تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس

 مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس یکی از تمرین هایی است که می تواند در بر طرف کردن این استرس کمک کند.گاهی اوقات شرایط زندگی سبب ایجاد استرس و اضطراب در وجود انسان می شود.

البته لازم به ذکر است که بدانیم وجود ناآرامی و استرس در قرن ۲۱ یک بیماری همه گیر هم هست. راهکارهای بسیار زیادی برای از بین بردن اضطراب و استرس وجود دارد.

اما یک روش بسیار ساده و کم هزینه انجام مدیتیشن و مراقبه است. مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس شما را وارد حالت آرامش بخشی می کند و تمامی ذهن و بدن را آرام می سازد و می توانید زمان لذت بخشی را تجربه کنید.

 

مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس پخش آنلاین و دانلود

مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس پخش آنلاین و دانلود

امروزه پزشکان معتقد هستند که استرس و اضطراب می تواند بر بدن اثر منفی بگذارد. انواع بیماری ها می تواند حاصل همین استرس های روزانه باشد. استرس ابتدا از یک فکر شروع می شود و سپس از قسمت مغز به تمامی بدن سرایت می کند.

این روزها مردم حاضر هستند که پولهای کلانی را صرف بهبود وضعیت جسمانی خود کنند اما فقط یک تمرین ساده مدیتیشن می تواند همه چیز را تغییر دهد و سلامتی و آرامش جسمی و روحی را به بدن بیاورد.

در مراقبه و مدیتیشن صوتی کاهش استرس در واقع ذهن شما از افکار و اندیشه های مخرب و منفی خالی می شود. وقتی در ذهن فکری نباشد پس بدن کاملا در آرامش و سکوت قرار می گیرد.

وقتی تمرین مدیتیشن می کنید بدن و ذهن استراحت می کنند. که این استراحت با زمان استراحت در خواب متفاوت است.

ذهن شما در خواب همچنان در حال فعالیت است اما در مدیتیشن شما کاملا به طور آگاهانه از ذهن خارج می شوید و در سکوت قرار می گیرید.

در مدیتیشن کاهش استرس شما آگاه هستید که باید متمرکز باشید و اگر فکری که باعث استرس شود هم به سراغتان بیاید فقط نظاره گر آن هستید و سریعا از آن دست می کشید و به تمرین باز می گردید.

تمرینات مدیتیشن شما را وارد سطح بالاتری از آگاهی معنوی و مادی می برد. نه تنها استرس و اضطراب از بین می رود بلکه شما وارد دنیای جدیدی از آمال و آرزوهای خود می شوید زیرا وقتی ذهن شما آرام هست، بدون شک در مسیر درست هدف ها و رسیدن به موفقیت قرار می گیرید.

 

فواید انجام تمرین مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس

فواید انجام تمرین مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس

فواید مدیتیشن کاهش استرس بسیار زیاد است ما در اینجا به چند نمونه از مهمترین آنها اشاره می کنیم:

۱ – تمرکز ذهنی بالا می رود

در مدیتیشن صوتی کاهش استرس تمام توجه و تمرکز شما بر روی صدای گوینده است بنابراین به طور ناخودآگاه یاد می گیرید که بر ذهن خود تمرکز کنید و از پرش افکار رها می شوید. این موضوع سبب می شود وقتی در طول روز افکار استرس زا به سراغتان می آید خیلی سریع و آگاهانه از افکار منفی جدا شده و تمرکز ذهنی تان بر روی کاری که می کردید برگردد.

۲ – تسلط و کنترل بر امور اطراف

وقتی مراقبه می کنید به مرور زمان ذهن از افکار منفی خالی می شود و افکار مثبت و سازنده جای آنها را می گیرند. بنابراین بهتر می توانید بر امور اطراف تسلط داشته باشید زیرا رویدادها را بهتر تجزیه و تحلیل می کنید و می توانید کاملا بر ذهن و بدن خود کنترل داشته باشید. به راحتی کسی نمی تواند شما را عصبانی یا ناراحت کند شما کاملا بر محیط پیرامون کنترل و تسلط خواهید داشت.

