تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۲۶ خواص سیب زمینی شیرین برای سلامتی بدن

26 خواص سیب زمینی شیرین

فهرست مطالب

سیب زمینی شیرین یکی از مواد غذایی است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد طعم شیرین آن به دلیل وجود بتاکاروتن در آن است.

در همه جای دنیا میتوان سیب زمینی شیرین را رشد داد، در ایران نیز در قسمت بلوچستان کاشته می شود. رنگ این ماده غذایی نارنجی، بنفش، سفید است و گیاه سیب زمینی شیرین زیباست برای همین در باغها به عنوان پوشش گیاهی از آن استفاده می شود.

همچنین سیب زمینی شیرین دارای آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی می باشد که برای سلامت بدن بسیار مفید هستند.

در این بخش از سایت متا راز با ما همراه شوید تا در مورد خواص سیب زمینی شیرین بیشتر بدانیم.

سیب زمینی شیرین چیست؟

سیب زمینی شیرین گیاهی گلدار مربوط به خانواده پیچکیان است. وجود نشاسته بالا و مزه شیرین آن را به یک میوه ریشه ای که برای سلامتی بدن مفید می باشد تبدیل کرده است.

حتی برگ‌های سیب زمینی شیرین در برخی نواحی به عنوان سبزی خورده می‌شود. با اینکه خانواده این گیاه دارای ۵۰ سرده و ۱٬۰۰۰ گونه است اما مهمترین و کاربردی‌ترین گونه آن همین سیب‌زمینی شیرین است و بقیه گونه‌ها یا به‌طور محلی استفاده می‌شوند یا سمی و غیر قابل استفاده هستند.

برخلاف سیب‌زمینی‌های معمولی که غده‌ای هستند، سیب‌زمینی شیرین جزو سبزیجات ریشه‌ای محسوب می‌شود

 

سیب زمینی شیرین چیست؟

خواص سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین از انواع سبزیجات ریشه ای غده ای است و کاربرد زیادی در مصرف غذایی دارد و گیاه آن از خانواده پیچکیان می باشد. طعم آن خوشمزه است و امروزه در اغلب کشورها به عنوان پیش غذا یا همراه با غذای اصلی سِرو می شود.

گیاه سیب زمینی شیرین بسیار مقاوم است حتی در خاک خشک نیز می تواند رشد کند، کاملا باید در نور خورشید باشد و در سایه رشد نمی کند.

در کشور چین از غده آن به عنوان تقویت طحال، کلیه و معده استفاده می شود.

۱. خواص سیب زمینی شیرین منبع غنی از ویتامین C

ویتامین C برای حفظ سلامت لوله گوارش بسیار مفید است و سیب زمینی شیرین سرشار از اسید اسکوربیک می باشد که به عنوان ویتامین C شناخته می شود.

این ویتامین مهم به حفظ سلامت و سیستم ایمنی بدن کمک می کند کمبود ویتامین C باعث استفراغ و یا یبوست شده و بدن را ضعیف می کند و در معرض آنفولانزا و سرماخوردگی قرار می دهد.

ویتامین C می تواند بیماری اسکوروی را درمان کند. سیب زمینی به دلیل دارا بودن از ویتامین C می تواند به سلامت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و بدن را در برابر بیماری ها تقویت می کند.

۲. سیب زمینی شیرین منبع غنی از آهن

سیب زمینی شیرین منبعی غنی از آهن است. بنابراین سیب زمینی شیرین برای تشکیل ماهیچه های قرمز خون و تشکیل هموگلوبین مفید است.

در واقع گلبول های قرمز خون به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا بدن را از عوامل بیماری زا دور کند و از خواص سیب زمینی شیرین به علت داشتن آهن این است که سیستم ایمنی بدن را به طریقی که گفته شد تقویت می کند.

هموگلوبین نیز باعث حرکت اکسیژن در بدن می باشد آهن همراه اکسیژن در بدن جریان پیدا می کند که این عامل رنگ قرمز خون می شود.

