تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تپش قلب در بارداری،ضربان قلب طبیعی در بارداری چقدر است؟

تپش قلب در بارداری

تپش قلب در دوران بارداری می‌تواند باعث از دست دادن ریتم ضربان شود. این ضربان‌های نامنظم قلب می‌توانند نگران‌کننده باشند، اما معمولاً مضر نیستند.
تپش قلب ناشی از افزایش خون در بدن و تغییرات هورمونی در دوران بارداری است. برای جلوگیری از تپش قلب، آب به میزان کافی بخورید و از مصرف کافئین خودداری کنید.

تپش قلب در بارداری شایع است و تمایز بین علل فیزیولوژیکی و پاتولوژیک می‌تواند یک چالش باشد. درک تغییرات قلبی عروقی که در بارداری رخ می‌دهد می‌تواند به تحقیقات مستقیم در این مورد کمک کند.

تشخیص تپش قلب مداوم، صرف نظر از علائم، همیشه باید به بررسی بالینی و بررسی تحقیقات (مانند آزمایش خون، الکتروکاردیوگرافی و اکوکاردیوگرافی) در مواردی که نشان داده شده است، باشد.

درمان تپش قلب در بارداری با بزرگسالان غیر باردار تفاوت بسیار کمی دارد و آریتمی‌های ناپایدار باید از دستورالعمل‌های پرشکی مشابهی پیروی کنند.

زنان باردار مبتلا به آریتمی‌های پاتولوژیک باید تحت یک تیم چند رشته ای از جمله متخصصین زنان و زایمان، متخصصین بیهوشی زنان و زایمان، ماماهای متخصص، متخصصین قلب و پزشکان متخصص زنان و زایمان تحت مراقبت قرار گیرند.

ضربان قلب طبیعی در بارداری چقدر است؟

ضربان قلب طبیعی در بارداری چقدر است؟

هیچ تعریف استانداردی از ضربان قلب مادر باردار که خیلی بالا یا خیلی پایین باشد وجود ندارد. در عوض، پزشکان به ضربان قلب اولیه افراد و چگونگی تغییر ضربان قلب آنها در طول زمان نگاه می‌کنند.
یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۹ به بررسی افزایش ضربان قلب در ۳۶۲۳۹ فرد باردار پرداخت. نویسندگان دریافتند که میانگین افزایش ضربان قلب حدود ۷ تا ۸ ضربه در دقیقه (BPM) منبع مورد اعتماد است.

این مطالعه همچنین نشان داد که میانگین ضربان قلب در طول بارداری به طور پیوسته افزایش می‌یابد. در هفته ۱۰، میانگین ضربان قلب ۷۹.۳ BPM بود. در ۴۰ هفته، میانگین نرخ ۸۶.۹ BPM بود.
اگر ضربان قلب یک فرد در دوران بارداری بیشتر یا کمتر باشد، ممکن است بیشتر یا کمتر از این ارقام باشد.

تپش قلب مختصر و تغییرات جزئی در ضربان قلب بارداری شایع است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ تاکید می‌کند که اگرچه این تغییرات در ضربان قلب در موارد نادر می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل قلبی باشد، اما بیشتر آنها بی‌ضرر هستند.

بررسی تپش قلب در بارداری

تپش قلب باعث می‌شود که قلب شما احساس کند که خیلی سریع می‌تپد، یا انگار به سینه شما می‌کوبد. ضربان قلب شما ممکن است تند شود، کند شود یا یک ضربان را رد کند.

برخی افراد احساس می‌کنند که ضربان قلب بیشتری دارند.
تپش قلب در بارداری بسیار شایع است. در دوران بارداری، مقدار خون در بدن شما به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. قلب شما سخت تر کار می‌کند تا خون اضافی را در سراسر بدن و به جنین پمپاژ کند.
این کار اضافی می‌تواند منجر به تپش قلب شود.

اگرچه ممکن است هشدار دهنده باشد، اما بیشتر تپش قلب‌ها در دوران بارداری خطرناک نیست و معمولا بعد از زایمان از بین می‌روند.
به ندرت، تپش قلب می‌تواند نشانه یک مشکل جدی از عدم سلامت قلب، مانند آریتمی (ریتم غیر طبیعی قلب) باشد. اگر تپش قلب همراه با درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، سرگیجه یا گیجی دارید، فوراً به پزشک کمک کنید.

