تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

شهودی بودن به چه معناست (تفاوت شهود نسبت به غریزه)

شهودی بودن به چه معناست

پیش از اینکه شرح دهیم شهودی بودن چیست.

تصور کنید یک روز روشن و آفتابی است و شما در حال خوردن ساندویچ زیر سایه درختی هستید.

کدام قسمت درخت بیشتر توجه شما را به خود جلب می کند؟

آیا به نقش های روی برگ ها، بوی نسیم، بافت پوست و هر جزئیات متمایز دیگری توجه می کنید؟ آیا در مورد درخت به شکل نمادین فکر می کنید؟
آیا درخت را به عنوان چوپانی تصور می کنید که مراقب شماست؟

آیا ذهن خود را در حال سرگردانی به بسیاری از احتمالات فرضی مربوط به درختان می بینید؟ (“من نمی دانم چقدر کاغذ می توانم از این درخت درست کنم! نمی دانم چه اتفاقی برای جنگل بارانی آمازون خواهد افتاد که درختان بیشتری را از دست می دهد”)

اگر این توصیف برای شما آشناست در ادامه این مقاله از  متا راز با ما همراه باشید تا در مورد مفهوم  و معنای شهودی بودن بیشتر بدانید و همچنین راه های تقویت شهود را یاد بگیرید.

شهودی بودن یعنی چه

شهود چیست و شهودی بودن یعنی چه

اولین روز کاری شماست و با یک همکار جدید آشنا می شوید. شما قبلاً با این شخص ملاقات نکرده اید، با این حال این حس مثبت را دارید که نمی توانید کاملاً توضیح دهید. یا شاید، شما برای اولین بار از مکانی بازدید می کنید. شما مسیر دقیق را نمی دانید، اما یک حس مغناطیسی شما را به سمت مقصد هدایت می کند. این همان چیزی است که بسیاری به عنوان شهود و شهودی بودن توصیف می کنند  – یک احساس یا احساس غیر منتظره در مورد یک موقعیت یا شخصی که واقعی است. اگرچه ممکن است بدون توجه بگذرد، اما احساس شهودی نقش کلیدی در زندگی روزمره ما دارد. 

 

در نوع شناسی مایرز-بریگز، دو نوع افراد وجود دارد: حسگرها و شهودی ها.

افراد شهودی به دنبال الگوها یا معانی هستند که فراتر از سطح واقعیت هستند. آنها بیش از واقعیت های فعلی بر ارتباطات و احتمالات متمرکز هستند

شهودی بودن، قدرت و توانایی به دست آوردن شناخت از چیزی که می خواهیم است اما شهود بدون استدلال و استنتاج می باشد. شاید هیچ دلیل منطقی برای تصمیم مورد نظر وجود نداشته باشد.

اما از طریق صدای دل و شهود، بدون واسطه تصمیم گرفته می شود و معمولا نتیجه بسیاری عالی هم دارد.

شهودی بودن و شهود  احساسی است که در درون شما وجود دارد وقتی به طور غریزی می دانید کاری که انجام می دهید درست یا غلط است در واقع از شهود خود در حال استفاده کردن هستید.

محققان برای شهود در مغز جایگاهی قائل نیستند در واقع درک شهود چالش قابل توجهی برای علم ارائه داده است و از نظر روانشناسی پاسخ های آموخته شده ای است که نتایج فرآیندهای عمدی نیستند و فقط با احساسات و صدای درون تلفیق می شوند.

نقش شهود در تصمیم گیری و حتی خلاقیت های انسان تاثیر بسیار بالایی دارد. برای شهود هیچ گونه دلیل منطقی نمی توانید بیاورید هر چه که هست یک نیرو و انرژی پنهانی بوده که شما را به مقصد تان می رساند.

