تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

پاکسازی بدن از سموم، ۸ روش تضمینی برای سم زدایی بدن

پاکسـازی بـدن از ســموم، 8 روش تضمینی برای سم زدایی بدن

سم زدایی بدن یا پاکسازی از سموم عموماً با پیروی از یک برنامه غذایی خاص یا استفاده از محصولات مخصوصی بدن شما را از سموم پاکسازی می‌کند و باعث بهتر شدن شرایط سلامت بدن و کم کردن وزن شما خواهد شد.

البته که بدن انسان به صورت ذاتی به منظور از بین بردن سموم به طور کامل مجهز می‌باشد و برای سم زدایی احتیاجی به برنامه‌های غذایی خاص یا مکمل‌های گران قیمت نمی‌باشد.

در حقیقت شما با به کار بردن شیوه‌های تأثیرگذار طب سنتی، مکانیسم سم‌زدایی طبیعی بدن را تقویت خواهید کرد.

در این بخش از سایت متا راز قصد داریم روش ها و شیوه های طبیعی جهت پاکسازی بدن از سموم را به شما آموزش دهیم و شما را از خواص آن آگاه سازیم.

باورهای غلط و مرسوم پیرامون سم زدایی یا پاکسازی بدن از سموم

ادعا می‌شود بعضی از رژیم های غذایی سم زدایی، سموم بدن را از بین خواهد برد، وزن را متعادل کرده و وضعیت سلامت بدن را بهبود می‌بخشد.

اصطلاح “سم” در حقیقت به معنی آلاینده‌ها، مواد شیمیایی مصنوعی، فلزات سنگین و غذاهای فرآوری شده می‌باشد که همگی بر تندرستی تأثیر منفی خواهند داشت.

با این وجود، رژیم‌های معروف سم زدایی در موارد نادری، سموم خاصی را که قصد حذف آنها را داشتیم، از بین خواهند برد.

واقعیت این می‌باشد که بدن ما یک شیوه پیچیده به منظور نابود کردن سموم دارد که شامل کبد، کلیه ها، دستگاه گوارش، پوست و ریه ها می‌باشد.

فقط در شرایط سالم بودن این ارگان‌ها، سم‌زدایی و پاکسازی بدن انجام می‌پذیرد.

در حقیقت بعضی از رژیم‌های غذایی فقط به شما کمک خواهند کرد تا بدن را جهت مکانیسم سم زدایی قوی‌تر کنید.

درباره رژیم سم‌ زدایی چه می‌دانیم؟

رژیم سم‌ زدایی

رژیم سم‌ زدایی یا سم‌زدا عموماً یک بازه کوتاه مدت رژیمی می‌باشد که به منظور از بین بردن مواد سمی بدن طراحی شده است.

این رژیم‌ها عمدتاً شامل برنامه غذایی محدود به میوه، سبزیجات، آب میوه و آب می‌باشد. سم‌زدایی گاهی اوقات با بهره‌وری از گیاهان، دمنوش‌ها، مکمل‌ها و پاک کننده‌های روده نیز انجام می‌پذیرد.

افرادی که به رژیم سم‌ زدایی باور دارند مدعی هستند که این رژیم ها میتوانند:

  • روده را به منظور از بین بردن مواد سمی آنتریک می‌کند.
  • سموم بدن را بوسیله، ادرار و تعریق دفع خواهد کرد.
  • سبب بهبود جریان خون می‌شود.
  • مواد غذایی و با ارزش را برای بدن را فراهم می‌کند.

این رژیم‌های غذایی همچنین ادعا دارند بر روی بهبود اختلالات گوناگون سلامتی من جمله چاقی، مشکلات گوارشی، بیماری‌های خودایمنی، التهاب، آلرژی، نفخ و خستگی مزمن تأثیر بسزایی خواهند گذاشت.

با این وجود پژوهش‌ها نشان داده اند تاثیر رژیم‌های سم‌زدایی بسیار اندک هستند و همین تاثیرات اندک هم ناقص می‌باشند.

روش ها و شیوه های طبیعی جهت پاکسازی بدن از سموم

راه‌های تأثیرگذار به منظور تقویت کارکرد سم زدایی بدن به شرح زیر است:

۱. مصرف الکل را محدود کنید

مصرف الکل را محدود کنید

بیشتر از ۹۰٪ الکل در کبد متابولیزه خواهد شد. آنزیم های کبدی الکل را به استالدئید، ماده شیمیایی معروف و سرطان زا، متابولیزه خواهند کرد.