کسانی که کم خونی دارند می توانند از سیب زمینی شیرین به عنوان منبع غنی از آهن مصرف کنند.

۳. خواص سیب زمینی شیرین سرشار از پتاسیم

پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین می تواند عملکرد الکترولیت و سیستم عصبی و ضربان قلب را منظم و تنظیم کند.

پتاسیم یک عنصر بسیار مهم و حیاتی برای بدن است که در سیب زمینی شیرین نیز وجود دارد.
طبق تحقیقات نشان داده شده که پتاسیم باعث تحریک فعالیت عصبی شده و به عنوان یک گشاد کننده عروق عمل می کند و سبب می شود رگ های خونی زمانی که به مقدار صحیح یافت می شوند شل شوند.

پتاسیم قند خون را تثبیت کرده و اختلالات عضلانی را از بین می برد.

سیب زمینی شیرین می تواند به تنظیم و کاهش فشار خون بالا کمک کند زیرا ترکیب عالی از سدیم کم و پتاسیم زیاد است برای همین سبب کاهش فشار خون بالا می شود.

۴. سیب زمینی شیرین منبع غنی از ویتامین B6

سیب زمینی شیرین منبع غنی از ویتامین B6 می باشد این ویتامین معروف به تقویت سیستم ایمنی بدن، تعادل هورمونی کمک می کند و به حفظ متابولیسم بدن می پردازد و تاثیر بر فعالیت های آنزیمی می گذارد.

ویتامین B6 از کبد مراقبت کرده و به حفظ و تنظیم آن کمک می کند. حتی این ویتامین مهم از سیستم عصبی نیز محافظت می کند و در صورت کمبود ویتامین B6 در بدن فرد دچار اختلالات روانپزشکی می شود و دچار بیماری هایی مثل میگرن و تشنج می شوند.

۵. خواص سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین D

ویتامین D برای رسوب و ذخیره کلسیم در بدن اهمیت دارد و این ویتامین مهم در سیب زمینی شیرین یافت می شود.

ویتامین D موجود در سیب زمینی شیرین، کاتالیزگر در پیشگیری دیابت نوع ۱، سرطان و بیماری های مالتیپل اسکلروزیس است. همچنین وجود این ویتامین در بدن برای جذب فسفر ضروری است.

اما کمبود ویتامین D باعث کاهش تراکم استخوان می شود و برای سلامت بدن و استخوان ها ضرر دارد.

۶. سیب زمینی شیرین دارای منیزیم

منیزیم می تواند ضربان قلب طبیعی را حفظ کند و به تنظیم قند خون کمک می کند همچنین منیزیم با متابولیسم انرژی و سنتز پروتئین همراه می باشد.

حتی منیزیم یک ماده ضد استرس در بدن است و سبب ایجاد آرامش بدن و اعصاب در زندگی می شود.

از خواص سیب زمینی دارا بودن منیزیم است عنصر مهمی که در بیشتر از سیصد واکنش آنزیمی نقش اصلی را ایفاد می کند.

۷. خواص سیب زمینی شیرین برای سیستم گوارش

فیبر می تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کند و سیب زمینی شیرین دارای فیبر است وقتی با منیزیم همراه شود عملکرد هضم را بهبود بخشیده و تقویت می کند.

حتی سیب زمینی شیرین تسکین دهنده معده و روده می باشد. نشاسته موجود در این ماده غذایی سبب هضم راحت آن شده و برای رفع یبوست بسیار مفید است.

همچنین فیبر موجود در سیب زمینی شیرین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد.

۸. خواص سیب زمینی شیرین برای رفع حساسیت به انسولین

طبق مطالعاتی که صورت گرفت مشخص شد سیب زمینی شیرین می تواند حساسیت به انسولین را در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند را از بین ببرد.

