تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

انواع ونیر کامپوزیت دندان + مزایا

 

انواع ونیر کامپوزیت دندان

دندان‌ها به مرور زمان و یا در اثر حادثه و عدم مراقبت کافی با آسیب‌هایی از قبیل تغییر رنگ، شکستگی و…. مواجه شده و یا از ابتدا حالت نامنظمی دارند. در این شرایط اختلالات قابل توجهی در زیبایی چهره ایجاد شده و طرح لبخند شما را تحت تأثیر قرار خواهند داد. در چنین مواقعی افراد به دنبال راهکارهایی هستند که این آسیب‌ها را برطرف ساخته و زیبایی را به چهره خود هدیه دهند.

در حال حاضر شما می‌توانید از چندین راهکار برای برطرف ساختن این عیوب دندانی استفاده کنید که یکی از بهترین این راهکارها کامپوزیت ونیر است. انواع ونیر کامپوزیت دندان در حقیقت ترکیبی از دو ماده مختلف با ویژگی‌های یکسان هستند و می‌توانند به شما کمک کنند تا به ترمیم دندان‌های جلو و عقب خود دست بزنید.

 

ونیرهای کامپوزیت دندان به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که با کمک نوعی رزین با خاصیت چسبندگی، به بافت دندان‌های شما متصل شوند. ونیرها در حال حاضر به دو شکل اصلی ساخته شده و به منظور زیبایی و اصلاح مشکلات دندانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در این مقاله انواع ونیر کامپوزیت و مزایای استفاده از این روش ترمیمی را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال اصلاح طرح لبخند خود بوده و یا می‌خواهید به زیباسازی چهره و دندان‌های خود دست بزنید با ما همراه باشید.

انواع ونیر کامپوزیت

ونیر کامپوزیت دندان در واقع عنوان یک لایه، پوسته و یا روکش بوده که با استفاده از موادی همرنگ دندان ساخته شده است. ونیرها در حالت معمول برای پوشش دهی به دندان‌های تغییر رنگ پیدا کرده و یا جبران برخی از آسیب دیدگی‌های آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این لایه‌ها کاربردهای مستقیم و غیر مستقیم داشته و در بیشتر موارد با استفاده از مواد سرامیکی ایجاد می‌گردند. دندانپزشکان در حالت معمول ونیرهای کامپوزیت را به صورت پارسیل و یا کامل و فول تهیه کرده و بر روی دندان‌های شما نصب می‌کنند.

از انواع ونیر کامپوزیت دندان پارسیل برای اصلاح آسیب‌های جزئی دندان‌ها استفاده می‌کنند و یا آن‌ها را برای اصلاح و درمان دندان‌های تغییر رنگ داده شده به کار می‌گیرند. در حالی که فول ونیرها می‌توانند آسیب‌های گسترده‌تری را برطرف سازند.

در بسیاری از موارد از این نوع ونیرها برای اصلاح و ترمیم نواحی تغییر رنگ داده شده داخلی دندان‌ها استفاده می‌کنند که بیشتر سطح دندان‌ها را در بر گرفته است. پس در ونیر پارسیل تنها بخشی از دندان‌ها پوشانده خواهد شد.

در حالی که در فول ونیر که به آن ونیر کامل نیز گفته می‌شود تمام سطوح دندان‌ها پوشیده می‌شوند. نکته‌ای که لازم است به آن دقت داشته باشید این است که دندانپزشک پیش از انجام ونیر کامل باید چند عامل مهم را در نظر بگیرد و سپس به ساخت ونیرهای مورد نظر دست بزند.

یکی از مهمترین این عوامل سن و سال بیمار بوده و عامل دیگر نحوه قرارگیری دندان‌های وی است. پیش از ونیر کامپوزیت دندان فول، دندانپزشک باید سلامت بافت دندان‌ها و موقعیت آن‌ها را نیز در نظر بگیرد. فول ونیرها را می‌توانند با دو تکنیک مستقیم و غیرمستقیم بر روی دندان‌ها نصب کنند.

