تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

فواید مدیتیشن برای کنترل خشم

فوايد مديتيشن براي كنترل خشم

تحقیقات نشان داده است که یک جلسه مدیتیشن می تواند به کاهش پاسخ بدن شما به خشم کمک کند. عصبانیت گاه به گاه می تواند طبیعی و حتی سالم باشد، اما عصبانیت مکرر روی بدن و ذهن شما تاثیر می گذارد.
عصبانیت، ما را تحت فشار قرار داده و سیستم عصبی سمپاتیک را فعال میکند و تنفس را کم عمق و سریع کرده، ضربان قلب را سریع و باعث افزایش فشار خون می شود.

از فواید مدیتیشن برای کنترل خشم این است که فقط با یک جلسه مدیتیشن، علائم فیزیکی خشم، حتی در افرادی که تازه مدیتیشن را شروع کرده اند، کاهش می یابد.

در این تحقیقات، بررسی کردند که افراد تنها با ۲۰ دقیقه مراقبه، ضربان قلب، فشارخون و تعداد تنفس و واکنش فیزیکی آرام تری داشته اند که نشان دهنده فواید مدیتیشن برای کنترل خشم است و فردی که ده ها ساعت مدیتیشن را تجربه کرده است حتی فکر کردن به یک تجربه خشمگین، واکنش فیزیکی شدیدی را برای آنها ایجاد نمی کند و ضربان قلب و فشار خون و تنفس آنها قبل و بعد از مدیتیشن همچنان آرام است.

این مطالعه نشان می دهد که از فواید مدیتیشن برای کنترل خشم این است که مدیتیشن چه کوتاه مدت و چه بلند مدت می تواند بدن و ذهن را در برابر استرس های فیزیکی خشم محافظت کند.

محافظت از بدن در برابر خشم بوسیله مدیتیشن

از فواید مدیتیشن برای کنترل خشم این است که تمرین مداوم و مکرر مدیتیشن، توانایی ما را برای مقابله با احساسات منفی درونمان افزایش می دهد و از طریق تمرین مدیتیشن حتی برای یک جلسه کوتاه، می توانیم یاد بگیریم که به خشم پاسخ دهیم، نه واکنش نشان دهیم.

یک تمرین کوتاه و ساده ۲۰ دقیقه ای مدیتیشن برای کنترل خشم

یک تمرین کوتاه و ساده 20 دقیقه ای مدیتیشن برای کنترل خشم

• در یک موقعیت مناسب و راحت به حالت نشسته قرار بگیرید.
• چشمان خود را ببندید یا به حالت نیمه باز به چند قدمی خود روی زمین خیره شوید.
• دست های خود را روی ران های خود قرار دهید.
• روی ناحیه چند انگشت زیر ناف خود تمرکز کنید.
• نفس آهسته بکشید و برای هر دم و بازدم از یک تا ۱۰ بشمارید و برگردید.(مثلا: دم ۱، بازدم ۲، دم ۳، و غیره)
• افکار خود را آزاد کنید و بگذارید افکار بیایند و بروند.(آنها را دنبال نکنید و فقط نظاره گر باشید)
• اگر فکری شما را اذیت کرد به تنفس خود برگردید و روی شمارش تنفس خود تمرکز کنید.
با این روش در هنگام افکار آزار دهنده، متوجه فواید مدیتیشن برای کنترل خشم خواهید شد.

خشم یک احساس پیچیده ای است که بسیاری از افراد برای کنترل اخلاق یا اعصاب خود دچار مشکل می شوند و بعد از آن احساس شرم و یا گناه می کنند.
خشم، همچون مه غلیظ قرمز رنگی است که جلوی چشم ما را می گیرد که به علت یک عصبانیت شدید، یا کینه طولانی مدت یا احساس بی عدالتی که در حق ما شده است و یا به شکل های مختلفی که از حد تحمل ما خارج است. دچار آن می شویم.

ما روزانه به دلایل مختلف دچار خشم می شویم

وقتی از دریچه ذهن آگاه به خشم نگاه می کنیم متوجه می شویم که خشم فقط یک انرژی است که نه خوب و نه بد است.

وقتی با خشم روبرو می شویم یا به آن دامن می زنیم یا آن را نگه می داریم و یا درگیر آن می شویم همه اینها مشکل ساز می شود پس چگونه مدیتیشن می تواند خشمی که از کنترل خارج شده یا مخرب شده است را تغییر دهد؟

خشم و کنترل آن

با به‌کارگیری مدیتیشن و تمرکز حواس در لحظه، ما می توانیم خشم خود را در هر زمان و هر اندازه که پیش بیاید به روشی ماهرانه و سنجیده کنترل کنیم و این ترفند از فواید مدیتیشن برای کنترل خشم است.

وقتی درگیر احساسی می شویم تمایل داریم آن را با حرف زدن یا انجام کاری نشان دهیم ولی وقتی خشمگین می شویم نمی توانیم گفتار و عمل خود را کنترل کنیم. از فواید مدیتیشن برای کنترل خشم این است که به ما می آموزد چگونه ذهن خود را برای پاسخی سازنده تغییر دهیم.

