تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۹ راهکار برای غلبه بر خجالت وکم رویی در محل کار

Embarrassment-at-work

خجالتی بودن  و کم رویی امری کاملا طبیعی است. به خصوص اینکه در یک محیط جدید قرار بگیرید یا اینکه در محیطی باشید که اشتباه کردن برای شما سخت باشد.
مقصود از اشتباه کردن در اینجا اختلالات در مهارت‌های ارتباطی است.

برای مثال هنگام صحبت کردن عصبی شوید و تپق بزنید. همین افکار ممکن است باعث کم رویی شما در محل کارتان شود.
شاید هم شما ذاتا انسان کم رویی باشید. ولی این برای شما دردسر ساز خواهد شد.

آیا تا به حال ایده خوبی در محل کار خود داشته اید ولی از بیان آن واهمه داشتید؟!!
یا اینکه برای حل مشکلی شما راه حل مناسب را در اختیار دارید ولی نمی‌توانید بیان کنید.
این خجالت و کم رویی برای شما باعث فرصت سوزی خواهد شد.

بنابراین باید بتوانید با خجولی و کم رویی در محل کار کنار بیایید.
خوشبختانه کارهای زیادی وجود دارد که  می‌توانید انجام دهید تا خجالت را کنار گذاشته و راحت تر صحبت کنید.

ما در این مقاله متا راز  با چند روش آسان شروع  می‌کنیم تا بتوانید بهتر در مکالمات شرکت کنید.
سپس با پیشرفت در حل مشکل خود با اعتماد به نفس بیشتری در محل کار خود ظاهر  می‌شوید.

برای رفع کم رویی در محل کار خود هر روز به همکارانتان سلام کنید

Hello colleagues

یک سلام سریع به همکاران شما نشان  می‌دهد که شما دوست آن‌ها هستید.
شما هر روز همکاران خود را  می‌بینید. بنابراین وقتی آن‌ها را  می‌بینید، حتما ارتباط خوب خود با آن‌ها را از طریق احوالپرسی نشان دهید.

کافی است در اولین باری که در طول روز آن‌ها را  می‌بینید، چیزی با عنوان “سلام” یا “صبح بخیر” با لحنی گرم و شاد بیان کنید.
این نه تنها به شما کمک  می‌کند که با همکاران خود رابطه ی خوبی داشته باشید.
بلکه فرصتی ایجاد  می‌کند که در فضای صمیمانه تری فرصت صحبت به یکدیگر را بدهید.
بنابراین خود به خود یک ارتباط ایجاد کرده اید. وقتی که راحت تر با همکار خود صحبت کنید، خجالت و کم رویی شما کمرنگ تر  می‌شود.

بوسیله زبان بدن مناسب؛ دست یافتنی بنظر برسید

Body language in the workplace

زبان بدن ضعیف و نامناسب شما را اینگونه نشان  می‌دهد که قابل صحبت و گفت و گو نیستید.
در این حالت شما اصطلاحا فردی بسته تلقی  می‌شوید.
بنابراین دیگران ن می‌توانند به‌صورت مناسب و کامل با شما ارتباط برقرار کنند.
همین امر ممکن است باعث شود که احساس کنید مشکل از شما است.

بنابراین بر احساس خجالت و کم رویی در محل کار شما افزوده  می‌شود زیرا دیگر همکارانتان با شما ارتباطی برقرار نمی‌کنند.
هر زمان که در حال کار هستید، صاف بنشینید. سر خود را بالا نگه دارید. دست‌ها و شانه‌های خود را در حالت راحتی قرار دهید.
دست به سینه و خیلی خشک و بسته ننشینید.

این حالت به دیگران حالت ناراحت بودن شما را القا می‌کند. به همکاران خود لبخند بزنید.
دوستانه و مشتاق به گفتگو با آن‌ها بپردازید. حتی زمانی که در کار بسیار متمرکز هستید، یک ثانیه وقت بگذارید و حالت خود را عوض کنید.
سپس با تمام توجه به همکار خود گوش دهید. رعایت این نکات باعث  می‌شود دیگران راحت تر بتوانند با شما ارتباط برقرار کنند.

تماس چشمی‌ با همکاران

Eye-Contact

با همکاران خود تماس چش می‌برقرار کنید.
این به شما کمک  می‌کند هنگام صحبت با مردم احساس راحتی کنید.
هر زمان که با کسی صحبت  می‌کنید یا به صحبت‌های او گوش  می‌دهید، سعی کنید نگاه خود را به چشمان او بدوزید. این کار نشان  می‌دهد که روی او تمرکز کرده اید.

برقراری تماس چشمی‌باعث می‌شود احساس بیشتری حین مکالمه رد و بدل کنید.
سعی کنید بین ۶۰ تا ۷۰ درصد از تعامل خود را از طریق تماس چش می‌برقرار کنید.
این کار باعث  می‌شود پیوند بهتری با همکار خود حین مکالمه پیدا کنید. مراقب باشید مدت زیادی خیره نشوید زیرا ممکن است اثر عکس داشته باشد.

