تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

آیا علت درد دست چپ به قلب ارتباط دارد

آیا علت درد دست چپ به قلب ارتباط دارد

علت درد دست چپ می‌تواند به دلیل بسیاری از عوامل مختلف باشد. از درد عضلانی گرفته تا حمله قلبی شدید. ناهنجاری‌های پوست، بافت نرم، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل و رگ‌های خونی بازو همگی می‌توانند باعث درد شوند.

بسیاری از افراد وقتی دردی در بازوی دست چپ خود احساس می‌کنند، احساس نگرانی می‌کنند.

البته این ترس و نگرانی نیز به جا می‌باشد. زیرا در بسیاری از ناراحتی‌های

قلبی، همگی به ایجاد درد شدید در دست چپ و سمت چپ کتف خود اعتراف کرده اند.

ولی همانطور که ذکر شد، همه ی دردها در دست چپ مربوط به حمله‌های قلبی نیست.

برای تعیین اینکه آیا درد دست چپ شما مربوط به قلب است یا خیر، عوامل متعددی را باید در نظر گرفت. در ادامه ی این مقاله از سایت متا راز شما را راهنمایی می‌کنیم که چگونه این امر را تشخیص دهید.

کیفیت و شدت درد در دست چپ خود را ارزیابی کنید

کیفیت و شدت درد در دست چپ خود را ارزیابی کنید

دردی که در دست چپ مربوط به حمله قلبی است، اغلب مانند یک احساس فشار یا چلانده شدن شدید است. این میزان درد می‌تواند از خفیف دردناک یا اصلاً غیر دردناک متغیر باشد.

در مواقعی احساس درد بسیار خفیفی را تجربه می‌کنید که اصطلاحا حملات قلبی خاموش اتفاق می‌افتند.

به عنوان مثال اگر شدت درد کامل ۱۰ باشد، افراد در این مواقع درد در دست چپ را از ۱ تا ۱۰ تجربه می‌کنند. درد اغلب در ناحیه قفسه سینه است و ممکن است به سمت پایین دست چپ، فک یا پشت شما سرایت کند.

به دنبال علائم غیر مرتبط با درد باشید

فقط وجود درد در دست چپ به تنهایی نشانه حملات قلبی نیست. علاوه بر درد در بازو، فک، گردن و کتف، علائم دیگری نیز وجود دارد که ممکن است در طول یک دوره حمله قلبی مشاهده کنید.

این علائم عبارتند از: حالت تهوع، سبکی سر، عرق سرد، تنگی نفس یا مشکل در تنفس به دلیل سفت شدن قفسه سینه. اگر هر یک از علائم فوق را همراه با درد خود تجربه می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

با مراجعه سریع و به موقع می‌توانید از احتمال وقوع حمله قلبی یا آسیب وسیع به قلب، جلوگیری کنید.

در صورت مشاهده علائم حمله قلبی با خدمات فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید.

اگر در مورد وضعیت فعلی خود شک دارید، بهتر است زودتر اقدام کنید. برای انتقال سریع به بیمارستان و مدیریت بیشتر با شماره خدمات فوریت‌های پزشکی منطقه خود تماس بگیرید.

همیشه به یاد داشته باشید که اگر دچار حمله قلبی شدید، زمان بسیار مهم است. نباید یک ثانیه را نیز هدر دهید زیرا زندگی شما در معرض خطر است. همانطور که منتظر رسیدن پرسنل فوریت‌های پزشکی هستید، ۲ قرص آسپرین یا آ اس آ ۸۰ مصرف کنید.

این کار می‌تواند از شدت حمله قلبی بکاهد. آسپرین با جلوگیری از لخته شدن خون بیشتر عمل می‌کند. زیرا اساسا یک لخته خون در یکی از عروق کرونر (عروق اطراف قلب) است که باعث شروع حمله قلبی می‌شود.

بنابراین آسپرین به جلوگیری از بدتر شدن این لخته کمک می‌کند. در صورت تشخیص خونریزی دستگاه گوارش یا حساسیت به آسپرین، آسپرین را مصرف نکنید.

همچنین در صورت داشتن قرص نیتروگلیسیرین حین انتظار برای آمدن آمبولانس نیز استفاده کنید. این می‌تواند درد قفسه سینه را کاهش دهد و به شما کمک می‌کند تا با علائم کنار بیایید تا به بیمارستان برسید.