۹. سیب زمینی شیرین دارای کولین است

ماده مغذی به نام کولین در سیب زمینی شیرین موجود است. کولین یک عنصر مهم برای کاهش التهاب و تقویت حافظه، حرکت ماهیچه ها، خواب و یادگیری است.

کولین در ساختار غشای سلولی نقش مهم مهمی دارد و در انتقال تکانه های عصبی کمک بسیاری می کند و در جذب چربی نیز مفید است.

کمبود کولین می تواند حتی برای افراد غیر الکلی، سبب کبد چرب شود.

۱۰. خواص سیب زمینی شیرین جذب قند را به حداقل می رساند

شاید فکر کنید که سیب زمینی شیرین باعث قند خون می شود اما دقیقا برعکس سیب زمینی شیرین جذب قند خون را به حداقل می رساند. سیب زمینی شیرین دارای چربی بالایی است که سبب کاهش جذب قند در بدن می شود.

این میوه شیرین شاخص قند ۱۷ بار است اما سیب زمینی معمولی شاخص قند ۲۹ است و سیب زمینی معمولی عامل حمله قند خون شناخته شده است.

سیب زمینی شیرین از شاخص قند خون کم برخوردار است و شاخص گلیسمی بسیار پایینی دارد.

۱۱. فواید سیب زمینی شیرین غنی از ویتامین A

فواید سیب زمینی شیرین غنی از ویتامین A

سیب زمینی شیرین دارای ویتامین A به صورت کاروتن می باشد و این ویتامین از بدن در برابر سرطان محافظت می کند همچنین از حملات آسماتیک جلوگیری کرده و تجزیه هیستامین ها را تقویت می کند.

ویتامین A انسداد ریه ها را کاهش می دهد و از بروز بیماری های التهابی مثل نقرس و آرتروز جلوگیری می کند. همچنین در زمان بارداری برای سنتز هورمونهای مورد نیاز مفید است.

کمبود این ویتامین مهم سبب بیماری در چشم و فرنیه خشک می شود.

۱۲. خواص سیب زمینی شیرین برای وزن

سیب زمینی شیرین دارای نشاسته پیچیده، انواع ویتامین ها، بعضی پروتئین ها و مواد معدنی می باشد که این مواد عضله سازی را تسهیل کرده و برای کسانی که کمبود وزن دارند و می خواهند که وزنشان افزایش پیدا کند مفید است.

۱۳. سیب زمینی شیرین رفع آسم و سل

از واکنش آلرژی جلوگیری می کند زیرا دارای آنتی اکسیدان می باشد و جز مواد غذایی است که از آسم و سل جلوگیری می کند.

۱۴. خواص سیب زمینی شیرین غنی از آنتی اکسیدان

به علت وجود آنتی اکسیدان در سیب زمینی  به عنوان یک عنصر ضد پیری شناخته می شود که برای رفع چین و چروک پوست بسیار مفید است.

کسانی که در سن بالاتر در رژیم غذایی سیب زمینی شیرین مصرف می کنند آن را عاملی برای تندرستی و زیبایی پوست خود می دانند.

۱۵. فواید سیب زمینی شیرین و کاهش درد آرتریت

منیزیم، بتاکاروتن، ویتامین B و روی برای رفع درد آرتروز مفید است و تمامی این مواد در منبع غذایی سیب زمینی شیرین موجود است.

حتی می توان سیب زمینی شیرین که به عنوان سبزیجات غده ای شناخته می شود را در آب جوشانده و سپس این آب را روی مفاصل و استخوان ها به صورت خارجی بمالید و درد آرتریت را کم کنید.

۱۶. خواص سیب زمینی شیرین و درمان برونشیت

وجود ویتامین C، مواد مغذی و آهن که در این گیاه غده ای وجود دارد به درمان برونشیت کمک شایان توجهی می کند.

به علت شیرینی و وجود مواد مغذی در این گیاه سبب گرم کردن بدن می شود و بر دمای مناسب بدن تاثیر مثبت می گذارد.

