تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

 افراد خود شیفته چه نشانه هایی دارند؟

 افراد خود شیفته چه نشانه هایی دارند؟

یکی از چندین انواع اختلال شخصیت، اختلال شخصیت خودشیفته است و یکی از نشانه های اختلال شخصیت خودشیفته این است که این افراد تصویری تحریف شده از خود در ذهن خود دارند.
آنها همچنین احساس کاذب اعتماد به نفس و خود بزرگ بینی دارند و خواهان توجه و تمجید بیش از حد دیگران هستند.

علاوه بر این، آنها با احساس آشفتگی در رابطه دست و پنجه نرم می کنند و مراقبت یا همدلی با دیگران نشان نمی دهند.

مشکلات مربوط به اختلال شخصیت خودشیفته می تواند در حوزه های مختلف زندگی مانند روابط عاشقانه، شغل، تحصیلات یا مسائل مالی ایجاد شود.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته، اگر آنقدر محبت و توجهی را که معتقدند سزاوار آن هستند دریافت نکنند، احساس خشم و عصبانیت می کنند.

خصوصیات و نشانه های افراد خودشیفته یا نارسیسیسم

افراد مختلف خودشیفتگی را به درجات مختلف و با شدت های متفاوت تجربه خواهند کرد. اما دقیقاً چگونه می توان افراد خودشیفته را شناسایی کرد؟

این علائم در افراد خودشیفته وجود دارد:

  • احساس برتری افراطی
  • آنها پر توقع می باشند.
  • حتی اگر به موفقیت و دستاوردهای شایسته ای دست پیدا نکرده باشند، انتظار دارند همیشه از همه بهتر و برتر باشند.
  • در موفقیت ها و توانایی های خود اغراق می کنند.
  • آنها در مورد دستاوردها، توانایی ها، استعداد ها، جذابیت، همسر خوب و کامل بودن خودشان، تخیلات اغراق آمیزی دارند.
  • آنها فکر می کنند که از همه بهتر هستند و فقط باید با افراد منتخب و خاصی که با آنها برابری می کنند رفت وآمد داشته باشند.
  • آنها باید در مکالمات با افراد مختلف محور اصلی گفت و گو باشند .
  • آنها از همه می خواهند که به آنها لطفی بکنند و بدون چون و چرا صحبت های آنها را قبول کنند.
  • از افراد دیگر برای پیشبرد اهداف خود استفاده می کنند.
  • توانایی یا تمایل به درک شرایط و احساسات دیگران را ندارند.
  • احساس می کنند دیگران به آنها حسادت می کنند و خودشان نیز به دیگران حسادت می کنند.
  • آنها به شیوه ای مغرورانه عمل می کنند و خودنمایی و غرور خود را به رخ می کشند.
  • آنها بی وقفه بهترین ها را می خواهند، حتی بهترین محل کار یا بهترین اتومبیل.

سایر نشانه های افراد خودشیفته عبارتند از:

سایر نشانه های افراد خودشیفته عبارتند از:

  • کسانی که از اختلال شخصیت خودشیفته رنج می برند به انتقاد واکنش پرخاشگرانه ای نشان می دهند و اصلاً نمی توانند ان را قبول کنند.
  • اگر به طور ویژه ای با آنها رفتار نشود عصبی می شوند.
  • این افراد به دلیل مسائل جدی درون فردی خود دچار احساس بی اعتنایی می شوند.
  • آنها در پاسخ به رویدادهای مختلف با تمسخر یا خشم با مردم رفتار می کنند تا برتر به نظر برسند.
  • آنها قادر به کنترل احساسات و رفتار خود نیستند.
  • آنها برای مدیریت استرس به شدت دچار مشکل می شوند و به راحتی با هیچ تغییری سازگار نمی شوند.
  • اگر فکر کنند بی عیب و نقص نیستند، عصبی و افسرده می شوند.
  • آنها در درون خود احساس آسیب پذیری، خجالت و حقارت را تجربه می کنند.

 

اکنون که از نشانه‌های خودشیفتگی آگاه شده‌اید، متوجه می‌شوید که افرادی که احساس ارزشمندی خوبی دارند اغلب متواضع و فروتن هستند. بنابراین، اگر از خود می پرسید: “آیا من خودشیفته هستم؟ باید در نظر داشته باشید که چقدر متواضع هستید. افراد خودشیفته به ندرت فروتنی در آن ها دیده می شود. این افراد دائماً دیگران را تحقیر می کنند و خود را برتر می دانند. اگر شما می توانید یک تست شخصیتی بدهید. شما از تیپ شخصیتی خود مطمئن نیستید، می توانید با مراجعه به روانشناس و انجام تست شخصیت تحت راهنمایی او، شناخت بهتری از شخصیت خود به دست آورید.

علائم رفتار خودشیفته

علائم رفتار خودشیفته

این افراد برتری در روابط را در اولویت قرار می دهند که شامل مغرور بودن، احساس استثنایی بودن، تقاضای تمجید، عدم همدلی و سوء استفاده از دیگران است. ممکن است ۶.۲ درصد از بزرگسالان به این بیماری مبتلا باشند. اگر فردی دارای این اختلال شخصیت باشد، همیشه طبق یک الگوی مشخص و ثابت رفتار مشابهی خواهد داشت.

