تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

عزت نفس پایین چه نشانه هایی دارد

نکاتی مهم درباره عزت نفس که باید بدانید

یکی از عناصر مهمی که باعث میشود انسان آرامش داشته باشد وجود عزت نفس است یکی از چیزهایی که ما را کوچک می کند، درخواست انجام کارهایمان از دیگران است. کسی که ارزش خود را می‌داند هیچگاه خود را با درخواست از دیگران کوچک و خوار نمی سازد.
برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در این مقاله از سایت متا راز همراه باشید.

تعریف عزت نفس

عزت نفس احساس با ارزش بودن می باشد یعنی اینکه خودمان را پیش دیگران کوچک نکنیم.

عزت نفس یکی از عوامل تعیین کننده رفتار در انسان به حساب می آید در حقیقت برداشت و قضاوتی که افراد از خود دارند تعیین کننده چگونگی برخورد آن ها با مسائل مختلف است.

فردی که عزت نفس پایین دارد و برای خود ارزش و احترامی قائل نیست، این امکان وجود دارد که دچار انزوا، گوشه گیری یا پرخاشگری و رفتارهای ضد اجتماعی شود.

عزت نفس را می توان مجموعه ای از افکار، احساسات، عواطف و تجربه ها تصور کرد که در فرایند زندگی اجتماعی شکل می گیرند.

مجموعه هزاران برداشت، ارزیابی و تجربه ای که فرد از خود دارد، باعث می شود که نسبت به خود احساس خوشایند، ارزشمند بودن یا برعکس آن را داشته باشد.

عزت نفس، باور و اعتقادی می باشد که فرد، دربارهٔ ارزش و اهمیت خود دارد. حرمت نفس را می توان با عوامل مختلف توضیح داد از جمله فردی که عزت نفس دارد به این اعتقاد دارد که انسان مقدس است و به دلیل این مقدّس بودن نمی توان او را قربانی اعتقادهای دیگران کرد،

عامل بعد اینکه همهٔ انسان ها با هم متفاوتند؛

یعنی بین افراد مختلف با نژادها و قومیت های مختلف هیچ فرقی وجود ندارد و همین طور انسان ها با هم برابرند،

عامل دیگر خود دوستی و احساس رضایت داشتن از آنچه که هستم و هر چه که هستم و همین طور نداشتن شرم و خجالت از وجود خود است. اصولاً می توان حرمت نفس را در امور مختلف زندگی شرح داد.

افراد دارای عزت نفس پایین

افراد دارای عزت نفس پایین

افرادی که دارای عزت نفس پایین هستند در زندگی خود با مشکلات فراوان روبرو می شوند.

به باور کارل راجرز تمامی انسان ها به حرمت نفس و عزت نفس نیازمندند. در درجهٔ نخست، عزت نفس نشان دهندهٔ احترامی می باشد که دیگران برای ما قائل اند.

هنگامی که پدر و مادر به فرزندان خود، توجه مثبت غیر شرطی نشان می دهند و آن ها را جدای از رفتارهایشان به عنوان انسان هایی که از شایستگی های درونی برخوردارند می پذیرند، در اصل به رشد عزت نفس آن ها کمک می کنند.

اما هنگامی که والدین به کودکان توجه مثبت شرطی نشان داده و در واقع هنگامی آن ها را می پذیرند که به شیوهٔ مورد نظر و مطلوب رفتار می کنند، کودکان در شرایط ارزشی قرار می گیرند و گمان می کنند که فقط هنگامی شایستگی دارند که مطابق با خواست والدین رفتار کنند.

کمبود عزت نفس

کمبود عزت نفس، موجب می شود در تصمیم گیری ها، برای دانش، نگرش، تجربه و الگوهای ارزشی خودمان، به اندازه ی دیگران، اعتبار قائل نباشیم و به همین دلیل، برای اطرافیان سهمی بیش از آنچه باید، در تصمیم گیری های شخصی خود قائل شویم.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

همانگونه که در مقاله تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس توضیح داده شد آنچه به عنوان اعتماد به نفس پایین ما را نگران می کند، عموماً می تواند حاصل عزت نفس پایین باشد.

عموماً آنچه به عنوان عدم اعتماد به نفس می شنویم، و می بینیم که اکثر مردم برای بهبود اعتماد به نفس تلاش می کنند، بیش از آنکه واقعاً از جنس اعتماد به نفس باشد، میوه ی نامطلوبی می باشد که از ریشه ی عزت نفس پایین روییده است و ما به جای درمان ریشه، در تلاش برای بهبود میوه هستیم.

کمبود عزت نفس باعث می شود به جای مقایسه ی وضعیت امروز خودمان با گذشته ی خودمان، به صورت دائمی مشغول مقایسه ی خودمان با اطرافیان باشیم.