با شناسایی استالدئید به عنوان یک سم، کبد آن را به عنصری بدون ضرر به نام استات تبدیل خواهد کرد که بعداً از بدن عمدتاً به شکل ادرار دفع خواهد شد.

افراط در نوشیدن الکل سبب خواهد شد با جمع شدن چربی، التهاب و بوجود آوردن زخم به کارکرد کبد آسیب بزند.

زمانی که این اتفاق رخ می‌دهد، کبد شما قادر نمی‌باشد به میزان کافی و به درستی وظایف خود در بدن را انجام دهد. (مانند فیلتر کردن سموم بدن)

بدین دلیل، محدود کردن یا خودداری از نوشیدن الکل یکی از مناسب‌ترین راه‌ها به منظور تقویت مکانیسم سم زدایی بدن می‌باشد.

۲. خواب خوب را هرگز فراموش نکنید

خواب خوب را هرگز فراموش نکنید

داشتن خواب خوب و کافی در شب به منظور حمایت از سلامت بدن و مکانیسم سم زدایی طبیعی بدن بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

خوابیدن به مغز این امکان را خواهد داد تا خود را مجدداً سازماندهی کرده و مغز دوباره شارژ گردد. ایضاً ضایعات و سمومی را که در طول روز تجمیع شده است را پاکسازی کند.

یکی از این ضایعات، پروتئینی به نام بتا آمیلوئید می‌باشد که در روند تسریع بخشیدن بیماری آلزایمر بسیار موثری خواهد بود.

با اختلال در خواب، بدن مجال انجام چنین کارکردهایی را نخواهد داشت، در نتیجه سموم قادر خواهند بود در بدن جمع شده و سلامتی را از زوایای گوناگون تحت‌تأثیر قرار دهد.

کمبود خواب با نتایج کوتاه مدت و بلند مدت بر روی سلامتی و تندرستی از جمله استرس، اضطراب، فشار خون بالا، بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و چاقی تاثیرگذار خواهد بود.

برای بهبود وضعیت سلامتی بدن، می‌بایست بین هفت تا نه ساعت در شب استراحت کنید.

اگر با مشکل خواب مواجه می‌باشید، عوض کردن سبک زندگی نظیر داشتن برنامه خواب منظم و کنترل میزان استفاده از موبایل با تبلت به هنگام خواب در بهبود کیفیت خواب تاثیر گذار خواهد بود.

۳. به میزان کافی آب بنوشید

به میزان کافی آب بنوشید

آب فقط تشنگی شما را رفع نخواهد کرد بلکه دارای خاصیت‌های بیشمار دیگری نیز به منظور بهبود و ارتقاء تندرستی و سلامتی شما نیز خواهد بود.

آب دمای بدن شما را تنظیم خواهد کرد، از خشکی مفاصل پیشگیری می‌کند و به هضم و جذب مواد مغذی در بدن شما کمک می‌کند. از سوی دیگر با از پاکسازی سموم، بدن شما را پاکسازی و سم زدایی خواهد کرد.

سلول‌های بدن به منظور داشتن کارکرد بهینه می‌بایست به طور مستمر احیاء شوند و مواد مغذی بدن را به منظور بهره‌بری از آن ها برای سوخت تجزیه خواهد شد.

با این وجود، این فرآیندها، سمومی را از خود رها می‌سازند (به شکل اوره و دی اکسید کربن) که اگر در خون تجمع کنند به بعضی از ارکان های بدن آسیب خواهند رساند.

آب، این ضایعات را حمل خواهد کرد و از طریق دفع ادرار، تنفس یا عرق کردن آنها را به شیوه‌ای اثرگذاری از بدن خارج می‌کند. در نتیجه هیدراته شدن مناسب برای سم زدایی بسیار مهم است.

مصرف روزانه و مناسب آب ۳.۷ لیتر برای آقایان و ۲.۷ لیتر برای خانم ها پیشنهاد می گردد. هرچند امکان دارد بسته به رژیم غذایی، محل زندگی و میزان فعالیت بدن به میزان بیشتری آب احتیاج داشته باشد.

۴. استفاده قند و مواد غذایی فرآوری شده را کم کنید

استفاده قند و مواد غذایی فرآوری شده را کم کنید

تصور می‌گردد که شکر و مواد غذایی فرآوری شده، ریشه بحران های سلامتی و بهداشتی جهان در دوران معاصر باشد تا جایی که شکر و نمک را سم سفید می گویند.

