره میکنیم.
افکار منفی، غیر واقعی، غیر ضروری و ناامید کننده هستند. این افکار شما را به درون گردایی می‌ کشانند که بیرون آمدن از آن کار دشواری خواهد بود.

اما قدرت تاثیر گذاری و نفوذ این افکار منفی به قدری زیاد است که حتی افراد موفق نیز خط قرمز هایی را برای آنها تعیین کرده اند و تمرین ها و توصیه هایی را دنبال میکنند.
در نهایت همه این ها مربوط میشود به توانایی شما در کنترل کردن ذهن ناخودآگاه

جالب است که بدانید تا حد زیادی ریشه‌ افکاری که در مورد خودمان داریم به دیدگاهی بر میگردد که نسبت به خود پیدا کرده‌ ایم.
این افکار نقش مهمی در موفقیت و شکست ما ایفا میکنند و میتوانند باعث پیشرفت یا پسرفت ما شوند.

یکی از افراد موفق دنیا که موسس کمپانی فورد است در این باره این چنین میگوید :
کسی که باور داشته باشد میتواند کاری را انجام دهد، موفق خواهد شد و کسی که باور داشته باشد نمیتواند، موفق نمیشود. موضوع دقیقا همین است. این افکار شما هستند که سرنوشت شما را تعیین میکنند.

شما اگر فکر کنید میتوانید، کاملا حق دارید و حرفتان صحیح است، از طرفی نیز اگر فکر کنید که نمیتوانید باز هم حق با شما است.
به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا ۶ تا از منفی ترین و مخرب ترین افکار سمی را که افراد موفق از آنها پرهیز میکنند را برایتان شرح دهیم.

این ۶ مورد عبارت اند از:

  1. اگر کامل و بی نقص باشم قطعا موفق خواهم شد
  2. زندگی سرنوشت من را از قبل نوشته و تغییر دادن آن غیر ممکن است
  3. من هرگز نمیتوانم آن کار را انجام دهم من توانایی اش را ندارم
  4. اگر دیگران کار من را تایید کنند یعنی من به موفقیت میرسم
  5. هر اندازه که تلاش کنم فایده ندارد گذشته تکرار خواهد شد
  6. احساسی که نسبت به خودم دارم واقعیت من را می سازد

قبل از این که به توضیح کامل هر یک از این موارد بپردازیم باید موضوع مهم دیگری را در باره روش مقابله افراد موفق با افکار مسموم و منفی را برایتان توضیح دهم بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

افراد موفق از هوش هیجانی برای دوری از افکار منفی استفاده میکنند

افراد موفق از هوش هیجانی برای دوری از افکار منفی استفاده میکنند

یکی از تیم هایی که در زمینه‌ هوش هیجانی یا همان EQ فعالیت دارد در طی کی از فرایند های تحقیقاتی خود بر روی بیش از یک میلیون نفر تست‌ های هوش هیجانی انجام دادند.

نتیجه حاصل شده از این تست همگان را شوکه کرد زیرا در نهایت مشخص شد که ۹۰ درصد افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند، دارای عملکرد عالی هستند و از هوش هیجانی بالایی برخوردارند.

حال اگر بخواهیم عملکرد افراد موفق را مورد برسی قرار دهیم متوجه میشویم که تمام افراد موفق این مهارت ممتاز را دارند.
منظور از مهارت همان توانایی شناسایی و کنترل افکار منفی است. اما هیچ جای نگرانی نیست زیرا افراد با این توانایی به دنیا نمی آیند و شما با انجام تمرین هایی میتوانید این مهارت را کسب و کنید و آن را تقویت کنید و در نهایت میتوانید از تمام پتانسیل خود استفاده کنید.

اگر بخواهیم برای هوش هیجانی که افراد موفق آن را یک مهارت و هنر میدانند، تعریفی بیاوریم باید این چنین بگوییم که، هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

هوش هیجانی که اکثر افراد از آن بهره میبرند در واقع یک مهارت اجتماعی است که به شما آموزش میدهد تا در روابط خود بتوانید احساسات و عواطف و افکارتان را مدیریت کنید.

افراد موفق داشتن توانایی کنترل افکار را یکی از ویژگی های بارز رهبران و مدیران برتر و موفق میدانند. هوش هیجانی در موفقیت شغلی شما میتواند بسیار موثر باشد.

دلیل اصلی اهمیت این موضوع این است که افکار منفی در مورد خودمان بیشتر از بقیه دیده میشود و این از مخرب ترین دسته افکار است.
هر شخصی که نتواند افکار خودش را کنترل کند در برابر آن ها آسیب‌ پذیر است و بای تکنیک هایی را برای مقالبه با آنها بیاموزد که در ادامه ۶ مورد کلیدی از این دسته افکار را با هم بررسی میکنیم.

