تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۶ تا از چالش های افراد موفق بر آن غلبه که میکنند

چالش های افراد موفق در زندگی

افراد موفق دقیقا مشابه به افراد عادی هستند، اما از نظر رفتار و عملکرد متفاوت دیده میشوند.
یکی از مهم ترین دلایل این تفاوت ها، نحوه برخورد آنها با چالش هایی است که در مسیر موفقیت شان دارند.

این موضوع همیشه برای دیگران جذاب و جالب بوده است که اگر یک فرد موفق در شرایط آنها بود چگونه فکر و عمل میکرد؟!
با ما در متا راز همراه باشید تا درباره چالش های افراد موفق و چگونگی غلبه بر آن را یاد بگیرید.

چالش های افراد موفق

چالش های افراد موفق

افراد موفق، ابر انسان هایی با نیروهای ماورائی نیستند! آنها برخلاف افراد عادی، بحران ها و چالش ها را بررسی میکنند و در بهترین زمان، بهترین عملکرد را از خودشان نشان میدهند.
هر فردی در مسیری که برای رسیدن به اهداف خود تعیین کرده است با موانعی رو به رو میشود که غیرقابل کنترل هستند. افراد عادی در چنین شرایطی خود را شکست خورده و موانع را نفوذ ناپذیر میبینند.

اما افراد موفق موانع را چالشی برای ارتقا و پیشرفت خودشان میبینند و از نظر آنها هیچ موردی نمیتواند بین آنها و هدفشان قرار بگیرد و بر تمامی آنها غلبه میکنند.

علت رفتار ضعیف افراد عادی، ناشی از اعتماد به نفس پایین است که با جریانی از انرژی های منفی درهم آمیخته شده‌اند.
با مطالعه بر روی این دو نوع رفتار به تجربه‌ای جالب از زندگی میرسیم.

اگر شما نیز به هنگام مواجه شدن با موانع و چالش‌ها در مسیر موفقیت، آنها را بزرگتر از خودتان و غیرقابل نفوذ میبینید، بدانید که در حال زانو زدن در برابر ضعف های خودتان هستید و جزء دسته‎‌ی افراد عادی قرار دارید.

اما اگر میخواهید شما را نیز در دسته افراد موفق قرار دهند، باید در شرایط چالش برانگیز با قدم هایی استوار ضعف‌ها و اشتباهات خودتان را بپذیرید و برای جبران و بهبود آنها دست به کار شوید. از رفتارهای گذشته تان درس بگیرید و برای عبور از موانع استفاده کنید.

چالش هایی که افراد موفق به آنها توجهی نمیکنند

مهمترین دلیلی که افراد موفق در چنین شرایط حساسی بهترین عملکرد را دارند و هیچگاه چالشی نمیتواند مانع آنها شود، هدفمند بودن آنها است.
تقریبا ۹۷ درصد مردم جهان، تنها تصور میکنند که هدفی در زندگی خود دارند و در حال تلاش برای رسیدن به آن هستند، اما سخت در اشتباه هستند!

مبحث هدفگذاری اصولی، خودش به تنهایی مقوله‌ای گسترده است که در مقاله اولویت بندی اهداف کامل توضیح دادیم

اما به‌طور مختصر و مفید باید بگویم که اکثر ما انسان‌ها، تعریف درستی را از هدف نمیدانیم و به همین دلیل است که برخی با وجود اینکه هر روز که از خواب بیدار میشوند و سخت تلاش میکنند و دست به هر کاری میزنند، به هدفی که دارند نمیرسند!

پس به عنوان یک فرد موفق اولین قدم شما باید تعیین هدفی دقیق و واضح و درست باشد.
در نهایت به اصل موضوع میرسیم که شما در گام دوم باید بر روی هدف خود به قدری متمرکز باشید که بتوانید بر چالش ها غلبه کنید.

در ادامه ۶ چالشی که افراد موفق به آنها اصلا اهمیتی نمیدهند را بررسی میکنیم.

افکار مردم برای افراد موفق اهمیتی ندارد

فاجعه و شکست شما زمانی رخ میدهد که خوشبختی و احساس لذت و حس رضایت شما در گرو افکار مردم باشد.
اگر شما نیز جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که شما مسئول زندگی خودتان نیستند و هیچگاه طعم واقعی موفقیت را نخواهید چشید.

اشتباه برداشت نکنید، من نمیگویم که رفتارهای خودسرانه داشته باشید و برای کارهایتان به هیچ شخصی توجهی نکنید! هر شخصی در زندگی‌اش تعداد انگشت شماری، همراه مورد اعتماد و دلسوز دارد، که برای مشورت کردن بهترین گزینه هستند.

این موضوع منظقی و کاملا درست است. البته که در انتخاب این افراد باید حساسیت زیادی را به خرج بدهید! بجز این افراد، اگر بخاطر نگرانی از طرز فکر دیگران، آنگونه که باید تلاش نمیکنید و اقداماتی که لازم است برای موفقیتان انجام نمیدهید، سخت در اشتباه هستید.

