تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چرا ترک سبک زندگی ناسالم سخت است ؟

چرا ترک سبک زندگی نادرست و ناسالم سخت است ؟

سبک زندگی نادرست می تواند شامل داشتن مجموعه ای از عادات اشتباه اعم از رژیم غذایی حاوی درصد بالایی از مواد غذایی چرب و شیرین و درصد بسیار کم میوه و سبزیجات و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن، فعالیت بدنی پایین، الگوی خواب نامنظم و نادرست، مصرف انواع مواد مخدر، الکل و سیگار و بسیاری از عادات رفتاری نادرست باشد.

همه ما با اینکه از نادرست بودن این رفتارها آگاه هستیم اما در اغلب موارد به همین صورت به عادات اشتباه دیرینه خود ادامه می دهیم و در نهایت به انواع مشکلات سلامتی جسمی و روحی دچار می شویم.

ضرورت ایجاد تغییر در سبک زندگی نادرست با بالا رفتن سن بیشتر احساس می شود.

افراد با بالا رفتن سن و تجربه مشکلات ناشی از سبک زندگی ناسالم و نادرست خود بیشتر به حفظ و تامین سلامتی شان می اندیشند و به سمت سبک زندگی سالم تمایل پیدا می کنند.

اما ترک سبک زندگی ناسالم کار چندان آسانی نیست؛ در این مقاله دلایلی که باعث می شوند ترک سبک زندگی نادرست سخت باشد را بیان کرده و به دنبال آن راهکارهایی ارائه می کنیم تا با استفاده آنها بتوانید با تحمل سختی کمتر این گذار از سبک زندگی نادرست به یک سبک زندگی سالم را تجربه کنید. پس با ما در متا راز همراه باشید!

۵ دلیل برای اینکه ترک سبک زندگی نادرست و ناسالم سخت است

5 دلیل برای اینکه ترک سبک زندگی نادرست و ناسالم سخت است

همانطور که گفتیم با بالا رفتن سن، افراد بیشتر به فکر سلامتی خود هستند و شروع به فکر کردن به سبک زندگی سالم تر می کنند.

اما متأسفانه تغییر عادات دیرینه و کنار گذاشتن سبک زندگی ناسالم چندان آسان نیست. در این راه افراد با مشکلات زیادی مواجه می شوند که هر یک از این مشکلات باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

مهم ترین دلایلی که می توانند شما را از گذار به یک سبک زندگی سالم باز دارند، شامل مواردی به شرح ذیل هستند:

  • مغز شما

وقتی عادتی را در خود ایجاد می کنید، مغز شما چیزی را ایجاد می کند که به عنوان مسیرهای عصبی شناخته می شود. اعمال یا افکار مکرر باعث می شود این ارتباطات سریعتر و بهتر عمل کنند.

اگر می خواهید سبک زندگی خود را تغییر دهید، باید دو مشکل را حل کنید، اول اینکه یک عادت جدید بسازید و دوم اینکه عادت قدیمی خود را کنار بگذارید.

شما فقط با تصمیم گیری آگاهانه می توانید این کار را انجام دهید.

به عنوان مثال، زمانی که گرسنه هستید و دوست دارید طبق معمول فست فود بخورید، اکنون وظیفه شما این است که به جای فست فود، از طریق تلاش آگاهانه اراده خود، چیزی مفید یا سالم بخورید.

این بدان معناست که اکنون باید عادت غذایی قدیمی خود را با یک عادت جدید جایگزین کنید.

مهمترین چیز در اینجا این است که به طور مداوم آن را کنترل کنید، به خصوص در ابتدا، و هدف خود را از دست ندهید. با هر وسوسه بعدی، انتخاب غذاهای سالم آسان تر و راحت تر خواهد بود.

  • بدن شما

گذار از سبک زندگی نادرست به یک سبک زندگی سالم اغلب با تغییر در رژیم غذایی همراه است که در آن برخی از محصولات را از جیره خود حذف می کنید و به جای آن برخی دیگر را اضافه می نمایید.

بدن شما جهت استفاده بهینه از غذاهای جدید به زمان نیاز دارد. به احتمال زیاد، این موضوع اغلب باعث می شود در ابتدا احساس ناراحتی و گرسنگی کنید.

در این مورد توصیه می کنیم توجه داشته باشید که مقدار غذاهای ناسالم باید به آرامی کاهش یابد در حالی که تعداد غذاهای سالم به همان آرامی افزایش می یابد.

یعنی پس از تصمیم به تغییر سبک زندگی نادرست خود به سمت یک سبک زندگی سالم بلافاصله تمام مواد غذایی ناسالم رژیم غذایی خود را با مواد غذایی سالم جایگزین نکنید و این کار را به تدریج و با ملاحظات بدنی و در نظر گرفتن واکنش های مختلف بدن به انجام رسانید. تغییرات تدریجی نه تنها در مورد تغییر در رژیم غذایی بلکه در مورد ایجاد هر تغییر دیگری در سبک زندگی نتایج بهتری ارائه خواهند کرد.

  • شیمی و علوم مختلف مرتبط

امروزه دانشمندان بدن انسان را به خوبی می شناسند و دقیقاً می‌دانند که چه موادی می توانند باعث به اصطلاح اعتیاد غذایی در فرد شوند.

به منظور ترغیب مردم به خرید دوباره و دوباره برخی از مواد غذایی، افزودنی های مختلف و تقویت کننده های طعم دار به طور عمدی به غذاها اضافه می شود تا مصرف کنندگان ناخودآگاه به آنها وابسته شوند.

