تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

سادگورو استاد چاکراها:ابعاد عرفانی هفت چاکرا

ابعاد عرفانی هفت چاکرا، سادگورو

سادگورو  چاکراهایی بدن که نقاط اصلی اتصال نادی ها در بدن هستند را بررسی می کند. سادگورو می گوید صحبت در مورد چاکراهای بدن بسیار زیاد است.

به خصوص در غرب، هر کجا که بروید، “مراکز هم ترازی چرخ” وجود دارد که آنها ادعا می کنند هفت چاکرای شما را “پاکسازی” می کنند. از استودیوهای یوگا گرفته تا کایروپراکتیک، این روزها همه در مورد آن صحبت می کنند.

حتی موضوع متعادل کردن چاکراهای بدن تبدیل به یک مد شده است. اما اگرچه همه فقط در مورد هفت چاکرا صحبت می کنند، در واقع ۱۱۴ چاکرا در بدن وجود دارد.

چاکرا چیست؟

سادگورو: استاد چاکرا چیست

شما می توانید چاکراهای بدن را به عنوان ۱۱۴ اتصال یا تلاقی نادی ها ببینید. نادی ها کانال های پرانا در بدن انرژی هستند. این اتصالات همیشه به صورت مثلث هستند. آنها چاکرا نامیده می شوند زیرا حرکت از یک بُعد به بُعد دیگر را تجسم می دهند و کلمه “چاکرا” به معنای “چرخ” یا “دایره” است. اما در واقع مثلث هستند.

این هفت بُعد هستند که به طور کلی به عنوان هفت چاکرا شناخته می شوند که به نوبه خود پایه هفت مکتب یوگا هستند. از این ۱۱۴ چاکرا، دو چاکرا خارج از بدن فیزیکی هستند.

از ۱۱۲ باقیمانده، فقط می توان روی ۱۰۸ مورد کار کرد، که ۴ مورد باقی مانده فقط گل می دهند. عدد ۱۰۸ در منظومه انسانی ظاهر شده است زیرا در ساخت منظومه شمسی عدد قابل توجهی است.

فاصله زمین و خورشید ۱۰۸ برابر قطر خورشید است. فاصله زمین و ماه ۱۰۸ برابر قطر ماه است. قطر خورشید ۱۰۸ برابر قطر زمین است. و از این رو، ۱۰۸ در اعمال معنوی مختلف قابل توجه است.

این ۱۱۲ چاکرا خود را در هفت بعد با شانزده جنبه در هر بعد مرتب می کنند. به جای رفتن به ۱۱۲، که برای بسیاری از مردم یک عدد بسیار زیاد است، به طور کلی، فقط از هفت مورد به دلیل این هفت دسته یا هفت بعد صحبت شده است. این هفت بعد هستند که عموماً به عنوان هفت چاکرا شناخته می شوند که به نوبه خود پایه هفت مکتب یوگا هستند.

از ۱۱۲ تا ۷ چاکرا

از 112 تا 7 چاکرا

برای اینکه یک انسان بتواند یک زندگی فیزیکی و اجتماعی کامل داشته باشد، فقط به بیست و یک چاکرا در بدنش نیاز دارد تا فعال باشد. این بیست و یک چاکرا نیز با عدد هفت در ارتباط هستند.

به دلیل سه بُعد انرژی پینگالا، آیدا و سوشومنا، هفت مجموعه وجود دارد که هر کدام با سه چاکرا به عنوان یکی عمل می کنند.

بنابراین اگر بیست و یک چاکرا از نظر جسمی، روانی و عاطفی کار کنند، شما کامل خواهید بود. اما از نظر انرژی، شما یک معلول خواهید بود.

اگر ابعاد دیگر باید به واقعیت زنده تبدیل شوند، بقیه چاکراها باید فعال شوند. هوش باید با انرژی تقویت شود. در غیر این صورت، هوش خواب به همان اندازه خوب است که وجود ندارد.

کامپیوتری که نمی توان آن را روشن کرد به خوبی یک تخته سنگ است. در مورد سیستم انسانی نیز همینطور است. این یک کامپیوتر فوق‌العاده است، اما اکثر مردم آن را فقط در سطح بقا نگاه داشته اند و کارایی واقعی آن را نمی دانند.

