تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

تقویت فن بیان با تکنیک و تمرین های ساده

تقویت فن بیان با تکنیک و تمرین های ساده

یکی از مهارت های اساسی ارتباطات و پایه در زندگی هر شخصی، مهارت فن بیان او می باشد.اینکه چگونه فن بیان خوبی داشته باشیم نیازمند تمرین است.
افراد با داشتن ویژگی مهارت فن بیان می توانند در زندگی خود به پیشرفت های بزرگی دست پیدا کنند و همچنین جایگاه های بسیار خوبی را نیز می توانند از آن خود کنند.

در بسیاری از کتاب ها و مجله ها تعاریف متعددی برای فن بیان گفته شده است که می توان از میان همه آن ها یک تعریف جامع و کامل را درباره فن بیان مطرح کرد.

با ما همراه باشید تا با تکنیک هایی ساده و کاربردی برای تقویت فن بیان آشنا بشوید.

فن بیان چیست

فن بیان به معنای چگونگی ادا کردن کلمات و جمله ها می باشد که با به کارگیری صحیح این مهارت می توان جذابیت خود را در صحبت کردن تا حد زیادی افزایش داد.

داشتن مهارت فن بیان این امکان را به شما می دهد تا تاثیر حرف ها و صحبت های شما بر روی مخاطب بسیار زیاد باشد و همچنین باعث می شود صدای شما با نوایی خوش آهنگ تر به گوش مخاطب برسد که در این صورت گیرایی و جذب صحبت های شما نیز در پیش مخاطب افزایش پیدا می کند.

 

یکی از لازمه های بسیار مهم در مهارت فن بیان، کفیت صدا می باشد. اگر کیفیت صدا در حد مطلوب و استانداری نباشد امکان به کار گیری از فن بیان دچار مشکل می شود.

زیرا برای به اجرا در آوردن تکنیک های فن بیان باید فرد دارای یک صدای قدرتمند و استانداردی باشد.

در ادامه مقاله متا راز به بررسی دقیق تر موضوع همه چیز درباره فن بیان می پردازیم و همچنین به راه تقویت و مهارت فن بیان نیز اشاره هایی می کنیم.

مهارت های لازم برای تقویت فن بیان

 

فن بیان یکی از مهارت هایی می باشد که برای داشتن آن باید از یک سری ویژگی ها و مهارت های دیگر نیز برخوردار باشید و به عبارتی می توان گفت آن مهارت ها لازمه و پیش نیاز های مهم فن بیان به شمار می آیند.

بعضی از این مهارت ها به شرح زیر هستند:

  • مدیریت استرس: یکی از پیش از نیاز های بسیار مهم فن بیان، مهارت کنترل استرس می باشد. داشتن استرس هنگام سخنرانی می تواند قدرت فن بیان شما را تا حد زیادی کاهش دهد از این رو قدرت کنترل و مهار استرس می تواند کمک شایانی در بالار بردن کیفیت فن بیان شما داشته باشد.

 

  • مهارت کنترل حجم صدا: کنترل حجم صدا و یا مهارت تنظیم میزان بلندی صدا نیز یکی از پیش نیاز های اساسی در مهارت فن بیان به شمار می آید. افرادی که در سخنرانی های بزرگ شرکت می کنند اگر از مهارت کنترل میزان حجم صدای خود برخوردار نباشند باعث می شود قدرت فن بیان آن ها نیز به شکل صحیحی ادا نشود. برای کنترل میزان صدا، افراد باید سعی کنند در خلوت خود با استفاده از تمرین پرتاب صدا میزان صدای خود را به حد استانداری برسانند.

 

 

  • شیوه نفس کشیدن: یکی دیگر از لازمه های فن بیان، مهارت چگونه نفس کشیدن می باشد. افرادی که از مهارت فن بیان قدرتمندی برخوردار هستند اما در زمان هایی که در جلسات و یا سمینار های بزرگ شرکت می کنند و دچار استرس می شوند، این استرس تاثیر زیادی در شیوه نفس کشیدن آن ها دارد و این اشخاص اگر نتوانند استرس خود را کنترل کنند، مخاطب از شیوه نفس کشیدن آن ها می تواند حدس بزند که او دچار اضطراب و پریشانی شده است.

