تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۸ راهکار برای فرار از روزمرگی و یکنواخت شدن زندگی

18 راهکار برای فرار از روزمرگی و یکنواخت شدن زندگی

فرار از روزمرگی امروزه دغدغه اغلب افراد جامعه است.  مردم همیشه به دنبال انگیزه و هیجان هستند.
روزمرگی به معنای گذراندن روزهای همانند هم، تکراری و یکنواخت است که برای هر فردی پریشانی به وجود می آورد و کسل کننده و خسته کننده است.
فرار از روزمرگی و داشتن نشاط و شادابی در زندگی هدف هر فردی می باشد.
روزمرگی باعث ایجاد افسردگی، و بروز انواع ناراحتی های جسمی و روحی مختلف می شود.

عوامل ایجاد کننده روزمرگی

یکی از عوامل مهم که باعث ایجاد روزمرگی و تکراری شدن در زندگی انسان می‌شود نداشتن هدف و برنامه ریزی برای زندگی است.
هدف به انسان انگیزه می دهد و باعث می شود برای رسیدن به موفقیت و ایجاد شادی و نشاط در زندگی اش کارهای متفاوتی انجام دهد که همین او را از روزمرگی رها می کند.
انسان بی هدف صبح که از خواب بیدار می شود صرفا به کارهای کسالت بار و تکراری می پردازد و هیچ نشاط و انگیزه ای در وجود ندارد.

اغلب مردم در زندگی خود بیشتر از ۸ تا ۹ ساعت مشغول به کار هستند اما تا به حال از خود پردسیده اند که، آیا باید کار تازه‌ای را شروع کنند یا خیر؟
افرادی که دچار روزمرگی شده اند هر روز یک عادت تکراری را از صبح تا شب مکررا انجام می دهند، آنها فکر می کنند که کنترل همه چیز به دست آنهاست ولی باید بدانند که خیر، کنترل را به محیط پیرامون داده اند و نمی توانند تغییری را ایجاد کنند.
آنها نمی دانند که برای رهایی و فرار از روزمرگی چطور باید هدفگذاری کنند.
در زیر به چند مورد از راههایی که سبب رهایی شما از روزمرگی می شود اشاره شده است.

راهکارهای فرار از روزمرگی

راههای فرار از روزمرگی

برای اینکه زندگی پر از نشاط و شادمانی همراه با رضایت از خود داشته باشید توصیه می شود به اصولی که با کمک آنها می توانید از روزمرگی رها شوید توجه کنید:

۱- نوشتن خاطرات در یک دفترچه

برای اینکه به خوبی تغییرات را در زندگی خود ایجاد کنید و همچنین خودتان بیشتر متوجه این تغییرات شوید، یک دفترچه خاطرات برای درج وقایع مهم زندگیتان بردارید.
می‌توانید هر اتفاقی که می‌افتد در آن یادداشت کنید و مزایا و معایب آن را با یکدیگر مقایسه کنید.

نوشتن به انسانها آرامش بسیاری می‌دهد و باعث تخلیه هیجان درونی و احساسات منفی هم می شود. زمانی که شروع به نوشتن می کنید اهداف تان برای تان واضح تر و روشن تر می شود و دیگر به راحتی آنها را فراموش نمی کنید و مدام به اهدافتان فکر می کنید.
علاوه بر این می‌توانید به نقاط ضعف و قوت خود پی ببرید و این باعث می شود که در آینده قدم های معنادار تری به سمت آنها بردارید.

۲-انتخاب اهداف به صورت واضح و آشکار

همه اهدافتان را واضح و روشن مشخص کنید اما بهتر است که در ابتدا اهدافی را انتخاب کنید که جزء اهداف کوتاه مدت هستند.
زیرا با به دست آوردن آنها بعد از مدتی باورهای ذهنی تان نسبت به خودتان قوی می شود.

درست است شاید هیجان زده شوید و چیزهایی را انتخاب کنید که خیلی دور از باورهای ذهنی شما هستند نیازی نیست که در ابتدا قدمهای خیلی بزرگ بردارید ، شما می توانید از اهداف کوچک و کوتاه مدت استفاده کنید تا طرز فکر و باورهای تان شکل بگیرد.
بعد از آن که انگیزه پیدا کردید و به خودتان و محیط اطمینان پیدا کردید می توانید اهداف بزرگ تری را انتخاب کنید.