تپش قلب در بارداری چقدر شایع است؟

تپش قلب در بارداری چقدر شایع است؟

تپش قلب در دوران بارداری بسیار رایج است. آنها به ویژه هنگامی که زنان به سه ماهه سوم بارداری خود می‌روند و نوزادان آنها به رشد خود ادامه می‌دهند رایج هستند. وقتی نوزادان بزرگتر می‌شوند، برای سالم ماندن به خون بیشتری نیاز دارند.
اگر قبل از بارداری دچار آریتمی یا نوع دیگری از بیماری قلبی شده اید، احتمال بروز علائم در دوران بارداری بیشتر است. ممکن است در دوران بارداری بیشتر اتفاق بیفتند یا بدتر شوند.

علائم تپش قلب در بارداری چیست؟

علائم تپش قلب عبارتند از:

کوبیدن: برخی افراد احساس کوبیدن قلب در قفسه سینه خود را توصیف می‌کنند. ممکن است احساس کنید که قلب شما در حال حرکت است.

ضربان قلب نامنظم: ممکن است احساس کنید که قلب شما یک ضربان را جا می‌اندازد، ضربان قلب شما خارج از ریتم است، یا سرعتش بالا و پایین می‌آید. همچنین ممکن است به نظر برسد که قلب شما برای یک یا دو ثانیه می‌ایستد.

تپش: ممکن است احساس کنید قلبتان به شدت یا خیلی شدید می‌تپد. برخی از افرادی که تپش قلب خود را احساس می‌کنند می‌گویند که می‌توانند ضربان قلب خود را در گوش خود بشنوند.

چه چیزی باعث تپش قلب در بارداری می‌شود؟

در دوران بارداری، تغییرات زیادی روی کل بدن شما، از جمله قلب و عروق خونی، اتفاق می‌افتد.

در طول دوران بارداری، حجم خون شما تقریباً ۵۰ درصد افزایش می‌یابد. این بدان معناست که قلب شما برای پمپاژ خون در بدن شما باید سخت تر کار کند.
بسیاری از این خون را به جنین در حال رشد شما (نوزاد متولد نشده) می‌فرستد. ضربان قلب شما برای انجام کار افزایش می‌یابد.

همچنین میتوانید مقاله راه های کاهش ضربان قلب را مطالعه کنید.

عوامل زیادی می‌توانند خطر تپش قلب را در دوران بارداری افزایش دهند. آنها عبارتند از:

کم خونی (تعداد کم گلبول‌های قرمز): این عارضه معمولاً زنان باردار را به دلیل تغییرات خونی در دوران بارداری تحت تأثیر قرار می‌دهد. مایعات در خون بیشتر از تعداد گلبول‌های قرمز افزایش می‌یابد که می‌تواند منجر به کم خونی شود.

اضطراب و افسردگی: تپش قلب می‌تواند در صورت استرس زیاد یا احساس اضطراب رخ دهد.

کافئین، به خصوص در قهوه و شکلات: غذاهایی که سرشار از کربوهیدرات، سدیم (نمک)، قند یا چربی هستند می‌توانند باعث تپش قلب شوند.

کم آبی و عدم تعادل الکترولیت: الکترولیت‌ها مواد معدنی هستند که ریتم قلب شما را کنترل می‌کنند.

اضافه وزن و چاقی: افرادی که قبل و در طول بارداری وزن اضافی دارند، در معرض خطر افزایش ضربان قلب نامنظم و سایر بیماری‌های قلبی هستند.

تغییرات هورمونی (مانند تغییر در هورمون استروژن) که در دوران بارداری اتفاق می‌افتد.

هیپوگلیسمی (قند خون پایین)، که بیشتر در سه ماهه اول اتفاق می‌افتد.

فشار خون پایین (فشار خون پایین)، یک بیماری شایع در دوران بارداری.

