تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو(طرز تهیه فوری)

خواص روغن بادام شیرین برای پوست و مو

روغن بادام شیرین در درمان ریزش مو، مو خوره و شوره سر کاربرد دارد. این ماده شیرین حاوی چربی‌های اشباع و غیراشباع است و مقدار زیادی اسید چرب دارد. روغن بادام شیرین در درمان بیماری‌های پوستی مثل اگزما و پسوریازیس کاربرد دارد. زخم‌های پوستی را التیام می‌بخشد و همچنین باعث کلاژن‌سازی و آبرسانی در نقاط مدنظر می‌شود‌.

این روغن شیرین حاوی ویتامین‌های ریبوفلاوین، نیاسین، تیامین و اسید پانتوتنیک می‌باشد. اسیدهای چرب امگا ۶ موجود در این روغن باعث تقویت ریشه مو می‌شوند. به عنوان یک منبع غنی حاوی مواد معدنی مانند کلیسم، روی، آهن، منگنز و منیزیم است.

روغن بادام شیرین علاوه بر اینکه در صنایع آشپزی، داروسازی و آرایشی کاربرد دارد مصرف خوراکی نیز دارد که استفاده مکرر آن وزن را کاهش می‌دهد.

به یاد داشته باشید که پوست سر احتیاج به تغذیه دارد و برای جلوگیری از ریزش مو یا شوره سر می‌توانید از روغن بادام شیرین استفاده کنید. هر شب به اندازه چند قطره از این روغن را در کف سر خود بچکانید و به آرامی پوست سر را ماساژ دهید.

این کار نه تنها التهاب پوست سر را کاهش می‌دهد بلکه سلامت و بهداشت مو را بهبود می‌بخشد. آنقدر روغن را ماساژ دهید که به خوبی در ریشه موهایتان نفوذ کند و اجازه بدهید تمام شب روی سرتان باقی بماند. جمیز توصیه خوبی در ارتباط با روغن بادام شیرین دارد: شما به عنوان یک درمان شبانه یا هفتگی، فقط به چند قطره روغن احتیاج خواهید داشت.

خواص روغن بادام شیرین برای مو

خواص روغن بادام شیرین برای مو

روغن بادام شیرین خواص درمانی و دارویی بسیا زیادی دارد، از جمله خواص بادام می‌توان به تقویت و زیبایی مو اشاره کرد که در ادامه با تاثیرات شگفت‌انگیز این روغن گیاهی آشنا می شویم.

  • رفع شوره سر

معمولا تعدادی از ما تا زمانی که پوست سرمان دچار شوره یا ریزش نشود به آن فکر نمی‌کنیم و بعد از آن به سراغ درمان می‌رویم.  برای جلوگیری یا درمان شوره سر، توصیه می‌شود از روغن بادام شیرین استفاده کنید. هر شب چند قطره روغن بادام شیرین را روی موهایتان ماساژ دهید.

  • موهای درخشان

شما می‌توانید برای درخشان کردن موهایتان  از روغن بادام شیرین استفاده کنید. کافیست چند قطره از این روغن را از وسط ساقه مو تا نوک موهایتان ماساژ دهید. مواد معدنی مثل پتاسیم و منیزیم در این روغن شیرین وجود دارند که ریزش مو را کاهش می‌دهند و به ساقه موهایتان رطوبت می‌رسانند.

  • درمان موخوره

با استفاده از روغن بادام شیرین به درمان موخوره خود کمک کنید و نوک موهای خود را با این روغن آغشته کنید. می‌توانید روغن بادام، روغن کرچک و روغن زیتون را مخلوط کرده و یک هفته دوبار از این محلول استفاده کنید و موهایتان را ماساژ دهید.

  • رشد موها

روغن بادام شیرین سرشار از منیزیم است که استفاده مکرر آن به تقویت و سلامتی موها کمک می‌کند و از ریزش آنها جلوگیری می‌شود.

