تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

اضطراب اجتماعی چیست ؟ اختلالی فراتر از خجالتی بودن

اضطراب اجتماعی چیست ؟ اختلالی فراتر از خجالتی بودن

همه ما ممکن است که در شرایط استرس ‌زا قرار گرفته باشیم و نتوانسته باشیم آن ‌طور که باید و شاید با دیگران ارتباط برقرار کنیم.
برای مثال هنگامی‌ که نیاز داریم در دانشگاه و یا در محل کار کنفرانسی را ارائه دهیم، دستانمان می‌لرزد و صدایمان به ‌خوبی به گوش شنوندگان نمی‌رسد.

طبیعی است که این اتفاقات برای ما در شرایط گوناگون اتفاق بیفتد اما در برخی موارد، ممکن است که این اختلال بیش ‌از حد در افراد وجود داشته باشد؛ آن‌ قدر که آن‌ ها حتی دوست نداشته باشند که در جامعه فعالیت داشته باشند و از خانه بیرون بیایند.

در این افراد این اختلال با نام اضطراب اجتماعی شناخته می‌شود. ما در این محتوا تلاش داریم تا به ‌طور کامل برای شما در رابطه با این اضطراب صحبت کنیم و بیشتر شما را با این اضطراب‌ ها آشنا سازیم.

تعریف اضطراب اجتماعی

تعریف اضطراب اجتماعی 

اضطراب اجتماعی همان‌ طور که از نام آن پیداست شامل ترس ‌هایی می‌شود که اجازه نمی‌دهند ما در جامعه آن‌ طور که باید و شاید حضور داشته ‌باشیم. در واقع این اضطراب، ترس از موقعیت ‌هایی است که ما را وادار می‌کند تا با همنوعانمان ارتباط داشته‌ باشیم.

توجه کنید که اضطراب اجتماعی ممکن است که دلایل گوناگون و متفاوتی داشته باشد.

 

این اختلال می‌تواند زندگی را برای ما مختل کند و ما را در موقعیت‌ هایی مانند مکان ‌های جدیدی که قبلاً در آن‌ ها نبوده‌ایم، رستوران ‌هایی که تا حالا در آن‌ ها غذا نخورده‌ایم، مکان ‌های عمومی، مهمانی ‌ها، مدرسه، دانشگاه، محل کار و محیط ‌های دیگر آزار دهد و اجازه ندهد از صددرصد توانایی و استعداد های خود در این محیط‌ها استفاده کنیم.

 

توجه کنید که این اضطراب می‌تواند تأثیرات مخرب زیادی روی زندگی ما بگذارد و باعث شود که استعداد های ما به‌طور کامل از بین بروند و بی‌استفاده شوند.
علاوه‌ بر این موارد، قرار گرفتن در موقعیت ‌های استرس‌زا می‌تواند باعث شود که پریشانی‌ های گوناگونی در ذهن ما اتفاق بیفتد و همین موضوع باعث فرسایش ذهنی می‌شود و به‌ طور کلی زندگی کردن را برای ما سخت‌تر می‌کند.

چرا ما دچار اضطراب اجتماعی می‌شویم؟

چرا ما دچار اضطراب اجتماعی می‌شویم؟

توجه کنید که اگر بخواهیم به ‌صورت کلی در رابطه با دلایل مبتلا شدن به اضطراب اجتماعی صحبت کنیم باید بگوییم که یکی از دلایل اصلی در این زمینه می‌تواند به ارث بردن این اخلاق باشد.

توجه کنید که این اختلال، اختلالی است که می‌تواند از نسلی به نسل دیگر انتقال پیدا کند و باعث شود شما نیز درست مانند پیشینیان تان این اضطراب و استرس را داشته باشید.

اما علاوه‌ بر این موارد، اتفاقات ناگوار در کودکی نیز می‌تواند به این مسئله و موضوع دامن بزنند.
بسیاری از افراد بر این باورند که به دلیل این‌ که یک ‌بار از جامعه، یک فرد و یا یک گروه زخم خورده‌اند؛ این ‌موضوع به این معنی است که در ادامه نیز اگر در جامعه حضور داشته باشند این اتفاقات ناگوار برای آن‌ ها تکرار خواهد شد.

به ‌همین دلیل تلاش می‌کنند تا از جامعه دور بمانند و یک نقطه امن برای خودشان به وجود می‌آورند تا بتوانند در این منطقه امن ذهنی از اضطراب اجتماعی که ممکن است گریبان‌گیر آن ‌ها شود دور بمانند.

