تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

بلند پروازی سمی چیست؟ ۷ نشانه برای تشخیص بلند پروازی سمی

بلند پروازی سمی چیست؟ 7 نشانه برای تشخیص بلند پروازی سمی

بلند پروازی سمی: بلند پروازی به عنوان یکی از ویژگی‌های شخصیتی و عملکردی می‌تواند افراد را به موفقیت برساند؛ این در حالیست که بلند پروازی سمی تاثیری عکس دارد و باعث از کاهش یا از بین رفتن شانس ما در رسیدن به موفقیت می‌شود.

این موضوع باعث شده برخی از افراد بلند پروازی را بد بدانند و برخی دیگر آنرا ستایش کنند. با متا راز در این مقاله همراه باشید تا مفهوم بلند پروازی سمی را به صورت کامل و جامع بررسی کنیم.

بلند پروازی سمی چیست؟

بلند پروازی سمی به هر گونه جاه طلبی همراه با شدت زیاد و دور شدن از واقع بینی اطلاق می‌شود. گاهی ممکن است بلند پروازی شما روی سطوح دیگری از زندگی‌تان تاثیر بگذارد؛ در این شرایط نیز بلند پروازی سمی ایجاد می‌شود.

هر گونه اعتیاد به جاه طلبی یا بالا بردن شدت این عامل، دلیلی بر ابتلا به بلند پروازی منفی است. برای مثال:

  • توجه کمتر به خانواده، دوستان و اطرافیان و غرق شدن در کارها
  • معتاد بودن به بهره وری و کار افراطی
  • نداشتن وقت آزاد برای استراحت، تفریح یا مواردی از این قبیل
  • عدم توجه به واقعیت و رویاهای دست نیافتنی داشتن
  • فشار روانی زیاد و استرس شدید
  • فراموش کردن محیط و ارزش‌هایی که افراد برای ما دارند.

برخی از افراد بلند پرواز هستند اما آن چنان شدت این موضوع در آنها زیاد می‌شود که معتاد بهره وری، کار کردن یا رویا پردازی خواهند شد.

این ساده‌ترین مفهوم بلند پروازی سمی است که شباهت زیادی به کمال گرایی افراطی هم دارد. وسواس بیش از حد در جاه طلبی و ورود بلند پروازی به جنبه‌های مختلف زندگی در حدی که توازن آن را به هم بزند، بلند پروازی سمی نامیده می‌شود.

بند پروازی سمی و رویا پردازی سمی

رویا پردازی با در نظر گرفتن واقعیت و توجه به دارایی‌های فعلی یک قدم مثبت در رسیدن به موفقیت است؛ این در حالیست که رویا پردازی سمی به مقوله‌ای متفاوت اشاره دارد.

در رویا پردازی سمی افراد بدون واقع بینی و فقط با زندگی در آرمان شهر احساسی خود رفتار می‌کنند. آنها هدف گذاری نمی‌کنند؛ بلکه فقط در ذهن‌شان رویاهای بزرگی می‌بافند که رسیدن به آنها در شرایط واقعی غیر ممکن به نظر می‌رسد. رویا پردازی سمی باعث می‌شود که ذهن درگیر خیالات شده و فرصتی برای تجزیه و تحلیل موقعیت فعلی و هدف گذاری نخواهد داشت.

۷ نشانه برای تشخیص بلند پروازی سمی

7 نشانه برای تشخیص بلند پروازی سمی

ممکن است به بلند پروازی سمی دچار باشید اما ندانید؛ یا اینکه در مورد بلند پروازی سمی شک کنید و به دنبال کشف آن در شخصیت خود باشید. اعتیاد به جاه طلبی یا افزایش شدت این ویژگی شخصیتی در زمان‌های خاص می‌تواند نشانه‌هایی از وجود بلند پروازی سمی در شما باشد؛ به این حال برای بررسی بیشتر، این قسمت از مقاله را به ذکر نشانه‌هایی برای تشخیص بلند پروازی سمی پرداخته‌ایم:

از لحظه لذت نمی‌برید

افرادی که به بلند پروازی سمی دچار هستند، با تمرکز بیش از حد روی آینده، زمان حال را از دست می‌دهند. آنها حتی در تفریحات و اوقات فراغت خود نیز به آینده فکر می‌کنند و این موضوع باعث اغتشاش ذهنی آنها در لحظه لحظه‌ی زمان حال می‌شود.

اگر شما جزو افرادی هستید که اغلب اوقات احساس دوری از اهداف یا نرسیدن به آنها را دارید و این موضوع باعث می‌شود تا لذت کمتری از زمان حال داشته باشید، به بلند پروازی سمی مبتلا هستید.

بیش از حد نتیجه محور هستید

افرادی که به بلند پروازی سمی دچار هستند، مقصد را خیلی مهمتر از سفر می‌دانند. آنها تمایل دارند هر چه سریع‌تر به مقصد برسند و لذت بردن از مسیر را بلد نیستند. مبتلایان به این مشکل دائماً ناراضی هستند؛ چرا که تمایل به رسیدن هر چه سریعتر دارند.