درک این نکته ضروری است که نمی توانید آنها را تغییر دهید. یکی از درمانگران در اینباره اینگونه توضیح می دهد که چندین نفر در یادگیری مکانیسم‌های مقابله‌ای برای یک رابطه مرتبط با فرد خودشیفته کمک می‌گیرند. این چیزی است کهآ نها انجام می دهند؛ این به شما مربوط نیست، پس سعی نکنید رفتار گذشته خود را برای آنها توضیح دهید زیرا آنها آن را درک نمی کنند و فقط منجر به نبرد قدرت می شود. به انتخاب های خود در آن زمان توجه کنید.

 

۱-بیان و استفاده از کلمات خیلی مثبت

نحوه تعریف و تمجید در افراد خودشیفته:

هنگام صحبت کردن چیزهای بسیار خوب یا بسیار منفی در مورد خود یا افراد دیگر محتاط باشید. کلمات بسیار تملق (فریبنده): تو فوق العاده ای! تو بزرگترین کسی هستی که من تا حالا دیدم! تو کانون زندگی منی و به مراتب برتر از دیگران! آنچه را که باید دریافت کنید. هیچ وقت با تو آنطوری که من رفتار کرده ام رفتار نشده است.

۲-استفاده از بیان تحقیر آمیز یکی از نشانه های خودشیفتگی است

فرد خودشیفته اینگونه از کلمات تحقیرآمیز استفاده می کند:

آن فرد در آنجا یک بازنده واقعی است. احمق ترین افرادی که تا به حال دیده ام کسانی هستند که ایده بزرگ من را رد کردند. وقتی به صورتشان خیره می شود از درخشندگی آن غافل می شوند. مدیرم با من خیلی ناعادلانه رفتار می کند. من در نظر دارم بتوانم او را اخراجش کنم. من نمی توانم صبر کنم تا همه شاهد آخرین روز کاری او باشند! بدترین تحقیر را خواهد دید. حتی اگر طرف مقابل، کارفرمای بدی است.

به هیجان برتری و عدم همدلی فرد خودشیفته توجه کنید.

۳-یکی از نشانه های خودشیفتگی فقدان همدلی است

کلماتی که بیانگر بی تفاوتی یا عدم علاقه هستند: موارد زیر اغلب در افراد خودشیفته رخ می دهد. هنگامی که شما یک رویداد منفی یا آسیب پذیری را بیان می کنید، افراد خودشیفته اغلب پاسخ خود را با این جمله شروع می کنند: “خب، اجازه دهید به شما بگویم یک بار چه اتفاقی برای من افتاد!” اغلب نه از نگرانی شما و نه حتی خود شما درکی ندارند. زمانی که باور کنند توجه شما را دارند فقط دوست دارند از اتفاق های خودشان برای فرد مقابل تعریف کنند.

 

۴.یکی از نشانه های خودشیفتگی این است که خود را قربانی تصور کنیم

فرد خودشیفته همیشه خود را برتر از دیگران می بیند. آن‌ها زمانی تجربه می‌کنند که اغلب از آن به عنوان «آسیب خودشیفتگی» یاد می‌شود، زمانی که متوجه می‌شوند که در واقع آنقدرها هم برتر نیستند. شاید شخص دیگری به جای آنها ترفیع دریافت کرده باشد. به دنبال چنین “آسیبی”، ​​آنها به این فکر می کنند که طرف مقابل چقدر عالی است؟ آیا واقعا خودش مستحق این ترفیع نبوده است؟ و اینگونه با خودش فکر میکند: من به آنها ثابت خواهم کرد! چون بهتر از همه آنها هستم!

آنها می توانند در مورد ناعادلانه بودن هر کاری که دیگران انجام داده اند، گفته اند، و چقدر ناعادلانه هستند، برای مدت طولانی دچار مشغله ذهنی شوند.

۵-توجه به احساسات ممکن است به شما در شناسایی افراد خودشیفته کمک کند

همین الان به احساسات خود توجه کنید. ارتباط و گفتگو با این فرد چه احساسی در شما ایجاد می کند؟ آیا خلق و خوی شما بیش از حد عالی است که واقعی باشد؟ رفتار بسیار مهربانانه توسط این فرد باعث می شود احساس کنید واقعاً مورد احترام هستید؟ شما می توانید شادی را در کنار او تجربه کنید؟ به نظر می رسد این سوالها تقریباً مناسب هستند. افرادی که مرتباً شما را تحسین می کنند . مدام چاپلوسی می کنند، اینگونه که به نظر می رسند نیستند، بنابراین این یکی از علائم هشدار است.

اگر این افراد برای شما جذاب هستن پس کمی بیشتر احتیاط کنید. یکی از نشانه های آنها این است که احساس می کنند بیش از حد ارزشمند هستند.