معیار های خوشبختی و خوب و بد بودن هر چیزی در هر فردی بسیار متفاوت است.
پس تلاش کردن برای حرکت در مسیر تفکر دیگران تنها اتلاف وقت است. دلیلی که افراد موفق بر این چالش همیشه چیره میشوند این است که بر این باور هستند که اگر شما در مسیر موفقیت احساس خوبی دارید، به همان روش ادامه دهید.

اجازه ندهید که تفکر و نظر دیگران بر کیفیت و کمیت هدف شما تاثیر بگذارند. حواستان به این موضوع باشد که شما باید درنهایت خودتان را خوشبخت کنید نه این دیگران را راضی نگه دارید.

سن یک مانع نیست!

سن-مانع-نیست-جان-گلن

شاید جملات زیر برای شما هم آشنا باشد.

  • از سن خودت خجالت بکش!
  • بهتر است مطابق سن خودت رفتار کنی!
  • این رفتار و کارها مناسب سن شما نیست!
  • برای انجام این کارها دیگر سنت زیاد است!
  • و …

به نظر شما آیا افراد موفق این جملات را نشنیده‌اند؟؟ بهتر است که بدانید اگر افراد موفق قرار بود به این حرف ها بها بدهند، هیچگاه فردی به نام “جان گلن” نمی توانست در ۷۷ سالگی به فضا سفر کند.

یا فردی به نام “آکیو موریتا” در ۵۸ سالگی واکمن را ارائه نمیکرد.
افراد این چنینی بسیار زیاد هستند که سن برای آنها مانعی بر موفقیت و هدفشان نیست.
شاید اسم سری فیلم های “ارباب حلقه‌ها” را شنیده باشید، جالب توجه است که جی.جی.آر.تالکین، اولین جلد از سه‌گانه ارباب حلقه های را در ۶۲ سالگی نوشت.

این جمله حقیقت محض است که، سن تنها یک عدد است.
اگر میخواهید مانند این انسان ها رفتار کنید، اجازه ندهید که سن شما تعیین کند که چه کاری را چه زمانی انجام دهید یا انجام ندهید. از گذشته های دور این ضرب المثل وجود داشته که،ماهی را هر وقت از آب بگیرید تازه است.

افراد سمی زندگیتان را حذف کنید

افراد سمی زندگیتان را حذف کنید

شاید این موضوع را در کتاب ها و دیگر مقالات و مجله های موفقیت خوانده باشید که، هر شخصی شبیه به ۵ فرد اطرافش است.
این جمله تنها یک جمله قشنگ برای جذب مخاطب نیست، بلکه اگر دقیق و منطقی به آن فکر کنید متوجه معجزه و برعکس، فاجعه‌ی آن میشوید.

تصور کنید یکی از افرادی که در دایره ۵ فرد تاثیرگذار زندگی شما وجود دارد، استیو جابز از شرکت اپل است.
به همین منوال اشخاصی مانند، بیل گیتس و پاول آلن از شرکت مایکروسافت نیز هستند.
آیا به نظر شما حضور داشتن در جمعی که چنین افراد موفق و قدرتمندی هستند، در طرز تفکر و مسیر زندگی شما تاثیری نمیگذارد؟!

اگر به دنبال بهانه نباشید و این گونه فکر نکنید که تنها معاشرت داشتن با افراد موفق مرا به هدفم نمیرساند زیرا من پولی ندارم و تحصیلاتم کم است، و با خودتان صادق باشید به این سؤال پاسخ بله را میدهید.

درست است که معاشرت با افراد مثبت به تنهایی شما را یک شبه به موفقیت نمیرساند، اما به مرور زمان عادت‌ها و رفتار های آنها در شما اثر میگذارد و شما نیز در آن جریان مثبت و خلاقیت قرار میگیرید و کم‌کم متوجه درهایی میشوید که در این جریان به روی شما باز میشوند و پشت آنها فرصت های طلایی قرار دارد.

همچنین برعکس این موضوع نیز صدق میکند! اگر شما در دایره ۵ فرد تاثیرگذار زندگی خود، افرادی سمی با طرز تفکرهای منفی و ویرانگر داشته باشید، حتی اگر شما خودتان فردی مثبت‌نگری باشید، بعد از گذشت مدتی درمیابید که دریچه های خلاقیت و افکار سازنده‌تان از بین رفته است.

این موضوع بسیار حساس و حائز اهمیت است پس همیشه در انتخاب همنشینان خودتان نهایت دقت را به خرج دهید.

ترس برادر شکست است!

ترس کلمه‌ای منفی و پر از وحشت است اما جالب این است که واقعی نیست! شاید از خودتان بپرسید که اگر واقعی نیست پس چیست؟؟ چگونه رخ میدهد و حاصل از چیست؟

باید در جواب به این سؤال ها اینگونه بگویم که، ترس تنها یک حالت و حس انسانی است که ما آن را به خودمان تلقین میکنیم و باعث ترشح هورمن آدرنالین در مغزمان میشویم که همین موضوع باعث تشدید آن میشود.
ترس یک عامل بازدارنده به شدت قوی است که مانند یک روزنه بسیار کوچک در ذهن ما ظهور میکند و با چاشنی تخیل، گستره تر میشود تا حدی که تمام وجود ما را فرا میگیرد و کنترل رفتار ما را به دست میگیرد.