۱۷. زخم معده و درمان توسط سیب زمینی شیرین

فیبر و ویتامین C موجود در سیب زمینی خطر ابتلا به زخم معده را کاهش می دهد.

همچنین کلسیم و ویتامین های گروه B پتاسیم زخم معده را از بین می برد و از یبوست جلوگیری می کند و از تشکیل اسید حاصل از آن جلوگیری می کند.

۱۸. خواص سیب زمینی از سرطان جلوگیری می کند

آزمایشات نشان می دهد یکی از مواد غذایی که به کاهش و جلوگیری رشد تومور کمک می کند سیب زمینی شیرین است.

همچنین این گیاه غنی شده با آنتوسیانین می تواند به علت توانایی های ضد پرولیفراتیو، از ایجاد سرطان روده بزرگ محافظت کند.

بتاکاروتن موجود در سیب زمینی یک ماده آنتی اکسیدانی عالی است که می تواند از سرطان ریه و پروستات جلوگیری می کند، و مانع تخریب سلول ها می شود.

تخریب سلولی به علت تحرکات مولکول‌های بی‌ثباتی به‌ اسم رادیکال‌های آزاد می باشد. اگر رادیکال های آزاد در بدن بیش از حد زیاد شوند، تخریب سلولی به وجود می آید و بیماری‌های سرطانی به وجود می آید.

۱۹. برای سلامت بینایی

در یک سیب زمینی شیرین بزرگ، تقریبا بیش از ۱۷۳۰ میکروگرم رتینول معادل ویتامین A وجود دارد بنابراین این گیاه یک منبع غنی از ویتامین A است.

ویتامین A در سیب زمینی شیرین از مقدار قابل توجهی کاروتنوئیدها تشکیل شده که می توانند در بدن به رتینول تبدیل شوند که قابل هضم تر هستند که سیب زمینی شیرین این خاصیت را دارد.

۲۰. گردش خون

یک رنگدانه بنفش در رنگدانه های سیب زمینی شیرین وجود دارد که به آن سیب زمینی شیرین بنفش گفته می شود که نام آن رنگدانه آنتوسیانین است.

آنتوسیانین ها، آنتی اکسیدان هایی هستند که می توانند آلودگی هوا را جذب کنند برای همین گردش خون در بدن را صاف کرده و از لخته شدن خون جلوگیری می کنند.

۲۱.  سلامت قلب

سیب زمینی بنفش شیرین غنی از مواد آنتوسیانین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان برای سلامت بدن و قلب مفید می باشد و از آسیب های کبدی نیز جلوگیری می کند.

این گیاه می تواند از حمله قلبی و سکته های مغزی جلوگیری کرده و  سلامت قلب را به تضمین می کند.

۲۲. خواص سیب زمینی شیرین برای کسانی که دیابت دارند

کسانی که دیابتی هستند هر نوع مواد غذایی به خصوص موادی که شیرین هستند و دارای نشاسته می باشند، را نمی توانند مصرف کنند از سیب زمینی شیرین بنفش برای افراد دیابتی مفید می باشد.

حتی می توان طعم شیرین آن را به عنوان جایگزینی برای برنج مصرف کرد.

سیب زمینی شیرین بنفش از شاخص گلیسمی کمتری نسبت به برنج و نان برخوردار است.

شماره GI یا شاخص گلیسمی نشان می دهد سرعت یک ماده غذایی در افزایش غلظت قند خون در بدن چگونه است و از آنجا که تاثیر آن بر قند خون ناچیز می باشد سیب زمینی شیرین بنفش یک انتخاب عالی برای افراد دیابتی می باشد و برای بدن آنها مفید است.

۲۳. فواید سیب زمینی شیرین برای کاهش التهاب و دردهای مفصلی

کولین یا همان ویتامین B4 سبب حرکت راحت تر ماهیچه ها می شود، عملکرد حافظه و یادگیری را بهبود می بخشد.

این ویتامین مهم در سیب زمینی بنفش وجود دارد و می تواند التهاب ماهیچه ای را کاهش دهد و درد مفاصل را کم کند.