اگر کامل و بی نقص باشم قطعا موفق خواهم شد

اگر کامل و بی نقص باشم قطعا موفق خواهم شد

اگر شما نیز جز آن دسته از افرای هستید که ایگونه فکر میکنند باید از همین امروز سعی کنید تا دیدگاه و افکارتان را تغییر دهید.
یکی از موضوعاتی که افراد موفق همیشه در مورد آن صادقانه صحبت میکنند، ویژگی های ذاتی انسان ها است. انسان ها ذاتا جایز الخطا هستند.
این موضوع به این معنی نیست انسان ها میتوانند به راحتی و از روی عمد خطا کنند، خیر!

در واقع معنای اصلی آن این است که انسان نمیتواند از صدرصد ظرفیت ذهن خودش استفاده کند و تمام احتمالات و مسائل را مورد برسی قرار دهد تا کارها را بدون هیچ نقص و خطایی پشت سر بگذارد.
بنابراین اگر خطایی کردید نباید افسرده و نامید شوید که شما دیگر نمیتوانید به آن موفقیت ها دست یابید.

البته یک موضوع دیگری در این باره وجود دارد که برخی از افراد تصور میکنند اگر خودشان را کامل کنند و همه موارد و پیش نیاز ها را در بهترین حالت فراهم کنند، بعد میتوانند شروع کنید و یا اینکه شروع کردن با همچین آمادگی کاملی موفقیت آن ها را تضمین میکنند. هر دوی این تفکرات اشتباه است و باید آن ها را تغییر دهید.

زندگی سرنوشت من را از قبل نوشته و تغییر دادن آن غیر ممکن است

به گفته افراد موفق یکی دیگر از مخرب ترین افکار منفی که اکثر جوان های این دوره با آن دست و پنجه نرم میکنند این است که میگویند، مسیر سرنوشت من از پیش مشخص شده است و من دخالتی در آن ندارم! اعتقاد به اینکه تقدیر شما از قبل مقدر شده باشد کاملا یک موضوع اشتباه است. این شما هستید که تصمیم میگیرید و قدرت تفکر و حرکت دارید.

اما متاسفانه عده بسیاری از انسان ها تسلیم این باور میشوند و اجازه میدهند که نوع زندگی، خانواده، جنسیت، جغرافیا و هر چیزی به غیر از خودشان، مسیر زندگی آنها را تعیین کند. اما باید بدانید که تقدیر شکست و یا موفقیت شما تنها در دستان خود شما است.
زندگی گاهی اوقات آسان و گاهی اوقات دشوار میشود.

هیچ اشکالی ندارد که در شرایطی که ناراحت هستید، کمی استراحت کنید به خودتان فرصت بدهید و خودتان را به خاطر اشتباهات گذشته ببخشید
اما اینکه نا امید شوید و چنین باوری را در ذهنتان هک کنید، کاملا اشتباه است و مانند خودکشی باورها است. تلاش کنید تا در هر شرایطی بهترین عملکرد خود را ارائه دهید.

من هرگز نمیتوانم آن کار را انجام دهم من توانایی اش را ندارم

به گفته افراد موفق یکی از شایع ترین افکار سمی که در بین جامعه و بیشتر از همه در بین قشر جوان و تازه نفس جامعه وجود دارد، این است که من هرگز نمیتوانم ! من هرگز موفق نمیشوم! من هرگز….

همان طور که در بالا گفته شد که انسان ها ذاتا جایز الخطا هستند، در این بخش نیز باید بدانید که انسان ها ذاتا قدرتمند و توانا هستند.
هیچ کاری در دنیا وجود ندارد که بشر قادر به انجام آن نباشد. خوش بختانه پیشرفت علم و تکنولوژی که به دست همین بشر بوده است این موضوع را هر روز برای ما شفاف تر میکند.

اما اگر شما نیز میخواهید که همانند افراد موفق به موفقیت ها و اهدفاتان برسید باید دست از افکار این چنینی بر دارید.
یک برگه بردارید و تمام این مواردی را که فکر میکنید نمیتوانیدا بای جمله من میتوانم و انجام میدهم تغییر دهید و هر روز بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از خوابیدن آنها را بلند در حدی گوشتان بشنود بخوانید.

اگر دیگران کار من را تایید کنند یعنی من به موفقیت میرسم

تصدیق دیگران باعث موفقیت من میشود!