ما ابتدا باید یاد بگیریم قبل از خشمگین شدن آن را کنترل کنیم یک ظرف آب داغ جوشان، شدت گرمای آن را به ما نشان نمی دهد وقتی دست دراز می کنیم تا آب در حال جوش را برداریم متوجه حرارت آن می شویم.

پس اگر بدانیم در موقعیت استرس زا هستیم و احتمال دارد که عصبانی شویم نیاز نیست خود را درگیر کنیم فقط با مدیتیشن می توان از دور به آن نگاه کرد.

واکنش احساسات در هنگام خشم

واکنش احساسات در هنگام خشم

خشم همیشه درگیری یک فرد با فرد دیگر نیست هر چیزی ممکن است احساسات ما را تحریک کند مثلا ترافیک، خرید از سوپرمارکت، برنامه های سیاسی تلویزیون، باخت تیم ورزشی مورد علاقه و غیره باعث می شود واکنش احساسی ما را برانگیزد.

خشم، فقط واکنش فرد به فرد مقابل نیست

از فواید مدیتیشن برای کنترل خشم این است که در وهله اول قبول کنیم که احساس خشم داشتن بخشی از وجود ماست و صرف نظر از اینکه در چه موقعیت هایی خشمگین می شویم و چگونه واکنش نشان می دهیم و اینکه در این موقعیت ها چه چیزی به نفع ماست و خشم ما را شعله‌ور می کند تا مرحله ای که از موقعیت استرس زا دور می شویم و خود را سرزنش می کنیم همگی به ذهن و افکار ما بستگی دارد.

با مدیتیشن کردن متوجه می شویم نیازی نیست در عرض چند ثانیه خشم ما فوران کند و یاد می گیریم که خشم یک انرژی زودگذر است که می توانیم آن را کنترل کنیم و به شیوه ای مناسب آن را هدایت کنیم که برای سلامتی ما مفید باشد.
وقتی خشمی اوج می گیرد اولین کار این است که آن را بپذیریم، و درک کنیم و آگاه باشیم که به آن اجازه ندهیم تا اوج بگیرد.

این مهارت را می توان با تنظیم هیجانات خود در مراقبه و مدیتیشن به دست بیاوریم مهارتی که از تکنیک تمرکز شروع می شود. توجه به درون خود راهی مفید برای بدست آوردن آرامش ماست.

نفس درونی ما یک معیار سنجش احساسات و ذهن آگاه ماست و هر زمان درگیر عصبانیت یا عدم تحمل از موضوعی می شویم برای ما سیگنال می فرستد که ذهنت را متمرکز کن تا آرام شوی.

خشم مانند کپسولی در بدن است که هر آن در حال انفجار است و با تسلط بر احساسات درونی و تنظیم تنفس خود، یک سوپاپ اطمینان خواهیم داشت که عصبانیت ما اوج نگیرد. با کنترل نفس خود می توانیم شروع و پایان خشم خود را به دست بگیریم. برای بدست آوردن این قدرت، نیاز به صبر و حوصله است.

خشم با بدن چه می کند؟

خشم با بدن چه می کند؟

خشم از یک واکنش احساسی تا یک برخورد فیزیکی متغیر است. وقتی از آستانه تحمل خود عبور می کنیم و خشمگین هستیم واکنش های فیزیولوژیکی در بدن اتفاق می افتد. افزایش فشارخون، ضربان، تنفس تا سفت شدن ماهیچه ها و افزایش آدرنالین به‌وجود می آید و هورمون کورتیزول(هورمون استرس زا) در بدن ترشح می شود و سیستم تدافعی و یا فرار برای ما فعال می شود.

قسمت لوب پیشانی مغز که استدلال فکری را به عهده دارد برای ما فعال می شو و با ترشح آدرنالین تصمیمات فوری می گیریم که ممکن است هوشمندانه هم نباشد زیرا چشم های ما در حالت خشم جایی را نمی بیند.

افرادی که دائما عصبانی میشوند تاثیر زیادی بر سلامتی آنها دارد با ترشح زیاد هورمون کورتیزول، سیستم عصبی تحت فشار قرار گرفته و فشارخون بالا رفته و بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی هستند.

ذهن آگاه می تواند کنترل خشم را به عهده بگیرد

محققان با بررسی ارتباط بین آگاهی ذهن و کنترل هیجان دریافته اند که فواید مدیتیشن برای کنترل خشم در کسانی که به مدت طولانی مدیتیشن می کنند باعث شده است که راحت تر با احساسات منفی خود کنار بیایند و کمتر تحت تأثیر آن قرار بگیرند.

یکی دیگر از نشانه های فواید مدیتیشن برای کنترل خشم را در «آزمایش سس تند» می توانیم بررسی کنیم واکنش احساسی افراد را در مقابل مصرف سس تند بررسی کردند و مشاهده کردند افرادی که مدیتیشن می کنند کنترل بهتری بر احساسات شدید خود دارند و راحت تر با آن کنار می آیند و درک عینی از آنچه اتفاق می افتد در درون خود احساس می کنند.

قبول نداشتن احساسات درونی خود، علت بسیاری از افسردگی هاست. مدیتیشن به ما لذت زندگی کردن و زنده بودن می دهد و نگاه خوش بینانه ای به زندگی خواهیم داشت و مانند ثروتمندی هستیم که حتی درد را نیز برای خود ثروت می‌دانیم.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x