تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

کاهش استرس شدید با ۸ روش کاربردی

کاهش استرس شدید با 8 روش کاربردی

استرس یکی از مشکلات رایج در میان جوامع امروزی محسوب می شوند کهبسیاری از افراد درگیر استرس شدید هستند.
اگرچه در مواقعی وجود استرس در انسان ها، طبیعی است. ولی گاهی استرس شدید می تواند برای جسم و روح انسان ها مضر باشد.

استرس گاهی به عنوان یک هشدار ما را قادر می سازد به سرعت به تهدیدات پاسخ دهیم و از خطر اجتناب کنیم. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس شدید ممکن است منجر به مشکلات سلامت روان (به عنوان مثال،افسردگی) یا افزایش مشکلات سلامت جسمی شود. تعداد زیادی از تحقیقات نشان می دهد که افزایش سطح استرس در توانایی شما برای مقابله با بیماری های جسمی اختلال ایجاد می کند. در حالی که هیچ کس نمی تواند از همه استرس ها جلوگیری کند، اما می توانید برای مدیریت آن به روش های سالمی که پتانسیل شما را برای بهبودی افزایش می دهد، تلاش کنید در این مطلب از سایت متا راز قصد داریم روش های درمان استرس شدید را ذکر کنیم. با ما همراه باشید.

با ۸ روش کاهش استرس شدید آشنا شوید!

کاهش استرس شدید

 

این استرس نیست که ما را می کشد، بلکه واکنش ما به آن است هانس سلیه دانشمند کانادایی

قبل از درمان استرس شدید باید عوامل ایجاد کننده آن را شناسایی کنید!
یکی از مهم ترین گام ها برای درمان استرس شدید، تشخیص دلیل ایجاد کننده استرس است. در بسیاری از مواقع، استرس به دلیل عوامل مشخصی رخ می دهد و راحت تر قابل کنترل می باشد. این در حالی است که در برخی از موارد، استرس دارای منشاء خاصی نبوده و می تواند مشکلات زیادی را به دنبال داشته باشد.

معمولا استرس هایی که در اثر عامل مشخصی به وجود نمی آیند، باعث ایجاد عوارض بیشتری می شوند. برای درمان این نوع استرس شدید، لازم است که به پزشک روانشناس مراجعه کرد. ولی در صورتی که استرس شما ناشی از مسئله و یا مشکل خاصی می باشد، می توانید از روش های موثری برای درمان این مشکل استفاده کنید.

پس قبل از اینکه بخواهید ادامه مقاله را مطالعه کنید، چند دقیقه ای با خودتان فکر کنید. ببینید استرس شما ناشی از چه مسئله ای است؟ آزمون، کنکور، امتحان ها و … جزء عوامل ایجاد کننده استرس می باشند. اگر بتوانید عامل ایجاد کننده استرس را تشخیص دهید، راحت تر آن را درمان می کنید.

استرس به واکنش بدن شما به چالش ها و خواسته ها اشاره دارد. استرس می تواند مثبت یا منفی باشد و راه های سالمی برای مقابله با آن وجود دارد. خوب خوابیدن در مدیریت استرس مهم است.

عوارض استرس شدید بر جسم انسان

عوارض استرس شدید بر جسم انسان

متاسفانه، استرس به عنوان یک عامل بیماری زا شناخته می شود. مطالعات مختلفی وجود دارند که نشان می دهند استرس می تواند انسان را تا حد مرگ، تضعیف کند. بسیاری از بیماری های جسمی در اثر استرس شدید رخ می دهند. به همین خاطر می بایست از روش های مناسبی برای درمان این فشار روانی استفاده کرد تا از عوارض استرس کاهش داد.

روش های درمان استرس شدید

در حال حاضر، امکان تشخیص عوامل ایجاد کننده استرس شدید برای بسیاری از افراد وجود ندارد. از این رو می توان با یک سری از روش های ساده، اقدام به درمان و یا کاهش استرس شدید نمود. در ادامه به هر یک از این روش ها اشاره می کنیم.

۱) داشتن برنامه ریزی روزانه

یکی از عوامل استرس زا در ذهن افراد، داشتن فشار ذهنی ناشی از کمبود وقت می باشد. متأسفانه، برخی از افراد به دلیل شرایط خاص زندگی که دارند، نمی توانند به همه کارهای روزمره خودشان برسند و همین موضوع استرس شدیدی را به آن ها منتقل خواهد کرد.
برنامه ریزی روزانه به افراد کمک می کند تا بتوانند همه کارهای خودشان را با نظم بیشتر انجام دهند و دیگر نگران کمبود وقت نباشند.

البته به دو موضوع برای نوشتن برنامه ریزی روزانه باید توجه داشته باشید. اول اینکه برنامه ریزی روزانه باید بر اساس زمان منطقی شما باشد. در صورتی که شما زمان کافی برای انجام تمامی امور ندارید، اجازه ندهید که یک برنامه ریزی سفت و سخت برای خودتان ایجاد نکنید.
دومین موضوع داشتن برنامه ریزی منعطف است. به هر حال زندگی ما پر است از زمان هایی که قابل پیش بینی نیستند. شما می بایست با داشتن برنامه ریزی روزانه صحیح، روشی مطمئن را برای کاهش استرس شدید خود دنبال کنید.