آیا احساس حماقت و بی صلاحیت بودن می کنید؟ برخی از افراد مبتلا به خودشیفتگی نهفته آنقدر درگیر تقویت روحیه خود هستند که متوجه نمی شوند چگونه شما را نادیده می گیرند. در ابتدا، ممکن است حتی از آن آگاه نباشید، اما به زودی ممکن است انگونه تعجب کنید: من نمی دانم آنها در مورد من چه فکر می کنند؟ فکر نمی کنم آنقدرها با استعداد، زیبا یا روشنفکر باشم. به جرات می توانم بگویم در سطح آنها نیستم.

۶.برای شناسایی افراد خودشیفته به رفتار توجه کنید

به اعمال آنها بیشتر از گفتارشان توجه کنید. یکی از نشانه های یک فرد خودشیفته این است که از انبوه کلمات خود برای پنهان ساختن یا جبران کردن اعمال نامناسب خود استفاده می کنند. افراد وقتی با فردی خودشیفته مواجه می شوند مدام ناامید می شوند.

خودشیفته ها به اعمال گذشته خود فکر نمی کنند. در عوض، آنها از آنها دفاع می کنند و شما را به بی انصافی متهم می کنند و می گویند: “بعد از همه کارهایی که من برای شما انجام داده ام، چطور اینگونه می گویید!” به سادگی از اعمال آنها آگاه باشید و به کلماتی که برای توجیه یا منحرف کردن توجه از آنها تلاش می کنند بی اعتنا نباشید.

به جای این که بپرسید «چرا دیر آمدی؟» ممکن است بگویید، “ترجیح می‌دهم اگر قصد داشتید دیر بیایید، از قبل به من اطلاع دهید، تا بتوانم برنامه های دیگری را انجام دهم.” پس از آن اجازه دهید تا ببینید آیا آنها با درخواست شما موافقت می کنند یا مخالفت؟! اگر آنها برای برآورده کردن درخواست شما تلاش کنند، یک امتیاز مثبت و ویژگی خوبی است.

۷.یکی از علائم خودشیفتگی سرزنش کردن است

وقتی مشکلی پیش بیاید، یک خودشیفته که تعارض بالایی نیز داشته باشد، به دنبال کسی می‌گردد که انگشتش را به سمت او نشانه بگیرد.

زمانی که این شخص شما را به شدت به خاطر کاری که بی اهمیت بوده است یا اصلا وجود نداشته و یا حتی توسط شخص دیگری یا حتی توسط خود او انجام شده است، سرزنش می کند. هنگامی که آنها مرتکب اشتباه می شوند، مرتباً به دنبال کسی می گردند تا مقصر باشد: شما تنها دلیلی هستید که من آن ترفیع را دریافت نکردم! حالا میخواهی چه کار کنی؟ همانطور که از شما خواسته بودم، باید با رئیس صحبت می کردید.

توجه داشته باشید که آیا آنها تا به حال عملی را انجام داده اند که ۹۰٪ از مردم هرگز انجام نمی دهند (“قانون ۹۰ درصد”). اقدامی که شما هرگز انجام نمی دهید. صرف نظر از توجیهات آنها، اگر چنین باشد، معمولاً نشان می دهد که یک الگوی رفتاری پر از تعارض وجود دارد که از چنین اقدام جدی حمایت می کند.

نتیجه گیری در مورد نشانه های خودشیفتگی

هر یک از این الگو های کلامی، عاطفی و رفتاری را به عنوان یکی از علائم هشدار احتمالی در نظر بگیرید. همه اینها فقط تصمیم شما را در مورد نوع فردی که می خواهید در روابط خود در خانه، محل کار و جامعه خود با او تعامل داشته باشید، نشان می دهد. البته، ممکن است نتوانید از آنها اجتناب کنید یا ممکن است فکر کنید که ارتباطات با فردی که این نشانه ها و ویژگی ها را دارد مزایایی وجود دارد، در این صورت باید نحوه مدیریت صحیح ارتباط را نیز در نظر بگیرید.

مهم است که به یاد داشته باشید که هیچ کس اختلال شخصیت یا شخصیتی با تعارض بالا را انتخاب نمی کند، بنابراین مهم است که آنها را درک کنید و با احترام با آنها برخورد کنید، چه ارتباط خود را با انها مدیریت می کنید، چه از انها دوری می جویید. مراقب کلمات، احساسات و اعمال آنها، به ویژه قانون ۹۰ درصد باشید. برای اطلاعات دقیق تر، با یک روانشناس صحبت کنید.

واقعیت در مورد فردی که به اختلال خودشیفتگی مبتلا است این است که بسیاری از افراد در ابتدا به دلیل عزت نفس بالا به سمت او کشیده می شوند و این ویژگی او را تحسین می کنند. در صورت وجود مشکلاتی با این فرد در رابطه با آینده ، آنها به راه کار های منحصر به فرد و مؤثری برای رسیدگی به این مشکلات نیاز دارند.

برای درمان اختلال شخصیت خودشیفته یا متعادل کردن ویژگی های رفتاری فرد مبتلا به اختلال خودشیفتگی، مراجعه به روانشناس یا روانپزشک توصیه می شود.


منبع محتوا:

mayoclinic webmd psycom


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x