تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

افکار منفی چیست و چگونه میتوان از افکار منفی رهایی پیدا کرد

Negative vector thoughts

طبق نظر دکتر لیزا دبلیو کوین انسان‌ها و مغز ما به‌گونه‌ای تکامل یافته‌اند که ما قادر به گفتگو هستیم، چیزی که هیچ موجود پستانداری آن را  تجربه نکرده است.
بیشتر ما زمان زیادی را در ذهن و افکار خود می گذرانیم – نگران آینده هستیم ، رویدادهای گذشته را تکرار می کنیم و عموماً بر بخشهایی از زندگی تمرکز می کنیم که باعث نارضایتی ما می شود.
در حالی که این افکار منفی یا ناخواسته می توانند مانع از لذت بردن از تجربیات زندگی ما شده و در نهایت اضطراب و استرس را در ما ایجاد میکنند.

در نتیجه یکی از معضل هایی امروز جامعه ما و جهان وجود افکار منفی و اندیشه های استرس زا در ذهن است.
افکاری که گاهی اوقات حتی مانع انجام کارهای روزانه و روزمره می شود.
در این مقاله خواهیم گفت که افکار منفی از کجا می آیند و همچنین راهها و روشهای از بین بردن و پاکسازی آن را نیز یاد خواهید گرفت. با ما همراه باشد

افکار منفی چطور وارد ذهن می شوند؟

Vector of negative male thoughts

 

 

در ابتدا باید گفت که میزان شادی و خوشحالی رابطه‌ی مستقیمی با توانایی مدیریت افکار منفی دارد.
هر فکر منفی که به سراغتان می آید شما را برای مدتی دستخوش رنج و ناراحتی می کند.

هر کس به طریق مختلفی می تواند این افکار منفی را مدیریت کند، اما کسانی که افکار منفی، فکر غالب آنها شده است  سخت‌تر می توانند از این موضوع دوری کنند.
و متسافته گاهی مشکلات جدی مثل عدم اعتماد به نفس، عدم توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران و…می شوند.

اما به راستی افکار منفی از کجا می آیند؟ وقتی در گذشته اتفاقی برای شما افتاده است که نتوانسته اید آن را تحت کنترل خود بگیرید و احساس غم و رنج را در شما به وجود آورده است، و شما نتوانسته اید که آن را فراموش کنید به مرور زمان با فکر کردن پی در پی به آن اتفاق سبب می شوید که فکر غالب شما آن اتفاق باشد.

به آهستگی و بدون آنکه خودتان متوجه شوید کم‌کم عادت می کنید که برای هر اتفاق ناخوشایندی فکرهای بسیاری کنید و بعد از مدتی فکر غالب شما با افکار منفی همسو و هماهنگ می شود.
یکی از چیزهایی که باعث ایجاد افکار منفی می شود، ترس است، ترس از تاریکی، ترس از جدایی، ترس از آینده و هر چیز دیگری که سبب ترس شما شود فکری منفی را در ذهنتان می کارد.

استرس و ترس یکی از عوامل افکار منفی

Boy Stress Vector

مورد دیگری که شما را مدام وادار به افکار منفی می کند اضطراب و استرس ها هستند.

به طور مثال می خواهید به مصاحبه شغلی بروید قبل از آنکه به آنجا بروید مدام پیش خود فکر می کنید اگر از من خوششان نیاید چه، اگر رزومه من را دوست نداشته باشند چه، اگر مرا استخدام نکنند چه،

تمامی این افکار مزاحم و تکرار شونده استرس را در شما چند برابر می کند و سبب ایجاد افکار منفی در ذهن شما می شود و به خاطر همین امر فردا وقتی به مصاحبه بروید مسلما خراب خواهید کرد.

سرزنش کردن گذشته، یکی دیگر از عوامل ایجاد افکار منفی هستند. خود را ببخشید و گذشته را رها کنید تا افکار منفی نیز شما را رها کنند.
چنگ زدن به گذشته فقط شما را از داشتن آینده ای روشن باز می دارد. در گذشته نمی توان تغییری ایجاد کرد اما اگر مدام به فکر آن باشیم از امروز و آینده نیز باز می مانیم.

افکار منفی بهترین روزهای ما را  خراب کرده و به جای به یادگار ماندن آن لذت ها، روزگار تلخ با افکار تلخ به جای می ماند.

