تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

بهترین دمنوش برای فشار خون بالا را کدام است+طرز تهیه

بهترین دمنوش برای فشار خون بالا

افراد بسیاری را در سرتاسر جهان درگیر مشکل فشار خون بالا هستند.
چنانچه شما هم با مشکل فشار خون بالا درگیر هستید برای کنترل و مهار آن می‌بایست شیوه زندگی و عادت‌های غذایی خود را عوض کرده و اصلاحاتی را انجام دهید.

اکثریت مردم نیز مجبور هستند برای کنترل و مهار فشارخون از دارو استفاده کنند تا از مشکلاتی که بوجود می‌آورد در امان بمانند.
در طبیعت گیاهان و سبزیجاتی که به پایین آمدن فشار خون کمک خواهند کرد.

اگر شما جزء افرادی با فشار خون بالای مزمن هستید و دارو استفاده می‌کنید مطلوب است پیش از مصرف از هر نوع داروی مکمل و گیاهی با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
چناچه مانعی برای استفاده از داروهای گیاهی وجود نداشته باشد در آن زمان اجازه دارید از گیاهان دارویی به عنوان شیوه کمکی یا مکمل برای کنترل و مهار فشارخون استفاده کنید.
در ادامه به معرفی بهترین دمنوش برای فشار خون بالا خواهیم پرداخت.

برای کاهش فشار خون چه کارهایی انجام دهیم؟

برای کاهش فشار خون چه کارهایی انجام دهیم؟

مشکلات مرتبط با علائم فشار خون و پایین از مشکلات قلبی عروقی به حساب می‌آید که زندگی میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا را با خطرات جدی مواجه کرده‌است.
این بیماری ممکن است تحت تأثیر بالا رفتن سن یا سایر بیماری‌های بروز کند. به گونه‌ای که عضله قلب ضعیف خواهد شد و سلامت ارگان‌های بدن نظیر کلیه‌ها، پانکراس و مغز با خطر مواجه خواهد شد.

فراموش نکنید که بالا بودن فشار خون احتمال بروز سکته‌های قلبی، سکته‌های مغزی و سایر مشکلات جدی را افزایش می‌دهد.
در نتیجه لازم است که شیوه زندگی‌ خود را عوض کنی و شیوه‌های مناسبی را به منظور کنترل و مهار فشارخون در پیش بگیرید.

در نتیجه ضروری است به مواردی که در زیر گفته شده عمل نمایید:
کم کردن وزن و اندازه دور کمر
انجام فعالیت‌های ورزشی منظم
داشتن برنامه غذایی سالم نظیر
کم کردن مصرف نمک
خودداری از مصرف الکل
چشم پوشی از مصرف دخانیات
کم کردن مصرف کافئین
کنترل و مهار استرس
مشورت با پزشک متخصص

فراموش نکنید مشورت با پزشک از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد و شما باید زیر نظر پزشک کنترل و مهار فشارخون خود را دنبال کنید.
اکثر افراد مبتلا به عارضه فشار خون حتماً می‌بایست دارو مصرف کرده. در نتیجه بهتر است پیش از هر اقدامی ب پزشک مشورت کنید تا بتوانید وضعیت جسمانی و سلامت خود را بهتر کنترل کنید.

از کدام دمنوش برای کاهش فشار خون استفاده کنیم؟

دمنوش‌ها از جمله سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی می‌باشند که نوشیدن آنها تقریباً بدون ضرر است. ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که در تعداد زیادی از گیاهان وجود دارند که سبب شده دمنوش‌ها از فواید سلامتی کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت برخوردار باشند.
دمنوش‌ها قادر خواهند بود جایگزین مناسبی برای نوشیدنی‌های شیرین و کافئین‌دار باشند.

انواع دمنوش‌های گیاهی، با نظر به داشتن ترکیبات و خواص بسیار زیاد، برای ایمنی و سلامتی مفید می‌باشند.
هر چند این نکته را هرگز نباید فراموش کنید که در استفاده از گیاهان دارویی و دمنوش‌ها به طور حتم باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید.