۳- ایجاد تعادل بین کار و زندگی

اغلب مردم فقط زندگی خود را در کار کردن و کسب درآمد خلاصه کرده اند و امیدی به آینده ندارند. قطعاً این مدل زندگی به زودی آنها را خسته و از پا درمی‌آورد زیرا این یک زندگی تکراری است.
بنابراین برای داشتن سلامت روان در زندگی باید بتوانید با نحوه کار و سایر جنبه های وجودی تعادل ایجاد کنید.

باید بدانید که چه علایق دیگری دارید و در کنار کار و شغلتان روی آنها هم تمرکز کنید. با این کار می توانید لذت بیشتری از زندگی ببرید و با هر قدمی که توانسته اید بر دارید احساس رضایتمندی و شادمانی بیشتری داشته باشید.

۴-برای خود یک دوست جدید انتخاب کنید

برای خود یک دوست جدید انتخاب کنید

قطعا شما به شرایط کنونی زندگیتان عادت کرده اید اما با این وجود ایجاد تغییر برایتان سخت است.
گاهی می‌دانید که قرار است به جاهای بهتری برسید اما ممکن است دچار تردید شوید و این تردید ها شما را از ادامه راه بازدارند.

داشتن یک دوست و یک هم قدم در این مسیر کمک بهتری به شما می کند تا ناامید نشوید و همچنان حرکت کنید.

دوست موهبت بزرگی است و افراد موفق یک دوست نزدیک دارند که در امورشان به آنها اطمینان دارند و با آنها در مورد مسائلشان صحبت می کنند.
شما می‌دانید که برای داشتن تغییرات مثبت حفظ انگیزه مهم ترین است. بنابراین به کسی نیاز دارید که سرشار از انرژی مثبت باشد و با حرف های امیدوار کننده بتواند به شما توان ادامه راه را بدهد.
می توانید دوستی را انتخاب کنید که در زندگی فردی با تجربه است. همچنین خواندن کتاب و زندگینامه افراد موفق هم می‌تواند برای شما یک دوست خوب باشد.

۵-کنترل عادات احساسی خود

به افکار و احساسات درون تان متمرکز باشید و توجه کنید و بین محیط پیرامون و افکار و اندیشه های خود تعادل برقرار کنید و مدام به این فکر نکنید که دیگران در مورد شما چه می گویند و یا آیا کاری که انجام داده اید درست است یاخیر.
اگر چنین طرز فکری داشته باشید قطعاً از لحاظ احساسی دچار تغییرات منفی می‌شوید و ممکن است به مرور زمان اعتماد به نفس و انگیزه خود را از دست بدهید.
این را بدانید که هر فردی نقاط ضعف و قوت را در کنار یکدیگر دارد بنابراین احساس ارزشمندی خود را بالا ببرید تا با نقص های خود راحت تر روبرو شوید و در صدد رفع آن ها برایید. اگر روی افکار و احساسات خود متمرکز باشید و کنترل داشته باشید می توانید احساس منفی همچون خشم و احساس خود کم بینی، غم و درد و…. که مانع بزرگی در ایجاد تغییرات است را کنار بگذارید.

۶-تجسم آینده (تجسم خلاق)

در همین زمان که اهداف خود را مشخص کرده‌اید فقط در مورد آینده فکرتان را محدود نکنید تا زمان حال را هم از دست ندهید.
داشتن اهداف حس اعتماد به نفس و انگیزه به انسان می‌دهد.
شما باید به دستاوردهای امروز و زندگی فعلی تان هم توجه کنید و آن را از دست ندهید. هر فکری که به ذهنتان می رسد را روی برچسب های کوچک یادداشت کنید و در مقابل چشمان خود قرار دهید.
حتی می توانید تصویری از آینده دلخواه در ذهن خود تصور کنید. در اینصورت می دانید که دقیقاً از زندگی چه می خواهید. وقتی تصویری مدام در ذهن خود از آینده داشته باشید احساس بهتری دارید و به مرور زمان به آنها دست پیدا خواهید کرد.