برای آقایان اگر در ۲۴ ساعت گذشته از قرص‌های ویاگرا یا لویترا استفاده کرده اید.

یا اینکه در ۴۸ ساعت گذشته از قرص تالادافیل یا سیالیس استفاده کرده اید، از نیتروگلیسیرین استفاده نکنید. این می‌تواند باعث از دست دادن خطرناک فشار خون و سایر عوارض شود.

در صورتیکه در بازه زمانی ذکر شده از این دارو‌ها استفاده کرده اید، حتما به پرسنل اورژانس و پزشک معالج خود اطلاع دهید.

پیشنهاد میشود مقاله برای سلامت قلب جه بخوریم را هم بخوانید

 معاینات تشخیصی برای علت درد در دست چپ انجام دهید

 معاینات تشخیصی برای علت درد در دست چپ انجام دهید

اگر مشکوک هستید که ممکن است دچار حمله قلبی شده باشید، به پزشک متخصص مراجعه کنید. پزشک تعدادی آزمایش را برای تعیین و تأیید تشخیص انجام می‌دهد. پزشک متخصص برای ارزیابی ریتم قلب شما یک نوار قلب (ECG) برایتان تجویز می‌کند.

در صورت حمله قلبی ناهنجاری‌هایی در نوار قلبی شما ظاهر می‌شود. پزشک متخصص می‌تواند این امر را تشخیص دهد. یک روش دیگر که پزشک معالج اتخاذ می‌کند، انجام آزمایش خون است.

آزمایش خون عمدتا برای بررسی افزایش آنزیم‌های قلبی در جریان خون می‌باشد. این آزمایش نیز نشان دهنده فشار بر قلب است و برای پزشک وجود یا عدم وجود مشکل را محرز می‌کند.

البته با توجه به علائم شما و مقدار اطمینان از تشخیص مشکل توسط پزشک شما، ممکن است آزمایش‌های تشخیصی دیگری نیز انجام شود.

اکوکاردیوگرام، اشعه ایکس قفسه سینه، آنژیوگرافی و تست ورزش از جمله ی دیگر اقدامات تشخیصی هستند که در صورت وجود درد در دست چپ یا سایر مشکلات، انجام می‌شوند.

جهت ارزیابی درد دست چپ خود، به مدت زمان آن توجه کنید

جهت ارزیابی درد دست چپ خود، به مدت زمان آن توجه کنید

اگر درد دست چپ شما بسیار کوتاه است (در حد ثانیه)، بعید است که توسط قلب ایجاد شده باشد. در همین راستا، اگر درد به مدت طولانی (چند روز یا حتی هفته‌ها) ادامه داشته باشد، بعید است که مربوط به قلب باشد.

اگر در محدوده زمانی چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد، ممکن است حمله قلبی باشد. اگر درد در دست چپ شما در فواصل کوتاه تکرار می‌شود، تمام طول زمانی و شدت درد را روی یک تکه کاغذ یادداشت کنید تا نزد پزشک ببرید.

این نیز می‌تواند مربوط به قلب باشد و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. بطور کلی با در نظر گرفتن شرایط کلی خود باید احتیاط کنید.

بیماری دیسک دژنراتیو ستون فقرات نیز می‌تواند باعث ایجاد این نوع درد شود. اما به یک نکته باید توجه داشت. درد این نوع بیماری دیسک، با حرکت قفسه سینه (ناحیه میانی ستون فقرات) آزاد یا بیشتر می‌شود.

این عارضه بویژه در افراد و بیماران مسن اتفاق می‌افتد و بعید است بخاطر قلب باشد. همچنین زمانی که درد دست چپ شما بعد از یک تمرین شدید با بازوها ظاهر می‌شود، احتمالاً منشاء آن عضلانی است.

به الگوی فعالیتی خود در طول روز نیز توجه داشته باشید. زیر نظر بگیرید که بعد از انجام چه حرکت یا رفتاری درد دست چپ شروع می‌شود. تشخیص این الگو برای شما و پزشک معالجتان بسیار کمک کننده است.