ونیرهای مستقیم در طول یک جلسه درمانی و در داخل مطب دندانپزشک بر روی دندان‌های شما نصب شده و در مواقعی که نیشال دندان‌ها از سلامت کافی برخوردار باشند قادر به برطرف ساختن ایرادات جزئی دندان‌ها خواهند بود.

در حالی که ونیرهای غیرمستقیم زیبایی بسیار بیشتری به دندان‌های شما خواهند داد و استحکام بالاتری هم دارند. این نوع ونیرها می‌توانند بافت اصلی دندان‌ها را حفظ کنند.

یکی از انواع ونیر کامپوزیت که این روزها کاربردها و مصارف گوناگونی هم پیدا کرده ونیر کامپوزیت آی پی اس IPS است که نسلی جدید از کامپوزیت‌ها به شمار می‌رود. در فرایند ساخت این نوع ونیرها از ذرات سرامیکی خاصی استفاده شده و لذا محصول به دست آمده استحکام و مقاومت بسیار بالاتری نسبت به سایر هم ردیفان خود دارد.

ونیرهای کامپوزیت آی پی اس در برابر رنگ پذیری نیز مقاوم بوده و جلوه درخشان‌تری هم دارند. اگر از این نوع ونیرهای کامپوزیت دندان مراقبت کافی به عمل آورید می‌توانند در مدت زمانی در حدود ۶ سال طول عمر و دوام داشته باشند.

انواع ونیر کامپوزیت

مزایای ونیر کامپوزیت

نصب بدون تراش دندان‌ها

در بسیاری از مواقع برای اینکه دندانپزشکان بتوانند ونیرهای کامپوزیت را بر روی دندان‌های شما نصب کنند نیازی به تراش دادن سطح دندان‌ها ندارند. تراشیدن دندان‌ها تنها در مواقع و شرایط خاصی اتفاق می‌افتد که در این موارد نیز سطح بسیار کمی از مینای دندان شما تراشیده خواهد شد.

عدم آسیب به دیگر دندان‌ها و امکان ترمیم دوباره آن‌ها

بسیاری از افراد گمان می‌کنند در دندانپزشکی که در فرایند نصب ونیرهای کامپوزیت دندان، ممکن است آسیب‌هایی به دیگر دندان‌ها به ویژه دندان‌های مجاور آن‌ها وارد شود. در حالی که این گمان صحیح نیست.

علاوه بر این مورد اگر دندان‌های کامپوزیت شده تحت فشارهای بالا قرار بگیرند و یا با آسیب‌هایی از قبیل پریدگی لب و یا شکستگی مواجه شوند می‌توانید به راحتی آن‌ها را مانند روز اول و به شکل دندان‌های طبیعی خود اصلاح و ترمیم سازید.

برخورداری از شکل و فرم طبیعی و مقاومت بالا

ونیرهای کامپوزیت دندان از لحاظ فرم، شکل و رنگ به طور کامل مشابه با دندان‌های طبیعی شما ساخته می‌شوند. به همین دلیل بسیاری از افراد با مشاهده آن‌ها متوجه نخواهند شد که دندان شما طبیعی است یا کامپوزیت.

از سوی دیگر ونیرهای کامپوزیت قابلیت تحمل فشار بسیار بالا در زمان جویدن غذا را دارند و می‌توانید آن‌ها را در مدت زمانی بسیار کوتاه و در طول یک جلسه درمانی بر روی دندان‌های خود نصب کنید.

طول عمر و دوام قابل توجه

یکی از مهمترین مزایای ونیرکامپوزیت که به استفاده فراوان از آن کمک رسانده، برخورداری از طول عمر و دوام مناسب است. این موضوع به چند عامل هم بستگی دارد. از جمله مهمترین این عوامل می‌توان به جنس و نوع دندان‌های شما اشاره کرد.