چرا افرادی که دچار اضطراب اجتماعی می‌شوند از جامعه دور میشوند؟

اگر بخواهیم به‌ طور کلی به پاسخ این سؤال بپردازیم باید بگوییم که اضطراب اجتماعی باعث می‌شود که افرادی که در جامعه حضور دارند در محیط احساس ناامنی و ناراحتی داشته باشند.
این احساس نا امنی و ناراحتی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد.

برای مثال بسیاری از افراد از داوری شدن می‌ترسند و دوست ندارند که مورد قضاوت دیگران قرار بگیرند.
این اتفاق برای آن‌ ها در برخی شرایط حتی حکم مرگ را دارد و می‌تواند تا حد بسیار زیادی آن‌ ها را اذیت کند.

علاوه‌ بر این موارد، اضطراب اجتماعی به این دلیل به وجود می‌آید که افراد می‌ترسند که در مرکز توجه دیگران قرار بگیرند.

برخی از افراد نیز نگران این‌ موضوع هستند که در صورت تلاش ‌های زیاد و انجام برخی فعالیت‌ ها به اندازی کافی خوب نباشند و مورد تایید دیگران قرار نگیرند.

 

این افراد آن ‌قدر اعتماد به ‌نفس پایینی دارند که می‌ترسند در جامعه حضور پیدا کنند زیرا نگران این ‌موضوع هستند که در حضور افراد دیگر که افراد نسبتاً مهمی نیز برای آن‌ ها می‌باشند به ‌صورت احمقانه عمل کنند و آن ‌قدر که باید و شاید عاقل به‌نظر نرسند.

ترس تحقیر شدن توسط افراد گوناگون در جامعه، انتقاد های احتمالی که افراد می‌توانند به آن ‌ها داشته باشند، و موارد گوناگون دیگری باعث شده که افرادی که به بیماری اضطراب اجتماعی مبتلا هستند تلاش داشته باشند تا در یک نقطه امن باقی بمانند و به ‌هیچ‌ عنوان دلشان نخواهد از این نقطه امن بیرون بیایند.

چه موارد می‌توانند به ما ثابت کنند که ما دچار بیماری اضطراب اجتماعی هستیم؟

توجه کنید علائم و نشانه ‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما ثابت کنند که شما دچار اضطراب اجتماعی هستید و باید برای درمان این اختلال تلاش کنید.

به ‌طور کلی اگر شما دوست ندارید که با انسان‌ های دیگر ارتباط داشته باشید و می‌خواهید که در خانه و اتاق خودتان بمانید و دوست ندارید که به ‌هیچ ‌عنوان از خانه بیرون بروید و با انسان ‌های دیگر ارتباط برقرار کنید، مطمئناً شما درصدی از این اختلال را دارا می‌باشید.

علاوه‌ بر این موارد نشانه ‌های علمی‌تری نیز در این زمینه وجود دارند که می‌توانند باعث شوند شما مطمئن شوید که دچار این اختلال می‌باشید و باید حتما برای درمان آن اقدام کنید.

 

نشانه‌ هایی مثل عرق کردن بیش ‌از حد در شرایط نا آرامی، سرخ شدن پوست، تپش قلب بیش ‌از حد، لرزیدن دست یا پا و یا حتی عضله ‌های صورت، داشتن حالت تهوع، سرگیجه، و موارد دیگری که می‌توانند به ‌طور کلی باعث ایجاد استرس و تنش شوند می‌تواند نشانه‌ هایی از داشتن این اختلال باشند.

اگر شما از میهمانی ‌های خانوادگی و یا حتی مهمانی‌ های دوستانه گریزان هستید، هیچ دوست صمیمی ندارید و نمی‌توانید برای پیدا کردن دوست اقدام کنید مطمئناً این اختلال را دارا می‌باشید و باید در اسرع وقت برای درمان اقدام کنید. توجه کنید که این اختلال می‌تواند جنبه ‌های گوناگون و متفاوت از زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد پس شما حتما باید تلاش نمایید تا آنجا که می‌شود از آن دوری کنید.

در صورت درمان نکردن اضطراب اجتماعی چه اتفاقاتی برای ما می‌افتد؟

توجه کنید که ما پیشتر برای شما گفتیم که این اختلال تا چه حد می‌تواند روی زندگی عادی شما تاثیر گذار باشد و آن را مختل کند.