دمنوش های مؤثر در کاهش فشارخون در لیست زیر

دمنوش آویشن با عناب در کنار کاهش فشار خون  در بر طرف کردن غلظت خون نیز تاثیر بسزایی دارند و در مداوای تنگی نفس نیز تأثیرگذارند.
دمنوش چای سبز از قوی‌ترین دمنوش ها می‌باشد که دارای خواص آنتی اکسیدانی است و بر روی فشار خون تأثیر مستقیم دارد.
دمنوش بابونه یک روش ایده آل به منظور پایین آوردن فشار خون بالا می‌باشد که قادر خواهد بود به بر طرف کردن گرفتگی‌ها در عروق خونی و شریان ها کمک بسزایی کند.
دمنوش چای کوهی در کاهش فشار خون نقش موثری دارد.
دم‌نوش چای ترش، دمنوش گل گاو زبان و لیمو امانی به منظور پایین آوردن فشار خون مفید خواهد بود.

معرفی دمنوش برای فشار خون بالا

معرفی دمنوش برای فشار خون بالا

دارچین:
ادویه ای خوش عطر که به پایین آوردن فشارخون بسیار کمک خواهد کرد. به منظور مشاهده تاثیر دارچین در پایین آوردن فشار خون می‌بایست روزانه استفاده شود. دارچین را می‌شود هم به صورت پود در انواع غذاها و نان مورد استفاده قرار داد و هم به صورت چای میل کرد.

زیرفون :
از گل و پوست درخت زیرفون به منظور پایین آوردن فشار خون و ایجاد آرامش در بدن استفاده می‌گردد.

زالزالک:
زالزالک یک درمان گیاهی اثر گذار برای پایین آمدن فشار خون است که هزاران سال در طب سنتی چین کاربرد داشته است.
جوشانده‌ی این گیاه دارای همه خاصیت‌های مفید برای سلامت قلب و عروق، پایین آوردن فشار خون، جلوگیری از لخته شدن خون در رگ ها و بالا رفتن جریان خون است. م
کمل‌های آن به شکل قرص، شربت و چای در بازار ارائه می‌گردد.

تخم کرفس:
از تخم کرفس به منظور طعم دادن به سوپ و سایر غذاها استفاده می‌گردد. در طب چینی از تخم کرفس به منظور پایین آوردن فشار خون استفاده می‌شود، و البته پژوهش‌ها نیز این موضوع را مورد تایید قرار می‌دهند.
همچنین از آب کرفس به منظور کاهش فشارخون استفاده می‌گردد. کرفس با خواص ادرارآوری که دارد سبب کاهش فشار خون خواهد شد.

بومادران برای کاهش فشار خون

گیاه بومادران انواع گوناگونی دارد که هر یک دارای خواص دارویی و درمانی مختلفی است .
گونه‌ای از بومادران سبب اتساع عروق خونی محیطی می‌شود، بنابراین فشار خون فرد را پایین می‌آورد.
گونه دیگری از بومادران در درمان فشار خون بالا تأثیرگذار است و سبب پایین آمیدن میزان فشار خون دیاستولیک و سیستولیک می شود .البته نمی بایست بوسیله مادران باردار و یا شیرده مورد مصرف قرار بگیرد.
سیر:
سیر دارای فواید بیشمار و غنی از آنتی اکسیدان است که سبب کاهش چربی خون می گردد و با کاهش میزان گلوکز سرم خون فشار خون را نیز در افراد مبتلا به فشار خون بالا پایین می‌آورد. به همین سبب نمی‌بایست استفاده از سیر خشک و یا تازه را نادیده گرفت
هل :
ادویه ای هندی می‌باشد و عمدتاً در بسیاری از غذاهای جنوب شرقی آسیا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
در یک پژوهش هر روز به شرکت کنندگان پودر هل داده شد و تأثیرات مفید آن در پایین آمدن فشارخون تایید شده می‌باشد.
از دانه‌های هل یا پودر آن در سوپ و سایر غذاها به خصوص کیک و نان استفاده می‌شود

پونه کوهی

پونه کوهی دارای ماده فعالی به نام کارواکرول می‌باشد. نتیجه پژوهشی که در مجله Planta Medica چاپ شده است نشان می‌دهد که این ماده تأثیر بسزایی در پایین آمدن فشار خون بالا دارد.