این جمله یکی از بدترین و خنده دار ترین طرز تفکر هایی است که برخی افراد نسبت به عملکرد و زندگی خودشان دارند.
به یاد دارم برایان تریسی که یکی از افراد ثروتمند و موفق در دنیا است، در این باره گفته بود، افرادی که همیشه منتظر تایید و توجه دیگران هستند، افرادی بی اعتماد به نفسی هستند که هیچ گاه به موفقیت نمیرسند و تا آخر عمرشان باید منتظر دیگران باشند.

اینکه با دیگران در مورد کارهایتان مشورت کنید یک امر طبیعی و درست است، اما اینکه برای تایید دیگران و یا دریافت توجه دیگران کاری را انجام دهید بدترین خیانتی است که میتوانید به آینده خودتان بکنید.
البته این طرز تفکر به گونه دیگری نیز خودش را نشان میدهد.

برای مثال اینکه شما اجازه دهید دیگران میزان پیشرفت و حرکت شما در مسیر موفقیت را تعیین کنند و مدام این موضوع برای شما مهم باشد که دیدگاهی که دیگران نسبت به شما دارند چیست؟!

اگر میخواهید مسیری که افراد موفق در پیش گرفتند و به اهدافشان رسیدند را طی کنید، تنها باید تلاش کنید، تمرین و تکرار کنید و از افکار منفی این چنین دوری کنید.

هر اندازه که تلاش کنم فایده ندارد گذشته تکرار خواهد شد

یک باور غلطی که به شدت در بین افراد پیدا میشود این است که گمان میکنند آینده‌ آنها نیز مانند گذشته‌ شان خواهد بود. قطعا شکست‌ های مکرر میتواند اعتماد‌ به‌ نفس شما را کاهش دهد اما اینکه باور کنید که شما نمیتوانید و یا اینکه در نهایت همان گذشته دوباره تکرار میشود حتی اگر شما تا اخرین نفس تلاش کرده باشید، صدرصد اشتباه است.

این امر کاملا طبیعی است که به‌ دنبال این شکست‌ های پی در پی تصور شما برای موفقیت کمرنگ تر از قبل شود.

اما اگر واقع بین باشید و برنامه ریزی و زمان بندی درست و اصولی داشته باشید، نه تنها شکست نمیخورید بلکه موفقیت را ر مسیر تضمین میکنید. جالب است که بدانید بیشتر شکست‌ هایی که تجربه میکنیم به‌ خاطر بلند پروازی‌ هایمان است.

این شکست ها زمانی اتفاق میافتد که شما بیش از حد از خودتان توقع داشته باشید و مطابق با آن برنامه ریزی کنید.
شما باید در گام اول هدف گذاری اصولی را یاد بگیرید و اهدافتان را متناسب با توانایی‌ هایتان انتخاب کنید و اگر نیاز بود، مهارت ها و توانایی هایتان را ارتقا دهید تا به اهدافتان برسید.

احساسی که نسبت به خودم دارم واقعیت من را می سازد

اینکه با خودتان بگویید احساسی که من نسبت به خودم دارم، واقعیت های من را میسازند، هیچ دردی را دوا نمیکند و شما را به موفقیت حتی نزدیک هم نمیکند.

من نمیگویم که بلند پروازانه در مورد خودتان صحبت کنید اما کم لطفی کردن در حق خودتان هم کار درستی نیست.
ابتدا باید تا جایی که میتوانید به شکل واقع‌ بینانه ای به خود نگاه کنید. اینکه چنین افکاری نسبت به خودتان داشته باشید از این موضوع نشات میگیرد که شما حقایق شخصیتی خود را با احساسات بد و منفی مخلوط کنید.

در زمان هایی که احساسات منفی دارید اصلا خودتان را قضاوت نکنید و سعی با ایجاد حواس پرتی هایی، این افکار منفی را از خودتان دور کنید.

در غیر این صورت احساسی که نسبت به خودتان دارید، بر روی واقعیت شخصیت شما تاثیر میگذارد.
شاید اینکه دیگران به شما انرژی منفی بدهند تا حد خیلی خیلی کمی بر روی شما تاثیر بگذارد اما اگر همان کلام ها را خودتان به خودتان بگویید، فاجعه مشود و باید در یک بازه طولانی تمرین کنید تا به پاکسازی این احساسات منفی بپردازید.

اگر نسبت به خودتان و توانایی هایتان، افکار و احساسات منفی دارید، باید آنها را حل و رفع کنید در غیر این صورت آنها به موانع و چالش های بزرگی در زندگی و مسیر موفقیت تان تبدیل میشوند و جلوی پیشرفت شما را میگیرند.
غفلت از این افکار باعث میشود تا کم‌ کم در وجود شما رخنه کرده و دست‌ یابی به موفقیت غیر ممکن شود.

 


برچسب:

, ,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x