تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

مشاوره قبل از ازدواج چگونه است (چگونگی جلسات مشاوره)

مشاوره قبل از ازدواج چگونه

مشاوره قبل از ازدواج شکلی از زوج درمانی است که می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا برای ازدواج آماده شوید.
این فرآیند در نظر گرفته شده که به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا در مورد چندین موضوع مهم، از مسائل مالی گرفته تا بچه، بحث کنید تا هر دو با هم موافق باشید.

همچنین این نوع مشاوره می‌تواند به شناسایی مناطق درگیری احتمالی کمک کند و شما و شریک زندگی‌تان را با ابزارهایی برای هدایت موفقیت آمیز آنها مجهز کند.
هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به شما برای ایجاد یک پایه قوی برای ازدواج است.

مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج

مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج

در مراحل اولیه مشاوره قبل از ازدواج، ممکن است شما و همسرتان به صورت جداگانه و با هم مورد ارزیابی قرار بگیرید. در طول دوره مشاوره، هر دوی شما تشویق می‌شوید تا تجربیات و رویدادهای زندگی را به اشتراک بگذارید، که می‌تواند به روشن کردن انتظارات و انگیزه های شما در رابطه کمک کند.

مشاوره پیش از ازدواج همچنین شامل بحث در مورد جنبه‌های مهم ازدواج می‌شود، از جمله برنامه‌ریزی مالی، نقش‌های طرفین در ازدواج، فرآیندهای تصمیم‌گیری، روابط خانوادگی، اینکه آیا فرزندان در آینده شما خواهند بود و چگونه می‌خواهید آنها را بزرگ کنید.در این سوالات ممکن است مشاوره نشانه هایی از عدم آمادگی برای ازدواج را در یکی از زوجین بیاید.

سوالات مشاوره قبل از ازدواج برای ارزیابی شما و شریک زندگی‌تان

سوالات مشاوره قبل از ازدواج برای ارزیابی شما و شریک زندگی‌تان 

مشاور قبل از ازدواج اغلب از شما و شریک زندگیتان می‌خواهد که پرسشنامه ای را جداگانه پر کنید تا مشخص شود که چه احساسی نسبت به یکدیگر دارید و چه انتظاراتی از رابطه خود دارید. این پرسشنامه‌ها و سوالات می‌توانند به مشاور شما کمک کنند تا نقاط قوت، ضعف، زمینه های سازگاری و زمینه های مشکل بالقوه شما را شناسایی کند.

مشاور شما همچنین پویایی بین شما و همسرتان را در طول جلسات مشاوره ارزیابی می‌کند و از این بینش‌ها برای هدایت دوره درمان استفاده می‌کند.

امروزه حضوره در جلسات مشاوره پیش از ازدواج از معیارهای ازدواج موفق محسوب میشود

به اشتراک گذاری رویدادها و تجربیات زندگی

مشاوره قبل از ازدواج همچنین می‌تواند شامل شناسایی و کاوش رویدادهای مهم زندگی و تجربیات اولیه دوران کودکی باشد که بر رابطه و نحوه ارتباط هر یک از طرفین با دیگری تأثیر می‌گذارد.
به عنوان مثال، شرکا اغلب یکدیگر را به دلایلی انتخاب می‌کنند که کاملاً از آن آگاه نیستند. تنها با پردازش بیشتر است که آنها میتوانند بفهمند که چگونه جنبه های آشنای شریک زندگی خود با درگیری های حل نشده در گذشته مرتبط است.

بحث در مورد مسائل مهم زندگی مشترک

بحث در مورد مسائل مهم زندگی مشترک

مشاوره قبل از ازدواج فرصتی را برای بحث در مورد چندین جنبه مهم ازدواج فراهم می‌کند، از جمله:
امور مالی: پول می‌تواند یک موضوع استرس زا و بحث برانگیز برای زوج های متاهل باشد، بنابراین تصمیم گیری در مورد نحوه مدیریت پول و مالی از قبل می‌تواند به جلوگیری از مشکلات بعدی کمک کند.

