تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

با مدیتیشن خشم و عصبانیت را کنترل کنید

با مدیتیشن خشم و عصبانیت را کنترل کنید

خشم یک احساس طبیعی و رایج است که می تواند مشکلات قابل توجهی را برای فرد تجربه کننده آن (و اطرافیانش) ایجاد کند. مدیتیشن و مراقبه راهی است که می تواند در زمینه کنترل خشم به شما کمک کند. اما چگونه می توانید با مدیتیشن خشم و عصبانیت را کنترل کنید؟

هیچ یک از حالات عاطفی شما به اندازه خشم مخرب، مضر و ناراحت‌کننده نیستند.

خشم و خصومت و طغیان های ناشی از عصبانیت باعث افزایش سطح مواد شیمیایی استرس زا در بدن می شود، ریتم قلب را مختل می کند، منجر به التهاب مزمن و فشار خون بالا می شود. این مسئله ادراک شما را تحریف و توانایی شما را برای دیدن واضح مسائل و موضوعات مختلف کم می کند.

همچنین خشم و عصبانیت از نظر ذهنی و عاطفی بدن شما را آلوده می کند و ارتعاشات ناپایدار و ناسالمی در آن ایجاد می نماید.
در این حالت فرد، روابط خود را با منبع معنوی مورد باورش قطع می کند.

خشم و طغیان شادی، نشاط، رضایت و آرامش خاطر را نیز از شما سلب می کند. با دانستن آسیب هایی که خشم می تواند به سلامت کلی شما وارد کند، مطمئنا لازم خواهید دانست که در پی راه های مقابله با خشم بروید.

در مقابله با این مشکل روحی برخی تمرین های ساده وجود دارن که با آموزش و یادگیری و انجام منظم آنها می توانید به طور موثری بر خشم خود غلبه کرده و با آرامش بیشتری به امور روزمره زندگی بپردازید. در این متن به شما خواهیم آموخت که با مدیتیشن خشم و عصبانیت را کنترل کنید.

“خشم استدلال را پنهان و حافظه را تیره و تار می کند. وقتی حافظه تیره و تار می شود، قدرت درک ناپدید می گردد. و از دست دادن درک منجر به نابودی فرد می شود.” -بهاگاواد گیتا

ریشه های خشم

ریشه های خشم

خشم چیست؟ از کجا آمده است؟ هر از گاهی همه افراد عصبانی می شوند، اما چرا این حالت روحی، چنین تأثیر قدرتمندی دارد؟

همانطور که ممکن است تعجب آور به نظر برسد، خشم محصول تکامل است، درست مانند سایر حالات عاطفی ما!

در مقطعی از تاریخ بیولوژیکی ما، خشم یک مزیت تکاملی محسوب می شود. اجداد ما که از لحاظ عاطفی بار بیشتری داشتند، قدرت تهاجمی بیشتری در برابر قبایل و شکارچیانی که مرزهای آنها را نادیده می گرفتند، از خود نشان می دادند.

برخی دیگر از اجدادمان که احساساتشان به راحتی برانگیخته نمی شد، آنقدر عمر نکردند که ویژگی های کمتر پرخاشگرانه خود را به فرزندانشان منتقل کنند و در نهایت می توان گفت ما بازماندگان مردان جنگجو و خشمگینی هستیم که این روحیه خود را از اجدادمان به ارث برده ایم.

به بیان ساده، خشم عنصر روانی رفتار جنگی در پاسخ «جنگ یا گریز» به استرس است. این پاسخ مبارزه یا فرار زمانی فعال می شود که موقعیتی را به عنوان یک موقعیت تهدید کننده در زندگی خود تشخیص دهید. خشم و عصبانیت بلافاصله برخی از مواد بیوشیمیایی واکنش های لازم برای فرار یا مبارزه را فعال می کند؛ بیان روانشناختی پاسخ مبارزه، مگر اینکه در یک موقعیت واقعی مرگ یا زندگی باشید، مطمئنا خشم و پرخاشگری است.

حریم شخصی

همه احساسات ناشی از نیاز است و عصبانیت نیز از این قاعده مستثنی نیست. عامل خشم، مرزهایی است که بدون اجازه عبور می کنند. تصور کنید که یک میدان نیروی یک و نیم متری بدن شما را پوشانده است. بیایید این منطقه را حریم شخصی شما بنامیم. آنچه در داخل این منطقه است مال شماست و آنچه در بیرون است منطقه ای است که به شما تعلق ندارد.

هر گاه چیزی نامطلوب به این ناحیه رانده شود یا چیزی دلخواه از این ناحیه گرفته شود، آن را به عنوان تخطی از ناحیه کنترل خود تلقی می کنید. حریم شخصی شما اساساً حد نفس شماست.

وقتی احساس می‌کنید که نفس شما نقض شده است، احساسات منفی همچون خشم در شما ظاهر می‌شوند.

بیشتر تجربیات عصبی ریشه بدوی خود را در ترس (ترس از تن دادن به ناخواسته یا از بین بردن خواسته ها) دارند.

درک رابطه بین خشم و ترس بسیار مهم است، همانطور که استاد یودا که از جنگ ستارگان او را می شناسید یادآوری می کند: «ترس راه رسیدن به تاریکی است. ترس منجر به خشم، خشم منجر به نفرت و نفرت منجر به درد می‌شود.»