۳ – از خشم و عصبانیت رها می شوید

استرس در بیشتر مواقع سبب می شود که فرد دچار خشم و عصبانیت شود زیرا نمی داند که چطور باید استرس و اضطراب را از بین ببرد و بدن عکس العملی که نشان می دهد گاهی ممکن است خشم و عصبانیت باشد وقتی به مدیتیشن صوتی کاهش استرس گوش می دهید در همان لحظه وجود آرامش در ذهن و بدنتان را کاملا احساس می کنید و به مرور زمان دیگر سر هر چیز بی ارزش خشم به سراغتان نمی آید.

۴ – شفای بدن

استرس و اضطراب یکی از عوامل ایجاد بیماری در بدن است بیماری هایی مثل سردرد، معده درد یا دردهای عضلانی و … وقتی تمرینات مدیتیشن کاهش استرس را انجام می دهید بدن از دردها شفا پیدا می کند و آرامش به تمامی نقاط بدن می آید.

۵ – تنفس تنظیم می شود

زمانی که شما استرس دارید تنفستان بالا می رود و ضربان قلب افزایش پیدا می کند و این حالت به مرور زمان برای بدن عادی می شود و شما مدام تنفس بالا و ضربان بالا را تجربه می کنید. اما وقتی مراقبه را انجام می دهید بدن یاد می گیرد که باید بر تنفس مسلط شود و ضربان قلب را منظم نگاه دارد و وقتی تنفس تنظیم شود سطح هورمونهای استرس زا نیز کاهش پیدا می کند.

۶ – در لحظه حال زندگی می کنید

یکی از مهمترین فواید مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس این است که برای چند دقیقه می توانید  زندگی در زمان حال را تجربه کنید از این حالت لذت ببرید و تماما آرامش را تجربه کنید.

۷ – گفتگوهای درونی از بین می رود

کسانی که استرس دارند به خوبی می‌دانند که استرس آنها از گفتگوهای درونیشان آغاز می شود و به یک رویداد منفی ختم می شود وقتی تمرین مدیتیشن را انجام می دهید جملات تاکیدی که گوینده عنوان می کند به صورت ناخودآگاه بر روی ذهن شما تاثیر مثبت می گذارد و به مرور زمان افکار مزاحم و تکرار شونده از بین رفته و جملات مثبت در ذهن شما جایگزین می شود.

۸ – فواید مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس و پایان جنگ و گریز بدن

زمانی که استرس ایجاد می شود بدن به صورت طبیعی برای مقابله و جنگ آماده می شود. برای مبارزه جریان خون در پاها و دستها قرار می گیرد و بقیه نقاط بدن دیگر ایمن نیستند این حالت وقتی زیاد تکرار شود سیستم ایمنی بدن ضعیف شده و بدن دچار اختلال می شود اما مدیتیشن باعث ایجاد آرامش در بدن و ذهن می شود و شما دیگر دچار استرس نخواهید شد و سیستم ایمنی بدن نیز عملکرد درستی خواهد داشت.

۹ – کنترل احساسات

یکی دیگر از فواید انجام مدیتیشن کاهش استرس کنترل احساسات است.

اغلب مردم نمی توانند احساسات خود را در لحظه کنترل کنند سریعا می خواهند جواب کسی که توهین کرده را بدهند یا بیشتر اوقات مورد سوء تفاهم قرار می گیرند یا زود رنج هستند و ….و جمع همه این حالا احساسی اینجا استرس در بدن است وقتی تمرین را انجام می دهید با آرامشی که در شما ایجاد می شود به خوبی می توانید به مرور زمان احساسات خود را در مقابل دیگران کنترل کنید زیرا شما یاد می گیرید که انسانها را همان گونه که هستند بپذیرید.

 

نحوه انجام تمرین مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس

نحوه انجام تمرین مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس

در مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس موسیقی مخصوص همراه با صدای گوینده به شما کمک می کند تا بتوانید آرامش را به تمامی وجودتان ببرید.

