تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

علت ترس از صمیمیت چیست و چه مضراتی دارد

علت ترس از صمیمیت چیست و چه مضراتی دارد

علت ترس از صمیمیت چیست؟ چه تعریفی می توان برای این مشکل یا اختلال ارائه کرد؟ مشکل ترس از صمیمیت با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

تعداد زیادی از مردم در سراسر جهان از صمیمیت می ترسند و روزانه به تعداد آنها افزوده می شود. این افراد سکس و قرارهای ملاقات گاه به گاه را به جای یک رابطه پایدار همراه با صمیمیت انتخاب می کنند و در یک غالبا در رابطه غیر شخصی راحت تر هستند.
این می تواند برای سلامت روان فرد، ناسالم باشد و همچنین فرصت برقراری ارتباط با دیگران در سطح عاطفی و بین فردی را از بین ببرد.

ترس از صمیمیت دقیقاً چیست؟

ترس از صمیمیت که «اضطراب اجتنابی» نیز نامیده می شود، یک احساس ناخودآگاه در فرد است. فردی که ترس از صمیمیت دارد هرگز اجازه نخواهد داد که دیگران در سطح مسائل شخصی به او نزدیک شوند.
این افراد همچنین احساسات و عواطف خود را با دیگران، حتی با شریک زندگی خود، به اشتراک نمی گذارند.

در برخی موارد آنها از نزدیک شدن فیزیکی می ترسند، اجازه نمی دهند کسی به آنها دست بزند و از روابط جنسی خودداری می کنند.
اعتراف به داشتن مشکل ترس از صمیمیت می تواند دشوار باشد. گاهی اوقات، کسانی که آن را دارند، از این مشکل خود غافل هستند.

ترس از صمیمیت دقیقاً چیست؟

علائم و نشانه های ترس از صمیمیت

اگر مشکوک هستید که شما یا شریک زندگیتان ممکن است از صمیمیت ترس داشته باشید، به این علائم توجه کنید:
– ترس از روابط طولانی مدت
– ترس از آشکار شدن احساسات عمیق و اجتناب از چنین احساساتی
– اجتناب از گفتگوهای جدی با شوخی کردن در مورد موضوعات جدی
– هنگام ابراز احساسات یا گوش دادن به احساسات شریک زندگی خود احساس ناراحتی می کنید
– اهداف و رویاهای فردی خود را به اشتراک نمی گذارید
– مشکل در اعتماد کردن به شریک زندگی خود در مورد هر چیزی، به خصوص مسائل مهم
– به خودتان اجازه نمی دهید که در اتاق خواب با همسرتان خودجوش و کنجکاو باشید
– از افشای تجربیات گذشته و به خصوص تجربیات دردناک خودداری می کنید
– ناتوانی در گفتن افکار و احساسات خود به همسرتان

چرا مردم از صمیمیت می ترسند؟

ترس از صمیمیت می تواند ناشی از چند چیز باشد که در اینجا به برخی از آنها می پردازیم.

بسیاری از مردم نمی دانند که چرا از صمیمیت می ترسند. برخی از این دلایل در دوران کودکی آنها نهفته است. در اینجا چند دلیل وجود دارد که می تواند علت ترس از صمیمیت باشد:

سوء استفاده در دوران کودکی

کودکانی که در طول دوران کودکی خود مورد آزار جنسی و جسمی قرار گرفته اند، در اعتماد و صمیمیت با دیگران مشکل دارند. اگر فردی که در کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته است، کمک و درمان مورد نیاز خود را دریافت نکند، این مشکلات می تواند تاثیرات منفی بر روی او در نوجوانی و بزرگسالی بگذارد. کودکان آزار دیده نیز در بیان احساسات خود مشکل دارند.

فقدان الگوهای دوران کودکی

در حالی که این واقعیت ممکن است برای همه بزرگسالان صادق نباشد، برخی از کودکان در خانه هایی بزرگ می شوند که صمیمیت وجود ندارد. ما از والدین خود چیزهای زیادی یاد می گیریم و کودکانی که در خانه هایی بزرگ می شوند که صمیمیت در آنها ابراز نمی شود، ممکن است نحوه بیان آن را یاد نگیرند.

هنگامی که آنها بزرگ می شوند، ممکن است احساس کنند که صمیمیت به نوعی کار اشتباه یا نامناسبی است. این عامل دیگری است که می تواند به ترس از صمیمیت کمک کند. همچنین در خانواده هایی که در آنها کودک تنها توسط یکی از والدین بزرگ می‌شود، این مشکل اتفاق می‌افتد؛ به‌ویژه اگر والدین سخت مشغول کار شده یا انجام مسئولیت‌های دیگری جز گذراندن وقت با کودک را در اولویت قرار دهند. به هر حال، تمام صمیمیت ها عاشقانه نیستند. اگر فرزندان خانواده های تک والدی، رابطه نزدیک و قابل اعتمادی با پدر یا مادر داشته باشند، ممکن است رویکردهای سالمی برای صمیمیت داشته باشند.