۷-با انجام تمرینات ورزشی از روزمرگی رها شوید

ورزش کردن تاثیر زیادی در کنترل احساسات و افکار شما دارد. و ورزش غدد داخلی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود عواملی مثل خل و خو، تعادل بدن، ساخت عضلات جدید و ….هر کدام به درستی کار کنند.
ورزش کردن باعث می شود که اکسیژن رسانی به مغز افزایش پیدا کند و علاوه بر داشتن سلامت جسمانی تا حد زیادی هم در کاهش بیماری‌های روانی مانند خشم غیر قابل کنترل، استرس و افسردگی مفید باشد.

طی تحقیقات دانشمندان میزان نشاط و شادابی در کسانی که هفته ای سه روز ورزش می کند بسیار بیشتر از کسانی است که ورزش نمیکنند.
ورزش مانع از تکراری شدن و روزمرگی در شما می شود.

این نکته را بدانید کسانی که مدام یک جا می نشینند و ورزش یا پیاده روی نمی کنند قطعاً به مرور زمان چون دچار روزمرگی شده اند دچار اضطراب و استرس می شوند و حتی سلامت جسمانی آنها تا حد زیادی تهدید می شود.
ورزش را باید جزئی از برنامه های روازنه قرار دهیم.

۸-گوش دادن به موسیقی

به موسیقی های انرژی بخش گوش دهید. به خصوص وقتی که صبح ها از خواب بیدار میشوید به این موسیقی ها گوش دهید.
موسیقی فواید زیادی برای زندگی شما دارد و به گفته برخی روانشناسان گاهی می تواند جنبه درمانی هم داشته باشد.

با کمک موسیقی می توانید تمرکز و برقراری تعادل در ذهن خود را بالا ببرید و روحیه با نشاط تری داشته باشید و در نتیجه راه حل های بهتری هم به ذهنتان خطور کند.
موسیقی می‌تواند دنیای یکنواخت افراد را تغییر دهد و آنها را به تحرک بیشتر وادارد. هنگام پیاده روی هم می توانید به موسیقی گوش بدهید یا زمانی که مشغول کار های معمول روزانه در خانه هستید یک موسیقی آرام بخش بگذارید.

۹-فرار از روزمرگی با ایجاد افزایش عزت نفس

شخصیت و هویت شما تا حد زیادی به این بستگی دارد که چه تصویر از خودتان داشته باشید.
اگر تصویر ی که از خودتان دارید خوشایند و مثبت باشد قطعا آن را به دیگران انتقال خواهید داد و برعکس آن هم صادق است.

باید توجه داشته باشید که این روزها در دنیای مجازی موضوعاتی را به ذهن افراد وارد می‌کند که باعث می شود آنها خودشان را با خیلی از شرایط و موقعیت های دیگر مقایسه کنند و همین امر می‌تواند باعث کاهش سطح عزت نفس آنان شود.

بهتر است که از فضای مجازی به درستی استفاده شود و این را باید بدانید که شما پشت زندگی افرادی که در فضای مجازی هستند را نمی بینید آنها هم مشکلات خاص خودشان را دارند پس نباید افراد خودشان را با آنها مقایسه کنند و خودشان را قضاوت نادرست کنند.

۱۰-خوردن مکمل های ویتامین دی

کمبود ویتامین دی باعث خستگی و کمبود انرژی و همچنین باعث ضعف سیستم ایمنی بدن، افسردگی، ، چاقی، کمردرد یا ریزش مو و …. می گردد.
اگر این نشانه ها را شما هم دارید در رژیم غذایی تان به اندازه کافی ویتامین دی وجود ندارد و همچنین در معرض نور خورشید هم نیستید این مکمل ها را در رژیم غذایی خود جدی بگیرید.
مخصوصا در فصل زمستان که هوا ابری و بارانی هست توصیه می‌شود که این مکمل ها را بیشتر استفاده کنید. با این حال بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

۱۱-فرار از روزمرگی با حفظ سلامت فردی

شاید شما فردی هستید که کار و شغلتان و ایجاد درآمد در اولویتتان باشد اگر چنین است یعنی به بدن خود بی توجه هستید.
اینچنین دچار مشکلات جدی خواهید شد چرا که تعادل بین سلامت جسمانی و کار اهمیت زیادی دارد.