باورها، ارزش‌ها و مذهب: به اشتراک گذاشتن عقاید، ارزش‌ها و احساسات مذهبی با شریک زندگی‌تان می‌تواند به تقویت درک و احترام کمک کند. شما همچنین می‌توانید در مورد پیامدهای این جنبه‌ها در زندگی روزمره خود صحبت کنید.

نقش‌ها در ازدواج: مهم است که درباره نقش‌هایی که از خود و شریک زندگی‌تان انتظار دارید در ازدواج‌تان بازی کنید تا از درگیری‌های بعدی جلوگیری کنید، بحث کنید.

فعالیت‌ها و زمان صرف شده با هم: شما و شریک زندگی‌تان می‌توانید در مورد چگونگی برنامه‌ریزی برای گذراندن وقت با هم صحبت کنید و از انجام چه فعالیت‌هایی لذت می‌برید.

بچه‌ها: زوجین گاهی اوقات پس از ازدواج متوجه می‌شوند که در مورد بچه‌دار شدن یا نشدن با هم موافق نیستند. تصمیم گیری در مورد اینکه آیا می‌خواهید بچه داشته باشید یا نه و چگونه می‌خواهید آنها را بزرگ کنید مهم است.

روابط خانوادگی: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما این فرصت را بدهد که در مورد روابط خود با خانواده خود و همچنین هرگونه نگرانی در مورد خانواده شریک زندگی خود صادق باشید.

مشاوره قبل از ازدواج چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاوره قبل از ازدواج چه کمکی به شما می‌کند؟

مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا به دانستنی های زندگی مشترک متاهلی آماده شوید. در زیر برخی از جنبه هایی که مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به آنها کمک کند آورده شده است.

مشاور به شناسایی باورهای اصلی، تعیین انتظارات واقع بینانه از ازدواج، برنامه ریزی برای آینده و تصمیم گیری در مورد راه هایی که در آن زندگی شما ادغام می‌شود کمک می‌کند.

درک شریک زندگی خود: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا درک بهتری از شریک زندگی خود داشته باشید. به ویژه، می‌تواند به شما کمک کند تا باورها، ارزش ها، انتظارات، انگیزه ها، اولویت‌ها و روال شریک زندگی خود را درک کنید.

تعیین انتظارات واقع بینانه: این شکل از مشاوره به شما این امکان را می‌دهد که در مورد تمام جنبه های مهم زندگی زناشویی با شریک زندگی خود صحبت کنید تا هر دو بدانید که چه انتظاری دارید. همچنین به شناسایی نقاط قوت و ضعف شما به عنوان فردی و زوج کمک می‌کند.

برنامه ریزی برای آینده: مانند شما و شریک زندگیتان که برای برنامه ریزی روز بزرگ خود با یک برنامه ریز عروسی ملاقات می‌کنید، دیدن یک مشاور پیش از ازدواج می‌تواند به شما در برنامه ریزی ازدواج و زندگی مشترکتان کمک کند.

جلسه مشاوره قبل از ازدواج به چه شکل است؟

جلسه مشاوره قبل از ازدواج به چه شکل است؟

هر مشاور قبل از ازدواج در رویکرد خود به مشاوره قبل از ازدواج منحصر به فرد عمل می‌کند، اما برخی از تکنیک های رایج مورد استفاده در جلسه مشاوره قبل از ازدواج عبارتند از:

ایجاد فرصتی برای هر یک از شما برای بیان نظر خود و شنیده شدن توسط یکدیگر؛
مشاور قبل از ازدواج آموزش دیده است تا ارتباط صادقانه و باز بین زوجین را تشویق کند، تشخیص دهد که چه چیزی ممکن است در زیر سطح معلق باشد و مسائل دشوار را ترسیم کند.

همچنین مشاور قبل از ازدواج  می‌تواند ایده های شما را “ترجمه” کند و مطمئن شود که آنها به وضوح توسط شریک زندگی شما بیان شده و درک می‌شوند.

الگوبرداری از مهارت‌های ارتباطی خوب: این مهارت‌ها شامل گوش دادن فعال است که زمان صرف کردن برای گوش دادن واقعی و اطمینان از درک پیام قبل از پاسخ دادن به سؤال یا پاسخ دادن است.

