تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست

تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟ در این متن برای پاسخگویی به این پرسش و بیان تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس ابتدا به معرفی جداگانه و ارائه تعریفی از هر یک از این مفاهیم خواهیم پرداخت و در ادامه با بررسی ارتباط بین آنها در نهایت به بیان تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس خواهیم رسید.

عزت نفس را معمولا همراه با حرمت نفس میشنویم و اعتماد را با خودباوری شنیده ام. 

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

در یک بیان کلی تفاوت اصلی بین عزت نفس و اعتماد به نفس را می توان اینگونه بیان کرد که عزت نفس خودارزیابی اینکه چه کسی هستید را گویند و اعتماد به نفس به توانایی موفقیت شما در انجام امور مختلف زندگی تان مربوط می شود.

عزت نفس و اعتماد به نفس از ویژگی های مرتبط با یکدیگر هستند. بنابراین، هر دو مفاهیم فوق‌العاده‌ای می باشند که در علم روان‌شناسی به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
اگرچه این دو مفهوم شباهت های زیادی به یکدیگر دارند، اما تفاوتهایی  بین عزت نفس و اعتماد به نفس وجود دارد که هدف ما در این متن پرداختن به این تفاوت جزئی و شرح آن می باشد.

عزت نفس چیست؟

عزت نفس چیست؟

عزت نفس یا حرمت نفس در درجه اول به آنالیز یا ارزیابی کلی ما از خودمان اشاره دارد.
بنابراین، عزت نفس به شدت تحت تأثیر تجربیات و تعاملات زندگی ما است. بنابراین، شامل احساس شما نسبت به اینکه چه کسی هستید، می شود. بر این اساس، این سنجش یا ارزیابی کلی می تواند مثبت یا منفی باشد.

بنابراین اگر نگرش مثبتی نسبت به شخصیت خود داشته باشید، عزت نفس بالایی خواهید داشت که نتیجه آن قدردانی کلی از خودتان است.

برعکس، اگر نسبت به خود احساس بدی داشته باشید یا نگرش و ارزیابی شما از خود منفی باشد، عزت نفس پایینی در شما ایجاد می شود.

به همین ترتیب، اگر شروع به قدردانی و دوست داشتن خود کنید، عزت نفس شما افزایش می یابد و نسبت به خود اعتماد به نفس و خوشحالی بیشتری خواهید داشت.

آن وقت شما آرزو ندارید که شخص دیگری باشید و خود را منحصر به فردتر و ارزشمندتر می بینید.
از طرف دیگر، اگر همیشه شروع به دوست نداشتن و عدم تایید خود کنید، عزت نفس شما آسیب می بیند. سپس خواهید دید که لایق خودتان نیستید و در نهایت آنقدر قوی نخواهید بود که با هویت خود به جلو حرکت کنید.

اعتماد به نفس چیست؟

اعتماد به نفس چیست؟

در حالی که اعتماد به نفس یا خودباوری مستقیماً با عزت نفس ارتباط دارد، اما خط ظریفی آن را از عزت نفس جدا می کند.

اعتماد به نفس با نگرش شما نسبت به توانایی هایتان ارتباط دارد، زیرا در این مفهوم شما با وظایف مختلف زندگی خود سر و کار دارید و بایستی با توانایی های خود در انجام صحیح آنها اعتماد به نفس بگیرید.
به طور خلاصه، این اعتمادی است که به ظرفیت خود برای موقعیت‌های مختلف زندگی می‌دهید، یا باور به توانایی‌هایتان: اعتماد به نفس یا باور به توانایی‌تان برای رسیدن به موفقیت!

اعتماد به نفس یعنی داشتن اعتماد به خود و اعتماد به خود و به خصوص اعتماد به توانایی های خود یعنی شما می توانید به موفقیت در موقعیت های مختلف زندگی که درگیر آنها می شوید برسید.

در نتیجه، یک فرد با اعتماد به نفس همیشه آماده رویارویی با چالش‌های جدید، استفاده از فرصت‌ها، مقابله با موقعیت‌های دشوار و مسئولیت‌پذیری در مواجهه با دیگران است.

بنابراین مفهوم اعتماد به نفس بدان معناست که شما در مورد توانایی های خود چه احساسی دارید و چقدر می توانید خود را در حال مدیریت موقعیت های مختلف در زندگی یا انجام کارهای خاصی ببینید.

با این حال، داشتن اعتماد به نفس همیشه به این معنا نیست که یک فرد عزت نفس بالایی دارد.

به عنوان مثال، شما ممکن است یک فرد بسیار محبوب باشید، در بسیاری از زمینه ها مانند تئاتر و نمایش استعداد زیادی داشته باشید.
با این حال، اگر شما قربانی الکل و مواد مخدر هستید یا از افسردگی رنج می برید، قطعا نشان دهنده این است که شما عزت نفس بسیار پایینی دارید.