 

 

  • زبان بدن: زبان بدن یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در قدرت فن بیان به حساب می آید. نحوه چگونه حرکت کردن بدن و دست و پا ها در سخنرانی ها بسیار توجه مخاطب را به خود جلب می کند از این زبان بدن تاثیر قابل توجهی در تقویت فن بیان به همراه دارد.

راه های تقویت قدرت فن بیان

راه های تقویت قدرت فن بیان

هر مهارتی نیازمند این است که وقت برای تمرین و تقویت آن گذاشته شود. در ادامه به بررسی راه های تقویت قدرت فن بیان می پردازیم:

۱.یکی از راه های تقویت فن بیان، افزایش اعتماد به نفس می باشد. بالا بودن اعتماد به نفس این امکان را به شما می دهد، در زمانی که در یک جلسه مهم و یا یک سخنرانی بزرگ حضور دارید، مواقعی که احساسات منفی و ناتوان بودن به ذهن شما خطور کرد کاملا در برابر آن ها ایستادگی کنید و با ذهنیتی مثبت به کار خود ادامه بدهید.

 

۲.از دیگر راه های تقویت فن بیان می توان به مهارت گوش دادن فعال صحیح اشاره کرد. افراد می توانند برای بالا بردن سطح مهارت فن بیان خود به صحبت های افرادی که بسیار خوب حرف می زنند توجه و دقت زیادی کنند و نکات مثبت در چگونگی صحبت کردن آن ها را کشف کنند.

 

۳.تلفظ صحیح کلمات از دیگر راهکار های تقویت فن بیان می باشد. برای ادا کردن صحیح کلمات لازم است آن ها را شمرده شمرده بیان کنید و سرعت حرف زدن خود را نیز به حد استانداردی برسانید این کار باعث می شود مهارت فن بیان در شما تقویت شود و همچنین سخن گفتن شما نزد مخاطب گیرایی بیش تری به همراه دارد.

 

۴.مطالعه کردن یکی از راهکار های بسیار تاثیر گذار در تقویت فن بیان به حساب می آید. مطالعه کردن باعث می شود اطلاعات عمومی شما در زمینه های مختلفی به سطح بالاتری برود و در زمان صحبت کردن می توانید از اطلاعات کتاب هایی که مطالعه کردید استفاده کنید.

 

۵.یکی از راهکار های رایجی که می توان با استفاده از آن فن بیان خود را بسیار تقویت کرد، افزایش دادن دایره واژگان می باشد. افراد با وسیع تر کردن دایره لغات خود می توانند در صحبت کردن از کلمات بیشتری استفاده کنند.

تمرین های لازم در جهت تقویت فن بیان

برای تقویت و افزایش دادن سطح فن بیان می توان از یک سری تمرین های کاربردی کمک گرفت. در ادامه به بررسی چند نمونه ای این گونه تمرین ها اشاره می کنیم:

  • تمرین ضبط صدای خود: یکی از تمرین های بسیار کابردی و مفید، تمرین ضبط صدا می باشد. افراد برای تقویت مهارت فن بیان خود می توانند متنی را آماده کنند و سپس در حدود چند دقیقه آن را بخوانند و صدای خود را ضبط کنند. سپس با گوش دادن به صدای خود می توانند عیب ها و یا مواردی که قابل به تغییر هستند را متوجه شوند و درصدد تغییر آن برآیند.

 

  • تمرین آینه: از دیگر تمرین های مهم و کمک کننده در تقویت فن بیان می توان به تمرین آینه اشاره کرد. برای انجام این تمرین فرد باید تصور کند که در مقابل مخاطب و یا مخاطبان خود قرار گرفته است و سپس متن سخنرانی خود را رو به روی آینه بخواند. با این تمرین افراد می توانند به حرکات بدن خود، لحن صحبت کردن، سرعت حرف زدن خود و مواردی دیگر توجه کنند.