این مهارتی است که نیاز به تمرین دارد و به طور خودکار به دست نمی‌آید.

یک مشاور قبل از ازدواج نحوه تعامل شما را به عنوان یک زوج مشاهده می‌کند و در مورد مهارت های ارتباطی شما به شما بازخورد می‌دهد.

آنها همچنین این مهارت‌ها را در طول جلسه الگوبرداری می‌کنند و اغلب زمان می‌برند تا به طور خاص آنها را به شما آموزش دهند. ممکن است “کار در خانه” رسمی یا غیر رسمی برای کمک به توسعه بیشتر این مهارت‌ها در بین جلسات پیشنهاد شود.

مشاور یا روانشناس قبل از ازدواج نیز ممکن است از تکنیک هایی مانند ایفای نقش برای کمک به یادگیری مهارت های ارتباطی بهتر استفاده کند.

آنها از زوجین می‌خواهند که به طور مستقل امیدها، انتظارات و آرزوهای خود را برای زندگی زناشویی بنویسند.

این امر شامل درخواست از زوجین می‌شود تا در مورد مسائلی که ممکن است ازدواجشان با آن‌ها روبرو شود یا نگرانی‌هایی که ممکن است داشته باشند، فکر کنند و سپس آنها را در جلسه مطرح کنند تا بتوان آنها را در نظر گرفت و به آنها رسیدگی کرد.

یک مشاور قبل از ازدواج می‌تواند به زوجین در مورد مشکلات موجود کمک کند و همچنین مشکلات احتمالی و راه هایی را که ممکن است در آینده حل شود را شناسایی کند.

برخی مزایای مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین

برخی مزایای مشاوره قبل از ازدواج برای زوجین

مشاوره پیش از ازدواج به گونه ای طراحی شده است که شما و شریک زندگی‌تان را با ابزارهایی برای هدایت زندگی زناشویی با هم تجهیز کند.

اینها برخی از مزایای این درمان هستند:

یادگیری ارتباط سازنده: یکی از جنبه‌های اصلی مشاوره قبل از ازدواج، ارتباط است، زیرا شریک‌ها یاد می‌گیرند که مواضع خود را به وضوح بدون حمله یا مسلح کردن طرف مقابل بیان کنند.

توسعه مهارت های حل تعارض: مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگی‌تان مهارت های حل مشکل و حل تعارض را می‌آموزد. در ابتدا، ارتباط اغلب به درگیری منجر می‌شود، اما با گذشت زمان، زوجین می‌توانند بحث‌های سازنده‌تری داشته باشند.

تمرکز روی جنبه های مثبت: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا بر جنبه های مثبت رابطه خود تمرکز کنید تا جنبه های منفی.

از بین بردن رفتارهای ناکارآمد: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند رفتارها و الگوهای ناسالم در یک رابطه را شناسایی کرده و به شما در اصلاح آنها کمک کند.

ایجاد فرآیندهای تصمیم گیری: مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا فرآیندهای تصمیم گیری سالم و عادلانه ای را توسعه دهید.

کاهش ترس‌های مربوط به ازدواج: اگر شما یا شریک زندگی‌تان در مورد زندگی زناشویی مضطرب هستید، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد مسائل مهم بحث کنید و به شما شفافیت بدهد.

اثربخشی مشاوره قبل از ازدواج

هدف از مشاوره قبل از ازدواج بهبود روابط شما با شریک زندگی و کمک به شما در ایجاد پایه ای قوی برای ازدواج است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۲ نشان داد که زوجینیی که در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنند سطوح بالاتری از رضایت را در رابطه خود گزارش می‌کنند.
مشاوره قبل از ازدواج همچنین به شما و شریک زندگیتان اجازه می‌دهد تا قبل از تبدیل شدن به یک موضوع، در مورد جنبه های مهم رابطه تصمیم بگیرید.

زوجین زمانی که در بحران هستند و رابطه محدود می‌شود، تمایل دارند به دنبال درمان باشند.

این بدان معناست که زوجین در حال حاضر قطبی شده‌اند و هر یک از طرفین حالت دفاعی دارند، که برقراری ارتباط مؤثر را دشوارتر می‌کند.

