تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۱۱ نکته طلایی برای افزایش عزت نفس کودکان

11 نکته طلایی برای افزایش عزت نفس کودکان
  • والدین در قبال عزت نفس کودکان خود چه وظایفی دارند؟
  • چگونه میتوان به افزایش عزت نفس کودکان کمک کرد؟
  • داشتن عزت نفس برای کودکان، چه تاثیری در زندگیشان دارد؟

درواقع در این مطلب قرار است به ۱۱ نکته طلایی برای افزایش عزت نفس کودکان بپردازیم. اما قبل از آن میخواهم به اهمیت داشتن عزت نفس و افزایش عزت نفس کودکان بپردازم.

موضوع عزت نفس هم در کودکان و هم در بزرگسالان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چه بسا نحوه و زمان شکل گیری آن در کودکی از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است. داشتن عزت نفس رابطه کاملا مستقیی با کیفیت حس و حال زندگی دارد.

شما به عنوان والدینی که قرار است فرزندان قوی و سالم و دارای عزت نفس پرورش دهید، باید این موضوع را بدانید که در اولین قدم باید خودتان را تغییر دهید زیرا کودکان الگوبردار های قدری هستند. اینگونه با افزایش عزت نفس کودکان به آنها کمک میکنید تا در جنبه های مختلف زندگی اعم از تحصیلات، ارتباطات با همسالان، فعالیت های گروهی و … بسیار موفق تر عمل کنند.

اگر برای عزت نفس کودکانمان هیچ کاری انجام ندهیم و همانند والدین بی مسئولیت رفتار کنیم، کودکانی تربیت خواهیم کرد که مدام به دعوا و جنگ و ستیز با همه میپردازند.

درمقابل اگر برای افزایش عزت نفس کودکان تلاش کنیم و این ۱۱ نکته طلایی را رعایت کنیم، به آنها کمک میکنیم تا در آینده به هنگام مواجه شدن با مشکلات و چالش های زندگی مقاومت کنند و با عزت نفس و اطمینان خاطر به خود و مهارت های خود برای هدف ها و رویاهایشان بجگند و سر خم نکنند.

در ادامه با ما در سایت متا راز همراه باشید تا ۱۱ نکته طلایی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان را برای شما شرح دهیم.

۱۱ تکنیک افزایش عزت نفس کودکان

11 تکنیک افزایش عزت نفس کودکان

اگر واقعا نگران شخصیت و نحوه شکل گیری آن در کودکانتان هستید، توصیه میشود که اگر آگاهی کافی از این موضوع ندارید از روانشناسان کودک کمک بگیرید تا مهم ترین نکته یعنی شرایط وضعیت روحی کودکانمان را بررسی کنند. شاید لازم باشد که سبک زندگی کودکتان را تغییر دهید.

این موضوع به جهتی اهمیت زیادی دارد که، برخی از والدین نمیتوانند تفاوت خجالتی بودن کودک و با درونگرایی آنها را تشخیص دهند. درنتیجه تنها با رفتار های به کودک فشار می‌آورند و این خودش اصلا کار درست و جایزی نیست. کودکانی که دچار خجالت زدگی زیادی هستند، بیشتر در معرض کمبود اعتماد به نفس هستند.

پس این موضوع را همانند یک هشدار در نظر بگیرید و در صورت مشاهده کردن فورا از روانشناسان کمک بگیرید تا در همان سال های ابتدایی زندگی کودک این موارد کوچک اما حائز اهمیت رفع و بهبود یابد.

همچنین اگر ۱۱ نکته طلایی که برای افزایش عزت نفس کودکان در ادامه توضیح میدهیم را همیشه رعایت کنید، دیگر جای نگرانی برای کودک دلبندتان باقی نمیماند.

افزایش عزت نفس کودکان به آنها فرصت تصمیم گیری بدهید

زمانی که موضوع بحث عزت نفس میشود، اکثر والدین شروع به تعریف و تمجید از کودکان میکنند. این کار پسندیده است و از سرخوردگی کودکان جلوگیری میکند، اما به تنها باعث افزایش عزت نفس کودکان نمیشود و باید موارد دیگری را رعایت کنید تا به این پروزه سرعت و کیفیت بیشتری بدهید.