اگر چه به عنوان شعار، همه بلد هستند که از این حرف ها بزنند، اما برای پیدا کردن کسانی که جرات و توانمندی دارند که خود را با دیگران مقایسه نکنند، باید چراغ در دست بگیرید و دور شهر بگردید و آخر کار هم، احتمالاً ناامید به خانه بازگردید.

بسیاری از ما به دلیل عزت نفس پایین، نقد های عالمانه ی دیگران را نمی پذیریم و بسیاری دیگر، به دلیل عزت نفس پایین، جرات رد کردن نقد منتقدان را نداریم.

انتقاد ناپذیر بودن به صورت مطلق، و احترام به نقد همه ی افراد، شاخصی قطعی از ناهنجاری در حوزه ی عزت نفس است.

کافی است به تعاملات انسانها در شبکه های اجتماعی سر بزنید تا این ناهنجاری ها را که گاه خود را در لباس فرهنگ و شعور و گاه در لباس خشونت پنهان می کنند، ببینید. عزت نفس پایین، جرات انتخاب سبک زندگی مطلوب را از ما می گیرد و باعث می شود، تنها فرصت زندگی را که یک بار بیشتر در اختیار نداریم، به دیگرانی بفروشیم که حتی ثانیه ای هم، زندگی و دنیا را از نگاه ما تجربه نمی کنند.

افزایش عزت نفس زیر مجموعه رشد سالم می باشد

افزایش عزت نفس زیر مجموعه رشد سالم می باشد

ما برای رشد فردی و توسعه مهارتهای خود، وقت قابل توجهی صرف می کنیم. برای یادگیری زبان انگلیسی وقت می گذاریم. تلاش می کنیم که اعتماد به نفس خود را افزایش دهیم.

تلاش می کنیم که تسلط کلامی خود را پرورش دهیم. انرژی و توان خود را برای بهبود مهارت ارتباطی صرف می کنیم.

اما بسیار پیش می آید که احساس می کنیم این تلاش ها، چندان اثربخش نبوده اند یا نتیجه ی آنها کمتر از حد انتظارمان بوده است.

اگر برای زیربنا وقت نگذاریم، حرف ها و تکنیک ها و تمرین های دیگر، صرفاً مانند داروی مسکن یا ماده مخدر، تسکینی کوتاه مدت بر دردی عمیق خواهند بود که به سادگی مرتفع نخواهد شد.

عزت نفس کلید پشت بسیاری از تصمیمات شما، برخورد هایتان و حالات روحی ای است که در طول روز تجربه می کنید. در واقع عزت نفس تصوریست که شما نسبت به خودتان دارید. اگر این تصویر ارزشمند باشد باعث می شود بیشتر در زندگی تان پیشرفت کنید،

از زندگی لذت ببرید و خوشحال باشید ولی اگر تصویری که از خودتان دارید بی ارزش و منفی باشد آن وقت می تواند تاثیرات بسیار بدی در انتخاب هایی که می کنید، آدم هایی که به زندگیتان راه می دهید و مسیرهایی که می روید بگذارد.

جنبه های انسان

انسان ها دارای سه جنبه اساسی هستند:

  • جسمی
  • احساسی
  • روانی

این سه جنبه کاملا در عزت نفس ما تاثیرگذارند. بنابراین وقتی می خواهیم عزت نفس را بشناسیم باید ابتدا از این سه جنبه به آن نگاه کنیم:

  • احترام به خود: افکارتان نسبت به خودتان
  • تصویر ذهنی از خود: تصویری که شما از خودتان به تنهایی و در ارتباط با دیگران دارید.
  • اعتماد به خود: حسی که نسبت به خودتان دارید.

ویژگی افراد دارای عزت نفس

کسی که عزت نفس خوبی داشته باشد ویژگی های زیر را دارد:

  • برای خودش ارزش قائل است و خوش را دوست دارد.
  • توانایی تصمیم گیری دارد.
  • نقاط ضعف و قدرت خودش را می شناسد.
  • قدرت این را دارد که چیزهای جدیدی را امتحان کند.
  • نسبت به خودش مهربان است.
  • بیش از حد خودش را سرزنش نمی کند و سعی می کند از اشتباهاتش گذر کند.
  • باور دارد که وجودش ارزشمند است.
  • برای خودش وقت می گذارد.
  • باور دارد که لیاقت خوشبختی را دارد.

حالا اگر شما اکثر این ویژگی ها را ندارید یا احساس بی ارزشی عمیقی درون خودتان حس می کنید یعنی احتمالا عزت نفس پایینی دارید. افراد دارای عزت نفس پایین با این احساسات دست و پنجه نرم می کنند:

  • احساس می کنند شدیدا بی ارزشند.
  • احساس می کنند عیب و ایراد دارند.
  • احساس می کنند آدم های بدی هستند.
  • احساس حقارت می کنند.
  • احساس می کنند دیگر هیچوقت حالشان خوب نخواهد شد.
  • احساس می کنند هیچکس هرگز دوستشان ندارد و نخواهد داشت و وجودشان دیگران را آزار می دهد.

منبع

mind


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x