پونه کوهی دارای پتاسیم نیز می‌باشد که این ماده معدنی تأثیر بسزایی در کنترل و مهار فشار خون دارد.

با اینکه استفاده از این سبزی معطر در میان افراد بزرگسال که از سلامتی عمومی برخوردار می‌باشند مشکلی بوجود نخواهد آورد اما استفاده زیاد آن برای خانم‌های باردار و شیرده پیشنهاد نمی‌شود. به یاد داشته باشید که استفاده متعادل از پونه کوهی به کنترل و مهار فشار خون کمک بسیاری می‌کند اما می‌بایست آن را در چهارچوب یک برنامه غذایی سالم استفاده کنید.

شیوه مصرف: شما قادر خواهید بود مطابق ذائقه شخصی خود از پونه کوهی در طعم دهی به گوشت‌ها، خورشت‌ها، آش یا سایر غذاهای استفاده کنید. همچنین می‌توانید دمنوش یا چای آن را تهیه کنید.

دمنوش سنبل‌الطیب برای کنترل فشارخون

نتایج تحقیقاتی که در Evidence Based Complementary and Alternative Medicine به چاپ رسیده است نشان می‌دهد سنبل الطیب گیاهی با خاصیت آرام‌بخشی و ضدالتهابی است.
این تأثیرات طبیعی و مهم نیز به کنترل و مهار فشارهای عصبی و استرس که سبب بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون می‌گردد کمک بسیاری می‌کند.

سنبل الطیب یک تسکین‌دهنده و آرام‌بخش طبیعی می‌باشد که سبب کم شدن دردهای عضلانی، کاهش افسردگی و برطرف کردن بی‌خوابی می‌شود.

افزون براین نتایج تحقیقات حاکی از آن می‌باشد که این گیاه تأثیرات مثبتی بر روی تنظیم، کنترل و مهار چربی خون و فشارخون دارد.
شیوه استفاده: می‌توانید روزانه تا ۱۰ قطره از عصاره سنبل الطیب را استفاده کنید. در عین حال می‌توانید دم کرده این گیاه را یک ساعت پیش از خواب بنوشید.

اسطوخودوس

با وجود اینکه هیچ پژوهش علمی این ادعا را اثبات نکرده اما به عقیده بعضی از اطبای طب سنتی، ماساژ دادن بدن با عصاره روغنی اسطوخودوس به پایین آمدن فشار خون بالا کمک بسزایی خواهد کرد.
البته نتیجه تحقیقات که در Evidence Based Complementary and Alternative Medicine به چاپ رسیده است نشان دهنده این است که این قسم شیوه‌های درمانی به منظور بهبود کیفیت زندگی بیماران دچار به فشار خون بالا مؤثر خواهد بود.
شیوه استفاده: دو بار در روز یک فنجان دمنوش اسطوخودوس بنوشید. در عین حال می‌توانید هر هفته دو تا سه مرتبه همه بدن را با روغن اسطوخودوس ماساژ بدهید.

گیاه دم‌اسبی

بیشتر افرادی که به بیماری فشاری خون بالا مبتلا می‌باشند در معرض ابتلا به مشکل احتباس آب ( احتباس آب یا مایعات در بدن هنگامی رخ می‌دهد که مشکلی در یک یا چند مکانیزم بدن به منظور حفظ سطح مایعات وجود داشته باشد.

نشانه‌های اصلی این احتباس، تورم و ناراحتی می‌باشد.) نیز قرار دارند. ا
ین اختلال که اِدِم نیز خوانده می‌شود بر روی عبور خون در عروق تأثیر گذار خواهد بود و به قلب فشار وارد می‌کند.

به نظر متخصصان، گیاه دم اسبی یک گیاه مُدر می‌باشد. در نتیجه سبب دفع مایعات اضافی بدن خواهد شد و به بدین ترتیب شرایط احتباس آب را بهبود خواهد یافت. بنابراین به کنترل و مهار فشار خون نیز کمک می‌شود.
شیوه استفاده: نوشیدن روزانه دو تا سه مرتبه دم کرده گیاه دم اسبی. البته نیاز است که این کار را هر هفته دست کم سه مرتبه تکرار شود.

