تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

وابستگی عاطفی چه نشانه هایی دارد ؟

وابستگی عاطفی چه نشانه هایی دارد

پیش از آن که وارد بحث اصلی، همه چیز درباره وابستگی عاطفی ! شویم مقدمه ای را درباره وابستگی عاطفی بیان می کنیم.با ما در متا راز همراه باشید

یکی از نیاز های عاطفی و روانی و همچنین احساسی که در یک فرد به وجود می آید، وابستگی عاطفی می باشد.

این نوع از وابستگی می تواند برای یک فرد نسبت به فرد دیگری در زندگی او به وجود بیاد.

وابستگی عاطفی یک فرد نسبت به فرد دیگری در زندگی اش، می تواند یک نوع وابستگی باشد که ضرر های روانی و احساسی زیادی را بر فرد تحمیل می کند، از این رو داشتن یک تعادل نسبی در وابستگی های عاطفی می تواند از بروز بسیاری از مشکلات بزرگ در یک رابطه جلوگیری کند.

وابستگی عاطفی

وابستگی عاطفی، نوعی از یک رابطه ای معمولا بین دو نفر می باشد که زندگی فرد را تحت تاثیر فرد مقابل آن قرار می دهد به گونه ای که تمامی لحظات زندگی فرد به فردی که به او وابستگی عاطفی پیدا کرده است گره می خورد و حتی این تصور برای فرد پیش می آید که بسیاری از کار هایی که فرد می تواند به تنهایی انجام دهد و خود توانایی به اتمام رساندن آن ها را دارد، خود را در انجام آن کار ها بدون فرد مورد نظر خود ناتوان می‌داند و الزامی می‌داند که حتما آن کارها را با فردی که به او وابستگی عاطفی پیدا کرده است انجام دهد. معمولا این افراد از نبود عزت نفس رنج میبرند

به طور کلی فردی که وابستگی عاطفی نسبت به شخصی پیدا می کند، این احساس دارد که بدون آن فرد نابود می شود و زندگی خوبی ندارد و باید فکر رهایی از وابستگی عاطفی بود.

بررسی وابستگی عاطفی فرد

بررسی وابستگی عاطفی فرد

همان طور که گفته شد، وابستگی زیاد یک فرد نسبت به فرد دیگری در زندگی باعث بروز وابستگی عاطفی می شود که این نوع از احساس دارای مشکلات و مسائلی در زندگی می باشد و در صورت به تعادل نرسیدن این حس وابستگی عاطفی می تواند زندگی فرد را مختل کند.

یکی از عواملی که باعث بروز حس وابستگی و احساس نیاز داشتن و کمبود یک تکیه گاه در زندگی می شود، شکست هایی هستند که فرد در زندگی با آن ها رو به رو شده است.

در زندگی هر فردی پستی ها و بلندی های بسیاری وجود دارد که چگونه برخورد کردن با آن بسیار مهم می باشد.

شکست هایی که در زندگی به وجود می آیند باید زمینه ساز موفقیت های بزرگ و کوچک در زندگی هر فرد باشند و اگر این گونه نباشد تاثیر آن شکست ها در زندگی انسان تا ابد می ماند و حس ناامیدی کل زندگی فرد را پر می کند.

از این رو اگر یک فرد از پس شکست های بزرگ و کوچکی در زندگی هستند به خوبی بر نیاید، حس وابستگی عاطفی در آن نمایان می شود. این حس وابستگی به گونه ای می باشد که فرد این احساس را دارد که نیازمند یک تکیه گاه و یا حامی است که بتواند او را وارد به حرکت به سمت جلو کند.

در این مواقعه فرد باید تمام سعی و تلاش خود را کند که بر روی توانایی ها و پای خود بایستد و از شکست های خود در زندگی ارزشمند ترین تجربه و درس برای ادامه مسیر زندگی خود دریافت کند.
واسبتگی عاطفی سالم و ناسالم از انواع متفاوت وابستگی های عاطفی می باشند که هر کدام دارای تعریف متفاوت و خاص خود نیز هستند.

واسبتگی های عاطفی سالم

واسبتگی های عاطفی سالم

واسبتگی های عاطفی سالم یکی از روابطی می باشد که بر خلاف وابستگی عاطفی ناسالم، فرد درگیر و وابستگی شدید به طرف مقابل خود پیدا نمی کند در واقع یک رابطه سرشار از انعطاف پذیری، احساس امنیت بسیار، داشتن اعتماد به نفس کافی، نداشتن حس پایین بودن و یا به عبارتی کامل نبودن در یک رابطه و مواردی دیگر را شامل می شود.

وابستگی های عاطفی سالم تهی از هر گونه احساس اضطراب و پریشانی های زیاد و سوءظن های بی مورد، ناامنی ها، افکار منفی و روانی ناسالم می باشد.

 وابستگی های عاطفی ناسالم 

این نوع از رابطه تاثیر چندان خوب و مفیدی را در زندگی فرد به وجود نمی آورد. وابستگی های عاطفی ناسالم به گونه هستند که فرد خود را تحت تاثیر فرد مقابل خود قرار می دهد به گونه ای که از ترس ترد شدن توسط طرف مقابل خود، تن به هر گونه تحقیری را می دهد. لازم به ذکر است که گفته شود این دسته از روابط جزء روابط بسیار پر رسیک و مخرب هستند و تاثیرات بسیار زیادی را بر روح و روان فرد به دنبال دارد.