برای اینکه این تعادل را حفظ کنید بهتر است که هم به سلامتی بدن خود و هم به کار خود ارزش بدهید.
ورزش، کنار گذاشتن کافئین، داشتن خواب کافی، کنار گذاشتن سیگار و الکل اهمیت زیادی در بالا بردن سلامت جسمانی شما دارد.

۱۲-تحلیل زندگی خود

شما به انرژی مثبت نیاز دارید تا از افکار منفی رها شوید.
خود را ارزیابی کنید به زندگی کنونی خود از یک تا ده چند می دهید ؟
در مرحله بعد احساس خود را بنویسید و به این مسئله توجه کنید که در این هفته می خواهید که چه نوع زندگی شما داشته باشد.
اگر بتوانید به زندگی خود نمره هشت یا بالاتری بدهید یعنی تا الان زندگی خوبی داشته اید اما نمره کمتر از این به این معناست که عزت نفس پایینی دارید بنابراین از همین الان خودتان را آن گونه که هستید قبول کنید و خودتان را دوست داشته باشید تا نمره زندگی تان را بهتر و بالاتر بدهید.

۱۳-رهایی از روزمرگی با داشتن برنامه سفر

رهایی از روزمرگی با داشتن برنامه سفر

قصد کنید که به جاهای جدید بروید، بهتر است به طبیعت بروید و یا به جای اسکان در هتل در بیرون چادر بزنید یا حتی در خانه های محلی اقامت کنید تا لذت متفاوتی ببرید.
به جاهایی بروید و کارهایی که تا به حال انجام نمی داده اید را انجام دهید.
این تجربیات ریز و درشت و جدید به شما کمک می‌کند تا نگاه بازتری به زندگی و مسائل خود داشته باشید. علاوه بر این با سفر خود می توانید با دوستان بیشتری آشنا شوید و دیدگاه آنها را به زندگی بشناسید و تجربیات آنها را نسبت به سبک زندگی دیگران بیشتر بدانید.
کسی که سفر می کند علاوه بر آشنایی با فرهنگ های مختلف، می تواند روحیه و احساس حال بهتری برای خود به وجود بیاورد.

۱۴-دوری از افرادی که تفکرات منفی دارند

قطعا در بین شما کسانی هستند که مدام انرژی منفی را در فضا ایجاد می کنند و انگیزه زندگی و حرکت را می گیرند.
این افراد را از اطراف خود شناسایی کنید این قبیل انسان ها با افکار منفی شان شما را از اهدافتان دور می کنند آنها می‌توانند در خانه، محل کار، جمع دوستان و یا خویشاوندان شما باشند.
آن ها افرادی همیشه طلبکار هستند و نسبت به آینده دیدگاه بدبینانه ای دارند.

طبق تحقیقات دانشمندان این افراد می‌توانند اثرات زیادی روی ما بگذارند بنابراین بهتر است بدانید که با چه کسانی در حال تعامل هستید چرا که آنها متقابلاً بر شما تاثیر می گذارند و به مرور زمان می بینید که افکار و عقاید آنها را به زندگی پیدا می‌کنید.
تا جایی که می توانید با انسان های انرژی مثبت و با انگیزه تعامل کنید.

۱۵-ارتقای سواد رسانه ای

برای اینکه دانش خود را بالا ببرید و از روزمرگی رها شوید بهتر است استفاده مناسبی از رسانه‌ها ی جمعی و اجتماعی داشته باشید و با ابزارها و اهداف و فرهنگ ها کاملا آشنایی پیدا کنید.
داشتن سواد رسانه‌ای باعث می شود که کار جدید ایجاد کنید و تنوع و تازگی را تجربه کنید.
ارتقای اطلاعات و بالا بردن سطح دانش و به روز شدن منجر به کاهش یکنواختی و روزمرگی در زندگی می شود.