ضمیرناخودآگاه و ارتباط آن با شهود

ضمیرناخودآگاه و ارتباط آن با شهود

همان طور که در مقالات قبلی در مورد ضمیرناخودآگاه و باورها خوانده ایم در واقع زمانی که شما می خواهید از شهود خود استفاده کنید این ضمیرناخودآگاهتان است که نسبت به تجربیات قبلی شما را راهنمایی می کند.

مثلا اغلب، متخصصین  برای اتخاذ تصمیمات سریع و با کیفیت از سالها تجربه، که در چارچوب های ناخودآگاه نگهداری می شود، استفاده می کنند.

البته این بخشی از تعریف شهود است بخش دیگر مربوط به انرژی و نیروی درونی شماست که کمک می کند شما از الهامات قلبی و شهودی خود استفاده کرده و کاری را به نحو احسن انجام دهید.

حتی بسیاری از تُجار برای معامله های خود از شهودشان کمک می گیرند زیرا گاهی اوقات برای تصمیم گیری هیچ دلیل منطقی وجود ندارد و فقط شهود چه از طریق ضمیرناخودآگاه و چه از طریق نیروها و انرژی های درونی شما را راهنمایی می کنند.

آیا باید به شهود خود اعتماد کرد

شهود یک عملکرد تکامل یافته اساسی برای بقای اجداد ما بوده و از ما به آینده گان انتقال پیدا می کند کسی چه می داند شاید شهود در سالهای آینده به صورت علمی نیز قابل آزمایش باشد.

شهود انسان جزئی از ماورالطبیعه می باشد که قابل دیدن نیست و از نظر علمی به اثبات نیز نرسیده است اما همه انسانها حتی سیاستمداران بزرگ از شهود و الهامات قلبی خود استفاده می کنند و هیچ کس آن را رد نمی کند.

کسانی که برای هر کاری شهود خود را به کار می گیرند خود واقعیشان هستند و از قدرتهای منحصر به فرد خود استفاده می کنند.

هیچ چیزی بهتر از آن نیست که برای هر کاری به ندای قلب خود گوش فرا دهید زیرا شهود شما را به موفقیت می رساند.

در آمریکا به سربازان آموزش داده می شود که چطور از شهود خود برای لحظه های حیاتی مرگ و زندگی استفاده کنند تا در موقعیت های حساس بهترین تصمیم را بگیرند.

لحظات حساس در زندگی همه انسانها وجود دارد از موقعیت های شغلی گرفته تا تصمیمات مهمی همچون ازدواج که می توانند فشار بالایی از استرس و اضطراب را ایجاد کنند.

اما شما در همه موقعیت ها می توانید از قدرت شهودی خود استفاده کرده و به نیروی درونی و همچنین ضمیرناخودآگاه خود اعتماد کنید تا بهترین مسیر را کشف کرده و توسط آن به موفقیت دلخواه دست یابید.

حتی بسیاری از افراد مشهور و معروف شهود خود را یک ابر قدرت می دانند که دائما توسط قدرت شهود کارهای خود را سازماندهی می کنند.

تفاوت شهود نسبت به غریزه

تفاوت شهود نسبت به غریزه

بین غریزه و شهود تفاوت وجود دارد غریزه تمایل ارثی و غیرقابل تغییر یک موجود زنده برای ایجاد یک پاسخ پیچیده و خاص به محرک های محیطی بدون دخالت دلیل است که از بدو تولد با انسان است.

اما شهود یک انرژی و نیروی درونی است که با توجه به تجربیات گذشته و قدرت ذهن و ضمیرناخودآگاه در انسان شکل می گیرد و فرد را وادار به گرفتن یک تصمیم قطعی می کند که به نفع اوست.

اما اینکه افراد چرا از شهود خود استفاده نمی کنند به دلیل عدم اعتماد به خود است حتی در بسیاری موارد افراد می دانند آنچه به آنها الهام شده درست است اما به دلیل ترس از شکست و عدم اطمینان به خود به آن عمل نمی کنند.