زمینه مشترکی برای برقراری ارتباط پیدا کنید

به احتمال زیاد افرادی وجود دارند که با آن‌ها در زمینه‌های مختلفی اشتراک‌هایی داشته باشید.
وقتی با همکاران خود هستید، به مواردی که آن‌ها راجع به کارشان بازگو  می‌کنند گوش دهید.

سعی کنید از آن‌ها درباره سرگر می‌ها، علایق یا چیزهایی که بیشتر دوست دارند بپرسید.
مطمئناً وجه مشترکی دارید که هنگام کار با هم  می‌توانید در مورد آن صحبت کنید.

بدین طریق  می‌توانید با احساس کم رویی در محل کار مبارزه کنید.
همچنین میزان صمیمیت بیشتری با همکار خود پیدا  می‌کنید.

به عنوان مثال، همکار شما بحث فوتبال را مطرح  می‌کند. از اوتیم مورد علاقه اش را بپرسید.
راجع به نتایج اخیر مسابقات صحبت کنید. حتی ک می‌شوخی و کری خوانی هم بد نیست.
بدین ترتیب صمیمیت شما با همکارانتان بیشتر  می‌شود و  می‌توانید احساس خجالت و کم رویی را در محل کار کنار بگذارید.

قبل از جلسات ایده‌ها و افکار خود را بنویسید

Write ideas

اگر جلسه ای در پیش دارید، ایده‌های خود را روی کاغذ بیاورید تا بدانید چه باید بگویید.
دستور العمل و صورتجلسه را بررسی کنید تا ببینید در مورد چه موضوعاتی  می‌خواهید بحث کنید.
چند سؤال یا ایده مطرح کنید و آن‌ها را یادداشت کنید.

بدین ترتیب مطالب مورد نظر را فراموش نمی‌کنید. هنگا می‌که فرصتی برای صحبت کردن دارید، سعی کنید حداقل ۱ مورد از یادداشت‌های خود را مطرح کنید.
بدین طریق امکان فراموش کردن یا تپق زدن شما کاهش  می‌یابد.

سپس با اعتماد بنفس بیشتری مسائل مد نظر خود را مطرح  می‌کنید.
این اعتماد بنفس حاصله باعث کاهش خجالت و کم رویی در محل کار هنگام جلسات  می‌شود.

تن صدای خود را تنظیم کنید. نیاز نیست خیلی بلند صحبت کنید ولی خیلی هم با صدای آهسته صحبت نکنید.
حتی اگر چیزی را با صدای بلند نگویید، همیشه  می‌توانید ایده‌هایی را که نوشتید به سرپرست خود ارائه دهید.
بدین طریق آن‌ها فعالیت شما را  می‌بینند و حتما با شما صحبت  می‌کنند.

سعی کنید به‌صورت فعال در جلسات شرکت کنید.

حتی اگر به نظر  می‌رسد سخت است که صحبت کنید.
با یک هدف کوچک شروع کنید تا بتوانید نحوه انجام ایده و فکر خود را بیان کنید. هر زمان که به جلسه دعوت  می‌شوید، به دنبال چیزی باشید که به مکالمه ارزش  می‌بخشد.

سپس در مورد آن صحبت کنید. حتی اگر در حد چند جمله و عبارت کوتاه باشد.
سعی کنید ک می‌بلندتر از دیگران بدون فریاد صحبت کنید تا بتوانید بر همهمه ی جلسه غلبه کنید.
بدین طریق بقیه افراد در حال صحبت نیز صدا و نظر شما را  می‌شنوند.

اگر از خود ایده ای ندارید، از ایده دیگران استفاده کنید.
با چیزی مانند “این ایده خوبی است” یا “من به چیزی مشابه فکر  می‌کردم” شروع کنید.

سپس ادامه بحث و موضوع را پیگیری کنید و نظرات خود را مطرح کنید.
وقتی نیز چیزی به ذهنتان  می‌رسد سریعا آن را مطرح کنید تا کسی قبل از شما نکته مد نظرتان را مطرح نکند.
همچنین اگر از ایده‌های خود کاملاً مطمئن نیستید، آن‌ها در قالب سؤال در جلسه مطرح کنید.

مثلا شما  می‌خواهید در جلسه راجع به بازاریابی محصولات شرکت صحبت کنید.
به جای اینکه بگوئید “ما باید برای مشتریان جوان تر محصولات را بازاریابی کنیم”، بگوئید “آیا بهتر نیست قشر هدف بازاریابی محصولات ما برای افراد جوان تر باشد؟؟!”.
بدین طریق بحث چالشی  می‌شود و  می‌توانید افکار خود را در قالب جواب سؤال مطرح شده به دیگران توضیح دهید.

در این حالت چون در حال بررسی شرایط احتمالی هستید، مخالف خاصی نیز پیدا ن می‌کنید. و فقط یک سری سناریوی احتمالی را بررسی  می‌کنید.