تپش قلب به دلیل بیماری

تپش قلب به دلیل بیماری

به ندرت، تپش قلب ناشی از یک بیماری یا اختلال است، از جمله:

مشکلات ریتم قلب (آریتمی) مانند فیبریلاسیون دهلیزی (Afib) می‌تواند باعث ایجاد یا بدتر شدن تپش قلب در دوران بارداری شود. در موارد نادر، حمله قلبی، نارسایی قلبی یا کاردیومیوپاتی می‌تواند منجر به مشکلات قلبی در دوران بارداری شود.
میوکاردیت، التهاب عضله قلب که در نتیجه یک عفونت ویروسی ایجاد می‌شود.
مشکلات تیروئید، مانند پرکاری تیروئید.
مشکلات ساختاری در قلب، از جمله بیماری دریچه.

ارائه دهندگان خدمات مراقبت‌های بهداشتی چگونه تپش قلب در دوران بارداری را تشخیص می‌دهند؟
پزشک در مورد علائم شما می‌پرسد و به قلب شما گوش می‌دهد. برای بررسی یک بیماری زمینه‌ای، ممکن است آزمایش خون (شمارش کامل خون یا CBC) را توصیه کنند. این آزمایش کم خونی، عفونت و کمبود ویتامین را بررسی می‌کند. همچنین می‌تواند مشکلات تیروئید شما را تشخیص دهد.

برای نظارت بر ضربان قلب و بررسی بیماری قلبی، ممکن است یک نوار قلب (EKG یا ECG) انجام دهند. این تست ضربان قلب شما را با استفاده از حسگرهایی که به پوست شما متصل می‌شوند اندازه گیری می‌کند.

معمولا حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. ممکن است ارائه دهنده شما از شما بخواهد که دراز بکشید. یا ممکن است از شما بخواهند در طول آزمایش ورزش‌های سبک (مانند راه رفتن روی تردمیل) انجام دهید.

انجام این آزمایش در دوران بارداری بی خطر است.
اغلب اوقات، EKG تپش قلب را تشخیص نمی‌دهد. ممکن است در طول آزمایش ضربان قلب نامنظم نداشته باشید. اگر این اتفاق بیفتد، ارائه دهنده شما ممکن است یک الکتروکاردیوگرام سرپایی مانند هولتر را توصیه کند.

در حین انجام فعالیت‌های روزانه خود تا دو هفته از این دستگاه استفاده می‌کنید. ضربان قلب شما (و هر گونه ضربان قلب نامنظم) را ثبت می‌کند و اطلاعات را برای بازبینی ارائه دهنده شما ذخیره می‌کند.

ارائه دهندگان خدمات درمانی چگونه تپش قلب در دوران بارداری را درمان می‌کنند؟

اغلب اوقات، تپش قلب در دوران بارداری نیازی به درمان ندارد. اگر آنها فقط گهگاه اتفاق بیفتند و ناشی از یک بیماری قلبی یا سایر مشکلات سلامتی نباشند، ممکن است ارائه دهنده شما تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی را توصیه کند. این شامل:
نوشیدن آب زیاد: در دوران بارداری هیدراته ماندن ضروری است. بدن شما به مایعات اضافی نیاز دارد تا به شما و جنینتان کمک کند سالم بمانید. در دوران بارداری از مصرف الکل و نیکوتین خودداری کنید. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل می‌تواند به جنین شما آسیب برساند و خطر تپش قلب را افزایش دهد.
محدود کردن کافئین، قند و چربی: قهوه و شکلات می‌توانند تپش قلب را بدتر کنند. یک فنجان قهوه در روز بنوشید و شکلات و سایر غذاهای شیرین یا کافئین دار را در حد اعتدال مصرف کنید. غذاهای حاوی چربی یا سدیم (نمک) بالا را محدود کنید.
استفاده از روش‌های تمدد اعصاب: اگر تپش قلب دارید، مدیتیشن در بارداری بسیار کمک کننده است.همچنین نفس‌های طولانی و عمیق از بینی بکشید و از طریق دهان بیرون بیاورید. همچنین می‌توانید از تکنیک‌های تنفس لب فشرده و مدیتیشن استفاده کنید.
اگر یک عارضه قلبی یا سایر شرایط سلامتی دارید که باعث تپش قلب می‌شود، پزشک شما یک برنامه درمانی بی خطر برای شما و جنینتان تهیه می‌کند. درمان‌ها بسته به علت آن متفاوت است.