مثلا شما و دوستتان قرار است که به سفر بروید از دو مسیر می توانید حرکت کنید دوست شما می گوید که از مسیر همیشگی برویم اما ناگهان شما بدون استدلال منطقی می گویید که مسیر دوم را انتخاب کنید.

وقتی دوست شما می پرسد چرا شما هیچ دلیلی برای گفته تان ندارید و می گویید احساس می کنم که از مسیر دوم برویم بعدا متوجه می شوید که مسیر اول مسدود بوده یا خرابی در آنجا اتفاق افتاده و شما می گویید دیدید گفتم به من الهام شده بود.

نظر کارل گوستاو یونگ در مورد شهود

کارل گوستاو یونگ فیلسوف و روانپزشک معروف شهود Intuition را به معنای امروزی تعریف کرد وی شهود را به روش یک کارکرد روانشناختی که به صورت ناخودآگاه اطلاعات دریافتی انسانها را پردازش می کند توصیف کرد.

امروزه نیز مدیران و سیاستمنداران شهود را نوعی نتیجه‌گیری ذهنی که فرد تصمیم‌گیرنده بر اساس تجربیات و هیجانات گذشته‌ی و انرژی درونی خود به آن می‌رسد می دانند و از آن استفاده می کنند.

در گذشته شهود زمینه ای برای مذهبها، علوم غریبه و عرفان بوده است و امروزه شهود در نگاه روانشناسی و روانپزشکی بررسی می شود.

به زبان ساده نیم کره راست مغز با ساز و کار مغزی وابسته به زمینه های شهودی مانند زیبایی شناسی یا توانایی های همگانی خلاقین پیوند دارد.

بسیاری از خلاقیت ها و اکتشافات بشریت طبق شهود افراد اتفاق افتاده است شهود ریشه پدید آمدن دیدگاهها، دریافتها، داوریها و باورها می باشد.

ویژگی های شهودی بودن

یکی از مهمترین ویژگی های شهودی این است که در کمتر از چند ثانیه تصمیم نهایی برای امری مهم گرفته می شود باید در نظر داشته باشید که اگر ورودی های ذهن شما الگوهای مثبت و انرژی بخش باشد در لحظه تصمیم گیری شهودی شما می توانید بهترین تصمیمات را بگیرید.

شاید تصمیمی که گرفته می شود حتی برای خود شما هم بدون منطق باشد اما شما بعد از استفاده از شهود و الهام قلبی فکر خود را عملی کرده و به آنچه که می خواهید در کوتاه ترین زمان ممکن دست می یابید.

مارگاریتا آمستوی د سانچز دانشمند عصب شناس معتقد است:

شهود حاصل استفاده از تجربه، غریزه و ابتکار است؛ استفاده از شهود باعث متصل شدن سه حوزه تفکر، تجربه و موقعیت به یکدیگر شده و موجب می شوند تا تفکر منطقی-انتقادی، خلاقیت و هوش هیجانی به طور متعادل با یکدیگر ادغام شوند.

همچنین محققین شهود را جرقه ای به فرآیندهای خاص مغز، مانند ارزیابی و رمزگشایی عاطفی و سایر نشانه های غیرکلامی مرتبط می دانند.

مغز انسان داده‌های حسی محیط را جمع‌آوری و پردازش می‌کند و فرد از برخی از این اطلاعات کاملاً آگاه هست اما از اغلب آنها آگاهی ندارد ولی بر رفتارش تاثیر می‌گذارند و به عنوان شهود، فراست، الهام یا احساسی درونی شناخته می شوند.

پیش بینی شهودی

شهود را به عنوان نوعی پیش بینی بر اساس تجربیات و رد عصبی نیز می توان تعریف کرد. در اغلب اوقات خاطراتی که حتی به طور کامل به خاطر نمی‌آورید، یا اطلاعاتی که نسبت به آنها آگاه نیستید می توانند شما را راهنمایی کنند.