خوردن زیاد غذاهای بسیار شیرین و فرآوری شده سبب بروز چاقی و دیگر بیماری‌های مزمن، نظیر بیماری های قلبی، سرطان و دیابت خواهد شد.

این امراض با آسیب‌زدن به ارگان‌های مهم نظیر کبد و کلیه‌ها، از توانایی بدن به منظور سم زدایی طبیعی ممانعت به عمل می‌آورد.

برای نمونه، استفاده فراوان از نوشیدنی های شیرین ممکن است سبب بوجود آمدن عارضه کبد چرب شود، بیماری که بر کارکرد کبد اثر منفی بر جا خواهد گذاشت.

با کم کردن استفاده از این مدل خوراکی‌ها می توانید مکانیسم سم زدایی بدن خود را در سلامت کامل نگه دارید.

مواد غذایی و ناسالم را در قفسه فروشگاه‌ها رها کنید و در برابر وسوسه خریدن آنها خودداری کنید‌

اینگونه غذا و خوراکی ها بهتر می‌باشد با انتخاب‌های سالم نظیر غلات، میوه ها و سبزیجات جایگزین شوند.

۵. استفاده از غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

استفاده از غذاهای سر شار از آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌های شما در مقابل خسارات ناشی از مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد حفاظت خواهند کرد.

استرس اکسیداتیو موقعیتی می باشد که در اثر ساخت بیشتر از حد مقدرا رادیکال های آزاد در بدن بوجود می‌آید.

بدن در وضعیت طبیعی این مولکول‌ها را برای فرآیندهای سلولی نظیر هضم می‌سازد.

با این حال، الکل، دخانیات، رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتندر معرض آلاینده ها قادر است سبب تجمع بیش از حد رادیکال های آزاد گردد.

با آسیب زدن به سلول‌های بدن، این مولکول‌ها در موارد گوناگونی از جمله زوال عقل، بیماری قلبی، بیماری کبدی، آسم و انواع مخصوصی از سرطان نقش مهم و کلیدی دارند.

ادامه دادن یک برنامه غذایی غنی از آنتی اکسیدان امکان دارد به بدن کمک کند تا با استرس اکسیداتیو منتج از تجمع رادیکال های آزاد و دیگر سمومی که خطر مبتلا شدن به بیماری‌ها را افزایش می دهند، مقابله کند.

بر دریافت میزان آنتی اکسیدان کافی بر روی غذا دریافتی خود تمرکز شوید.

بعضی از آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، سلنیوم، لیکوپن، لوتئین و زاگزانتین می‌باشند.

انواع توت ها، میوه ها، آجیل ها، کاکائو، سبزیجات، ادویه ها و نوشیدنی هایی نظیر قهوه و چای سبز حاوی بیشترین مقدار آنتی اکسیدان در ترکیبات خود می‌باشند.

۶. غذاهای غنی از پروبیوتیک میل کنید

غذاهای غنی از پروبیوتیک میل کنید

سلامت روده به منظور سالم نگهداشتن مکانیسم سم زدایی بدن دارای اهمیت است.

سلول‌های روده دارای یک مکانیسم سم زدایی و دفع کننده ضایعات می‌باشند که از روده و بدن شما در مقابل سموم زیان‌آور نظیر مواد شیمیایی حفاظت می کند.

سلامتی روده با پروبیوتیک آغاز می‌گردد، نوعی فیبر که باکتری‌های مفید روده را غذارسانی می‌کند.

باکتری‌های مفید روده قادر هستند بر اثر مصرف از آنتی‌بیوتیک ها، عدم بهداشت مناسب دندان‌ها و کیفیت نه چندان مطلوب برنامه غذایی به باکتری‌هایی مضر تبدیل خواهند شد.

در نتیجه، این تغییر مضر در باکتری‌ها می تواند مکانیسم ایمنی بدن را تضعیف کرده و بر پاکسازی و سم زدایی بدن تاثیر منفی داشته باشد و در نتیجه خطر مبتلا شدن به بیماری و التهابات مزمن بالاتر خواهد رفت.

مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک می تواند مکانیسم ایمنی و کارکرد سم زدایی بدن شما را ایمن نگه دارد.