  • کاهش التهاب سر

عوامل خارجی در التهاب‌های پوستی نقش مهمی دارند و عواملی مثل آلودگی هوا، گرد و غبار و مواد شیمیایی ممکن است باعث بروز التهاب سر شوند. در صورت عدم رسیدگی موها دچار ریزش و شوره می‌شوند.

تهیه ماسک با روغن بادام شیرین برای مو

تهیه ماسک با روغن بادام شیرین برای مو

ماسک روغن کرچک و روغن بادام شیرین: این مخلوط برای از بین بردن موخوره مفید می‌باشد و به صورت روزانه باید مصرف کنید. یک قاشق غذاخوری روغن بادام شیرین و روغن کرچک را با هم در ظرفی مناسب به هم بزنید. چند قطره عصاره رزماری را ترکیب کرده و سپس به نوک موهایتان آغشته کنید.

ماسک زرده تخم مرغ و روغن بادام شیرین: این ماسک برای موهای خشک بسیار مناسب است و هفته‌ای سه بار باید مصرف کنید. یک عدد زرده تخم مرغ و پنج عدد قاشق غذاخوری روغن بادام را باهم مخلوط کنید. به ماسک یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل اضافه کرده تا مخلوط یکنواختی بدست آید. این ماسک را به مدت چند دقیقه روی موهای خود قرار دهید و در پایان با شامپویی ملایم موهای خود را به همراه آب سرد بشویید.

ماسک اسطوخودوس و روغن بادام شیرین:

۲ قاشق غذاخوری روغن بادام با ۱۵ قطره روغن اسطوخودوس مخلوط کنید و آن را روی حرارت کتری یا بخاری قرار دهید. بعد از آماده شدن ماسک آن را روی پوست سر خود قرار دهید و بعد از یک ساعت با آب ولرم بشویید. می‌توانید  هفته‌ای یکبار از این ماسک استفاده کنید تا تاثیر آن را روی شوره سر ببینید.

ماسک روغن جوجوبا و روغن بادام شیرین: این ماسک برای جلوگیری از خشکی مو و رطوبت‌رسانی آن استفاده می‌شود. هفته‌ای یک بار استفاده از آن کافیست. در ادامه یک قاشق چایخوری روغن بادام و روغن جوجوبا را با هم مخلوط می‌کنید. سپس به مدت چند دقیقه روی موهایتان می‌ماند و بعد می‌توانید شستشو دهید.

ماسک روغن زیتون و بادام شیرین: به مقدار مساوی روغن زیتون و بادام شیرین را با هم مخلوط کنید و سپس موهایتان را با آن آغشته کنید و ماساژ دهید. این ماسک باید به مدت سی دقیقه روی موهایتان بماند و هفته‌ای دوبار می‌توانید از آن استفاده کنید تا موهای آسیب دیده‌ی شما بهبود یابد.

تهیه روغن بادام شیرین در منزل

تهیه روغن بادام شیرین در منزل

کمتر خانمی پیدا می‌شود که با نحوه روغن‌گیری از منابع طبیعی آشنا نباشد. تهیه روغن بادام شیرین در منزل خیال شما را از طبیعی بودن محصول راحت می‌کند و تمام روغن خالص است. در ادامه با نحوه روغن گرفتن از بادام شیرین آشنا می‌شویم‌.

شما برای تهیه روغن بادام شیرین احتیاج به یک مخلوط کن و مواد زیر دارید. البته این روش مقداری زمانبر خواهد بود اما این وسیله در آشپزخانه نه باید بیکار بماند.