آنژین نیز می‌تواند باعث درد در دست چپ شود

آنژین نیز می‌تواند باعث درد در دست چپ شود

آنژین دردی است که زمانی ایجاد می‌شود که جریان خون کافی در قلب وجود نداشته باشد. این جریان ضعیف و گردش کم خون باعث فشار بر عضله قلب می‌شود.در نظر بگیرید که درد دست چپ شما می‌تواند مربوط به آنژین باشد.

درد مربوطه به آنژین نیز همانند فشار و چلاندن است. ممکن است در شانه‌ها، قفسه سینه، بازوها، کمر یا گردن خود احساس درد کنید. آنژین نشانه ای از بیماری قلبی و عروقی است ولی نشانه حمله قلبی نیست.

اگرچه غیر معمول است که آنژین فقط در بازوی چپ ظاهر شود، اما این امکان وجود دارد. آنژین معمولاً با استرس بدتر می‌شود یا تحریک می‌شود. همچنین تحرک جسمی‌مانند بالا رفتن از پله‌ها و فعالیت بدنی نیز باعث تحریک یا تشدید این موضوع می‌شود.

اگر مشکوک به آنژین هستید، مهم است که زودتر به پزشک مراجعه کنید. ولی مانند سکته و حمله قلبی خطرناک و تهدید کننده زندگی نیست. اما با این وجود نیاز به ارزیابی و درمان مناسب دارد.

علائم دیگر را شناسایی کنید

علاوه بر درد در دست چپ و ناحیه بازوی چپ، به سایر نواحی که احساس درد می‌کنید نیز توجه کنید. این یکی از مناسب ترین روش‌ها برای تشخیص این است که آیا درد دست چپ شما مربوط به قلب است یا خیر. حمله قلبی به احتمال زیاد با موارد زیر همراه است:

درد ناگهانی و طاقت فرسایی در قفسه سینه که به سمت بازوی چپ شما سرایت می‌کند. این بیماری را می‌توان در هر دو بازو تجربه کرد اما معمولاً در بازوی چپ احساس می‌شود. زیرا نزدیکترین فاصله به قلب است.

درد و سفتی در فک که معمولاً در فک پایین احساس می‌شود. این حالت می‌تواند فقط در یک طرف یا در هر دو طرف باشد. این درد همچنین می‌تواند مانند یک دندان درد بسیار بد احساس شود.

نوعی حس درد و سنگینی در شانه‌ها مانند سنگینی و فشار پخش می‌شود. این حالت در قفسه سینه نیز احساس می‌شود.

کمردرد مبهم ناشی از وجود درد در قفسه سینه، فک، گردن و بازو

توجه داشته باشید که حمله قلبی همچنین ممکن است “خاموش” باشد. زیرا بدون درد جدی نیز می‌تواند ظاهر شود. پس بطور کلی مراقب شرایط قلبی خود باشید.

 به دردهای گردن نیز توجه کنید

در گردن نیز عوامل زیادی می‌توانند باعث ایجاد درد شوند. به هرگونه درد مربوط به حرکت گردن توجه کنید. اگر هنگام حرکت گردن یا بالای کمر، درد شما تشدید شود علت می‌تواند اسپوندیلوز گردن باشد.

این یکی از شایع ترین علل درد دست چپ است. بیش از ۹۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال شواهدی از اسپوندیلوز گردن دارند.

این یک اصطلاح کلی برای پارگی‌های ناشی از افزایش سن در دیسک‌های ستون فقرات به ویژه در ناحیه گردن است. با آبگیری و کوچک شدن دیسک‌ها، اسپوندیلوز گردن ایجاد می‌شود. با فرسودگی کمر و افزایش سن وضعیت بدتر می‌شود.

حرکت دادن گردن و ستون فقرات فوقانی می‌تواند علت درد را مشخص کند. وقتی حرکت دادن، درد شما را افزایش می‌دهد، این درد احتمالاً مربوط به اسپوندیلوز گردن می‌باشد.

درد ناشی از حمله قلبی با حرکت یا اعمال فشار بر ستون فقرات یا گردن کم یا زیاد نمی‌شود. اگر حرکت یا فشار درد را تشدید کند و بدون علائم دیگر باشید، به احتمال زیاد مشکل اسپوندیلوز گردن می‌باشد. با این حال، این هنوز یک بیماری جدی است که باید به پزشک خود گزارش دهید.