۲۴. رشد جنین و خواص سیب زمینی شیرین

این گیاه غنی از اسیدفولیک می باشد و این ویتامین مهم برای زنان باردار بسیار لازم و ضروری است.

اسید فولیک برای رشد بافت های جنینی و رشد سلول های آن بسیار مفید است. و مصرف آن به سلامت جنین کمک قابل توجهی می کند.

۲۵. خواص سیب زمینی شیرین و انواع ماسک های آن برای سلامت پوست

آب سیب زمینی شیرین جوشانده شده برای پوست های حساس و تمیزی منافذ آن بسیار مفید است. این گیاه دارای ویتامین C می باشد و این ویتامین کلاژن ساز است همچنین ویتامین E برای سلامت و شادابی پوست بسیار کمک می کند.

آنتوسیانین موجود در سیب زمینی می تواند به کاهش چین و چروک و گودی زیر چشم کمک شایان توجهی کند.

ماسک سیب زمینی شیرین چربی پوست را می تواند کنترل کند و به روشن شدن و شفافیت رنگ پوست کمک کند.

از سیب زمینی شیرین می توانید به عنوان یک تونر طبیعی برای پاکسازی پوست صورت استفاده کنید.

حتی می توانید ترک پا را با سیب زمینی شیرین درمان کنید پا را در آب گرم که سیب زمینی شیرین را در آن جوشانده اید بگذارید خواهید دید که پاشنه پا نرم و صاف می شود.

ماسک سیب زمینی شیرین پخته شده پوست صورت را صاف و نرم می کند و می تواند به عنوان یک مرطوب کننده و نرم کننده طبیعی پوست عمل کند.

ماسک سیب زمینی شیرین برای رفع تیرگی و چروک چشمها عالی است می توانید دو تکه سیب زمینی شیرین را بر روی چشم ها بگذارید و پس از یک ربع با آب سرد بشویید.

هیدراته کردن پوست توسط سیب زمینی شیرین صورت می گیرد سیب زمینی شیرین سرشار از ویتامین C است که پوست را هیدراته کرده و به کاهش چروک پوست و جوان سازی پوست صورت کمک می کند.

ماسک سیب زمینی شیرین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی استفاده می شود به این شکل که، یک استکان سیب زمینی شیرین آب پز له شده را با ۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید و آن را دورانی به پوست خود بمالید، بعد از تقریبا سی دقیقه با آب گرم بشویید.

سیب زمینی شیرین شکسته

۲۶. خواص سیب زمینی شیرین و انواع ماسک های آن برای رشد مو

ویتامین A یا همان بتاکاروتن موجود در سیب زمینی شیرین باعث افزایش و تقویت رشد مو می شود.

ماسک سیب زمینی شیرین برای رشد و تقویت، به این شکل می باشد: سیب زمینی شیرین آب پز له شده را با عسل، ماست و روغن زیتون مخلوط کرده و بر روی موها بمالید، بعد از حدود سی دقیقه با آب گرم و شامپو بشویید.

با سیب زمینی شیرین می توانید خشکی و شکنندگی موها را از بین ببرید، سیب زمینی شیرین دارای مواد مغذی می باشد که موها را تغذیه کرده و برای درمان خشکی مو استفاده می شود. برای تهیه این ماست باید یک سیب زمینی شیرین آب پز له شده را با یک استکان ماست، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید و روی موها بمالید، بگذارید ۱۵-۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب گرم و شامپو  بشویید.

نکته قابل توجه در مورد سلامتی پوست و مو توسط ماسکهای صورت این است که  قبل از استفاده هرگونه ماسک بر روی صورت و قسمت های حساس بدن، با مالیدن مقداری اندک از آن بر روی پوست دست خود یا پشت گوشها به مدت حداقل ۲۰ دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان پیدا کنید و سپس از آن به صورت مداوم استفاده کنید.

