تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

ارزش های زندگی هویت شما و قطب نمای شماست

ارزش های زندگی

هر انسانی در طول عمر خود به دنبال ارزش هایی می گردد که با استفاده از آنها بتواند زندگی سرشار از عشق و موفقیت را برای خود بسازد.

ارزش های زندگی قابل دیدن یا لمس کردن نیستند ، آنها دارای هویت فرامادی هستند که در صورت انتخاب درست ، انسان را به نهایت کمال می رسانند.

تمام افراد موفق در تاریخ از ارزش هایی پیروی می کردند که همین ارزش ها باعث جاودانه شدن نام آنها در تاریخ شده است.

ارزشهای زندگی به انسان هویت می بخشند و به نوعی خط قرمز را برای هر فرد تعیین می کند.همین خط قرمز ها ، ارزش های زندگی شما را به دیگران معرفی می کنند.

 ارزش های زندگی هر فرد در طول زمان قابل تغییر است

 ارزش های زندگی هر فرد در طول زمان قابل تغییر است

این نکته حائز اهمیت است که  ارزش های زندگی در طول گذر زمان تغییر می کنند و فقط آنهایی در زندگی شما باقی می مانند که توانسته اند شما را در مسیر زندگی یاری کنند و راه درست را به شما نشان دهند.

به همین دلیل است که ارزش های فردی هر شخص با دیگری متفاوت است و همین تفاوت هاست که باعث قشنگ تر شدن زندگی می شود.

شرایط زندگی نیز بر ارزش ها تاثیر مستقیم دارد معمولا ارزش هایی که در شرایط سخت زندگی انتخاب می کنیم و از پایبندی به آنها دست بر نمی داریم ، در طول زندگی کنارمان خواهند بود.

در مقابل ارزش های پایدار ، ارزش های ناپایدار و گذری وجود دارد که بعد از مدتی آنها را رها می کنیم چرا که مانع پیشرفت ما می شوند.

همان طور که گفته شد ارزش ها فقط باعث رشد و پیشرفت و ترقی ما نمی شوند بلکه بعضی از آنها باعث شکست و پسرفت در زندگی امان می شوند.
مهم ترین اصل در شناخت ارزش ها ، پایبندی شما به آنهاست و همین پایبندی باعث می شوند که دیگران ارزش های زندگی شما را بشناسند.

پایبندی به ارزش ها در زندگی

پایبندی به ارزش های زندگی

عامل بعدی که در شکل گیری ارزش های زندگی هر فرد تاثیر دارد ، میزان لذت و مشقتی است که با پایبندی به آن به دست می آورد.

برای مثال فردی که رفاقت و دوستی را جزو ارزش های زندگی خود قرار می دهد تا موقعی به آن پایبند است که از دوستان و رفقای خود خوبی ببیند و زمانی که بخاطر دوستان خود به مشقت بیفتد و نامردی از جانب آنها ببیند ، ممکن است که این ارزش را از زندگی خود حذف کند.

با تفاسیر بالا می توان ارزش های زندگی را بدین شکل تعریف کرد : مهم ترین اخلاق ها و اهدافی که فرد به آن پایبند است و برای آنها ارزش بسیار زیادی قائل است به طوری که اگر کسی آنها را نادیده بگیرد با او برخورد می کند.

لیست همگانی ارزش های زندگی

اگر بخواهیم چند ارزش مهم در زندگی بیشتر افراد را نام ببریم می توانیم به علم ، وقت ، پول ، انسانیت ، دین و مذهب ، اخلاقیت ، ارزش فرهنگی ، خانواده و کار اشاره کرد.

وظیفه ارزش ها در زندگی ما مثل یک قطب نما می ماند.همین ارزش هاست که باعث می شوند ما در بی نهایت انتخابی که داریم ، فقط یکی از آنها را برگزنیم و آن انتخاب بیشترین شباهت را به ارزش هایی دارد که ما در طول زندگی ، آنها را برگزیده ایم.

البته بیشتر ما در دوران کودکی و نوجوانی ، ارزش های زندگی را از پدر ، مادر ، خواهر ، برادر ، معلمین و دوستان خود الگو برداری می کنیم.

می توان گفت سعی می کنیم مثل آنها زندگی کنیم و به همین دلیل نیز ارزش ها آنها را برای خود انتخاب می کنیم اما با ورود به سن جوانی ، به وسیله شناخت بیشتری که از دنیا پیدا کرده ایم ، تصمیم می گیریم که زندگی خودمان را خودمان بسازیم و در انتظار کمک و راهنمایی کسی نباشیم.

به همین دلیل هم شروع به پیدا کردن ارزش هایی می کنیم که تا آخر عمر در کنارمان باقی می مانند و مردم ، ما را به داشتن آن ارزش ها می شناسند.

تاثیرگذاری عقاید و باور ها در زندگی شخصی

تاثیرگذاری عقاید و باور ها در زندگی شخصی

ارزش ها ، باور ها و عقاید یا هرچیزی که به آن اسم برای شما شناخته شده است ، مهم ترین تاثیر را در خوشبخی شما دارند.

شما تا زمانی احساس خوشبختی و موفقیت می کنید که زندگی مطابق با عقاید و آرمان هایتان در جریان باشند اما وقتی مجبور باشید که خلاف ارزش ها و باور هایتان قدم بردارید ، آرام آرام دچار افسردگی می شوید و احساس خوشبخی را از دست می دهید.

برای مثال اگر فردی تلاش و پشتکار برایش اهمیت زیادی داشته باشد و در مکانی مشغول به کار شود که هرچقدر تلاش کند ، نتواند آینده خوبی برای خود بسازد ، دچار افسردگی و ناراحتی می شود.