درد در دست چپ می‌تواند نشانه ای از آرتروز باشد

اگر هنگام حرکت شانه، درد در بازوی شما شعله ور می‌شود، در واقع می‌تواند نشانه ی آرتروز گردن باشد. بسیاری از بیمارانی که با ترس از حمله قلبی به اورژانس مراجعه می‌کنند در واقع از این بیماری رنج می‌برند.

بنابراین هنگام حرکت دادن شانه درد را تشخیص دهید. آرتروز گردن یک بیماری است که پوشش صاف خارجی یعنی غضروف استخوان را از بین می‌برد. با از بین رفتن غضروف، فضای محافظ بین استخوان‌ها کاهش می‌یابد. در حین حرکت، استخوان‌ها به یکدیگر سابیده می‌شوند و باعث درد در دست چپ و یا شانه می‌شوند.

اگرچه هیچ درمان قطعی برای آرتروز گردن وجود ندارد. اما گزینه‌های درمانی زیادی برای تسکین این درد در دسترس است. اگر این درد شما را اذیت می‌کند، نگران نباشید. می‌توان با اقداماتی جلوی پیشرفت این بیماری را گرفت.

ممکن است درد به دلیل آسیب‌های قبلی باشد

فکر کنید تا ببینید آیا می‌توانید صدمات اخیر را که به شما وارد شده است به خاطر بیاورید. گاهی هنگام بازی یا ورزش ممکن است دچار آسیب‌هایی شوید ولی بخاطر نیاورید. سپس این آسیب خود را بصورت یک درد در دست چپ نشان دهد.

درد دست چپ شما می‌تواند مربوط به آسیب دست یا شانه ناشی از ضربه اخیر باشد. اگر درد دست شما ادامه دارد و دلیل منطقی برای آن پیدا نکردید، با پزشک خود صحبت کند.

همچنین فشار خون و نبض خود را بررسی کنید. اگر هنگام درد فشار خون و نبض شما تحت تأثیر قرار گیرند، بیماری شریانی محیطی ممکن است علت درد باشد. این نوع درد با این شرایط می‌تواند نتیجه بیماری آتروسکلروسیس باشد. آتروسکلروسیس در میان افراد سیگاری شایع تر است.

مراجعه سریع به پزشک و بررسی فشار خون و ضربان قلب معما را حل می‌کند. ممکن است خودتان نتوانید این مسئله را تشخیص دهید. اما پزشک معالج شما با بررسی عوامل مختلف تبحر انجام این کار را خواهد داشت.

نکته ی آخر اینکه اگر هنگام درد عملکرد بازو را از دست بدهید، به احتمال زیاد آسیب عصبی خواهد بود. اعصاب بازو در سطح نخاع در قسمت تحتانی گردن بوجود می‌آیند و یک دسته عصبی ایجاد می‌کنند که به آن شبکه بازویی می‌گویند.

این کلاف عصبی تقسیم می‌شود و باعث ایجاد اعصاب بازو می‌شود. آسیب عصب بازو از شانه به دست باعث درد متفاوتی می‌شود. اما معمولاً با از دست دادن عملکرد بازو همراه است. همچنین علائم دیگری مانند بی حسی، سوزن سوزن شدن یا کاهش دامنه حرکتی را نیز نشان می‌دهد. درد در دست چپ می‌تواند مربوط به اعصب بازو باشد که در این حالت نشانه هیچ نوع آسیبی به قلب می‌باشد.

نکته پایانی بسیار مهم

محتوای این مقاله جایگزینی برای معاینه، تشخیص، توصیه و درمان‌های پزشکی حرفه ای نمی‌باشد. هدف از ایجاد این مقاله کمک به شما جهت شناخت بهتر یا بررسی سناریوهای مربوط به درد دست چپ شما بوده است.

لذا نمی‌توان آن را جایگزین درمان‌های پزشکی کرد. از آنجا که مسئله حملات قلبی بحثی حیاتی است، در این مقوله هیچ جای ریسکی وجود ندارد. بنابراین دردهای موجود در کتف و بازوی خود را پیگیری کنید. همچنین در صورت وجود علائم حاد، سریعا به اورژانس قلبی مراجعه کنید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x