اگر چیزی بیشتر از آنچه که سیستم انسانی قادر به انجام آن است باید اتفاق بیفتد، نیاز به فعال سازی چاکراها دارد. هاتا یوگا و پاکسازی چاکراهای بدن آن رشته ای است که کل سیستم را فعال می کند.

پاکسازی و فعال سازی چاکراها هرگز بر درمان چیزی تمرکز نمی کند.

ما فقط نگاه می کنیم که چگونه می توان این سیستم فیزیکی را کامل کرد. اگر کامل باشد همه چیز درست می شود. به هر حال چیزی را فعال می کند که به خودی خود منجر به یک فرآیند درمانی می شود.

عکس چاکرا های بدن

مکان و نام هفت چاکرا

هفت چاکرای اساسی نامهای سانسکریت دارد:

چاکرای اول

وظیفه چاکرا ریشه (Root Chakra) برقراری احساس امنیت ، آرامش است شما به اندازه کافی جسورانه برای مقابله با چالش های جدید خواهید بود ، و با این کار احساس اطمینان خواهید کرد. این مسئله باعث می شود که یک ریشه چاکره به طور صحیح هماهنگ شود هر زمان که می خواهید چیز جدیدی را امتحان کنید یا یک هدف اصلی زندگی را دنبال می کنید.

موقعیت در بدن: قسمت پایین ستون فقرات (جایی که استخوان ران شما قرار دارد) است.
رنگ:قرمز
عنصر:زمین
حیوان مرتبط: فیل

چاکرای دوم

چاکرای دوم :سوادهیستانا،

موقعیت در بدن : پایین شکم ، پایین کمر ، اندام جنسی
رنگ : نارنجی تیره
عنصر : آب
بخش های مربوط در بدن : لگن ،  اندامهای جنسی ، مثانه ، کلیه ها ، معده ، مایعات بدن
خصیصه های اصلی : لذت ، لذت جنسی ، عواطف ، صمیمیت ، گرمی و محبت ، خلاقیت و عزت نفس
عصاره گل : ریحان و گل ختمی
روغن ها : گل یاس ، رز و یلنگ یلنگ
غذا : مایعات (مثل آب ، انواع آب میوه و انواع چا

چاکرای سوم

شبکه خورشیدی نافی: (Manipura)

رنگ : زرد طلایی
عنصر : آتش
جایگاه : شکم
بخش های مربوط در بدن :  کبد ،معده، کیسه صفرا ، طحال ، غدد فوق کلیوی
خصیصه های اصلی : اعتماد به نفس ، قوه حیات ریال ادراک ، بصیرت ، اراده ، انضباط ، قدرت
عصاره گل : فلفل سیاه ، زنجبیل و نعناع
غذا : کربوهیدرات های مرکب (انواع غلات و حبوبات)

چاکرای چهارم

چاکرای قلب

رنگ : سبز زمردی
عنصر : هوا
بخش های مربوط در بدن: قلب، شش ها، دیافراگم، سینه، غده تیموس، سیستم گردش خون، دست و بازو
عصاره گل : رز ، عطر بهار نارنج و آویشن
غذا : سبزیجات برگ دار
سنگ: یاقوت سرخ

چاکرای پنجم

چاکرای گلو

رنگ : فیروزه ای
عنصر : اتر
جایگاه : گلو، گردن
بخش های مربوط در بدن : گلو، گردن، گوش ها، فک، دهان، دندان، لثه، زبان، غده تیروئید
روغن ها : بابونه، پرتقال، رزماری
غذا : میوه ها

افرادیکه که چشم سوم فعال و هماهنگ داشته باشند، تجسم خلاق و قوه‌ی تصور بسیار شگفت انگیزی دارند.
چنین افرادی به چیزهایی دسترسی دارند که سایر مردم ندارند، به طور مثال قادر به مشاهده رؤیاهایی صادقانه یا پدیده‎هایی از این دست هستند ولی همواره پیشنهاد میشود

مهم: قبل اقدام به پاکسازی و فعال کردن چشم سوم چاکرا های دیگر را پاکسازی کنید تا مشکلی به وجود نیاید

رنگ: نیلی همچنین زرد و بنفش
جایگاه: وسط پیشانی
غده : هیپوفیز
هورمون : وازوپرسین
حس: تمام حسها، از جمله ادراک فراحسی
جهت چرخش چاکرا: در زنان در جهت حرکت عقربه های ساعت و در مردان برخلاف حرکت عقربه های ساعت

چاکرای هفتم یا چاکرای تاجی در وسط سر و در بالاترین نقطه قرار دارد  این چاکرا با همه رنگ های رنگین کمان میدرخشد اما رنگ غالب آن بنفش پررنگ است و اینجا جایی است که انگار در خانه‌ خود هستیم و یگانگی با اصل الهی را تجربه میکنیم.

