تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

خواص قهوه سوماترا،همراه با طرز تهیه قهوه سوماترا

خواص قهوه سوماترا

قهوه سوماترا طعمی منحصر به فرد دارد و افرادی که طرفدار قهوه هستند حتما در مورد قهوه سوماترا شنیده اند. خواص قهوه سوماترا بسیار زیاد است و یک قهوه با عطر زیاد و تلخی کم است برای همین مورد علاقه ایرانیان می باشد.

قهوه سوماترا طعمی متفاوت دارد و علاقه مندان به قهوه حداقل یک بار آن را امتحان کرده اند.

قهوه ی سوماترا از گونه عربیکا تشکیل شده است. سطح کافئین قهوه در سوماترا کاملاً استاندارد می باشد و قهوه عربیکا نسبت به روبوستا کافئین کمتری دارد اما از طرف دیگر عطر و طعم بهتری نیز دارد.

در این بخش از سایت متاراز با ما همراه باشید تا در مورد خواص و فواید قهوه سوماترا بیشتر بدانیم.

قهوه سوماترا چه نوع قهوه ای است

قهوه سوماترا چه نوع قهوه ای است

نام قهوه سوماترا از جزیره سوماترا که این قهوه در آن برداشت و تولید می شود، گرفته شده جزیره سوماترا از بزرگ ترین جزایر سوندا و ششمین جزیره بزرگ جهان محسوب می شود.

تولید قهوه سوماترا به سال ۱۸۸۴ میلادی در نزدیک لیک تابا که بزرگ ترین دریاچه آتش فشانی دنیا است، بر می گردد.

یکی از دلایل طعم متفاوت و منحصر به فرد قهوه سوماترا  آب و هوای گرم و مرطوب، نوع برداشت و نحوه تولید این محصول در منطقه مورد نظر می باشد.

البته نکته مهم اینجاست که جزیره سوماترا در نزدیک خط استوا است و آب و هوای گرمسیری نیز دارد و این نوع آب و هوا بهترین شرایط برای تولید و رشد بهترین قهوه های دنیا را دارد.

تاریخچه پیدایش قهوه سوماترا

نزدیک اواخر قرن ۱۸ مزارع قهوه در کشور اندونزی به وسیله یک قارچ سمی ( قارچ‌های زنگاری پوچینیومایستس) که زیر برگ‌ها به وجود می آمدند، از بین رفتند.

بعد از یک آزمایش کوتاه با کاشت گیاه لیبریا مزارع قهوه بعد از مدتی به گیاه عربیکا تبدیل شدند و این مقدار قهوه سوماترا را امروز از اندونزی تامین می کنند.

آن چه قهوه سوماترا را از بقیه قهوه ها منحصر کرده، روش تهیه آن یعنی روش فرآوری شسته یا تر، آن است. طعم و مزه مورد استفاده برای توصیف قهوه سوماترا چیزهایی مثل زمین خاکی، گیاه خزه و قارچی هستند.

خواص و فواید قهوه سوماترا

خواص و فواید قهوه سوماترا

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل

کاهش خطر ابتلا به پارکینسون

پیشگیری از چربی کبد

کاهش افسردگی و بهبود روحیه

افزایش انرژی و هوشیاری

چربی سوزی و کاهش وزن

بهبود عملکرد فیزیکی

افزایش طول عمر

خاصیت آنتی اکسیدانی

طعم ملایم برای کسانی که از تلخی زیاد دوری می کنند

انواع قهوه سوماترا

سه نوع قهوه اصلی سوماترا وجود دارد که در زیر توضیح داده شده است:

لینگتون Lingtong
که در آن قهوه در یک فلات مرتفع مشرف به دریاچه TOBA رشد می‌کند، این قهوه یک نوع عطر متعادل و یک طعم غنی دارد.

گایو Gayo Peaberry
مناسب برای آن دسته از دوستداران قهوه ای است که تمایل دارند طعم تلخ و تند قهوه را احساس کنند.

ماندهلینگ Mandheling
در شمال سوماترا رشد می‌کند و از نظر بعضی ها بهترین قهوه سوماترا محصوب می شود.

ویژگیهای قهوه سوماترا

کافئین: متوسط تا نسبتا بالا

نوع: عربیکا

عطر و بو: ترکیبی از میوه ها، گیاهان و ادویه جات

اسیدیته: کم تا متوسط

میزان برشته شدن: مدیوم رست (متوسط) تا دارک رست (تیره)

طعم و مزه: خاکی و ملایم

مزه و طعم منحصر به فرد قهوه سوماترا

طعم و مزه قهوه سوماترا ملایم و خاکی است و با طعم قهوه سایر کشورها بسیار متفاوت است قهوه سوماترا اسیدیته یا ترشی کمی دارد و برای کسانی که به دنبال طعمی ملایم هستند مناسب است.

افراد با ذائقه های متفاوت در مورد این قهوه نظراتشان مختلف است برخی طعم آن را مثل مزه قارچ وحشی شرح می دهند بعضی دیگر آن را با مزه های دیگری مثل فلفل دلمه ای، ادویه جات، شکلات و سرکه بالزامیک مقایسه می کنند.