۱۶-فرار از روزمرگی با قرار گذاشتن با خود

اهدافتان را مدام در ذهن مرور کنید، زیرا هدف گذاری به تنهایی کافی نیست باید با خودتان عهد و پیمان ببندید. بعضی از افراد اهداف خود را به راحتی فراموش می کنند.
بنابراین بهتر است برای خودتان پاداش های کوچک در نظر بگیرید. وقتی بتوانید اهداف بزرگ را به خرده اهداف و هدفهای کوچکتر تقسیم کنید دستیابی به آنها راحت تر می شود. می توانید آن ها را به راحتی به دست بیاورید و آنگاه خود را برای رسیدن به هدف بعدی آماده می کنید.
پاداش هایی که به خود می دهید باعث افزایش انگیزه و نیرو در شما می شود.

۱۷-شرکت در کارهای داوطلبانه

انجام کارهای داوطلبانه و یا عضو انجمن های مختلف مانند کتابخانه، محیط زیست و یا شرکت در کلاسهای مختلف… باعث افزایش نشاط و طراوت در شما می شود.
وقتی که شما در محل کار خودتان با وضعیت دشوار و پیچیده ای مواجه می شوید که سبب می شود از کیفیت زندگیتان تحت تاثیر عوامل منفی قرار بگیرد بهتر است که یک روز بعد از ظهر برای درست کردن یک غذای مطلوب در آشپزخانه داوطلب شوید و یا حتی برای ایجاد یک کارگاه برای کودکان فقیر پیش قدم گردید.
انجام دادن کارهای داوطلبانه و یا شرکت در کارهای خیریه و یا هر کاری که حس و حال شما را بهتر می‌کند بسیار در کاهش و از بین بردن روزمرگی شما و جلوگیری از یکنواختی در زندگی به شما کمک می کند.

۱۸-داشتن معنویات و معنای زندگی

داشتن معنویات و معنای زندگی

این روزها تکنولوژی باعث شده که خیلی از افراد عادی خود را دست پایین بگیرند و مدام در فضای مجازی افراد موفق و سلبریتی ها را دنبال کنند و از زندگی شخص آنها باخبر شوند.
شان انسان بالاتر از این است که در تلاش باشد تا بداند فلان شخص معروف چند فرزند دارد یا چه ماشین و خانه ای دارد و به کجا سفر کرده است.

در واقع تکنولوژی نباید افراد را به جایی برساند که بخواهند وقت شان را با کسب اطلاعات در مورد زندگی افراد معروف و یا چشم و هم چشمی ها هدر دهند.
اگر فردی بخواهد معنای زندگی را بفهمد باید به خودش کمک کند تا با درک معنای زندگی و خواندن قرآن، خواندن شعرهای حافظ، مولانا و کتابهای معنی دار به معنویات دست پیدا کند، نه صرفا گشتن در فضای مجازی.
اگر تکنولوژی معنای زندگی را برای شما ارتقا ندهد بدانید که دچار روزمرگی شده اید.

بنابراین بهتر است گاهی وارد غار تنهایی خود شوید و به علایق خودتان، زندگی خودتان و برنامه‌های خودتان بیاندیشید.
این را بدانید که کسانی که زندگیشان با معنویت و کسب آگاهی بیشتر گره خورده است هرگز دچار روزمرگی نخواهند شد پس تا می‌توانید دنیای معنوی تان و شناخت خود (خودشناسی) را بالا برده و تقویت کنید.

سخن آخر درمورد فرار از روزمرگی

روزمرگی امروزه فرایندی است که خیلی افراد دچار آن شده اند و باعث احساس نوعی افسردگی و اضطراب، و یکنواختی، شده است.
زمانی که سعی کنید همه کارها را سر وقت و با نهایت دقت انجام دهید تا تعادل زندگیتان به هم نخورد به نوعی دچار روزمرگی شده چرا که تغییر دادن برای شما سخت است.

اما بهتر است بدانید که فرار از روزمرگی برای همه افراد کار راحتی نیست و نیاز به مطالعه و بالا بردن سطح آگاهی و دانش دارد.
می توان گفت اولین قدم تغییر افکار منفی هست که باعث شده ذهن انسان در زندان بسته ای به سر ببرد و زندگی اش تبدیل به محیطی بسته و کسالت آور شود.
با تغییر افکار مفنی و انجام تمرینات مربوط به آن می توانید اولین قدم برای فرار از روزمرگی را بردارید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

1 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یونس

ممنون از سایت و اطلاعات ارزشمندتون

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x