عزت نفس پایین، دیگر علت ترس از صمیمیت

عزت نفس پایین، دیگر علت ترس از صمیمیت

این مورد اولین علت ترس از صمیمیت محسوب می شود. اعتماد به نفس پایین به یک مشکل رایج برای نوجوانان و بزرگسالان تبدیل شده است. عزت نفس پایین نیز می تواند به رابطه شما با خود و دیگران آسیب برساند. افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند در پذیرش خود با مشکل مواجه هستند و همین امر باعث می‌شود در سطح عاطفی با شریک زندگی خود ارتباط برقرار کنند.

علاوه بر جنبه عاطفی، برقراری رابطه جنسی نیز برای آنها دشوار می شود زیرا آنها از ظاهر خود آگاه هستند و ارزش کافی برای خود قائل نیستند.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند، باید با کمک گرفتن از مشاوره های تخصصی ابتدا روی مشکلات خود کار کنند. یک مشاور می تواند به شما کمک کند تا با احساسات خود کنار بیایید و اعتماد به نفس خود را افزایش دهید.

او همچنین می تواند به شما کمک کند تا با خودتان صلح کنید و به شما یاد می دهد که چگونه خودتان را دوست داشته باشید. هنگامی که این مشکل حل شد، می توانید مشکلات مربوط به صمیمیت خود را با شریک زندگی تان حل کنید.

چند جدایی بد داشته اید یا در گذشته فریب خورده اید!

این مورد یکی دیگر از دلایل اصلی ترس از صمیمیت است. افراد دلشکسته اغلب برای اعتماد کردن و برقراری ارتباط با شریک فعلی خود مشکل دارند. شکسته شدن قلب هرگز آسان نیست و می تواند اثرات طولانی مدتی بر روی فرد داشته باشد.
این تأثیرات در آینده به روابط موجود آنها نفوذ می کنند.

در برخی موارد، افراد از روابط بلندمدت اجتناب می‌کنند و آنها را رد می‌کنند، زیرا بیش از حد از پیوند و تجربه دردی که در طول جدایی خود احساس می‌کردند می‌ترسند.
اگر به شما خیانت شده باشد اما تصمیم گرفته باشید که با شریک زندگی خود بمانید و مسائل را حل کنید، ترس از صمیمیت ممکن است در شما ایجاد شود. طبیعی است که در اعتماد کردن یا داشتن رابطه جنسی با شریک زندگی خود مشکل داشته باشید.
در چنین مواردی ممکن است مشاوره های تخصصی روانشناسی و زناشویی برای شما ضروری باشد.

مضرات ترس از صمیمیت

حال که با تعریف و علت ترس از صمیمیت آشنا شدیم، این پرسش مطرح می شود که داشتن مشکل ترس از صمیمیت چه مضراتی دارد؟ در حالی که زنده ماندن بدون صمیمیت امکان‌پذیر است، اکثر مردم می خواهند روابط نزدیکی با دیگران داشته باشند. اگر از آن دسته افرادی هستید که تمایل به برقراری ارتباط  موثر با دیگران دارید، در مقطعی از زندگی خود هوس صمیمیت خواهید کرد و برایتان مهم نیست چقدر از آن می ترسید.

برخی از مضرات داشتن ترس از صمیمیت عبارتند از:

فقدان میل جنسی و زندگی در یک رابطه بدون سکس. هنگامی که هیچ تعامل فیزیکی بین شما دو نفر وجود ندارد، حفظ یک رابطه آسان نیست. این می تواند مشکلات بزرگی در رابطه ایجاد کند، به خصوص زمانی که طرف مقابل می خواهد رابطه جنسی داشته باشد. برخی از افراد با حفظ رابطه جنسی بدون صمیمیت مشکلی ندارند، اما این سبک زندگی برای همه مناسب نیست.

شما و شریک زندگیتان باید نگرش یکدیگر را نسبت به رابطه جنسی درک کنید. به این ترتیب احتمال بروز مشکل کمتر می شود.
احساس تنهایی و انزوا. احساس تنهایی و انزوا می تواند منجر به افسردگی شود. اگر نسبت به شریک خود دلسوزی نداشته باشید و احساسات خود را با او در میان نگذارید، در نهایت احساس تنهایی خواهید کرد. با ترس از صمیمیت همچنین ممکن است شریک زندگی تان را از خود دور کنید که تأثیر منفی بر رابطه شما می گذارد.

سخن آخر

ترس از صمیمیت باعث می شود در دنیا احساس تنهایی کنید. وقتی در صدد غلبه بر این مشکل خود بربیایید متوجه می شوید که مجبور نیستید به تنهایی با تمام مشکلات زندگی روبرو شوید. زندگی شادتر و سالم تر وقتی شخص دیگری در کنار شما قرار می گیرد بسیار آسان تر بدست می آید. پس همین امروز اولین قدم را بردارید!

منابع

healthline

psychalive


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x