برای بسیاری از افراد زندگی بدون برخی از غذاهای خاص بسیار دشوار خواهد بود زیرا بدن آنها ابتدا باید با اعتیاد به وجود آمده کنار بیاید.

عادت یا اعتیاد به خوردن یک ماده غذایی یا نوشیدن یک نوشیدنی خاص را شاید به طور کاملا واضح در زندگی خود یا اطرافیان تان دیده باشید.

افرادی که دچار اعتیاد به ماده غذایی خاصی می شوند در صورت مصرف نکردن آن با واکنش های بدنی مختلفی اعم از سردرد مواجه می شوند.

برای ترک اعتیاد بن خود به مصرف یک ماده غذایی خاص بهتر است به همان شیوه مذکور در بالا عمل نمایید و مصرف آن ماده غذایی را به تدریج ترک کنید تا دچار مشکلاتی اعم از عکس العمل های غیر متعارف بدن خود نشوید.

  • بیماری های جسمی

حرکت به سمت یک سبک زندگی سالم شامل بازسازی کل بدن است.

با این کار بدن از مواد مضری که در دوره طولانی مدت غذا خوردن ناسالم در آن جمع شده اند پاک می شود. در طول دوره گذار، بیماری های می توانند بدتر شوند، انرژی زندگی می تواند کاهش یابد و سایر علائم جسمی ناخوشایند در بدن ظاهر شوند.

از این رو برای بسیاری از افراد به هنگام گذار از سبک زندگی نادرست به سمت یک سبک زندگی سالم، این شکایات جسمی منجر به این واقعیت می شوند که فرد در مقطعی هدف خود را فراموش می کند و دیگر آماده تحمل این ناراحتی های جسمی نیست.

بنابراین لازم است مجددا تاکید کنیم که شما باید رژیم غذایی خود را به آرامی و به تدریج تغییر دهید و لزومی به عملکرد خیلی سریع در این زمینه وجود ندارد.

اگر حس می‌کنید که واقعاً احساس بدی دارید، باید چند روز تغییرات را به حداقل رسانده و رژیم غذایی معمولی خود را بخورید و سپس به تدریج سبک زندگی نادرست خود را به سمت یک سبک زندگی سالم تغییر دهید.

اگر از همان ابتدا انتقال به یک زندگی سالمتر را با ایجاد تغییرات کوچک انجام و همین رویه را تا حذف کامل مواد غذایی ناسالم از سبد تغذیه ای خود ادامه دهید دچار انواع مشکلات اعم از مشکلات سلامتی و ناراحتی جسمانی ناشی از ایجاد تغییرات ناگهانی نخواهید شد.

  • دانش و آگاهی کم

مغز ما فقط می تواند به اطلاعاتی دسترسی داشته باشد که در اختیار آن قرار می گیرند؛ بنابراین برای رهایی از عادات بد، داده های خاصی مورد نیاز است تا بتوانیم منطقاً بفهمیم که چه چیزی برای بدن ما خوب و مفید است.

از این رو، اگر مغز نتواند بفهمد که چرا داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری است یا چرا پیاده‌روی و دویدن در صبح می تواند بسیار مفید باشد، یک دوش صبحگاهی چه تغییراتی در بدن می تواند ایجاد کند یا اینکه چرا میوه ها و سبزیجات برای سلامتی شما مفید هستند، با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

در این حالت مغز برای پذیرش و اجرای روش جدید زندگی مقاومت خواهد کرد و تا زمانی که ضرورت آن را درک نکند، اراده شما را برای ادامه آن تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بنابراین، توصیه می کنیم مطالعه حداقل ۵ کتاب در مورد سلامت و تغذیه سالم را یکی از مهم ترین اولویت های برنامه روزانه خود قرار دهید.

وقتی اطلاعاتی در مغز شما نه تنها در مورد چیستی، بلکه همچنین در مورد چرایی و چگونگی انجام کاری وجود داشته باشد، تغییر سبک زندگی سالم برای شما بسیار آسان خواهد بود.

سایر فعالیت های مرتبط به گذار از یک سبک زندگی نادرست به سبک زندگی سالم

در کنار توجه به تغذیه و ایجاد تغییر در رژیم غذایی خود می توانید سایر فعالیت های مرتبط به گذار از یک سبک زندگی نادرست به سبک زندگی سالم را نیز مورد توجه قرار دهید.

داشتن فعالیت بدنی مناسب و کافی می تواند در بالا بردن سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها مؤثر باشد.

انجام ورزش های هوازی به طور مرتب و در صورت امکان تحت نظر یک مربی می تواند در کاهش علایم ناشی از سبک زندگی نادرست همچون چاقی و داشتن اضافه وزن مؤثر باشد.

الگوی خواب منظم نیز مسئله دیگری است که در گرایش به سمت سبک زندگی سالم مورد توجه قرار می گیرد.

مطمئنا با داشتن فعالیت بدنی کافی و مرتب در طول روز و خوردن مواد غذایی سالم کیفیت خواب شبانه شما نیز بهبود خواهد یافت. کیفیت مطلوب خواب شبانه بر خلق و خوی شما نیز تاثیر می گذارد و می تواند زندگی روانی بهتری را برای شما رقم بزند.

با ترک عادات مربوط به سبک زندگی نادرست خود و داشتن یک سبک زندگی سالم می توانید تغییراتی اساسی در بدن، ذهن و روان خود ایجاد کنید که این تغییرات به صورت قابل توجهی بازدهی شما را در زندگی افزایش می دهند.


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x