اضطراب اجتماعی پدیده‌ای است که می‌تواند باعث شود شما نحوه‌ی ارتباط برقرار کردن با افراد دیگر را فراموش کنید و دیگر نتوانید آن ‌طور که باید و شاید مهارت ‌هایی را از دوستان و هم ‌سن و سالان خودتان یاد بگیرید و احساسات خودتان را با آن ‌ها در میان بگذارید.

 

توجه کنید که خالی نکردن احساسات و باقی گذاشتن آن ‌ها درون وجود، می‌تواند اتفاقات بسیار ناگواری را با خود به ‌همراه داشته باشد.
اگر شما اضطراب اجتماعی را درمان نکنید هنگام حرف زدن با هر فردی دچار مشکل می‌شوید و نمی‌توانید به ‌درستی کلمات را ادا کنید.

این اتفاق در نهایت می‌تواند باعث گوشه ‌گیری شما شود و اضطراب اجتماعی در شما را بیش ‌از پیش پررنگ‌تر کند و حتی باعث شود شما نتوانید با خانواده خودتان به‌ درستی ارتباط برقرار کنید.
علاوه‌ بر این موضوع در محیط‌ های استرس‌زا ممکن است که شما واکنش‌ هایی را از خودتان نشان دهید که این واکنش ‌ها صد برابر بدتر از گوشه‌گیری می‌باشند.

عصبانی شدن و پرخاش های ناگهانی، فریاد زدن و موارد دیگر جزو این اقدامات می‌باشند.

توجه کنید که اگر شما این اختلال را درمان نکنید در قبول مسئولیت‌ های خودتان نیز دچار مشکل می‌شوید و همین موضوع می‌تواند باعث شود که شما از خانواده و جامعه طرد شوید و گوشه‌گیری بیشتری داشته باشید.

اعتماد به‌ نفس در دنیای امروزه برای همه ما یک فاکتور ضروری می‌باشد ولی اضطراب اجتماعی نقطه مقابل اعتماد به ‌نفس است و می‌تواند باعث شود که شما نتوانید اعتماد به ‌نفس خودتان را بالا ببرید.

چگونه می‌توانم اضطراب اجتماعی را درمان کنم؟

چگونه می‌توانم اضطراب اجتماعی را درمان کنم؟

اضطراب اجتماعی می‌تواند فاجعه‌ای دردناک برای همه ما باشد.

اگر ما دوست نداشته باشیم که این اضطراب را همراه خودمان نگه داریم و در تلاش شبانه‌روزی باشیم تا بتوانیم آن را کنار بزنیم به کمک نیاز داریم.

روش‌ های گوناگون و متفاوتی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند در نهایت به درمان اضطراب اجتماعی بپردازید و زندگی شاد و موفقی داشته باشید

روش اول که در این زمینه بسیار تأثیرگذار می‌باشد استفاده از خدمات یک مشاور می‌باشد.

اضطراب اجتماعی نوعی اختلال روانی می‌باشد که می‌تواند با کمک مشاور به‌ خوبی شناسایی شود و از بین برود.

شما میتوانید تنها با چند جلسه مشاوره و توجه به اقدامات و تمرین ‌هایی که مشاور از شما می‌خواهد آن‌ ها را انجام دهید، به‌ راحتی و بدون هیچ ‌گونه مشکلی از این اختلال دوری کنید و آن را دور بیندازید.

راحت‌ترین و ساده‌ترین راه درمان مراجعه به مشاور می‌باشد زیرا مشاور دقیقاً می‌داند مشکل شما چیست و علم این ‌موضوع را دارد تا بدون هیچ‌ گونه دردسر و نگرانی این اختلال را از شما دور کند.
علاوه ‌بر این موضوع در موارد کمی برای درمان این اختلال از دارو استفاده می‌شود.

دارو ها نیز می‌توانند به افراد کمک کنند تا راحت‌تر از این اختلال دوری کنند و می‌توانند باعث شوند که افراد زندگی راحت‌تری داشته باشند.
به ‌هر حال افرادی که دارای این اختلال می‌باشند، باید هر چه سریع‌تر برای درمان آن اقدام کنند زیرا در صورت درمان نکردن اتفاقات بسیار ناگواری برای آن ها رخ خواهد داد.

nimh.nih

webmd


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x