باید با صدای گوینده هماهنگ باشید اگر چنانچه لحظاتی تمرکزتان از بین رفت و افکار منفی توانستند به شما نفوذ کنند، نگران نشوید سریعا به صدای گوینده و موسیقی بازگردید و تمرکز و آگاهیتان را به تنفس خود ببرید.

موسیقی و صدای گوینده شما را وارد حالت خلسه می کند. ترکیب موسیقی و صدای گوینده با مدیتیشن می تواند تأثیرات مثبت را عمیق‌تر کند.

مراحل انجام:

۱ – ابتدا جایی آرام را در خانه انتخاب کنید و در آنجا به حالت چهارزانو بنشینید ولی در بیشتر موارد فرد علاقه مند است که به پشت دراز بکشد، می توانید برای آرامش بیشتر در روزهای ابتدای تمرین دراز بکشید.

۲ – در این مرحله تمامی توجه و آگاهیتان را به صدای تنفستان بدهید به دم و بازدم. سپس چندین نفس عمیق بکشید و سعی کنید بدن خود را شل و رها کنید. منظور این است که عضلات را سبک کنید و بدن را از هر گونه گرفتگی رها کنید.

۳ – حال چشمان خود را ببندید و با صدای گوینده همراه باشید.

۴ – در این مرحله تمامی قسمت های بدن و عضلات را باید یک به یک آرام و ریلکس کنید وقتی توجه و تمرکز خود را روی یک نقطه از بدن می گذارید آن قسمت را آگاهانه شل کنید و اینگونه سبب آرامش نقطه مورد نظر می شوید. مثلا انگشتان پاها، تمامی توجه خود را به انگشتان پاها می برید و یک به یک انگشتان را شل و رها کنید.

۵ – در این مرحله به نوعی بی وزنی و سبکی رسیده اید تجسم های قوی از این مرحله آغاز می شن و شما رو به فضاهای دلنشینی می برن. صدای گوینده و موسیقی مخصوص مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس به شما در ایجاد تصویرسازی ذهنی و تجسم خلاق کمک می کند تا بهتر بتوانید به آرامش برسید و از استرس رها شوید.

۶ – حال نوبت جملات تاکیدی مثبت است که می تواند بر ضمیرناخودآگاه شما تاثیر مثبت بگذارد و به مرور زمان سبب ایجاد آرامش ذهنی می شود و شما از استرس دور می کند. حتی این جملات آنقدر قوی هستند که اگر چنانچه در طول روز شما دچار استرس و اضطراب شوید با گفتن این جملات می توانید در لحظه آرامش را به بدن و روح خود وارد کنید.

۷ – در مرحله آخر از افکار جدا می شوید دیگر هیچ فکری در ذهن نیست نه مثبت نه منفی. شما خالی شده اید، آرام هستید تنفستان تنظیم شده و ضربان قلب به طور منظم در حال تپیدن هست. شما در این لحظه به هیچ کس، هیچ جا در هیچ زمان تبدیل شدید و همه وجودتان خالی از استرس و ناراحتی ها شده.

 

جمع‌بندی

هدف از تمرین مدیتیشن صوتی برای کاهش استرس ذهن آگاهی است و شما در لحظه اکنون زندگی کردن را آموزش می گیرید. همه استرس ها و نگرانی ها از همین جا آغاز می شود یعنی از فکرهای مخرب و منفی.

گذشته که رفته و دیگر باز نمی گردد، آینده ای که هنوز نیامده را فدای اکنون و لحظه حال نباید کرد.

تکرار و مداومت در انجام تمرین بسیار مهم است با یک یا دو روز نباید انتظار تاثیر عمیق داشت، حداقل باید ۲۱ روز تمرین را انجام دهید و بعد از آن هم هفته ای یک الی دو بار باید به تمرین ادامه دهید. مدیتیشن غذای روح است و باید به صورت مداوم انجام شود تا تاثیر همیشگی بر بدن و روح و ذهن داشته باشد.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x