تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

یادگیری نحوه انجام مدیتیشن در خانه برای مبتدیان

یادگیری نحوه انجام مدیتیشن در خانه برای مبتدیان

مدیتیشن یا مراقبه به فعالیت‌هایی گفته می‌شود که با انجام آن می‌توانیم به جریان آرامش در زندگی خود دست‌ یابیم.

با انجام مدیتیشن می‌توانید در کنار سلامت روحی، به سلامت جسمی هم خود هم کمک کنید.

انجام مدیتیشن به‌صورت مستمر، باعث بروز تغییرات شگرفی در زندگی شما می‌شود. یکی از بهترین راه‌های استمرار در مدیتیشن، انجام آن در خانه است. آموزش نحوه انجام مدیتیشن در خانه می‌تواند به شما کمک کند تا زندگی ایده آلی را تجربه کنید و با ابعاد منفی موجود در زندگی خود به‌راحتی کنار بیایید و آن را حل کنید.

فواید انجام مدیتیشن در خانه

همان‌طور که اشاره کردیم با آموزش نحوه انجام مدیتیشن در خانه و استمرار بر انجام آن، می‌توانید از فواید بی‌شمار آن بهره‌مند شوید. برخی از مهم‌ترین فواید مدیتیشن به شرح زیر است:

فواید انجام مدیتیشن در خانه

• آرامش

اولین تغییری که با انجام مدیتیشن در خانه به‌صورت مستمر شاهد آن خواهید بود، جریان آرامش در زندگی شماست. در تمام مدتی که شما مشغول مدیتیشن هستید، آرامش عمیقی دریافت خواهید کرد؛ پس از تمرین‌های فراوان این آرامش در تمام ابعاد زندگی شما نمایان خواهد شد.

مدیتیشن باعث می‌شود شما بتوانید به‌راحتی احساسات خود را کنترل کنید. احساساتی مانند خشم و حسادت که تنها باعث آسیب به روان شما می‌شوند، با مداومت در انجام مدیتیشن در خانه قابل‌کنترل خواهند بود. درنهایت کنترل احساسات باعث می‌شود که چالش‌های موجود در زندگی‌تان، ذهن شما را درگیر نکنند و آرامش بیشتری در مواجهه با آن‌ها داشته باشید.

افزایش تمرکز و خلاقیت

انجام مدیتیشن در خانه باعث می‌شود شما به‌مرورزمان دید جدیدی به زندگی پیداکرده و در ابعاد مختلف زندگی خلاقیت بیشتری داشته باشید. حفظ آرامش در هنگام روبرو شدن با مشکلات و یا شرایط دیگر زندگی، باعث افزایش تمرکز میشود و درنهایت خلاقیت بیشتری به خرج دهید.

مدیتیشن باعث می‌شود صبر و تحمل شما بالا برود . افزایش صبر و تحمل به‌صورت غیرمستقیم بر افزایش تمرکز شما تأثیر می‌گذارد؛ همچنین افزایش صبر باعث می‌شود در اتفاق‌های دشوار و سخت زندگی آرامش داشته باشید و خودتان را نبازید.

• افزایش احساس همدلی با دیگران

انجام مدیتیشن در خانه باعث می‌شود شما تمرکز بیشتری روی ارتباط با اطرافیان خود داشته باشید و آن‌ها را بهتر درک کنید. درک بیشتر اطرافیان باعث می‌شود تا دیگر از آن‌ها دلخور و ناراحت نشوید؛ بنابراین مدیتیشن درنهایت منجر به کاهش علائم افسردگی در فرد می‌شود؛ زیرا در اغلب افراد افسردگی ناشی از انتظاراتی است که فرد از اطرافیان خود دارد و یا رفتارهای ناخوشایندی که از اطرافیان خود می‌بیند.

• افزایش کیفیت زندگی

علاوه بر بعد روحی، مدیتیشن باعث می‌شود شما دردهای فیزیکی کمتری را متحمل شوید؛ زیرا حین انجام مدیتیشن بیشتر تمرکزتان بر روحتان است و از بندهای جسمی رها می‌شوید.
انجام مدیتیشن در خانه، خصوصاً قبل از خواب باعث می‌شود خواب عمیق و بهتری داشته باشید.

محققان بر این باورند که با انجام مدیتیشن یا هیپنوتیزم و یوگا کیفیت خواب فرد به حدی زیاد می‌شود که حتی ۳ تا پنج ساعت خواب در شبانه‌روز برای سلامتی فرد کافی باشد.

نحوه انجام مدیتیشن در خانه

نحوه انجام مدیتیشن در خانه

اگر قصد دارید تا مدیتیشن را یاد بگیرید و با نحوه انجام مدیتیشن در خانه آشنا شوید با ما همراه باشید.

۱-زمان و مکان مناسب

انجام مدیتیشن در ابتدای روز یکی از مؤثرترین فعالیت‌ها برای دریافت و جذب انرژی مثبت بیشتر در طول روز است؛ همچنین همان‌طور که اشاره کردیم انجام مدیتیشن قبل از خواب شبانه باعث افزایش کیفیت خواب شما می‌شود.

هر زمانی که در طول روز احساس کردید احتیاج به دریافت انرژی و تجدیدقوا دارید می‌توانید از مدیتیشن استفاده کنید.

برای نتیجه‌گیری بهتر لازم است انجام مدیتیشن در خانه یا در هر مکان دیگری را جزئی از روتین روزانه خود قرار دهید.
پس از تعیین زمان باید مکانی مناسب برای مدیتیشن انتخاب کنید.