استرس زباله زندگی مدرن است – همه ما آن را تولید می کنیم، اما اگر به درستی آن را دفع نکنید، روی هم انباشته می شود و زندگی شما را فرا می گیرد

۲) بیدار شدن از خواب زودتر از موعد

کاهش استرس شدید با زود بیدار شدن از خواب

کمبود وقت یکی از عوامل ایجاد کننده استرس شدید به ویژه در افراد پرمشغله است. سعی کنید که هر روز صبح، زود از خواب بیدار شوید. منظور ما از زود بیدار شدن این نیست که افراد هر روز ۱ ساعت زودتر از خواب بیدار شوند. واقعیت این است که حتی ۱۰ دقیقه زودتر بیدار شدن، باعث جلو افتادن کارهای شما می گردد.
اگر احساس می کنید که به دلیل مشغله های زندگی و ذهنی خودتان نمی توانید به همه کارهای خود برسید، بهتر است که زودتر از موعد از خواب بیدار شوید. داشتن برنامه ریزی منظم و بیدار شدن از خواب زودتر از موعد برنامه ریزی شده، باعث بهبود کیفیت زندگی می گردد.

۳) قبول کردن مسئولیت تا حد توان

متاسفانه، یکی از عوامل ایجاد کننده استرس های شدید، قبول مسئولیت بیش از حد توان است. بسیاری از افراد به دلیل اینکه نیاز به درآمد بیشتری دارند و می خواهند خودی نشان دهند، بیشتر از توان خودشان مسئولیت قبول می کنند. این اتفاق باعث می شود که شرایط جسمی افراد روز به روز بدتر شود و از طرفی فشار زیادی به روح و روان انسان ها بیاید.

برای اینکه اقدام به کاهش استرس شدید کنید، می بایست حتما بر اساس توان خودتان مسئولیت قبول کنید. گفتن یک نه در همان زمانی که از شما یک مسئولیت دشوار درخواست می شود، بهتر از قبول کردن مسئولیت بیش از توان معمولا می باشد.

۴) شما هم نیاز به استراحت دارید!

همه انسان ها برای اینکه احساس بهتری داشته باشند، نیاز به استراحت کردن دارند. ولی مشغله های زندگی اجازه استراحت به برخی از افراد نمی دهد. یکی از بهترین روش های کاهش استرس شدید در ذهن، داشتن استراحت کافی است.
اگر شما هم نیاز به استراحت کردن دارید، می توانید حداقل یک روز در هفته را برای استراحت کردن و تفریح کردن به خودتان اختصاص دهید.

سعی کنید روزانه چند ساعتی را با خانواده و دوستان خود معاشرت کنید. این کار باعث می شود که تنش های روحی شما کاهش پیدا کند و شما احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

۵) قدم زدن در طبیعت و احساس بهتر داشتن

کاهش استرس شدید با قدم زدن در طبیعت

شاید برای شما جالب باشد که بدانید افراد قدیمی که بیشتر در دامان طبیعت بزرگ شدند، کمتر دچار استرس بودند. همین موضوع، یک روش اصولی را برای کاهش استرس شدید به ما معرفی می کند. قدم زدن در طبیعت و استفاده کردن از مزیت های طبیعت، بهترین روش برای درمان استرس شدید می باشد.

اگر هر روز صبح بعد از بیدار شدن استرس دارید، توصیه می کنیم که حتما چند دقیقه ای را در طبیعت قدم بزنید تا احساس بهتری داشته باشید. این کار باعث کاهش استرس شدید شما می گردد.

۶) عدم مصرف مواد غذایی که باعث افزایش استرس و اضطراب می شوند!

برخی از مواد غذایی می توانند منجر به تحریک استرس شما گردند. پس از خوردن این مواد غذایی خودداری کنید. قهوه، چای و کلیه مواد کافئین دار، می توانند باعث افزایش استرس شوند.
همچنین، غذاهایی که دارای ادویه های تند می باشند،

بنابراین، شاید یکی از بهترین روش ها برای درمان استرس شدید، خوردن غذاهای سبک و مناسب به ویژه در شب ها است.

۷) مراجعه به یک روانشناس برای درمان استرس شدید

بسیاری از افراد با اختلال استرس مواجه هستند. اختلال استرس می تواند در اثر بروز یک اتفاق رخ دهد و گاهی تشدید شود. در صورتی که در اثر بروز یک اتفاق با مشکل خاصی مواجه شدید، می توانید از روش های مناسبی برای درمان استرس شدید خود استفاده کنید.
یک روانشناس خبره در این زمینه می باشد. روانشناسان با تشخیص درست عامل ایجاد کننده استرس می توانند، با روش های اصولی استرس بیماران را کاهش دهند.

۸) مدیتیشن و موسیقی

کاهش استرس شدید با مدیتیشن و موسیقی

از گذشته تا به امروز موسیقی و مدیتیشن همیشه با روح انسان انجین بوده است

در صورتی که علاقه مند به صدای دریا و طبیعت می باشید، توصیه می کنیم که مدیتیشن را با کمک آهنگ های طبیعت انجام دهید. استفاده از این روش ها برای کاهش استرس شدید بسیار موثر می باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم بیشتر در رابطه با روش های درمان استرس شدید و حاد صحبت کنیم. متاسفانه، بسیاری از افراد دارای استرس های شدید با منشاء نامشخص می باشند. به همین خاطر، درمان استرس این افراد کمی سخت است.
ولی با رعایت کردن نکات ذکر شده و مراجعه به روانشناس، می توان اقدام به کاهش استرس شدید کرد. افرادی که به شرایط روحی خود اهمیت می دهند، می بایست حتما در ابتدا دلیل ایجاد کننده استرس را شناسایی کنند و پس از آن، اقدام به درمان این مشکل نمایند.

 


منبع محتوا:

clevelandclinic

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x