چرا که برای ادامه زندگی مجبور می شود مقابل ارزش و باور خود بایستد.اینجاست که دوراهی سخت برای او بوجود می آید ، پایبندی به ارزش های زندگی یا آینده ای مناسب برای زندگی
در طول زندگی حتما با این دوراهی ها برخورد کرده اید.

شاید پایبند به عقاید خود ماندید و شاید عقاید دیگری را جانشین ارزش خود کردید.همه اینها در شکل گیری شخصیت شما تاثیر گذار خواهد بود.

کبوتر با کبوتر باز با باز

تاثیر ارزش ها را می توانید در زندگی خود و دیگران به سادگی مشاهده کنید با انتخاب عقاید درست می توانید دوستان مناسب برای خود پیدا کنید.

برای نمونه فردی که علاقه به علم دارد دوستان خود را از بین افراد با سواد و عالم پیدا می کند در حل مسائل و مشکلاتش به علم رجوع می کند هر جا برود سعی می کند با دید علمی به مناظر و اشیا اطرافش بنگرد.
حال جوانی را در نظر بگیرید که در خانواده ای علم محور بزرگ شده است و ارزش پول از علم برای آنها کمتر است.

وقتی جوان بخواهد کسب و کاری راه بیاندازد به احتمال زیاد موفقیت به دست نمی آورد.چرا که در پس زمینه ذهن او پول بی ارزش نشان داده شده است.

او در حال تلاش برای رسیدن به پول های بی ارزش است و همین امر باعث می شود که به موفقیت چشم گیر نرسد.پس می توان گفت که تضاد ارزش ها باعث بیشتر شکست های بشریت است.

شناخت ارزش های زندگی

شناخت ارزش های زندگی

برای این که در مسیر موفقیت و خوشبخی قدم بگیریم قدم اول شناخت ارزش هاست چرا که بعد شناخت آنها می توانیم عقایدی که باعث پیشرفتمان می شود را حفظ کنیم و بقیه را به سطل آشغال ذهنمان منتقل کنیم.
برای شناخت ارزش هایمان باید لحظاتی که در آنها شاد هستیم را بشناسیم.

به یاد بیاورید که در چه موقعیت هایی از زندگی شاد بودید و احساس خوشبختی کردید. در کنار خانواده؟ هنگام کار؟ هنگام سفر؟
دقت کنید که چه عاملی در کار یا خانواده یا سفر و… باعث شاد بودن شما شده است.

ارزش های جامعه و مردم را بشناسیم.طبیعتا مردم کشور ما ارزش های مختلفی نسبت به مردم کشور آلمان دارند.

اگر قصد زندگی در ایران را دارید باید خود را با مردم ایران وفق دهید.ارزش های مردم ایران را بشناسید.
مقایسه و شناخت ارزش های برتر مرحله نهایی می باشد.طبیعتا ارزش های پررنگ و کمرنگ در زندگی هر فردی وجود دارد.

مهم این است که ارزش ها در زندگی شخصی فرد باعث موفقیت و پیشرفت فرد در زمینه ای که می خواهد شود.

فردی که پول را بی ارزش می داند ، علاقه ای برای جمع کردن و پس انداز آن ندارد در نتیجه هیچ وقت نمی تواند فرد ثروتمندی شود.

اولیت بندی ارزش های زندگی

اولیت بندی ارزش های زندگی

از طریق مقایسه ارزش های خود با دیگران نیز می توانید اولویت های زندگی را بشناسید و در صورت نیاز ارزش هایی که باعث پسرفت شما می شوند را از زندگی خود حذف کنید.
به دنبال خصوصیات فردی افراد موفق باشید.کتاب های زیادی در این زمینه منتشر شده است. رازهایی در مورد زندگی هر فرد و راز موفقیت او وجود دارد که فقط از طریق کتاب های آنها می توانید آنها را پیدا کنید.

در جامعه بیشتر قدم بزنید.هیچ معلمی به خوبی جامعه نمی تواند شما را در شناخت ارزش های اساسی زندگی اتان راهنمایی کند.

به واکنش های مردم نسبت به مسائل مختلف دقت کنید.رفتارهای مردم شامل احساسات و عواطفی است که از عقاید و باورهای آنان سرچشمه می گیرد.

اگر عقاید و باورهای مردم را بشناسید می توانید در مسیر موفقیت راحت تر و سریع تر گام بردارید.

کلام آخر

سرنوشت ساز ترین مرحله در شناخت ارزش هایتان اولیت بندی آنهاست.خیلی از مردم دور و بر شما ، ارزش های زندگی خود را اولیت بندی نکرده اند.

از نظر آنها ارزش ها در یک سطح برابر قرار دارند و باید به همه آنها به یک اندازه بها داد اما همه آنها در انتخاب خود دچار اشتباه می شوند.

اولیت بندی ارزش ها باعث می شود که در هنگام انتخاب و تصمیم گیری دچار سردرگرمی نشوید. سریع تر و با اطمینان خاطر بیشتری تصمیم گیری کنید.

لیستی از اولویت بندی ارزش ها و عقاید خود تهیه کنید. هر روز به این لیست نگاه کنید و منتظر باشید که لحظه حساس زندگی به شما چشمک بزند.

درست در همان موقع است که اولویت بندی عقاید شما ، به مانند یک فضا پیما شما را به اوج می رساند و مسیری را که باید مدت مدیدی برای رسیدن به هدفتان طی می کردید ، تنها با یک انتخاب درست ، هموار و تر آسان تر می شود و به راحتی به هدفتان می رسید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x