چاکرای هفتم برای رسیدن یگانگی و جدایی مربوط است و ارتباط ما را با زمین و همچنین با اجدادمان نشان می‌دهد

 رنگ: بنفش، طلایی، سفید
جایگاه: وسط سر در بالاترین نقطه رو به بالا باز می شود.
غده : صنوبری اپی فیز
هورمون : سروتونین
بخشهای مربوطه در بدن: مخ، جمجمه. چشم راست
حس: هستی خاص
زمینه: کمال، متعالی شدن و رسیدین به معنویت واقعی و درونی
سیاره ها: نپتون، کیوان

 

چاکراها بیش از یک بُعد دارند. یک بعد وجود فیزیکی آنهاست، اما بعد معنوی هم دارند. ما می‌توانیم بر حسب مراکز انرژی پایین‌تر و بالاتر صحبت کنیم، اما چنین زبانی اغلب و خیلی راحت سوءتفاهم می‌شود.

مثل مقایسه پی ساختمان با پشت بام است. سقف نسبت به فونداسیون برتری ندارد. شالوده ساختمان برای ساختمان اساسی تر از سقف است. کیفیت، طول عمر، پایداری و امنیت ساختمان تا حد زیادی به فونداسیون بستگی دارد تا سقف. اما از نظر زبان، سقف بالاتر است، و پایه پایین‌تر است.

مثلا اگر انرژی های شما در مولادهارا یا چاکرای ریشه غالب باشد، غذا و خواب غالب ترین عوامل در زندگی شما خواهند بود. چاکراها می توانند کاملاً تغییر شکل دهند.

به عنوان مثال، اگر نوع درستی از آگاهی را بیاورید، همان چاکرای ریشه که هوس غذا و خواب می کند، می تواند کاملاً از روند غذا و خواب رها شود. و به حالت نرمال در بیاید.

جنبه های ظریف هفت چاکرا در بدن

جنبه های ظریف هفت چاکرا در بدن

مثلا اگر چاکرای دوم یا سوادیستانا غیر فعال باشد، و اگر انرژی‌های شما در سوادیستانا غالب باشد، لذت‌ها در زندگی شما غالب خواهند بود و فقط شما به دنبال لذت هستید، از بسیاری جهات از واقعیت فیزیکی لذت می‌برید.

اگر انرژی های شما در مانیپوراکا غالب است، شما یک انجام دهنده هستید. شما می توانید بسیاری از کارها را در دنیا انجام دهید. اگر انرژی های شما در آناهاتا غالب است، شما فردی بسیار خلاق هستید.

اگر انرژی های شما در ویشوددی غالب باشد، بسیار قدرتمند می شوید. اگر انرژی های شما در آجنا غالب باشد یا به آجنا برسید، پس از نظر عقلی متوجه شده اید و به آگاهی رسیده اید.

درک فکری به شما آرامش می دهد. از نظر تجربی هنوز این اتفاق نیفتاده است، اما درک فکری به شما رسیده است، که شما را بدون توجه به آنچه در خارج از شما اتفاق می‌افتد، به آرامش و ثبات خاصی در درون خود می‌رساند.

و هنگامی که انرژی های شما به ساهاسرارا رسید، شما به سادگی دیوانه وار به وجد خواهید آمد در حالی که هیچ محرک بیرونی وجود ندارد، به سادگی هیچ دلیلی وجود ندارد، اما شما فقط به این دلیل که انرژی ها یک قله خاص را لمس کرده اند، به وجد آمده اید.

هفت چاکرا، هفت سطح شدت

اساساً، هر مسیر معنوی را می توان سفری از مولادهارا به ساهاسرارا توصیف کرد. این سفر تکاملی از یک بعد به بعد دیگر است. اینها فقط هفت سطح مختلف از شدت هستند.