دلیل اینکه مزه این نوع قهوه خاکی است به خاطر روش تخمیر طی مراحل آماده سازی می باشد.

در سوماترا طعم خاکی قهوه طبیعی بوده اما در کشورهای دیگر اگر طعم قهوه خاکی و گیاهی شود آن را یک قهوه بی کیفیت می دانند و آن را نتیجه اشتباهاتی در تخمیر و آماده سازی می دانند.

جالب است بدانید مزه و طعم قهوه سوماترا با طعم دارچین، افرا و تافی به خوبی هماهنگی دارد.

تولید قهوه سوماترا

تولید قهوه سوماترا

برای تولید قهوه سوماترا مراحلی گذرانده می شود که طی آن از میوه گیلاسی شکل به سبز خشکی تبدیل شده و پروسه ای طولانی طی می شود.

در سوماترا به دلیل آب و هوای مرطوب از روش خشک کردن قهوه نمی توانند استفاده کنند و کشاورزان هر بار که میوه های قهوه را در حالی که کاملا مرطوب هستند، چیده و تا بارش بعدی تنها چهار ساعت زمان دارند تا قهوه را خشک کنند، به همین علت نصف رطوبت قهوه همچنان باقی می ماند در حالی که در نقاط دیگر دنیا دانه های قهوه آن قدر خشک می شوند تا تنها ۱۱ درصد رطوبت آن ها باقی می ماند.

درون هر میوه قهوه هم لوبیای قهوه و هم چند لایه پوست مختلف دیگر وجود دارد.

برای تولید و تهیه قهوه سوماترا اول پوست بیرونی قهوه را جدا کرده و دانه ها را در کیسه های مخصوصی می گذارند تا در یک شب تخمیر شده، پکتین آن تجزیه و راحت تر جدا شود.

سپس روز بعد دانه ها را شستشو می دهند تا باقی مانده میوه از دانه های قهوه جدا شود، بعد دانه ها را در حالی که هنوز یک لایه پوست به آن ها چسبیده به صورت جزئی مقابل نور آفتاب خشک و در پایان آن ها را به انبار می برند.

داخل انبار پوست قهوه جدا شده و دانه قهوه بیشتر خشک می شود.

در اغلب پروسه های تولید قهوه، دانه های قهوه تا زمانی که سطح رطوبت آن ها به ۹ تا ۱۱ درصد برسد خشک می شوند اما در روشی که گفته شد، پس از سه مرحله خشک کردن رطوبت باقی مانده در دانه های قهوه همچنان بالاتر از ۱۱ درصد است.

تمامی مراحل به صورت ارگانیک است برخی معتقدند استفاده از مواد شیمیایی خاص می تواند به تولید راحت تر این نوع قهوه کمک کند در حالی که بسیاری ترجیح می دهند قهوه ارگانیک و کاملا طبیعی تولید کنند.

درصد بسیار زیادی از کشاورزی و تولید قهوه سوماترا بر عهده زنان است. روش تهیه و تولید قهوه در میان زنان سوماترایی به صورت نسل به نسل منتقل شده و آن ها با کیفیت کامل این کار را انجام می دهند.

طرز تهیه قهوه سوماترا

بهتر است برای آنکه مزه و طعم قهوه سوماترا حفظ شود از این نوع قهوه برای قهوه اسپرسو با دستگاه اسپرسو ساز استفاده شود.

دانه های قهوه سوماترا که آسیاب شده است را با آب تصفیه شده داخل دستگاه اسپرسو ساز ریخته و سپس آماده کنید.

یکی از نکات این است اگر چه قهوه های دانه درشت تر را نیز می توان درست کرد اما بهتر است که دانه های قهوه خوب آسیاب شوند.

این نکته بسیار مهم است و باید آن را در نظر بگیرید، آب تصفیه شده را بجوشانید و به مدت ۴۰ ثانیه تا ۱ دقیقه صبر کنید که سرد شود و سپس آن را برای تهیه قهوه استفاده کنید.

جمعبندی

لازم به ذکر است که قهوه سرد و اسپرسو بهترین روش درست کردن قهوه منحصر به فرد سوماترا است.

این نوع قهوه را نباید در یخچال نگهداری کنید آن را باید به شکل تازه و تا قبل از زمان مصرف در ظروف دربسته و بدون هوا قرار دهید.

یکی از نکات مهم دیگر این است که تا قبل از درست کردن قهوه نباید آن را آسیاب کنید زیرا اگر قبل از مصرف آن را آسیاب کنید از تازگی آن کم می شود.

اگر بعد از خواندن این مقاله علاقه مند شدید که طعم قهوه سوماترا را بچشید بهتر است بدانید که این قهوه در بازار ایران نیز یافت می شود و قیمت بسیار مناسبی نیز دارد و پیشنهاد می شود که حداقل یک بار این قهوه با طعم ملایم و خاکی را مصرف کنید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x