مواد لازم:

بادام طبیعی ۲ فنجان

روغن زیتون ۱ تا ۲ قاشق چایخوری

طرز تهیه:

  1. یک تا دو فنجان بادام شیرین را در مخلوط کن بریزد اما قبل از ریختن مطمئن شوید که دستگاه مخلوط کن تمیز است.
  2. درجه مخلوط کن را روی درجه پایین قرار دهید تا به آرامی بادام‌ها آسیاب شوند‌. دور تند باعث می‌شود مواد به خوبی ریز نشود و تکه‌های درشتی لا به لای بادام‌ها بماند.
  3. در ادامه باید مخلوط کن را هر چند یکبار خاموش کنید و مواد را به هم بزنید تا یک جا جمع نشوند. در پایان کار ما مخلوط را به صورت یکدست می‌خواهیم، پس این کار در یکدست بودن مواد ضروری است.
  4. به مرور بادام ها بیشتر مخلوط می‌شوند و در این بخش می‌توانید درجه سرعت را افزایش دهید.
  5. زمانی بادام‌ها به صورت شکل خمیر خامه‌ای درآمدند، ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون به آنها اضافه کنید تا روند مخلوط کردن سریعتر انجام شود.
  6. بعد از اینکه مخلوط شما کاملا یکدست شد می‌توانید مواد را در ظرف دربسته نگهدارید. دقت کنید این مواد باید به مدت دو هفته در محلی مناسب نگهداری شود.
  7. دو هفته بعد، ظرف را کج کرده و روغن بادام در داخل ظرف دیگر سرازیر کنید. بهتر است روغن را از صافی عبور دهید تا یکدست خارج شود‌.
  8. روغن بادام شیرین شما حاضر است.

نکته: توصیه می‌شود باقی مانده گوشت بادام شیرین را دور نریزید و از آن در آشپزی استفاده کنید.

خواص داروئی روغن بادام شیرین

۱. بادام شیرین از نظر طب سنتی قدیم دارای طبع گرم و تر است و برای افرادی که مزاج هم خو دارند مفید است.

۲. این بادام دارای موادی است که برای رفع یبوست بسیار مفید است. به عبارت دیگر ضد یبوست است و برای مصرف کودکان یبوستی توصیه می‌شود.

۳. روغن بادام برای نرم کردن بافت مو و سینه مفید است.

۴. بادام برای رفع سرفه و گلو درد مفید بوده و خلط آور است.

۵.  بادام برای درمان زخم روده، مثانه و اسهال مفید است.

۶. بادام بو داده بسیار مفید و مقوی می‌باشد.

۷. قوای جنسی را افزایش می‌دهد و در مردان تولید اسپرم را زیاد می‌کند.

۸. بادام آسیاب شده را به همراه عسل میل کنید. این مخلوط در درمان درد کبد و سرفه تاثیر دارد.

۹. چغاله بادام لثه و دندان را تقویت می‌کند.

۱۰.  این چغاله برای خشکی دهان مفید است.

۱۱. پوست بادام را دم کنید ما مانند دمنوش بنوشید، این کار درد التهاب مجاری را کاهش می‌دهد.

۱۲. این جوشانده برای نارسایی کبد و کیسه صفرا بسیار مفید است.

۱۳. روغن بادام را با آب گرم میل کنید، داروی خوبی برای رفع دل پیچیه کودکان است که ادرار را آسان می‌کند.

۱۴. برای درمان نقرس یا خمیدگی پیران، مهره‌های پشتی را با روغن پر چرب کنید.

۱۵. روغن بادام خاصیت نرم کنندگی دارد و در درمان التهابات استفاده می‌شود.

۱۶. برای رفع خارش پوست سرخک یا مخملک کودکان می‌توانید این روغن را به تمام سطوح بدن آن بمالید.

۱۷. ماساژ روغن بادام التهاب‌ها را کاهش می‌دهد و سوختگی را درمان می‌کند.

۱۸. روغن بادام اگزما را رفع می‌کند.

۱۹. برگ خشک شده درخت بادام اسهال را از بین می‌برد.

۲۰. این برگ تازه مسهل و ضد کرم است.