برای کاهش کم رویی در محل کار از قبل تمرین کنید

Shy-Aries-Man

حالات خود، تن صدا و سایر مسائلی را که در محیط کار  می‌خواهید نشان دهید را از قبل تمرین کنید.
برای مثال بلندی صدایتان. تمرین کنید وقتی  می‌خواهید چیزی را با صدای بلند بگوئید طوری نباشد که ترسناک بنظر برسد.
یا اینکه نحوه نشان دادن عصبی بودن خود را تمرین کنید.

ایرادی ندارد همکارتان شما را عصبی ببیند. ولی تمرین کنید که خیلی افراط نکنید.
چندین بار حرکات و رفتارهای خود را تمرین و مرور کنید تا به آن عادت کنید.

همیشه به یاد داشته باشید که حد تعادل را رعایت کنید.
سعی کنید حرکات و رفتار خودتان را فیلم بگیرید، ضبط کنید و گوش دهید. بدین طریق مواردی که هنوز باید اصلاح شوند را متوجه  می‌شوید.

 شرکت در رویدادها و جشن‌ها و معاشرت با دیگران

به خودتان فرصت دهید تا با همکاران خود ارتباط بیشتری برقرار کنید. این کار باعث می‌شود با کم رویی در محل کار مقابله کنید.
وقتی خجالت و کم رویی را در محل کنار بگذارید، آرامش بیشتری نیز پیدا  می‌کنید.
بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌هایی مانند جشن‌های مناسبتی، دوره می‌های خارج از تایم اداری و حتی پیک نیک دست جمعی را برگزار  می‌کنند.

اگر به رویدادی دعوت شده اید، حتما شرکت کنید. این کار فرصت بسیار خوبی جهت ارتباط بهتر با همکارنتان برای شما فراهم  می‌کند.
این زمان را  می‌توانید با همکارانی که بیشتر  می‌خواهید آن‌ها را بشناسید بگذرانید.
همچنین  می‌توانید در برنامه‌های ورزشی همکارانتان شرکت کنید. اگر باشگاه  می‌روند یا با هم به سالن‌های ورزشی  می‌روند شما نیز می‌توانید به آن‌ها بپیوندید.

تقویت اعتماد بنفس مهم ترین درمان

Strengthen self-confidence

احساس خوب نسبت به خودتان باعث  می‌شود اعتماد به نفستان بالاتر رود.
همین امر باعث  می‌شود راحت تر صحبت و ارتباط برقرار کنید. با افزایش اعتماد به نفس، خجالت و کم رویی شما نیز فروکش  می‌کند.
هر روز چند دقیقه به خودتان فرصت دهید. افکار و انرژی مثبت به خودتان القا کنید.
نقاط قوت و صفات خوب خود را تائید کنید. چیزهایی را که درباره خودتان دوست دارید بگویید و بر داشتن یک ذهنیت مثبت تمرکز کنید.

از سایر نقاط قوت خود استفاده کنید. سایر وظایف کاری را که در آن‌ها برتری دارید بنویسید.
مهارت‌های خود را نشان دهید. آنچه را که برای شغل و اخلاق کاری خود ارزش قائل هستید ذکر کنید تا همه ی چیزهای مثبتی که دارید را روی میز آورید.
هنگامی‌که نیاز دارید صحبت کنید، مکالمه را طوری تغییر دهید که به آنچه در آن مهارت دارید مربوط شود.

بدین ترتیب در موضع قدرت قرار  می‌گیرید. بدین ترتیب حتی اگر خجالتی هم باشید، با این کار از میزان خجالت شما کاسته  می‌شود.
به عنوان مثال، اگر ارتباط قوی با مشتریان دارید، ممکن است وقت خود را در جلسات با تمرکز بر روابط با مشتریان صرف کنید.
همچنین سعی کنید کمتر به مسائل دیگر بپردازید. بدین ترتیب با اعتماد به نفس بالا صحبت  می‌کنید و کم رویی شما خود به خود کمرنگ  می‌شود.

به دنبال یک مربی باشید

یک مربی  می‌تواند به شما آموزش دهد و شما را تشویق کند که از پوسته ی خود خارج شوید.
اگر شخصی در محل کار شما وجود دارد که او را به خاطر صراحت و انگیزه او تحسین  می‌کنید، با او تماس بگیرید. از او کمک بخواهید و دلیل خوش صحبتی او را جویا شوید.
البته ممکن است این کار ک می‌برای شما سخت باشد.

ولی یک مربی یا مشاور به شما کمک می‌کند تا با استفاده از تکنیک‌هایی کم رویی در محل کار یا به‌طور کلی زندگی را کنار بگذارید.
مربی یا مشاور شما می‌تواند نکات مفیدی را به شما ارائه دهد تا بتوانید راحت تر صحبت کنید.
توصیه‌های مربی و مشاور خود را دنبال کنید. تا زمانی که احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا نکرده اید، فعالانه با او کار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

 

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x