گیاه قاصدک

نتایح تخقیقاتی که در Journal of Alternative and Complementary Medicine به چاپ رسیده نشان‌دهنده خواص ادرارآوری گیاه قاصدک می‌باشد.
به نظر محققان و متخصصین این خاصیت ادرارآوری به کنترل و مهار فشار خون نیز کمک بسزایی خواهد کرد. با این وجود بهتر است در استفاده این گیاهان حد تعادل را رعایت کنید.
شیوه استفاده: روزانه تا دو فنجان دمنوش قاصدک بنوشید.

کاهش فشار خون با گل ساعتی

نتیجه تحقیقاتی که در Phytomedicine چاپ شده است نشان دهنده این است که گل ساعتی یک گیاه دارویی می‌باشد که طی قرون گذشته به عنوان یک مکمل در درمان افسردگی، اضطراب و استرس کاربرد داشته است.
این خاصیت آرام‌بخشی با کم شدن چشمگیر ترشح کورتیزول سبب آرامش جسم و روح خواهد شد.

نتایج تحقیقات و پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهند که این گیاه فواید ضدالتهابی داشته و سبب انبساط عروق خواهد شد و این مسئله برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.
شیوه استفاده: هنگامی که در شرایط استرس‌زا قرار بگیرید این گیاه پرخاصیت را دم کرده و یک فنجان بنوشید. از آنجا که این گیاه اثر آرام‌بخشی دارد مطلوب‌تر است شب‌ها استفاده شود.

برگ زیتون

برگ زیتون بهترین دمنوش برای فشار خون

برگ این گیاه سبب پایین آمدن قند و فشارخون بالا ، کاهش چربی و اسیداوریک خون است. روزی دو بار آن را دم کنید و بنوشید. همچنین برای از میان بردن طعم تلخ برگ زیتون از نعناع کمک بگیرید و یا دمنوش آن را جایگزین عرق برگ زیتون کنید.
زرشک
زرشک، دارای طبیعتی سرد و خشک است و خواص ضدصفرا، تقویت کننده معده، کبد و قلب، سم‌زدا، برطرف‌ کننده عطش و گرمازدگی و بی‌اشتهایی می‌باشد. زرشک، افزون بر تصفیه خون، دارویی بسیار خوب برای فشارخون بالا در افراد گرم مزاج می‌باشد.
برای کاهش فشار خون بالا چه بخوریم

دمکرده قراقاط سبب پایین آمدن فشار خون خواهد شد.
استفاده والک سبب کاهش فشار خون می‌شود.
خوردن طالبی در صبح و عصر فشار خون بالا را پایین می‌آورد.
هسته هلو سبب پایین آمدن فشار خون می‌شود اما باید با احتیاط استفاده شود.
زغال اخته ۱۰ صبح و ۵ عصر هر دفعه ۵۰ گرم میل شود.
هندوانه ۱۰ صبح و ۵ عصر صرف شود البته دمای هندوانه نباید خنک باشد.
مامیران را برای تنظیم فشار خون مصرف می کنند.
عناب ۲۰ عدد را در شیر خیس کرده و هنگام صبح ناشتا به مدت یک هفته مصرف شود.
بعد از هر وعده غذایی ۲ عدد عناب و یک قاشق چایخوی زرشک را میل کنید.

خوراکی های مضر برای فشارخون

اشخاصی که مبتلا به فشار خون بالا می‌باشند می‌بایست در خوردن جوانه ی گندم دقت کنند و در زمانی که افزایش فشارخون دارند از مصرف آن خودداری کنند.

زمان بالا بودن فشار خون از مصرف بادنجان، گوجه فرنگی ، نمک، اسفناج، شیرینیجات، و مواد نفاخ و هندوانه و مایعات زیاد خودداری شود. عصبانی شدن هم سبب افزایش فشار خون خواهد شد.
قهوه برای بیماری فشار خون مضر می‌باشد.

سخن آخر:

این مقاله صرفاً جهت بالا رفتن اطلاعات عمومی بوده و همانگونه که در طول مقاله به کرات ذکر شد برای درمان فشار خون باید زیر نظر متخصص بود و به دستورات او عمل کرد و از خوردن هرگونه دارویی چه گیاهی و چه شیمیایی بشدت خودداری کنید.

 

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x