بهتر است مدیتیشن در قسمت‌هایی از خانه صورت بگیرد که به‌ دوراز سروصدا و علت حواس‌پرتی (مانند تلویزیون) است؛ علاوه بر این فضای آزاد یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام مدیتیشن در خانه است.
استفاده از شمع، عود و ساج باعث می‌شود انرژی در فضای خانه شما جریان پیدا کند و شما تجربه مدیتیشن بهتری را کسب کنید.

۲-نوع پوشش

در دومین مرحله از نحوه انجام مدیتیشن در خانه نوبت به انتخاب پوششی مناسب برای شما می‌رسد.

سعی کنید از لباس‌هایی استفاده کنید که در آن احساس راحتی می‌کنید. لباس‌های تنگ و چسبان یا لباس‌هایی که پر از زرق‌وبرق هستند ممکن است حین انجام مدیتیشن تمرکز شما را به هم بریزد؛ هرچه لباس شما ساده‌تر، راحت‌تر و حتی سبک‌وزن‌تر باشد احساس بهتری در زمان مدیتیشن خواهید داشت.

۳-حالت بدن

در این مرحله از نحوه انجام مدیتیشن در خانه نوبت به حالت بدن و نشستن شما می‌رسد. اغلب افراد تصور می‌کنند مدیتیشن تنها در حالت نشسته صورت می‌گیرد؛ اما شما برای شروع می‌توانید دراز بکشید و دست‌ها و پاهای خود را در راحت‌ترین حالت ممکن قرار دهید تا هیچ فشاری روی هیچ نقطه از بدن شما نباشد. درنهایت به این نکته توجه کنید که بدن شما باید در حالتی قرار بگیرد که در طول مدیتیشن حواس شما را پرت نکند.

۴-تنفس

برای شروع از نفس‌های عمیق استفاده کنید.

تمام توجه خود را بر تنفستان بگذارید. نفس‌های خود را بشمارید و از وقایع اطراف کاملاً دور شوید.

برای چند دقیقه باید تمام تمرکز شما روی تنفستان باشد و به هیچ‌چیز دیگری فکر نکنید. پس از چند نفس عمیق چشم‌های خود را ببندید و باز هم تنفس خود را به همان شکل ادامه دهید. همچنان تعداد نفس‌های خود را بشمارید و درعین‌حال سعی کنید با هر دم انرژی‌ مثبت را از محیط اطراف خود بگیرید و با هر بازدم انرژی‌ها و افکار منفی که در شما وجود دارند را از بدن خود بیرون کنید.

لازم به ذکر است که قبل از شروع مدیتیشن در خانه، می‌توانید از یک موزیک بی‌کلام و ملایم استفاده کنید تا احساس بهتری در خانه شما و حتی وجود خودتان جریان یابد.

۴-تجسم

در این مرحله از انجام مدیتیشن در خانه نوبت به این می‌رسد که با تمام حواس خود بر یک تصویر پر از آرامش تمرکز کنید. می‌توانید از تجسم یک محیط آرامش‌بخش مانند دریا و جنگل استفاده کنید و خودتان را در آن محیط قرار دهید.

تمرکز باید به حدی عمیق باشد که تمام احساسی که در محیط ذهنی شما جاری است را دریافت کنید.

به‌طور مثال شما تصویر یک جنگل را تجسم می‌کنید؛ پس‌ازآن خودتان را در آن محیط تصور می‌کنید. حال نوبت به احساسات شماست. شما باید آرامش موجود در آن محیط را نیز احساس کنید. هوای خوب، آسمان آفتابی و وزش نسیم از احساسات خوبی است که در جنگل وجود دارد و شما باید همه این‌ها را لمس کنید.

این مرحله را تا زمانی ادامه دهید که احساس کنید سرشار از آرامش شده‌اید.

۵-پایان مدیتیشن

هر زمان که قصد کردید به مدیتیشن خود پایان دهید، کافی است با چند تنفس عمیق به محیطی که در آن قرار دارید برگردید. لازم به ذکر است که انجام مدیتیشن هیچ‌گونه محدودیت زمانی ندارد؛ شما می‌توانید در ابتدا روزانه حتی ۵ دقیقه این تمرینات را انجام دهید؛ حتی می‌توانید. چندین بار در طول روز و در دقایق طولانی این تمرینات را تکرار کنید.

 استفاده از فایل‌های صوتی مدیتیشن

 استفاده از فایل‌های صوتی مدیتیشن 

یکی از بهترین راه‌ها برای انجام ساده‌تر مدیتیشن در خانه و حتی آموزش نحوه انجام مدیتیشن در خانه، استفاده از فایل‌های صوتی مدیتیشن با کلام است. در این فایل‌ها معمولاً یک موزیک ملایم پخش می‌شود و فردی شما را راهنمایی می‌کند تا تجسم را به بهترین شکل انجام دهید.

شما می‌توانید متناسب با زمانی که برای مدیتیشن در نظر گرفته‌اید، یک فایل صوتی را انتخاب کنید تا مدیریت بیشتری در زمان نیز داشته باشید. می‌توان اظهار کرد استفاده از فایل‌های صوتی، راحت‌ترین روش برای انجام مدیتیشن در خانه است.
درنهایت باید بدانید که تنها با تمرین و تکرار مداوم است که می‌توانید به نتیجه درستی برسید؛ بنابراین برای رسیدن به اهداف خود، در انجام مدیتیشن مداومت کنید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

1.5 2 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x