عوارض مصرف زیاد روغن بادام شیرین

استفاده بیش از حد روغن بادام شیرین در رژیم غذایی علاوه بر اینکه لاغر نمی‌شوید به افزایش وزن خود کمک می‌کنید.

این روغن حاوی تعداد زیادی منگنز است و با بعضی داروها مثل آنتی اسیدها، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای فشار خون و همچنین ملین‌ها تداخل دارویی ایجاد می‌کند.

مصرف زیاد روغن بادام شیرین یبوست را بیشتر می‌کند و در کودکان بسیار سخت خواهد بود.

افرادی که به آجیل‌ها حساسیت دارند باید مصرف روغن بادام را جدی بگیرند.

استفاده از روغن بادام شیرین برای پوست و مو مفید است و خوردن آن مضر نیست، اما روغن بادام تلخ برای استعمال خارجی استفاده می‌شود و قابل خوردن نیست.

کلام پایانی

به طور کلی روغن بادام شیرین سرشار از ویتامین E است که بهترین منبع برای تامین منیزیم، پتاسیم و مس می‌باشد. این روغن حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها است که خواص ضد التهابی و تقویت کنندگی برای بدن دارد. امگا ۳ موجود در آن به شما در عملکرد تقویت حافظه کمک می‌کند و سطح کلسترول را بالا نگه‌ می‌دارد.

همانطور که گفته شد با بالا نگهداشتن کلسترول مفید جریان خون بیشتر می‌شود و عملکرد اسید‌های چرب بهبود می‌یابد. روغن بادام شیرین به سلامت قلب کمک می‌کند. از خواص دیگر روغن بادام تسکین درد مفاصل می‌باشد، به طوری که با ماساژ دادن مفاصل از طریق این روغن درد آنها کمتر می‌شود‌. این روغن طبیعی برای رفع اسپاسم عضلانی و کاهش بیماری آرتروز مفید است. رفع کوفتگی بدن از دیگر خواص مهم در روغن بادام شیرین است.

برای بهره‌مندی از خاصیت روغن بادام شیرین باید ابتدا روغن را روی ناحیه مورد نظر روغن ریخته، ماساژ دهید و روی موضع را با حوله گرم بپوشانید.

در آخر نکته مهم در زمان طبخ غذا با روغن بادام شیرین این است که باید دمای پخت را بسیار پایین نگهدارید تا ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در آن از بین نرود. روغن‌ بادام برای سالاد و در افزودن طعم غذا بسیار کاربردی می‌باشد. همچنین روغنی که خودتان تهیه کرده‌اید می‌توانید برای برشته کردن یا تفت دادن استفاده کنید.

تمام پزشکان و متخصصان تغذیه به شما پیشنهاد می‌کنند حداقل امکان روزانه از این روغن مصرف کنید.

علاوه بر اینکه خواص زیادی دارد می‌تواند به شما در درمان بیماری‌های یبوست، نقرس، شوره سر، ریزش سر کمک کند. روغن بادام شیرین برای درمان زخم معده بسیار مفید می‌باشد. همچنین این روغن شیرین باعث جذب فیبر در بدن شده و دستگاه گوارش و معده را بهبود می‌بخشد. روغن بادام شیرین ترشح اسید معده را کنترل می‌کند که دچار قابض نشوید. در نهایت بادام شیرین به درمان سرفه کمک می‌کند و همچنین افرادی که دچار سینه پهلو هستند می‌توانند از این روغن گیاهی استفاده کنند. مخلوط یک قاشق روغن بادام شیرین با شکر و کمی کتیرا برای رهایی شما از سرفه‌های خشک و پیاپی بسیار مفید خواهد بود و البته برای اگر تاثیرگذار نبود باید با دکتر متخصص مشکل خود را در میان بگذارید‌.

میلاد ایمانی

نقش: نویسنده

معنای حیات دنیوی، بر خلاف آنچه به ما آموخته اند، در رفاه و رونق و آسایش تن نیست، در پرورش جان است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x