حتی گاهی اوقات شما متوجه دروغ برخی افراد نیستید اما به مرور زمان پیش بینی شهودی شما نسبت به آن آدم بدون دلیل بد می شود حتی دیگر نمی خواهید او را ببنید شاید حتی خودتان نیز تعجب کنید که چرا بدون دلیل از او دوری می کنید.

اما وقتی به روز اول آشنایی بر می گردید و خیلی از اتفاقات را کنار هم می گذارید متوجه دروغ های او می شوید شهود تان شما را از دست یک آدم دروغگو نجات می دهد.

افرادی که به شهود خود متکی هستند، اجازه می دهند افکار و احساسات‌شان کنترل را در دست بگیرند و با اعتماد به نفس کامل آنچه که از درون احساس می کنند درست هست را انجام می دهند.

مدیتیشن یکی از روش های تقویت شهود

یکی از روشهای تقویت شهود و کمک گرفتن از احساسات درونی انجام تمرینات مراقبه و مدیتیشن است این تمرین بسیار ساده بوده و می تواند شما را به آرامش درونی برساند وقتی ذهن شما خالی شده و آرام و ریلکس هستید می توانید ندای درون خود را بشنوید.

مدیتیشن راهی برای رهایی و آزادی ذهنی است. در مراقبه فعالیت های مغز و ذهن کاهش پیدا می کند و آنچه که تقویت می شود انرژی و نیروی درونی است.

گویی افکار از یک فیلتر رد می شوند آنچه که نباید را فراموش می کنید و آنچه که باقی می ماند همه افکار و اندیشه های مثبت و سازنده است.

با تقویت افکار و آرامسازی بدن و مغز شما به خوبی می توانید از شهود خود استفاده کرده و آن را تقویت کنید.

راه دیگر قدم زدن در طبیعت است وقتی شما به طبیعت می روید و داخل طراوت و شادابی قرار می گیرید وقتی به خانه باز می گردید انرژی بسیار زیادی را وارد بدن کرده اید و سپس می توانید تصمیمات عالی را برای خود بگیرید.

جمعبندی

به انتهای مقاله معنای شهودی بودن رسیدیم.

شهود خطاناپذیر است اما بسیار ارزشمند بوده و بسیاری از تجار و سرمایه گذاران و کسانی که بازاریابی انجام می دهند از آن استفاده کرده زیرا آنها به خوبی می دانند که چطور به تقویت شهودشان بپردازند تا بتوانند به آن اعتماد کنند.

بهتر است قبل از آنکه سعی کنید از شهود خود استفاده کنید به شناسایی الگوهای ضمیرناخودآگاه و باورهایتان بپردازید اگر اغلب الگوهای فکری و رفتاری شما مثبت است پس می توانید به شهود خود اعتماد کنید اما اگر فردی منفی نگر باشید شاید اگر به سراغ شهود خود بروید هیچ گاه به نتیجه نرسید.

می توانید از روشهایی که گفته شد برای تقویت شهودتان استفاده کنید و نتیجه را برای ما و سایر کاربران علاقه مند بنویسید.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیما

همه تو فامیل میگن تو شهودت خیلی قویه پیش یه فالگیرم رفتم یه بار گفت بیا برای من کار کن

Рейхане

من اینطور فکر میکنم که شهود با راهنمای معنوی ربط داره.
یعنی کسی هست که در لحظه لحظه به ما کمک میکنه.
برای اینکه شهودمون تقویت بشه بهتره به ماورا اعتماد داشته باشیم و اون رو بشناسیم وقتی شناخت پیدا کنیم می‌فهمیم که قابل اعتماد هست.
نکته بعدی اینکه من معتقدم آدم باید در هر حالت خودش باشه و کاری رو بکنه که بهش حس خوبی میده و اگه کاری حسش رو بد کرد از انجامش خودداری کنه اینطوری به مرور زمان میشه صدای واقعی که مارو راهنمایی کرده تشخیص بدیم.

کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
2
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x