منابع غذایی مناسب دارای پروبیوتیک شامل: گوجه فرنگی، کنگر فرنگی، موز، مارچوبه، پیاز، سیر و جو دوسر خواهد بود.

۷. کاهش نمک مصرفی یکی دیگر از سموم سفید.

کاهش نمک مصرفی یکی دیگر از سموم سفید.

استفاده بیش از حد نمک سبب خواهد شد بدن مایعات اضافی را در خود نگه دارد، این مشکل در بیماران کبدی و کلیوی و کسانی که مایعات کمی مصرف می‌کنند بیشتر قابل مشاهده می‌باشد.

این جمع شدن مایعات بیش از حد امکان دارد سبب نفخ شکم شود و وزن شما را افزایش می‌دهد.

هر چند کمی غیر عادی بنظر می‌آید، اما بالا رفتن میزان مصرف مایعات یکی از روش‌های اصلی خارج کردن آب احتباس شده در بدن می‌باشد.

به این خاطر که زمانی که نمک زیاد و آب کافی مصرف خواهید کرد، بدن شما هورمونی ضد ادرار را رها می‌سازد که از ادرار کردن شما ممانعت خواهد کرد.

اما با بالا رفتن میزان آب مصرفی، بدن ترشح هورمون ضد ادرار را کاهش داده و در نتیجه ادرار افزایش پیدا خواهد کرد و آب و مواد زائد بیشتری را از بدن دفع می‌کند.

افزون بر نوشیدن مایعات، بالا رفتن مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم که بعضی از تأثیرات سدیم را متعادل خواهد کرد نیز به منظور ممانعت از احتباس آب در بدن موثر خواهد بود.

غذاهای غنی از پتاسیم نظیر سیب زمینی، کدو حلوایی، لوبیا چشم بلبلی، موز و اسفناج می‌باشد.

۸. تحرک و فعالیت داشته باشید

تحرک و فعالیت داشته باشید

انجام فعالیت‌های ورزشی مستمر و منظم، جدا از اینکه سبب کاهش وزن خواهد شد با افزایش طول عمر و پایین آمدن خطر مبتلا شدن به شماری از بیماری‌ها، از جمله دیابت نوع ۲، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و بعضی سرطان ها مربوطه را افزایش خواهد داد.

اصلی‌ترین مزیت فعالیت‌های ورزشی کاهش التهاب می‌باشد. در حالی که اندکی التهاب به منظور بهبود عفونت یا بهبود زخم‌ها لازم است، اما میزان زیاد آن مکانیسم ایمنی بدن را تضعیف خواهد کرد و سبب پیشرفت بیماری می‌گردد.

فعالیت‌های ورزشی به همراه کاهش التهاب قادر خواهد بود به کارکرد صحیح ارگان‌های بدن کمک کند که عمل سم زدایی و پاکسازی بدن یکی از آن ها می‌باشد.

توصیه می گردد دست کم ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه در هفته ورزش با نظیر پیاده روی با شتاب یا ۷۵-۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی شدید نظیر دویدن انجام بدهید.

دیگر نکات مفید به منظور کمک به سم زدایی و پاکسازی بدن

بعضی از تغییرات در برنامه غذایی و سبک زندگی امکان دارد به کاهش سموم بدن کمک خواهد کرد.

غذاهای دارای ترکیبات گوگرد استفاده کنید: مواد غذایی غنی از گوگرد، نظیر پیاز، کلم بروکلی و سیر، به دفع فلزات سنگین نظیر کادمیوم کمک چشم‌گیری خواهد کرد.

اسپیرولینا را تست کنید: اسپیرولینا نوعی جلبک می باشد که خواص غذایی فراوانی دارد و امکان دارد سبب از بین بردن سموم نظیر فلزات سنگین بشود.پ

گشنیز میل کنید: گشنیز دفع بعضی از سموم نظیر فلزات سنگین نظیر سرب و مواد شیمیایی از جمله فتالات‌ها و حشره‌کش ها را افزایش خواهد داد.

گلوتاتیون را از خاطر نبرید: خوردن غذاهای سرشار از گوگرد نظیر تخم مرغ، کلم بروکلی و سیر به تقویت کارکرد گلوتاتیون، یک آنتی اکسیدان بسیار مهم ساخته شده بوسیله بدن شما که در سم‌زدایی تأثیر بسزایی دارد کمک شایانی به دفع ضایعات از بدن می کند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x