یکی از راه کارهای که برای افزایش عزت نفس میتوانید انجام دهید این است که از کودکانتان برای شرکت در انجام برخی کارهایی که میدانید میتوانند تا حدودی آن را به دست گیرند، دعوت به همکاری کنید. اما برای انجام این کار، باید یاد بگیرید که عقب بایستید و اجازه دهید کودک شما خودش به تنهایی تصمیم گیری کند.

اجازه بدهید فکر کند، انتخاب کند، خطر کند و مشکلات روحی و روانی را خودش حل کند اینگونه در آینده حتی اگر شما در کنار آنها نباشید آنها یاد گرفته اند که چگونه باید فکر کنند و تصمیم بگیرند و با چالش ها دست وپنجه نرم کنند.

در تشویق کردن افراط و تفریط را رعایت کنید

همانقدر که تعیف و تمجید کردن از کودکانمان باعث افزایش عزت نفس در آنها میشود، به همان اندازه اگر این تشویق ها بیجا و الکی و بیش از حد معمول باشد بسیار میتواند مخرب واقع شود.

شما باید بدانید که عزت نفس کودکان در اثر احساس عشق و محبت و امنیت و همین طور دستیابی به مهارت ها ایجاد میشود. به طور ذاتی همه والدین به کودکانشان عشق میورزند و محبت میکنند اما در یاد دهی مهارت ها گاهی اوقات موفق نیستند و این موضوع مشکل ساز میشود.

اگر دائما بون دلیل از کودکان تعریف و تمجید شود، در واقع سطح چالش پذیری آنها را کم میکند و آنها را وابسته به والدین میکند. اجازه بدهید در کارها شرکت کنند و بعد نسبت به نتیجه ای که گرفتند، اگر موفق نشدند و شکست خوردند آنها را تشویق کنید و اگر موفق به انجام آن کار شدند از آنها تعریف و تمجید کنید.

از ریسک و خطر کردن نترسید

مهم ترین نکته ای که باید همیشه در زمان تربیت کودکان بخاطر داشته باشید این است که، شما همیشه در کنار آنها نخواهید بود. بنابراین کودکانتان را به گونه ای پرورش دهید بتوانند با وجود سختی های زندگی دوام بیاورند و به توانایی رسیدن به اهداف و رویاهایشان را داشته باشند.

یکی از موضوعاتی که باید در این باره به آن توجه بسیار زیادی داشته باشید، احساس ترس کودکان نسبت به خطر کردن و ریسک کردن است. اجازه دهید در همین زمانی که شما در کنار آنها هستید و از آنها حمایت میکنید، این کار تجربه کنند. کودک شما در آن سن قرار نیست بانک بزنند، آنها دست به خطرات معقولی می زند، پس کنار بایستید و تنها نظاره گر باشید.

به کودکان حق انتخاب بدهید

11 تکنیک افزایش عزت نفس کودکان

یکی از مهم ترین کارهایی که منجر به افزایش عزت نفس کودکان میشود این است که بتوانند خودشان رای کاری انتخاب کنند اینگونه خودشان را فردی قدرتمند تصور میکنند و احساس عزت نفس میکنند.

طبق گفته روانشناسان کودکان از دو سالگی میتوانند متوجه عواقب تصمیمات خود شوند و باتوجه با آنها تغییری در وضعیت رفتاری میدهند.

ایجاد حس مسئولیت پذیری در کودکان

یکی از کارهایی که برای ایجاد حس مسئولیت پذیری باید انجام دهید این است که در خانه خود وظایف کوچکی را به کودکتان بدهید تا آن را انجام دهند. همین کار به ظاهر ساده به شدت بر روی عزت نفس کودکان تاثیر میگذارد. زمانی که از آنها برای مشارکت در کارهای ساده مانند مرتب کردن اتاق کمک بخواهید، به آنها حس ارزشمند بودن را القا میکنید.

کودکانتان را برای دنبال کردن علایقشان تشویق کنید

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که برای افزایش عزت نفس کودکان شما نیاز است، تشویق شدن در زمینه هایی است که علاقه دارند. بعد از اینکه متوجه شدید فرزند شما در چه زمینه استعداد و علاقه زیادی دارد، باتوجه به سلیقه خودتان با آنها رفتار نکنید. شما به عنوان والدین منطقی تنها باید آنها را تشویق و حمایت کنید.