شما جهان را از طریق نگرش ذهنی خود می بینید. اگر این نگرش عمدتاً منفی باشد، می تواند بر همه چیز، از جمله سلامت، شغل، خانواده و موارد دیگر تأثیر بگذارد. علاوه بر این، تفکر منفی می تواند اثر مارپیچی داشته باشد که تفکر منفی بیشتری را جذب می کند.

روشهای پیشگیری از ایجاد افکار منفی

ریشه افکار منفی در باورهای شما هستند. باورهایی منفی و محدود کننده که در ضمیرناخودآگاه ذخیره شده اند.

روزانه چندین هزار فکر از مغز ما می گذرند و بیشتر این افکار منفی هستند زیرا برخی افراد با توجه به باورهایشان عادت کرده اند که مدام فکرهای منفی کنند و خود را در دایره ای بسته قرار داده اند که داخل این دایره فقط انرژی منفی و افکار منفی قرار دارد.
خبر خوب اینجاست که حتی برای متوقف کردن افکار منفی هم روشهای خوبی وجود دارد که می توانید با به کار گیری آنها خیلی سریع افکار منفی را متوقف کنید.

شکر گذار باشید

افرادی که عادت به منفی بافی می کنند اغلب اوقات برای هر چیز کوچکی به جای شکرگذاری و خوشحالی اول نیمه خالی لیوان را می بینند و حتی به مرور زمان افرادی تنها خواهند شد زیرا این روزها دیگر مردم کسی را که منفی باف باشد دوست ندارند.
گاهی اوقات دلیل منفی بافی به خاطر بهانه تراشی است به خاطر نداشتن دل و جرئت انجام کارهای مختلف است زیرا بهانه تراشی اغلب اوقات ساده‌تر از انجام کارها است. و با یک بهانه منفی ساده کاری که باید انجام شود را نادیده می گیرند.

البته جالب است بدانید بیشتر افراد منفی باف کسانی هستند که اینگونه راحت ترند زیرا وقتی با افکار منفی خود شروع به منفی بافی می کنند بعد از آنکه با توجه به جذب اتفاقات منفی، همان اتفاقات منفی برایشان می افتد می گویند دیدی گفتم پس ترجیح می دهند که منفی باشند و اینگونه پیشبینی که می کنند درست از آب در بیاد.

لازم به ذکر است که خود افکار منفی هم شامل مرسومترین اشتباهات به صورت افراطی می تواند باشد مثلا امتحانی را در پیش دارید می توانید چند فکر منفی داشته باشید و سپس آن را رها کنید

اما می گویید اگر دیر سر جلسه امتحان برسم چه اگر مراقبها نگذارند داخل شوم چه اگر تصادف کنم و نتوانم امتحان دهم چه. تمامی این افکار منفی شاخ و برگهایی می شوند و مدام زیاد و زیاد تر می شوند. تا جایی که روحیه ای ضعیف و افسرده از فرد منفی باف می سازند.

خود و دیگران را ببخشید

یکی از فکرهای منفی و مسموم به خاطر کارهایی است که خودتان انجام داده اید و مدام خود را سرزنش می کنید که چرا این حرف را زدم یا چرا این کار را کردم و در هنگام فکر کردن آنقدر به آن شاخ و برگ می دهید که فکر غالب خود را معطوف بدان می کنید.

یا ممکن است شخص دیگری حرفی زده باشد یا کاری کرده باشد که مورد پسند شما واقع نشده، و حالا شما امروز خود را به خاطر آن شخص از دست می دهید چون وقتی مدام به آن فکر می کنید دیگر کنترل و تعادل ذهن خود را از دست داده اید و می توان گفت وقتی مدام به کار منفی شخص دیگر فکر می کنید در اصل کنترل خود را به دست او داده اید. ببخشید هم خودتان و هم دیگران را تا بتوانید از فکرهای منفی رها شوید.

پاکسازی ذهن به روش بومیان هاوایی

متاسفم، من و ببخش، متشکرم، دوستت دارم  این جملات تکنیک هواپونوپونو است.
این کلمات بسیار جادویی هستند دکتر هیولن (کسی که این روش را ابداع کرد) شخصی هست که با توجه به این چهار کلمه درمان می کرد.
با این جمله می توانید مشکلات روحی و جسمی خود را درمان کنید در واقع نوعی پاکسازی قدرتمند برای ذهن است

می توانید از افکار منفی رها شوید به نوعی می توان گفت که همان استغفرالله در دین اسلام هست. وقتی فکر منفی به سراغتان می آید می توانید از این جملات استفاده کنید.