گاهی اوقات، ارائه دهندگان خدمات درمانی نوعی دارو به نام مسدودکننده‌های بتا را برای درمان تپش قلب تجویز می‌کنند. ارائه دهنده شما درباره این دارو و هر روش درمانی دیگری با شما صحبت خواهد کرد. آنها به شما کمک می‌کنند تا فواید درمان‌ها و خطرات عوارض جانبی که ممکن است بر جنین شما تأثیر بگذارد را بسنجید.

آیا می‌توانم از تپش قلب در دوران بارداری جلوگیری کنم؟

ممکن است نتوانید از تپش قلب در دوران بارداری جلوگیری کنید، اما می‌توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. شما برای اینکار باید موارد زیر را رعایت کنید:
یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و از غذاهایی که دارای چربی، کربوهیدرات، نمک یا قند بالا هستند اجتناب کنید.

درمان اضطراب یا افسردگی را دریافت کنید.
کافئین را محدود کنید و الکل ننوشید. اگر سیگار می‌کشید، با ارائه دهنده خود در مورد طرحی برای ترک سیگار صحبت کنید.
وزن سالم را حفظ کنید.
مدیتیشن یا تمرین یوگا و تنفس دیافراگمی و سایر تکنیک‌های آرامش بخش را برای کاهش استرس خود امتحان کنید.
به طور منظم به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کنید. شما باید بازدیدهای مکرری را برنامه ریزی کنید تا ارائه دهنده شما بتواند سلامت شما و سلامت جنین شما را کنترل کند. اگر تپش قلب بدتر شد به پزشک خود اطلاع دهید.

چشم انداز افراد مبتلا به تپش قلب در دوران بارداری چیست؟

اکثر افراد مبتلا به تپش قلب در دوران بارداری نیازی به درمان ندارند. تپش قلب معمولا پس از زایمان از بین می‌رود. تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی، مانند تغذیه صحیح و کاهش استرس، می‌تواند به اکثر افراد باردار در مدیریت تپش قلب کمک کند.
اگر وضعیت سلامتی دارید که باعث تپش قلب می‌شود، با ارائه دهنده خود صحبت کنید. شما باید از نزدیک با آنها همکاری کنید تا یک برنامه درمانی موثر و ایمن برای شما و جنین تهیه کنید.

چه زمانی باید در مورد تپش قلب در دوران بارداری به پزشک مراجعه کنم؟

در مورد علائم خود به ارائه دهنده خدمات درمانی خود بگویید. اگرچه به ندرت تپش قلب در دوران بارداری خطرناک است، باید با پزشک خود صحبت کنید تا بتواند سلامت شما را تحت نظر داشته باشد.

اگر تپش قلب و علائم زیر را دارید فورا با پزشک تماس بگیرید:

درد یا ناراحتی قفسه سینه

دشواری در تنفس، تنگی نفس یا سایر مشکلات تنفسی
سرگیجه یا گیجی
از دست دادن هوشیاری یا غش (سنکوپ)
تورم شدید (ادم) در اندام‌ها، به‌ویژه پاها، مچ پا و پاها
خستگی غیرمعمول یا ناگهانی

اغلب اوقات، تپش قلب در دوران بارداری جدی نیست. این امر نتیجه طبیعی افزایش جریان خون در بدن شما هستند.

اما باید به پزشک خود در مورد تپش قلب بگویید، به خصوص اگر اغلب اتفاق بیفتد. در موارد نادر، یک بیماری جدی ممکن است باعث علائم شما شود. برای کاهش خطر تپش قلب، مقدار زیادی آب بنوشید، از کافئین پرهیز کنید و هرگز در دوران بارداری الکل ننوشید.

تمرینات تنفس عمیق را تمرین کنید تا ذهن خود را آرام کرده و بدن خود را آرام کنید. اگر تپش قلب همراه با درد قفسه سینه، مشکل تنفسی یا سرگیجه دارید، فورا کمک بگیرید.

خلاصه

تغییرات ضربان قلب در دوران بارداری طبیعی است. بدن مجبور است خون بیشتری پمپاژ کند و با کاهش فشار خون و پمپاژ سریعتر آن را جبران کند. برخی از افراد متوجه این تغییرات نمی‌شوند، اما برخی دیگر ممکن است آنها را نگران کننده یا ناراحت کننده بدانند. اگر یک فرد باردار علائمی دارد که غیرطبیعی به نظر می‌رسد، باید با یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود صحبت کند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x