تجربه شکست از همان کودکی

اینکه اجازه ندهید کودکان کارهایی را تجربه کنند، زیرا ممکن است در آن شکست بخورد یکی از متداول ترین اشتباهات خانواده های ایرانی است. تجربه شکست چیزی است که شما نمیتوانید تا ابد مانع آن شوید و چه بخواهید و چه نخواهید، فرزندان ما این تجربه را در زندگی خواهند داشت.

بنابر این بهتر است در زمان حضور خودتان این اجازه را به آنها بدهید تا بتوانید حس ناراحتی و ناامیدی بعد از شکست را در آنها کنترل کنید و راه و روش درست مبارزه را به آنها یاد بدهید.

تاثیر عشق بی قید و شرط والدین در افزایش عزت نفس کودکان

یکی از اصلی ترین نکته هایی که هر پدر و مادری باید درمورد پرورش عزت نفس کودک خودشان بدانند، این است که شما بزرگترین نیرو را برای اینکار در اختیار دارید. آن هم چیزی نیست بجز عشق و علاقه شما. اینکه کودک به درستی دوست داشته شود و مورد حمایت و عشق شما باشد، یکی از مهمترین مسائلی است که با عزت نفس آنها رابطه مستقیمی دارد.

بهترین زمان برای بروز این احساس پاک، زمان هایی است که او شکست خورده و یا تصمیمات بدی گرفته است. اگر میخواهید از ناامیدی و سرخوردگی او جلوگیری کنید باید با احساسات درست، او را حمایت کنید و نگرانی و ترس از خطا را در دل او از بین ببرید.

کمک به تعیین اهداف کودکان

یکی از مهم ترین مراحلی که هر کودک باید بالاخره آن را پشت سر بگذار، هدف گذاری است. بنابراین چقدر خوب است تا هدف گذاری درست را در همان سن کم به او یاد بدهید. در تعیین اهداف کودکانتان کمک کنید و آنها را راهنمایی کنید تا در سطحی مناسب و متناسب با توانایی هایشان هدف تعیین کنند. اینگونه به صورت عملی نیز میتوانید در افزایش عزت نفس کودکان مؤثر باشید.

دقت کنید هر تجربه ای که کودک شما در سنین کم داشته باشید، اگر شما نتوانید آن را کنترل کنید و یا احساسات بعد از آن را ناچیز و بیهوده بشمارید، در آینده فرزند شما یک فرد سرخورده و اسیب پذیر خواهد بود.

کوکان را جدی بگیرید

متأسفانه خانواده های زیای را مشاهده کردم که فرزندان خود را جدی نمیگیرند و به حرف هایشان اهمیت نمیدهد به دلیل اینکه کوچک هستند و تصور آنها این است که کودکان متوجه نمیشود و نمیتوانند فکر کنند.

اما موضوع کاملا اشتباه است. افرادی که این چنین رفتاری با فرزندان خود دارند درحال پرورش فردی ضعیف و ناامید هستند که در آینده جایی در بین همسن های سرسخت و قوی خود نخواهند داشت و در بهترین حالت دچار افسردگی های شدید میشوند. در آن زمان دیگر هیچ کاری نمیتوانید انجام دهید و فقط میتوانید نظاره گر فشار روحی آنها و آزارشان باشید.

کودکان را جدی بگیرید، به حرف هایشان دقت کنید و در جایی که نیاز است برای نشان دادن توجه تان و ایجاد احساس ارزش در فرزندتان، از او تعریف کنید و تشویقش کنید.

مخفیانه از کودکان تعریف کنید

شاید برای خود شما به عنوان یکی از والدین این اتفاق افتاده باشد که در زمان کودکی، درصورتی که حس میکردید پدر و مادرتان متوجه حضور شما نیستند، درحال تعریف کردن از شما و کارها و استعدادهایتان هستند. در آن شرایط چه احساسی داشتید؟

احساس قدرت و ارزشمند بودن و توانمند بودن داشتید. همین کار را باید با فرزندان خود نیز انجام دهید تا آنها نیز احساس ارزش کنند و اینگونه در افزایش عزت نفس کودکان خود موفق عمل کنید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x