اگر بتوانید از ونیرها مراقبت کافی به عمل آورده و از آن‌ها خوب نگهداری کنید، با رعایت بهداشت دهان و دندان و اصلاح عادات غذایی خود می‌توانید در مدت زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

پر کردن دندان‌های خالی و سفید کردن آن‌ها

بسیاری از دندانپزشکان از ونیر کامپوزیت برای پر کردن دندان‌های خالی شده استفاده می‌کنند. در این روش ونیر خمیری شکل را به عنوان یک ماده پرکننده مورد استفاده قرار می‌دهند. با این وجود یکی از مهم‌ترین موارد استفاده از ونیر کامپوزیت تغییر دادن رنگ دندان‌ها و تبدیل به رنگ مورد نظر و مطلوب شما است.

بیشتر افراد با کمک این راهکار سعی دارند به دندان‌هایی بسیار سفید و جذاب دست پیدا کنند. شما می‌توانید بر اساس سلیقه شخصی خود با کمک این راهکار دندان‌هایتان را به هر میزانی که تمایل دارید سفید و درخشان سازید.

در حقیقت و در جلسه مشاوره با دندانپزشک، وی یک سایه رنگی در اختیارتان قرار خواهد داد تا بتوانید رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنید. ممکن است شما تمایل داشته باشید دندان‌هایتان جلوه‌ای طبیعی داشته باشند و زیاد سفید به نظر نرسند و یا برعکس دندان‌هایتان بسیار سفید بوده و جلوه جذاب‌تری داشته باشند.

با توجه به سلیقه شخصی خود می‌توانید سایه رنگی مناسب برای ونیر کامپوزیت دندان را انتخاب کنید.

پر کردن دندان‌های خالی و سفید کردن آن‌ها

جلوگیری از پوسیدگی دندان‌ها

بسیاری از افراد گمان می‌کنند که ونیرهای کامپوزیت باعث باعث پوسیدگی دندان‌های آن‌ها می‌شوند. در حالی که این گمان به هیچ عنوان صحیح نیست و بلعکس ونیر کامپوزیت دندان می‌تواند از پوسیده شدن دندان‌های شما جلوگیری کند.

چراکه همان‌طور که گفته شد ونیرها در واقع لایه و یا پوسته‌ای بسیار نازک بر روی دندان‌ها خواهند کشید و به این صورت از سطوح دندان‌های شما در برابر پوسیدگی حفاظت به عمل خواهند آورد. با این حال حواستان باشد که پس از اجرای روش ونیر کامپوزیت، بهداشت دهان و دندان را رعایت کرده و به طور منظم مسواک بزنید.

در غیر این صورت هم دندان‌های کامپوزیت شده و هم دندان‌های طبیعی خود را با پوسیدگی مواجه خواهید ساخت.

فرایند نصب آسان

برای نصب ونیر کامپوزیت و ایمپلنت دندان در ابتدا کمی دندان‌های شما را تراش خواهد داد. پس از آن سطح دندان‌ها را با خمیر کامپوزیتی پوشانده و سپس با کمک امواج نوری به چسباندن ونیرها بر سطوح دندان‌ها اقدام می‌نماید و سعی می‌کند استحکام کافی را به آن‌ها ارائه دهد. بعد از این مرحله نیز از ابزارهایی مانند سوهان و پولیش کمک می‌گیرد و شکل مناسب و درخشش مد نظر شما را به ونیرها ارائه می‌دهد.

قیمت مناسب و مقرون به صرفه

ونیر کامپوزیت دندان نقش و سهم قابل توجهی در جذابیت چهره و زیبایی دندان‌های شما دارد. با این حال این روش راهکاری بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه به نظر می‌رسد. اگر می‌خواهید قیمت ونیر کامپوزیت را محاسبه کنید باید چند عامل را در نظر گرفته و قیمت هر واحد ونیرها را به دست آورید.

به طور کلی قیمت تمام شده ونیرهای کامپوزیت به عواملی از قبیل کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساختار ونیرها، میزان ضخامت دندان‌های شما، سطح تکنیکی درمان و…. بستگی دارد.

اگر می‌خواهید این کار با دقت و ظرافت کافی انجام شود و بدون هیچگونه عیب و نقصی باشد بهتر است از دندان پزشک معتبر و با تجربه و با تخصص آتن کمک بگیرید. میزان تجارب و مهارت وی نیز نقش قابل توجهی در قیمت ونیر کامپوزیت دندان خواهد داشت.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x