 

  • تمرین مشدد خوانی کلمات: این تمرین نیز یکی از دیگر تمرین های اساسی در تقویت فن بیان به شمار می آید. برای انجام این تمرین لازم است جملات ساده ای را از قبل آماده کنید. سپس باید تک تک آن کلمات و جمله ها را با تشدید قوی و محکم بخوانید. این کار باعث می شود تن صدا تا حد زیادی تقویت شود و همچنین حجم ریه را نیز افزایش می دهد که باعث می شود از تعداد کلمات بیشتری در صحبت کردن بدون کم آوردن نفس استفاده کرد.

کار های ساده برای تقویت فن بیان

برای تقویت فن بیان می توان از یک سری کار های ساده نیز کمک گرفت و با استفاده از آن مهارت فن بیان خود را تا حدی زیادی افزایش داد.

یکی از نمونه کار های ساده ای که می توان با انجام آن قدرت بهتر صحبت کردن خود را افزایش داد، گفتن نمونه جملات سخت و کوتاه می باشد. از نمونه جملات کوتاه و تقریبا دشواری که می توان از آن ها برای تقویت فن بیان استفاده کرد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رالی لاری

چه ژست زشتی

قوری گل قرمزی

کانال کولر، تالار تونل

چایی داغه، دایی چاقه

دوغ گاز دار، گاز دوغ دار

افسر ارشد ارتش اتریش

لیره رو لوله لوله رو لیره

غولا رو، با قند گول می زنیم

ششلیک شنسل شنسل ششلیک

این باد چه بد بادی بود که من باد به بدی این باد دگر باد ندیدم

این دسته از جمله بندی ها کمک بسیار شایانی به افراد در بالا بردن سطح فن بیان می کند.

این جملات کوتاه اما کابردی را می توان به عنوان یک سرگرمی نیز در جمع های خانوادگی و یا دوستانه استفاده کرد. همچنین در وقت های مرده روزانه خود می توانید این جملات را در لیست کار های خود قرار دهید و در روز چند مرتبه آن ها را تکرار کنید.

این عمل یک کار بسیار ساده و آسان می باشد اما لازم به ذکر است که گفته شود همین کار ساده تاثیر بسیار زیادی در تقویت فن بیان شما دارد و به آن به دید یک کار بیهود نگاه نکنید.

زمان تکرار تمرینات فن بیان

دو موقعیت خوب برای تکرار و انجام تمارین فن بیان عبارتند از:

در زمان اوقات فراغت خود

به شکل مسابقه و سرگرمی با دیگران

فواید جملات و کلمات تمرینی فن بیان

جملات و کلمات تمرینی فن بیان تاثیر بسزایی در شکل گیری فن بیان خوب شما خواهند داشت. البته نکته قابل توجه این است که باید تمارین تداوم داشته باشند و تا مدتی تکرار شوند.

اکنون به برخی از مهمترین فواید و تاثیرات مثبت این تمارین می پردازیم که عبارتند از:

تقویت فک و زبان

ادای راحت جملات

شمرده تر صحبت کردن

افزایش مهارت بداهه گویی

مدیریت بهتر و موثر تر جملات

بیشتر شدن نفس و تنفس درست و صحیح کشیدن

اقدامات کلیدی و تاثیر گذار در تقویت فن بیان

توجه داشته باشید که ذهنیت شما تاثیر قابل توجهی در نتیجه کار دارد از این رو داشتن یک ذهنیت مثبت نسبت به خودتان می تواند کمک شایانی در موفقیت شما داشته باشد. در ادامه به چند نمونه از اقدامات تاثیر گذار در تقویت فن بیان اشاره می کنیم:

 

  • تجسم کردن موفقیت خود: یکی از کار های اساسی و تاثیر گذار که باعث موفق شدن در عملی کردن صحیح فن بیان در سخنرانی ها می شود، تصویر سازی ذهنی موفقیت خود می باشد. می توان گفت این کار جز تمرین های اساسی در تقویت فن بیان به شمار می آید و با استفاده از این عمل می توان موفقیت خود را تا حد زیادی تضمینی کرد.

