تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

انرژی پرانا چیست (انرژی نیروی حیات)

پرانا یا انرژی حیات چیست

پایه و اساس تمام زندگی، کل جهان، انرژی نیروی حیات است که یوگی ها آن را انرژی پرانا می نامند.
شما نمی توانید انرژی پرانا را ببینید، لمس کنید یا آن را بچشید،

اما بیشتر یوگی ها تجربه انرژی پرانا، را داشته اند که این انرژی در بدن ما جریان دارد.

این انرژی عرفانی در بدن ما حرکت می‌کند از حرکات فیزیکی شدید گرفته تا فرآیندهای بیوشیمیایی کوچک.

ایجاد درک و آگاهی از انرژی پرانا برای یوگی ها مهم است تا هدف بسیاری از تمرینات هاتا یوگا را درک کنند.

درک انرژی پرانا

چگونگی جذب انرژی پرانا

ارتباط گسترده ای بین دنیایی که قابل رویت هست با دنیای کیهانی وجود دارد. هوایی که ما تنفس می کنیم قابل مشاهده نیست اما وجود دارد.

پراناها هم انرژی هایی هستند که در اطراف تمامی موجودات زنده قرار دارد و حیات انسان را در بر دارد.

در ادامه با تعریف دقیق انرژی پرانا و انواع آن و اینکه پراناها در زندگی ما چه نقشی را ایفا می کنند اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. حال شاید بپرسید پراناها چیستند در جواب باید گفت طبق آخرین اطلاعات به دست آمده انرژی پرانا مجموعه ای از انرژی های موجود در جهان هستی هستند.

نور، الکتریسیته، حرارت و حتی هوایی که به داخل ریه ها می فرستیم نتیجه ی وجود پراناها هستند. در درون تمامی موجودات زنده در جهان مثل گیاهان و جانوران و کلا همه جانداران پرانا یا انرژی حیات وجود دارد و همین مسئله باعث زنده بودن و نفس کشیدن می شود.

در سال ۱۹۳۷ دانشمندان روسی وجود این انرژی را به طور رسمی در جهان کیهانی و جهان مادی اعلام کردند.

پراناها رابطه مستقیم با دنیای درونی انسانها دارند. گاهی اوقات در هیپنوتیزم و یا در تمرینات مدیتیشن پراناها را مثل حبابهای ریز نورانی تشبیه می کنیم. وقتی در تمرینات به صورت آگاهانه این حبابهای نورانی و از فرق سر وارد بدن میکنیم تاثیر مادی و معنوی آنها را بعد از مدتی در زندگی خواهیم دید.

انرژی پرانا نیرویی است که همه افراد از آن برای پیشرفت و دست یابی به مقاصد و موفقیت هایشان استفاده می کنند.

برخی از افراد از مهارتها و استعداد های خود به خوبی در جهت نیل به اهدافشان استفاده می کنند و ما شگفت زده می شویم که چرا همه نمی توانند اینگونه باشند این گونه افراد موفق با دنیای درون خود بسیار رابطه ی عمیقی دارند و گاهی بدون آنکه خودشان آگاهی داشته باشند از نیروی پرانا به صورت منظم استفاده می کنند.

جالب است بدانید پراناها یا انرژی نیروی حیات پلی است بین دنیای درون و دنیای بیرون انسانها، هنگامی که این رابطه ضعیف باشد انسان به خواسته و آمال و آرزوهای خود دست نخواهند یافت یا زندگی سرشار از غم و نگرانی و ناامیدی را سپری میکند و در آخر هم با همین شرایط روحی از جهان رخت میبندد.

نحوه جذب پرانا به بدن

انرژی پرانا از طریق دم و بازدم وارد بدن می شود کسانی که مقطع نفس می کشند و یا تنفس درست ندارند اغلب اوقات دچار بیماری هایی مثل سر درد و … می شوند.

اما کسانی که ورزش می کنند و تنفسشان صحیح است کاملا سلامت هستند. همان طور که می‌دانیم سلامت جسم باعث می شود که ذهن و تفکرات انسان هم درست عمل کند و نتیجه ی آن زندگی پر از موفقیت و شادی به همراه دارد.

در تمرینات مختلف مدیتشن و هیپنوتیزم در ابتدا برای ایجاد آرامش و ریلکسی، تمامی توجه به دم و بازدم  و تنفس عمیق می باشد. حتی با کمک پراناها انواع بیماری ها درمان می شوند که به نوعی انرژی درمانی هم بدان گفته می شود.

همان طور که در ابتدا هم توضیح دادیم انسان با تنفس زنده است و ارتباط انسان با جهان هستی از طریق تنفس و ورود پراناها به داخل بدن به وجود می آید. و این روند پرانایاما نامیده می شود.

ورود و خروج پراناها در بدن، رابطه مستقیم با ذهن و افکار انسان دارد گاهی برای شما هم اتفاق افتاده است که از چیزی  ناراحت و یا غمگین شده اید و یا حتی نتوانسته اید خشم خود را کنترل کنید و تنفستان یا کند یا تند شده است. در چنین مواقعی جریان پراناها در بدن نامنظم شده و اگر این موضوع ادامه دار باشد و تکرار شونده ای عادی در زندگیتان شود، شما را به مرور زمان دچار مشکلات و بیماریها می کند.