در حالی که زوج درمانی می‌تواند در صورت بروز مشکلات ازدواج مفید باشد، مشاوره قبل از ازدواج می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد موضوعات مهم برای رابطه بدون اینکه تحت تأثیر فوری مشکل قرار بگیرید، بحث کنید. این کار می‌تواند کار شما و شریکتان را برای حل مشکلاتتان آسان‌تر کند.

چیزهایی که باید درباره مشاوره قبل از ازدواج در نظر بگیرید

چیزهایی که باید درباره مشاوره قبل از ازدواج در نظر بگیرید

اگر در مشاوره قبل از ازدواج شرکت می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که می‌خواهید به طور جداگانه به یک مشاور یا درمانگر مراجعه کنید تا با مسائلی که در جلسات مشترک خود با آن مواجه می‌شوید، مقابله کنید.

زوج درمانی اغلب واکنش‌ها و تجربیات شخصی غیرمنتظره‌ای را آشکار می‌کند که به خوبی مدفون شده‌اند. اغلب، زوجین تصمیم می‌گیرند که درمان فردی را شروع کنند تا فضای مخصوص به خود را برای پردازش همه چیزهایی که برای آنها ایجاد می‌کند داشته باشند.

همچنین شایان ذکر است که در حالی که هدف مشاوره قبل از ازدواج کمک به تقویت پیوند بین شما و همسرتان است، می‌تواند تفاوت‌های آشتی ناپذیری را در شخصیت یا انتظارات شما آشکار کند. به عنوان مثال، عدم تمایل به بچه دار شدن می‌تواند برای یکی از شما مشکل ساز باشد.

در این صورت، احتمالاً شما و همسرتان بهتر است قبل از ازدواج، این مسائل را کشف کرده و در مورد آن بحث کنید.

انواع مشاوره ازدواج و زوج درمانی

انواع مشاوره ازدواج و زوج درمانی

انواع مختلفی از زوج درمانی وجود دارد و بسیاری از آنها را می‌توان به طور کلی در هر مرحله از رابطه زوجین از جمله مشاوره قبل از ازدواج به کار برد. بسیاری از پزشکان در رویکرد خود در زوج ‌درمانی یکپارچه خواهند بود و بسته به نیازهای منحصربه‌فرد بیمارانشان از چندین روش درمانی استفاده می‌کنند.
اینها برخی از انواع درمانی هستند که ممکن است مشاور پیش از ازدواج از آن استفاده کند.

روش گاتمن

روش گاتمن که شامل انجام یک ارزیابی دقیق از شما و شریک زندگیتان و سپس استفاده از یک چارچوب درمانی برای رسیدگی به مناطق درگیری است. این شکل از درمان با هدف بهبود کیفیت دوستی بین شما و شریک زندگی‌تان، افزایش صمیمیت و تجهیز شما به مهارت‌های حل مسئله است که می‌تواند به شما در ایجاد یک رابطه قوی‌تر کمک کند.

درمان متمرکز بر عاطفه (EFT)

درمان متمرکز بر عاطفه، توسعه یافته توسط دکتر سو جانسون و لس گرینبرگ، نوعی درمان کوتاه مدت است. هدف آن بهبود وابستگی و پیوند بین شما و همسرتان است که منجر به ارتباط بهتر و یک رابطه قوی تر می‌شود.این نوع مشاوره مناسب کسانی است که در زندگی مشترک نشانه هایی از نزدیکی به طلاق را احساس میکنند و  یکی از طرفین در تلاش برای بهبود رابطه است

زوج درمانی روان‌پویشی

زوج درمانی روان‌پویشی مسائل اساسی را که چرخه‌های تعامل را تحریک می‌کنند، بررسی می‌کند. شناسایی و پرداختن به عواملی مانند امید به صمیمیت، عشق، و قدردانی و ترس از رها شدن و عدم تایید می‌تواند به شما و شریک زندگیتان کمک کند تا یکدیگر را بهتر درک کرده و بپذیرید.

 


منبع محتوا:

verywellmind goodtherapy

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x