برای انتقال انرژی های خود از مولادهارا به آجنا، فرآیندهای معنوی و چندین راه وجود دارد، اما برای حرکت از آجنا به ساهاسرارا، راهی وجود ندارد. یعنی راه خاصی وجود ندارد. یا باید بپرد یا در گودالی بی انتها بیفتد. به این می گویند “سقوط به سمت بالا”.

افراد معنوی می گویند، تا زمانی که تمایل نداشته باشید به سمت بالا بیفتید، به آنجا نخواهید رسید. به همین دلیل است که بسیاری از افراد به اصطلاح معنوی به این نتیجه رسیده اند که صلح بالاترین امکان است.

زیرا آنها در آجنا گیر کرده اند. صلح بالاترین امکان نیست. شما می توانید به وجد بیایید، آنقدر سراسیمه که تمام دنیا در درک و تجربه شما تبدیل به یک شوخی بزرگ شود. هر چیزی که برای همه جدی است برای شما فقط یک شوخی است.

اما مردم می آیند و برای مدت طولانی در آجنا توقف می کنند تا تصمیم خود را بگیرند که بپرند. به همین دلیل است که در سنت های معنوی، همیشه بر رابطه  گورو-شیشیا – رابطه استاد و شاگرد تأکید زیادی می شد.

این فقط به این دلیل است که اگر مجبور به انجام این پرش هستید، به اعتماد عمیق به گورو نیاز دارید. ۹۹.۹ درصد مردم نیاز به اعتماد دارند، در غیر این صورت نمی توانند بپرند. به همین دلیل است که استرس زیادی به این رابطه وارد می شود، زیرا بدون اعتماد، هیچ‌گاه این پرش انجام نمی شود.

تشخیص و عقل و چاکراهای اصلی

تشخیص و عقل و چاکراهای اصلی

این هفت چاکرا یا هفت بعد یک فلسفه نیست، بلکه طبقه‌بندی انرژی در بدن است. اساساً هر طبقه‌بندی از زندگی اشتباه است، اما این طبقه‌بندی برای درک و فهم انجام می‌شود.

هفت چاکرا را نباید به عنوان هفت بخش درک کرد. زندگی به عنوان یک کل بزرگ اتفاق می افتد. اما عقل نیاز به طبقه‌بندی دارد. بدون طبقه‌بندی، عقل شما نمی تواند درک کند. ماهیت عقل تشخیص دادن است. بدون توانایی تشخیص، عقل شما یک ماشین بیهوده است.

روشنگری به این معناست که شما از درون روشن شده اید، بنابراین نمی توانید تاریکی را در جایی ببینید. تشخیص ابزار بسیار مهمی برای بقا در جهان است، اما اگر بخواهید کیهان را ببلعید اصلا چیز خوبی نیست، یعنی می خواهید کیهان بخشی از شما شود یا در شما ناپدید شود.

اگر سنجیده باشید، دوست دارید کدام سیاره را کنار بگذارید؟ تشخیص این است که چه می خواهید و چه نمی خواهید، چه می پسندید و چه چیزی را نمی پسندید، چه چیزی خوب است و چه چیزی بد، چه چیزی بالا و چه چیزی پایین، خدا چیست و شیطان چیست.

زمانی که چاکراها فعال می شوند و انسان به چاکرای تاج می رسد روشنگری اتفاق می افتد، روشنگری زمانی است که همه چیز را به گونه ای روشن کنید که همه چیز به نظر شما یکسان باشد. شما نمی خواهید چیزی را تشخیص دهید.

نور و تاریکی برای شما همان تجربه است. هیچ تمایزی برای شما وجود ندارد. روشنگری به این معناست که شما از درون روشن شده اید، بنابراین نمی توانید تاریکی را در جایی ببینید.

کلام آخر

پاکسازی چاکراهای اصلی بدن یکی از کارهای بسیار مهمی هست که حتی افراد موفق به صورت آگاهانه با انجام تمرینات یا به صورت ناخودآگاه آن را انجام می دهند.

اگر این روزها در اطراف خود کسانی را می بینید که با شادی و خوشحالی در حال زندگی کردن هستند بدانید که چاکراها یا همان مراکز انرژی آنها به خوبی در حال فعالیت هست.

با فعالسازی و پاکسازی چاکراهای اصلی بدن به خوبی می توانید با بدن اثیری و بدن فیزیکی خود ارتباط برقرار کنید و به تمامی خواسته های معنوی و مادی خود دستیابید.

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x