مشاهده این ارتباط شاید در نگاه اول دشوار باشد، زیرا تا زمانی که سطح مشخصی از خودآگاهی و بلوغ عاطفی وجود نداشته باشد، انتقال از ترس به خشم در چند ثانیه اتفاق می افتد. هنگامی که سوئیچ “نبرد” روانی برداشته شود، فیوز مشتعل می شود و شما کشش گرانشی اعصاب خود را احساس خواهید کرد.
اکنون که ریشه‌ها و عملکرد خشم را درک کرده‌اید، بیایید ببینیم که چگونه می توانید با مدیتیشن این مشکل را کنترل کنید

تمرینات مدیتیشن خشم و عصبانیت

مهمترین مسئله در این مورد آن است که، مدیتیشن پاسخ جنگ یا گریز را در سیستم عصبی شما آرام می کند. این تمرین به طور طبیعی تمام فعالیت های فیزیولوژیکی مرتبط با رفتارهای مبتنی بر بقا را کاهش می دهد و به خودی خود اثر آرام بخشی دارد.

تمرین مراقبه به شما زمان لازم را می دهد تا احساسات منفی خود را رها کنید، با استرس خود مقابله نمایید و آرام شوید.

علاوه بر این، با تمرین منظم، مراقبه ارتباطات عصبی جدیدی ایجاد می کند که مستعد واکنش عاطفی نیستند. فرکانس ادراکات مبتنی بر ترس شما کاهش می یابد. سیستم عصبی شما در محیطی ساکت‌تر عمل می‌کند و زمینی بایر ایجاد می‌کند که خشم و خصومت را در خود جای نمی‌دهد.

تلاطم خشم در وجود خود را مانند طوفانی در اقیانوس تصور کنید. طوفان فقط در سطح اقیانوس رخ می دهد و در زیر امواج، اقیانوس کاملا آرام است.

مدیتیشن، مانند یک ابزار غواصی، به شما این امکان را می دهد که در عمق آگاهی خود فرو بروید و به آرامش برسید.

این تمرین به شما می آموزد که شما یک آگاهی خالص در مرکز واقعیت هستید. هر چه بیشتر در سکون غوطه ور شوید، بیشتر این ویژگی را در خود جمع می کنید. علاوه بر این، وقتی از عمق به سطح بر می گردید، نیز این سکون و آرامش را با خود می برید پس می توانید با مدیتیشن خشم و عصبانیت را کنترل کنید.

گذرا بودن خشم را کاوش کنید

هنگامی که مدیتیشن می کنید، فضایی ایجاد می کنید که می توانید خشم خود را مشاهده کنید. می بینید که مانند هر احساس دیگری این حالت عاطفی منفی نیز، شروع، میانه و پایان دارد. این حالت یک وضعیت دائمی نیست. درست مثل آن موج در اقیانوس، نه از ناکجا آباد می آید و نه برای همیشه دوام می آورد. خشم در شما جریان دارد، اما شما را تعریف نمی کند. تا زمانی که با ماهیت واقعی خود در ارتباط باشید، می‌دانید که طوفان در نهایت خواهد گذشت.

با مشاهده خشم، وجود شما آن را احساس نمی کند

یک بینش جالب زمانی رخ می دهد که یاد می گیرید خشم خود را مشاهده کنید. هنگامی که خشم خود را مشاهده و توصیف کردید (“من الان عصبانی هستم”)، دیگر آن را احساس نمی کنید.

شما نمی توانید در چنگال خشم گرفتار شوید و همزمان آن را مشاهده کنید. با افزایش آگاهی مشاهده گر، تأثیر خشم شما بر روح و جسم تان کاهش می یابد.

یادگیری مشاهده خشم، شما را از خشم و درد رها می کند. این موضوع اجازه می دهد تا خشم شما به خودی خود بدون قضاوت وجود داشته باشد.
خشم حالت روحی و عاطفی خوب یا بدی نیست.

این حالت در برخی زمان ها به شما و اجدادتان کمک کرده است که زنده بمانید. اما در اصل این حالت فقط هجوم مواد بیوشیمیایی و انرژی روانی است و ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که عصبانی شدن مشروع و مناسب باشد و ممکن است در مواقعی رخ دهد که عصبانی شدن اصلا به نفع شما نباشد. همه عصبانی می شوند و این تعریف شما از خشم است که آن را خوب یا بد جلوه می کند.

زمانی که بتوانید از این تعریف خارج شوید، برای خود و دیگران دلسوزی و آرامش را به ارمغان خواهید آورد و بار خشم را از خود دور خواهید کرد.

در نهایت، وقت گذاشتن برای مدیتیشن به شما این امکان را می دهد که شاهد انتقال بین ترس و خشم باشید و از آن عبور کنید.

یاد می گیرید که خشم در سطوحی انتخاب شماست، البته انتخابی ناخودآگاه! اما همانطور که آگاهی شما گسترش می یابد، از خشم فراتر رفته و با افزایش تمرین ببخش و گذشت کردن را می آموزید. می توانید برای کنترل حالت روحی خود در زمان خشم و عصبانیت قدم هایی بردارید، مانند یک ثانیه توقف و نفس عمیق کشیدن! به جای اینکه ناخودآگاه عصبانی شوید و خودتان را قربانی کنید، می توانید به سکون و آرامش همیشه در درون خود متصل بمانید.

شما می توانید با مدیتیشن خشم و عصبانیت را کنترل کنید، از منفی گرایی و آشفتگی  عاطفی ناشی از عصبانیت رها شوید و آزادانه در سطح روح خود همچون اعماق آرام آن زندگی کنید!


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x