همچنین میتوانید از جملات مانترا استفاده کنید.

۳ – کاری خوب انجام دهید

معمولا افکار منفی زمانی به سراغ انسان می آیند که فرد بیکار هست. و مشغول انجام کاری نیست. کاری را برای خود مهیا کنید و خود را مشغول آن کنید کاری که به آن علاقه مند هستید و دوستش دارید وقتی خود را مشغول انجام کارهای خوب کنید این کارها بعد از مدتی تبدیل به عادت های مثبت در شما می شود و کم‌کم کارهای خوب و افکار خوب جایگزین افکار منفی می شوند.

۴ – در زمان حال زندگی کنید

در زمان حال زندگی کردن یک تکنیک بسیار قوی است که شما را شادتر و خوشحال تر می کند. باید به صورت آگاهانه امروز زندگی کنید و از داشته هایتان شکرگذار خداوند باشید.

اینگونه گذشته را فراموش می کنید و فکر منفی باقی نمی ماند تا شما را آزار دهد. برای آنکه بتوانید در زمان حال زندگی کنید باید متمرکز شوید و آرامش را به بدن و ذهن خود وارد کنید. تمرکز را می توانید با انجام تمرینات روش مراقبه انجام دهید که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

۵ – به خداوند اعتماد کنید

یکی از دلایلی که افکار منفی به صورت یک عادت در می آید چون فرد ترس از این را دارد که نکند دوباره آن اتفاق بد بیافتد و او غافل از این است که وقتی در حال فکر کردن به چیزهای منفی است در اصل با توجه به قانون جذب در حال وارد کردن دوباره آن به زندگیش است. یکی از روشهایی که باعث اطمینان در قلب شما می شود شکرگذاری است روزانه چند مورد را برای شکرگذاری انتخاب کنید و آنها را مدام بگویید بعد از مدتی این تکنیک به صورت عادتی مثبت برایتان عمل می کند و خوبی های بیشتری را وارد زندگیتان می کند.

۶ – جملات تاکیدی مثبت  بگویید

جملات تاکیدی مثبت  که به صورت فایل های صوتی و متنی در سراسر وبد وجود دارد را گوش کنید با بخوانید .

این جملات نه تنها سبب می شوند که شما خود را مشغول آنها کنید و دیگر فرصت فکرهای منفی را نداشته باشید، بلکه باعث می شوند که موفقیت های مختلف هم وارد زندگیتان شود.

زیرا تکرار ذهن شما را شرطی می کند پس چه بهتر که ای شرطی شدن برای ورود چیزهای خوب به زندگیتان باشد.

نمونه ای از جملات تاکیدی در لینک زیر

جملات تاکیدی مثبت برای سلامتی

جملات تاکیدی مثبت برای ثروت

جملات انگیزشی

۷ – هیپنوتیزم

یکی از روشهایی که به صورت سریع عمل می کند هیپنوتیزم و تلقین است.
میتوانید با استفاده از فایل های صوتی خود هیپنوتیزم در منزل تمرین کنید.

در این فایل ها با توجه به تلقین ها و تاکیدها و تصویرسازی هایی که صورت می گیرد در اصل بر روی باورهای کهنه و مخرب که در ضمیرناخودآگاه قرار دارند تاثیر گذاشته می شود که البته این کار به صورت غیرمستقیم صورت می گیرد.

شما با گوش کردن فایل مورد نظر وارد لایه های عمیق ذهن می شوید و سپس با تکرار گوش کردن به فایل بر روی فکر مورد نظر تمرکز کرده و آن را از بین می برید.

نکته آخر:

توجه داشته باشید افکار منفی باعث می شوند که شادی و نشاط از زندگی خارج شود اگر دچار این معضل هستید سعی کنید روشهای بالا را انجام دهید تا شادی و خوشحالی را وارد زندگیتان کنید. و به موفقیت های نامحدود دست پیدا کنید.

 


منبع محتوا:

mcleanhospital verywellmind

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x