می توانید عزت نفس بالا و عزت نفس پایین داشته باشید

به عنوان مثال، ممکن است عزت نفس بالایی داشته باشید، اما اعتماد به نفس لازم برای اجرا در مقابل تماشاگران را ندارید.
با این حال، این بدان معنا نیست که شما عزت نفس پایینی دارید. این فقط به این معنی است که شما در تئاتر و نمایشنامه اعتماد به نفس پایینی دارید.
بنابراین، اگرچه عزت نفس و اعتماد به نفس پایه مشترکی دارند، اما همیشه دست به دست هم نمی دهند.

رابطه بین عزت نفس و اعتماد به نفس

رابطه بین عزت نفس و اعتماد به نفس

اغلب اوقات، عزت نفس بالا منجر به افزایش اعتماد به نفس  می شود، در حالی که عزت نفس پایین منجر به اعتماد به نفس پایین می شود.
پس تا حد بسیار زیادی می توان گفت هر دوی این مفاهیم در یک راستا حرکت می کنند و می توانند ارتباط مستقیمی به یکدیگر داشته باشند اما نه همیشه!

همانطور که گفتیم استثنا هایی نیز در این مورد وجود دارند که فردی علی رغم داشتن عزت نفس بالا، اعتماد به نفس پایینی در یک زمینه شغلی یا یک فعالیت مشخص داشته باشد یا یک فردی علی رغم داشتن اعتماد به نفس بالا در انجام یک فعالیت دارای عزت نفس پایینی باشد.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس را می توان از منظر تفاوت در تعریف، ارزیابی، ایدئولوژی و وظایف مورد بررسی قرار داد.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس از نظر تعریف

همانطور که در قسمت ارائه تعریفی جداگانه از هر یک از این مفاهیم گفتیم، عزت نفس در مورد ارزیابی کلی (مثبت یا منفی) شما از خود است، در حالی که اعتماد به نفس اعتقاد شما به توانایی تان برای موفقیت را بیان می کند.

بنابراین، مقوله تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس از نظر تعریف تفاوت بین این دو مفهوم را با اشاره به منابعی که در مورد تعریف هریک از آنها صحبت کرده اند، بیان می کند.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس از نظر ارزیابی

در این منظر برای بیان تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس، عزت نفس را همان خودارزیابی می‌دانند، در حالی که اعتماد به نفس نقش زیادی در ایجاد اعتماد به خود در انجام امور زندگی، شغلی و سایر وظایف محوله دارد.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس از نظر ایدئولوژی

ایدئولوژی ها در مورد خودتان مستقیماً با عزت نفس مرتبط هستند.

در مقابل، اعتماد به نفس عبارت است از داشتن اعتماد به نفس برای انجام برخی وظایف و رویارویی با موقعیت های خاص در زندگی.
از این رو، تفاوت از نظر ایدئولوژی یکی دیگر از تفاوت های عزت نفس و اعتماد به نفس است.

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس از نظر وظایف

علاوه بر این موارد، عزت نفس شما را بر اساس نحوه انجام وظایف خاصی در زندگی تان ارزیابی نمی کند، در حالی که اعتماد به نفس ارزیابی صرفاً مبتنی بر وظیفه است.

نتیجه

عزت نفس و اعتماد به نفس هر دو مفاهیمی بسیار جالب در علم روانشناسی هستند که یکی از آنها در مورد تعریف شخص از خود و دیگری در حیطه پذیرش خود است.

بنابراین، به دلیل ماهیت مشابهی که دارند، مشابه به نظر می رسند. با این حال، آنها با یکدیگر تفاوت دارند زیرا اعتماد به نفس به اعتماد به خود (نفس) در کارهای مختلف در زندگی و ارزیابی کلی شما از شخصیت تان مربوط می شود.
در نتیجه این تفاوت بین عزت نفس و اعتماد به نفس را نشان می دهد.

بسیاری از روانشناسان در درمان برخی از مشکلات افراد دارای اختلالات روانی به دنبال افزایش عزت نفس و تقویت اعتماد به نفس در آنها هستند.
هر چند که ممکن است شخصیت هر فردی به سبب فقدان هر دوی این مفاهیم دچار اختلال شده و از این رو به انجام برخی کارهای غیر اخلاقی و هنجار شکن از نظر اجتماعی دست زده باشد اما برخی افراد به سبب اعتماد به نفس پایین یا عزت نفس پایین به تنهایی به اختلالاتی چون افسردگی، اعتیاد، هنجار شکنی و … دچار می شوند.

در هر حال عزت نفس پایین و اعتماد به نفس پایین با انجام مشاوره های روانشناسی می توانند تقویت شده و فرد را در نگرشی که نسبت به خود دارد یا توانایی هایی که برای انجام امور مختلف دارد متحول سازند.

تمامی افراد با قرارگیری در موقعیت های مختلف به شناخت بیشتر و دقیق تری از خود می رسند، می توانند با تمرین و تمرکز در انجام یک وظیفه آن را به بهترین نحو انجام داده و به اعتماد به نفس بالایی برسند و بدین ترتیب شکوفا شوند.
همه انسان ها بدون شک با توانایی های برابری خلق شده اند و کافی است استعداد خود را در زمینه ای خاص کشف کنند تا به بالاترین اعتماد به نفس در آن زمینه مشخص برسند.

 


منبع محتوا:

add.org my.uq.edu psychologytoday


برچسب:

, ,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x