آنها در تمامی جنبه‌های زندگی حتی در روابط عاشقانه خود دچار این عقیده می‌شوند؛ مثلاً پس از آغاز رابطه عاشقانه، به فکر انتهای آن می‌افتند.

برای رسیدن عجله دارید

در بلند پروازی سمی یک خواست به وفور وجود دارد و آن هم «یک شبه موفق شدن» است. افرادی که به بلند پروازی منفی دچار هستند، رویای یک شبه رسیدن به مقصد را دارند؛ حقیقت این است که آنها بدون در نظر گرفتن شرایط و امکانات فعلی، تنها رویا پردازی می‌کنند. اینگونه افراد تمرکز لازم برای انجام کارها را ندارند؛ چرا که آهسته و پیوسته پیش رفتن را نمی‌توانند تحمل کنند. در اینگونه شرایط افراد کلافه می‌شوند و دچار افرسودگی شغلی یا نا امیدی شدیدی خواهند شد. برخی از مثال‌ها در این زمینه:

  • در سفر به جای لذت بردن از مسیر، برای مقصد عجله می‌کنید.
  • به دنبال راه‌هایی سریع برای رسیدن به اهداف خود هستید.
  • به جای اینکه روش‌های خودتان را ساخته و مدیریت کنید، روش‌های امتحان شده و کم ریسک‌تر را انتخاب می‌کنید.
  • همیشه نقد را به نسیه ترجیح می‌دهید و سرمایه‌گذار خوبی نیستید.
  • در روابط عاشقانه، گام‌ها را سریع طی می‌کنید و تندروی خاصی دارید.
  • موقعیت‌هایی که باعث کاهش سرعت‌تان در انجام کارها می‌شود، اعصاب شما را به هم می‌ریزند.

اغلب مضطرب یا افسرده هستید

بلند پروازی سمی و کمالگرایی شدید هر دو باعث افزایش اضطراب و افسردگی در افراد می‌شود. این شرایط وابسته به تفکراتی است که از نرسیدن به اهداف یا شکست‌های کوچک ناشی می‌شوند و توانایی ادامه مسیر را از افراد می‌گیرند. اضطراب در افرادی که بلند پروازی منفی دارند، بسیار حس می‌شود؛ زیرا آنها همیشه به دنبال رسیدن به رویاهای چالش بر انگیز هستند. افسردگی نیز نتیجه شکست‌های کوچکی است که ممکن است در طی مسیر موفقیت برای همگان رخ دهد اما افراد بلند پرواز این شکست‌ها را تحمل نکرده و دچار افسردگی می‌شوند.

به موفقیت‌های دیگران حسادت می‌کنید

حسادت با رقابت متفاوت است؛ افرادی که بلند پروازی سمی دارند، به دیگران حسادت می‌کنند. آیا تا به حال پس از شنیدن خبر موفقیت دیگران، نه تنها احساس خوشحال نکرده‌اید بلکه از این خبر ناراحت شده‌اید؟ این موضوع به ویژه در موقعیت‌هایی که شما و طرف موفق در آنها اشتراک دارید، بیشتر می‌تواند حس حسادت را زنده کند. افراد مبتلا به بلند پروازی سمی، راجع به موفقیت دیگران افکار حسادت گونه دارند.

از تعاملاتی که به اهداف شما کمک نمی‌کند دوری می‌کنید

شاید تصور کنید که این یک عامل مؤثر و مفید است؛ بله درست است اما در صورتی که یک حد تعادلی داشته باشد. افراد مبتلا به بلند پروازی منفی، این حد تعادل را رعایت نمی‌کنند و روابط خود را به شکل سخت گیرانه‌ای با معیار اهداف‌شان اندازه گیری می‌کنند. برقراری ارتباط در حالتی که معیار شما رسیدن به اهداف است، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود. این حالت زمانی رخ می‌دهد که شما در لحظه از اوقات خود لذت نمی‌برید و دائماً به فکر اهداف و آینده هستید.

استراحت و اوقات فراغت ندارید

اگر وقت کافی برای استراحت و اوقات فراغت خود لحاظ نمی‌کنید، شما به بلند پروازی اعتیاد دارید. کار شبانه‌روزی در افرادی که مبتلا به بلند پروازی سمی هستند بسیار شایع است. آنها استراحت و تفریح را یک مانع بزرگ بر سر راه موفقیت خود می‌دانند؛ به همین دلیل اوقات فراغت خود را هم برای انجام کارها برنامه ریزی می‌کنند. برخی از شایع‌ترین رفتارها در این زمینه:

  • در روابط دوستانه یا تعاملاتی این چنینی، دائماً راجع به کار یا اهداف صحبت می‌کنید.
  • خواب کافی ندارید.
  • به غیر از فعالیت‌های شغلی یا تلاش برای رسیدن به اهداف، فعالیت‌های متنوع دیگری انجام نمی‌دهید.
  • به خصوص در روزهای تعطیل، از تعامل با دوستان و آشنایان خود و اختصاص دادن وقت به آنها اجتناب می‌کنید.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x