پراناها بعد از اینکه از طریق عمل تنفس وارد بدن می شوند در محل چاکرا خورشیدی یا بافت نوری ذخیره می شوند و از آنجا به طور منظم در کل بدن جریان می یابند. و برای آنکه به میزان لازم انرژی نیروی حیات را وارد بدن کنیم می توانیم تمرینات تنفسی انجام دهیم. و آگاهی و توجه بر روی تنفس داشته باشیم.

خصوصیت پرانا

خصوصیت پرانا

پراناها به زمان و مکان خاصی تعلق ندارد زیرا به صورت انرژی وجود دارند زمانی که شما برای کسی دعا می کنید دعای شما در واقع انرژی پرانایی هست که به سمت آن شخص روانه میشود. یا زمانی که خواسته ای دارید و این آرزو و خواسته رو بیان می کنید، در واقع این انرژی پرانا است که در شما ازاد شده است.

خصوصیت دیگری که می توان گفت این است که انرزی پراناها در طبیعت و در گیاهان و جاهایی که به کره زمین متصل هستند مثل کوهها و … بیشتر یافت می شوند کسانی که در روستاها و شهرهایی که از منابع طبیعی بیشتری برخوردارند زندگی می کنند بسیار شادتر و پر انرژی تر از کسانی هستند که در شهرهای بزرگ با آلودگی های بسیار هستند. پس بهتر است برای ورود پراناهای تمیز به بدن از طبیعت استفاده کنید.

چگونه پراناها را جذب خود کنیم؟

۱ – گیاهان و سبزیجات

گیاهان به طور مستقیم با زمین در ارتباط هستند از زمین انرزی پراناها را دریافت می کنند و همچنین از طریق نور خورشید هم پراناها را دریافت می کنند. با مصرف سبزیجات و گیاهان می توان پراناهای سالم و تمیز را وارد بدن کرد. که البته این سبزیجات هر چه تازه تر باشند انرژی حیات را بهتر جذب بدن می کنند.

۲ – نفس عمیق بکشید

روزانه توجه و آگاهی خود را چندین بار به تنفستان بدهید نفسهای عمیق بکشید و تمرکزتان را بر روی تنظیم تنفس بگذارید.

۳ – مدیتیشن

انجام تمرینات مدیتیشن و سکوت در محیطی آرام سبب می شود که پراناها به صورت منظم وارد بدن شوند و به طور منظم در تمامی قسمتهای بدن جریان پیدا کنند.

درمان با پرانا یا انرژی حیات

همان طور که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم پرانا تمامی انرژیهای ذهنی و جسمی را نمایان میسازد. با انجام فعالیتهای گوناگون، انرژی پرانا از بین رفته و مجدداً از طریق هوا و غذا، جذب میگردد. هر چقدر انرزی پرانا را از طریق تمرینات تنفسی بیشتر جذب کنیم تمرکز و بودن در لحظه بیشتر شده، و در نهایت منجر به افزایش تمرکز فکر میگردد.

جذب پرانا در بدن از طریق نادیها یا کانالهای عبور انرژی انجام میگیرد، ۳ کانال اصلی عبور پرانا در بدن وجود دارد که عبارتند از: ”پینگالا یا خورشید“، آیدا یا ماه و سوشومنا یا کانال اصلی.

با انجام مرتب تمرینات تنفسی، افزایش انرژی پرانا را در بدن ایجاد شده و شخص را قادر میسازد با انجام تکنیکهای نسبت به انتقال آن به افراد دیگر برای شفادهی بیماران اقدام نماید.

پرانا هیلینگ

انرژی درمانی با پرانا هیلینگ روشی هست که توسط انرژی پراناها فرد بیمار درمان می شود این بیماری هم می تواند جسمی باشد و هم می تواند روحی باشد در هر دو صورت درمان توسط هیلر یا همان درمانگر انجام می شود. درمانگران کسانی هستند که سالها تمرین و زحمت کشیده اند تا به این درجه نایل شده اند. در روش انرژی درمانی هیلر یا درمانگر از طریق دستان خودش انرژی پرانا را وارد بدن فرد بیمار می کند.

اما قبل از ورود انرژی، بدن را پاکسازی کرده و تمامی چاکراهای بدن را بررسی می کند تا ببیند که انرژی در کدام قسمت کم هست یا اینکه در کدام قسمت به صورت تیره جمع شده در ابتدا کار پاکسازی را به انجام می رساند سپس از طریق دستانش، انرژی را وارد بدن می کند.

 

جمع‌بندی

انرژی پرانا باید به طور منظم در بدن جریان داشته باشد تا انرژی جسمی و روحی انسان همیشه در سطح بالایی قرار داشته باشد تا انسان بتواند ذهنش را همیشه متمرکز و آرام نگه دارد. و از نظر بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های تنفسی در امان باشد.

سعی کنید در طول روز در جایی که از هوای پاکتری برخوردار است تنفس عمیق بکشید کمی هوا را داخل ریه ها نگه دارید و سپس آن را خارج کنید. از غذاهای سالم و سبزیجات استفاده کنید و خلاصه خود را همیشه سالم و تندرست و قوی نگه دارید تا پراناها بتوانند به صورت پاک و منظم وارد بدنتان شوند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

4 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

عالی بود

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
1
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x