ارزش غذایی سیب زمینی شیرین

این میوه شیرین دارای مواد مغذی و غنی از ویتامین های بسیاری می باشد که برای سلامت بدن، رفع و کاهش بیماری ها مفید است.

  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ویتامین B1
  • ریبوفلاوین
  • آهن
  • فسفر
  • مس
  • لیزین
  • کلسیم
  • پروتئین
  • فیبر
  • چربی
  • آنتوسیانین ها
  • پتاسیم
  • منیزیم
  • روی
  • کربوهیدرات
  • کالری

سیب زمینی شیرین را چگونه تهیه کنیم؟

سیب زمینی شیرین دارای ارزش غذایی بالایی است بنابراین قرار دادن آن در سبد غذایی لازم است.

وقتی می خواهید این نوع سیب زمینی را تهیه کنید باید به نکاتی توجه کنید از جمله، توجه داشته باشید که پوست این نوع سیب زمینی صاف باشد و حالت سفتی داشته باشد.

سپس آنها را در جایی خنک و خشک قرار دهید تا بتوانید به مدت سه تا پنج هفته از آنها استفاده کنید.

سیب زمینی شیرین در ایران نیز تولید می شود و می توانید از آن تهیه کنید.

سیب زمینی شیرین آسیب و ضرری هم به بدن می رساند؟

می دانیم که ماده غذایی را بیش از حد معمول استفاده کنیم شاید بدن را دچار آسیب کنیم بنابراین هر ماده غذایی را باید به اندازه مصرف کرد.

سیب زمینی شیرین غنی از اگزالات است و اگر زیاد مصرف شود برای تولید سنگ کلیه بدن را آماده می کند.

مصرف بیش از حد ویتامین A که در سیب زمینی شیرین موجود است باعث ایجاد نارنجی رنگی در پوست و ناخن می شود و برخی از افراد که از ماسک های سیب زمینی شیرین بدون تست آنها استفاده می کنند باعث ایجاد حساسیت پوستی می شوند.

برخی دیگر نیز دچار نفخ معده و اسهال می شوند.

افرادی که داروهای بتابلاکر یا همان مسدودکننده‌های بتا را استفاده می کنند، باید مراقب مقدار مصرف پتاسیم خود باشند. پزشکان معمولا این داروها را برای بیماران قلبی تجویز می‌کنند و سطح پتاسیم در خون این بیماران به هیچ عنوان نباید بالا برود.

افرادی که دچار مشکلات کبدی‌ هستند نیز باید مواظب مصرف پتاسیم باشند، مثلا افرادی با مشکلات حاد کبدی توانایی پردازش و مدیریت میزان زیادی از پتاسیم را ندارند و با مصرف آن سلامتی‌شان به خطر می‌افتد بنابراین اگر این افراد از سیب زمینی شیرین استفاده می کنند میزان مصرف را کاملا باید کنترل کنند و بیش از حد مصرف نکنند.

البته سیب زمینی شیرین ارگانیک بهتر می تواند خواص مورد نیاز را وارد بدن کنند سعی کنید از محصولات ارگانیک استفاده کنید.

ریشه سیب زمینی شیرین

جمع بندی

جالب توجه است که بدانیم سیب زمینی معمولی و سیب زمینی شیرین جزو یک خانواده نیستند. البته هر دو از انواع سبزیجات ریشه ای غده ای می باشند اما به دو خانواده گیاهی مختلف تعلق دارند.

حتی از نظر شکل و طعم شبیه به هم نیستند و از نظر ارزش غذایی و تاثیری که روی قند خون می گذارند نیز با هم تفاوت دارند.

امروزه این گیاه یعنی سیب زمینی شیرین به دلیل داشتن غده های خوراکی در اکثر مناطق دنیا از جمله چین ، هندوستان و سایر مناطق آسیا و آفریقای شمالی و اروپا کاشته می شود و از فواید و خواص این گیاه معروف برای سلامتی بدن استفاده می کنند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x