یکی از مواردی که باید به آن بسیار توجه کرد این می باشد که وابستگی عاطفی شدید در یک فرد می تواند اعتماد به نفس آن فرد را بسیار پایین بیاورد و یا به عبارتی اعتماد به نفس او را تخریب کند.

فردی که دارای وابستگی زیاد عاطفی شده است، خود را در هر شرایطی برای فرد مقابل خود قرار می دهد و این عاملی می شود که اعتماد به نفس فرد افت کند.

از دیگر عوامل مخرب وابستگی عاطفی در یک فرد می توان به حس غم و اندوه اشاره کرد. بخش زیاد به وجود آمدن حس ناراحتی زیاد و همچنین ناامیدی در یک فرد بستگی به اعتماد به نفس شخص دارد، از این فردی که دچار وابستگی عاطفی می شود به دنبال آن اعتماد به نفس خود را به حد زیادی تخریب می کند و همچنین باعث به وجود آمدن حس یاس و ناامیدی و ناراحتی می شود.

یکی از ویژگی های اساسی و مهم فردی که دارای وابستگی عاطفی شده است این می باشد که شخص زندگی خود را نادیده می گیرد و کاملا برای فرد مورد نظر زندگی می کند به گونه ای زندگی خود را بی ارزش تلقی می کند و تمام ارزش و احترام را به زندگی فرد مقابل خود واگذارد می کند.

مورد تایید قرار گرفتن

فردی که درگیر احساس وابستگی عاطفی شده است در مواقعی که مشغول به کاری می باشد تمام تلاش و توان خود را به کار می گیرد تا بتواند رضایت فرد مورد نظر خود را به دست بیاورد و ممکن است در این راه صدمات زیادی به او وارد شود اما فقط احساس رضایت و خشنودی شخص مقابل برای او حائز اهمیت است و احساس راحتی و آرامش خود را به کلی فراموش می کند.

فردی که درگیر احساس وابستگی زیاد عاطفی می باشد، ارزش خود را بسیار پایین می آورد و خود را کم ارزش طلقی می کند به گونه ای که در ارزش گذاری و تایید خود نیازمند تایید و مورد قبول قرار گرفتن فرد مقابل خود می باشد و اگر فرد و یا افراد مقابل او، شخصیت او را تایید نکنند دچار شک و تردید نسبت به ویژگی های خود می شود.

همچنین از دیگر ویژگی های فردی که دچار حس و احساس درگیر کننده وابستگی عاطفی شده است می توان به خجالتی بودن آن اشاره کرد، این فرد به گونه ای عمل می کند که در رفتار و مشارکت در بحث ها و همچنین مبادله عقیده های خود، خجالت و شرم می کند که عقاید خود را به زبان بیاورد زیرا این احتمال را می دهد که ممکن است به خاطر عقاید و طرز فکر او دیگران او را از خود دور کنند و در این زمینه او سعی می کند که با مهربانی رفتار کند تا دیگران را از دست ندهد.

یکی دیگر از مشکلات افرادی که وابستگی عاطفی به افراد اطراف خود پیدا کرده اند، ناتوانی در قدرت نه گفتن است. آن ها قدرت نه گفتن به خواسته های اطرافیان خود و یا فرد مورد نظر خود را ندارند و در مقابل هر درخواستی که از آن ها می شود خود را الزام می‌دانند که آن را قبول و رد نکنند. همچنین این دسته از افراد در رابطه خود با دیگران، همیشه خود را عامل به وجود آمدن مشکلات می‌دانند و این تصور را دارند که خود دارای عیب های زیادی هستند و فرد و یا افراد مورد نظر و مقابل آن ها بی نقص هستند.

سخن پایانی

داشتن حس وابستگی عاطفی یکی از مواردی می باشد که زندگی یک فرد را بسیار می تواند تحت الشعاع شخص دیگر قرار دهد و همین عامل باعث بروز مشکلات زیادی می شود. داشتن یک رابطه عاشقانه و یا دوستانه و صمیمی برای انسان بسیار مفید و خوب می باشد در صورتی که آن رابطه از حد تعادل خود خارج نشود و به طرفین آسیب وارد نکند.

در صورت به وجود آمدن هر گونه تنش و یا آسیبی از یک رابطه بین دو یا چند نفر لازم است که از پیشروی آن رابطه جلوگیری شود و آن حد و حدود آن رابطه نیز مشخص شود.

در صورت تعادل داشتن یک رابطه، نه تنها مشکلات بزرگی از جمله وابستگی های عاطفی به دنبال ندارد بلکه باعث برخورداری از یک حد مناسب و متعادل آرامش روحی و روانی نیز در انسان می شود.
پیشنهاد می شود که اگر در یک رابطه دوستانه و یا عاشقانه و یا حتی روابط دیگری وارد شدید، حد تعادل آن رابطه را حفظ کنید و سعی کنید از برخی از چهارچوب های روابط خارج نشوید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x