 

  • مکث کردن در بین جملات خود: شما می توانید در جمله بندی های خود کمی بین جملات مکث کنید، این کار باعث می شود تایمی به آرامش ذهنی تعلق بگیرد و مخاطب می تواند در این فاصله به حرف های قبلی شما نیز فکر کند. همچنین این کار در بهبود وضع فن بیان شما نیز می تواند تاثیرات زیادی بگذارد.

 

  • آشنایی از قبل با مکان سخنرانی: یکی از اقدامات بسیار ضروری و مهم که می تواند تاثیر بسیار خوبی بر روی قدرت فن بیان به همراه داشته باشد، بررسی و آشنایی با مکان سخنرانی می باشد. صحبت کردن در یک جمع خانوادگی و یا دوستانه نیازمند بررسی کردن محیط و یا مکان مورد نظر برای صحبت کردن نیست اما جلسات بزرگ که قرار است یک سخنرانی مهم داشته باشید لازم است که از قبل آن محیط را بررسی کنید و برای چند دقیقه خود را در آن مکان آماده کنید. این کار باعث می شود آرامش خاطر بیشتری داشته باشید که به دنبال آن فن بیان شما با استرس و نگرانی دیگر همراه نمی شود.

معرفی منبع خوب در زمینه تقویت فن بیان

یکی از کار هایی که می توان با استفاده از آن فن بیان خود را بسیار تقویت کرد، خواندن کتاب های گوناگون در زمینه مهارت فن بیان است. در ادامه به معرفی چند نمونه از کتاب ها معتبر و مهم در این زمینه اشاره می کنیم:

  • کتاب برایان تریسی با عنوان فن بیان را قورت بده، یکی از نمونه کتاب های معروف در زمینه تقویت این مهارت مهم می باشد. این کتاب دارای ۱۲ فصل در زمینه تقویت فن بیان نوشته شده است که در هر فصل به صورت گام به گام برای ارتقا دادن سطح صحبت کردن پیش رفته است.

 

  • حرف بزن تا برنده شوی از دیگر نمونه کتاب های بریان تریسی در این زمینه است. این کتاب یکی از معروف ترین کتاب های بریان تریسی محسوب می شود. با مراجعه به این کتاب می توان تغییرات بسیار زیادی را در خود به وجود آورد و به مسیر موفقیت نیز نزدیک تر شد.

از دیگر راهکار های تقویت فن بیان

۱.شمرده صحبت کنید. شمرده و درست ادا کردن کلمات و آوا ها سبب می شود که فرد شنونده صحبت های شما را به طور کامل و درست متوجه شود. بنابر این بیان جملات شمرده و واضح، سبب درک بهتر آن ها می گردد.

 

۲.کلمات را بلند ادا کنید: طبیعتا هنگامیکه کلمات و جملات بلند ادا شوند، شنونده بیشتر راغب به گوش کردن خواهد بود.

 

۳.اضافات کلامی را حذف کنید: سعی کنید کلماتی مانند عه و تکیه کلام ها را از صحبت های خود حذف کنید تا جملات شما دلنشین تر شوند.

 

۴.تعداد کلمات بیان شده در دقیقه مهم است. در حقیقت تعداد کلمات بیان شده در مکالمات می بایست در دقیقه بین ۱۳۰ تا ۱۷۰ کلمه باشد.

 

۵.به خودتان اعتماد کنید. خود باوری،اعتماد به نفس و عزت نفس از جمله مهم ترین عوامل موفقیت در فن بیان و هر کار دیگریست.

 

۶.از دیگر عوامل مهم در بهبود فن بیان، مدیریت استرس و حفظ آرامش می باشد.

سخن پایانی

فن بیان یکی از مهارت های ضروری در زندگی برای هر فردی به حساب می آید از این رو تقویت این مهارت تاثیرات بسیار زیادی در موفقیت افراد به دنبال دارد. پیشنهاد می شود اگر تاکنون به این مهارت خود رسیدگی نکرده اید، حتما به دنبال ارتقا دادن آن بروید و خود را به مسیر موفقیت در این زمینه نزدیک تر کنید.

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x