اما ترس یک اتفاق یا حالت وحشتناک نیست، ترس یک انتخاب است. درست متوجه شدید، شما میتوانید خودتان انتخاب کنید که بترسید یا از آن مرحله با حفظ چهارچوب های ذهنی‌تان عبور کنید. اما چگونه برخی میتوانند بر ترس های خود غلبه کنند؟!

افرادی که در مسیر موفقیت خوش درخشیدند، از ترس های خودشان آگاه هستند و همیشه سعی بر روبه‌رو شدن با آنها را داشته اند.
آنها از ترس های خود فرار نمیکنند، آنها طعم خوش چیره شدن بر ترس های خود را چشیده اند و از روبه‌رو شدن با آنها دیگر هراسی ندارند.
برخی اعتقاد دارند که مرگ بدترین چیز در دنیا است و اگر کاری به مرگ ختم نشود پس نباید از آن بترسید.

اما من اعتقاد دارم هیچ چیزی بدتر از این نیست که اجازه دهید رویاها و اهدافتان درونتان بمیرد و دفن شود.
پس اجازه ندهید که یک احساس زودگذر شما را از طعم موفقیت محروم کند. ترس هایتان را بشناسید و بررسی کنید و آنها شکست بدهید.

کلاف منفی بافی را قیچی کنید!

حتی زندگی افراد موفق نیز همیشه آنطور که میخواهند پیش نمیرود. اما نحوه برخورد آنها در این شرایط قابل تحسین است و عامل موفق بودنشان است.
اکثر مردم در چنین شرایطی شروع به ناله کردن و شکایت از وضعیت به وجود آمده میکنند و شروع به منفی بافی هایی مانند، من نمیتوانم، خسته شده‌ام، هرچه تلاش میکنم باز هم یک مشکل به‌وجود میاید و دنیا با من سر مخافت دارد و غیره، میکنند.

فکر نکنید که مشکلات و سختی ها تنها برای شما رخ میدهند و دنیا با شما دشمن است! افراد مثبت‌نگر در این مواقع اینگونه رفتار میکنند:

  • آرامش خودشان را حفظ میکنند.
  • شکایت و ناله نمیکنند.
  • برای داشته هایشان شکرگذاری میکنند.
  • در ارامش و با ذهنی خالی از افکار منفی به دنبال راهکار هستند.
  • راهکارها را بررسی میکنند و بهترین آنها را انتخاب و با اطمنیان و قدرت آن را اجرایی میکنند.

در برابر مشکلات منعطف باشید و به‌جای گله کردن و اتلاف وقت به دنبال راه حل باشید. افکار منفی را از خودتان دور کنید و شکر گذاری را جایگزین کنید. در نهایت با پشتکار به راهتان ادامه دهید و به طور مدام تلاش کنید.

خودتان را از بندهای گذشته و آینده خلاص کنید

این موضوع یکی از چالش برانگیز ترین مواردی است که انسان در هر مرحله از زندگی خود با آن دست و پنجه نرم میکند.
این جمله را به یاد داشته باشید که احساس پشیمانی که امروز دارید نمیتواند گذشته شما را تغییر دهد و همچین نگرانی و اضطرابی که آلان دارید به داشتن یک آینده بهتر کمکی نمیکند.

این احساسات نیز مانند ترس هستند و انتخاب اینکه در این حالت بمانید کاملا در دستان خودتان است.
درست است که کنترل این احساسات بسیار سخت است و نیازمند تمرکز و اراده قوی است، اما غیرممکن نیست.
موضوعی که باعث میشود افراد موفق از این شرایط عبور کنند این است که آنها به این احساسات مخرب کاملا آگاه هستند و با منطق آنها را پذیرفته اند.

خودتان را با این افکار درگیر نکنید که اگر فرصتی داشتم جور دیگری زندگی میکردم تا آینده‌ای بهتر برای خودم میساختم.
این امکان‌پذیر نیست زیرا اگر شما کارهای گذشته را نمیکردید این تجربیات و دیدگاه امروز خودتان را نداشتید.

پس به‌جای اینکه مدام با جمله هایی که با “ای کاش” شروع میشوند، خودتان را آزار بدهید از شکست‌ها و تجربه‌های گذشته خود استفاده کنید و از آنها اهرمی برای ساخت آینده خود بسازید.
این روزی که در آن زندگی میکنید، قرار است گذشته‌ی فردای شما باشد، پس همین حالا قدم هایتان را درست انتخاب کنید.

امید است که با مطالعه این مطلب شما نیز راه افراد موفق را در پیش بگیرید و اجازه ندهید که این چالش ها شما را به عقب برگرداند و مانعی بین شما و اهدافتان باشد.
ضعف های خودتان را دلیل بر شکست خود ندانید! آنها را آگاهانه بپذیرید و خودتان را ارتقا دهید و دوباره تلاش کنید. شما بزرگتر از آنها هستید پس بر آنها چیره شوید و در مسیر موفقیت بدرخشید.

منابع

careergirldaily

learningliftoff

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x