تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

چگونه در طبیعت مدیتیشن کنیم؟

Meditation-in-nature

آیا مدیتیشن در طبیعت نیز می تواند انجام شود؟ چگونه در طبیعت مدیتیشن کنیم؟ لذت ها و فواید مدیتیشن در طبیعت کدامند؟

در مورد مدیتیشن بیرون از منزل یا باشگاه به چه نکاتی باید توجه نمود؟
جهت کسب اطلاعات سودمند در مورد چگونگی مدیتیشن در طبیعت و فواید و مزایای آن در این متن با ما همراه باشید.

به جرات می توان گفت کمتر فردی را می توان یافت که از قرار گرفتن در هوای خوب و طبیعت لذت نبرد.

طبیعت و محیط زیست زیبا، شنا، قدم زدن، جست و خیز با انواع گیاهان و حیوانات و … از هدایای واقعی الهی هستند که باعث می شوند ساعات حضور شما در خارج از منزل به ساعاتی دل‌انگیز تبدیل شود.

این زیبایی ها و لذت بردن آنها به خصوص در فصول بهار و تابستان به حدی زیاد است که دل کندن از طبیعت را برای دوستداران آن بسیار دشوار می سازد.

در این میان یک خبر خوب برای افراد علاقمند به مدیتیشن این است که شما مجبور نیستید بین مدیتیشن و بهره بردن از طبیعت یکی را انتخاب کنید. مدیتیشن در فضای باز یک راه عالی برای تقویت تمرین شما و تاثیر پذیری قدرتمند از آن است.

 چگونه در طبیعت مدیتیشن کنیم؟

 چگونه در طبیعت مدیتیشن کنیم؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا استراحتگاه های مدیتیشن و صومعه هایی با تمام سنت های معنوی اغلب در کوه ها یا در اعماق جنگل یافت می شوند؟

مزایای زیادی در مورد مسئله مدیتیشن در طبیعت وجود دارد؛ طبیعت زنده مکانی است که در آن خرد و ادراک زنده می شوند.

مدیتیشن در فضای باز حواس ما را فعال می کند و تمرین ما را هوشیارتر و بیدارتر می نماید.

در عین حال، در این فضا حواس‌پرتی و فراموشی  های معمولی دور و به نوعی کم‌اهمیت به نظر می‌رسند.

بسیاری از مراقبه گران وقتی چنین جایگزین رضایت بخشی داشته باشند، راحت تر می‌توانند نگرانی ها و وسایل الکترونیکی خود را کنار بگذارند و درگیر ارتباط آگاهانه با طبیعت شوند.

در قاره آسیا، مراقبه گران ماهر در زمان های گذشته معتقد بودند که انزوا در بیابان برای آموزش پیشرفته تمرکز حواس مفید است.

آنها به استراحتگاه هایی که در کوه‌ها حک شده یا در میان گیاهان جنگلی پنهان شده بودند، عقب نشینی می‌کردند و زمان خود را در تفکر عمیق می‌گذراندند.

بسیاری از اشعار و سرودهای باستانی شگفتی این گونه عقب نشینی ها را تداعی می کند. ترجمه سروده ای از هان شان، زاهد قرن هفتم که در کوه سرد در چین زندگی می کرد، این تجربه را به زیبایی توصیف می کند:
امروز جلوی صخره نشستم،
مدت زیادی گذشت تا مه پاک شود،
یک جریان آب زلال سرد دیده می شود،
هزار متری قله های سبز سرشان را بلند می کنند،
ابرهای سفید، نور صبح
تا طلوع ماه، چراغ شب به سمت بالا حرکت می کند،
بدن عاری از گرد و غبار و لکه می شود.

مقاله: چگونه مدیتیشن کنیم

چه مراقبه هایی می توانند ذهن را درگیر کنند؟ بهترین روش مدیتیشن در طبیعت چیست؟

بیشتر روش های تمرکز حواس را می توان در خارج از منزل و در طبیعت تمرین کرد. علاوه بر تمرین آگاهی از تنفس، مدیتیشن پیاده‌روی و تمرکز بر صداها زمانی که در خارج از منزل مدیتیشن می کنید نیز مناسب هستند.

از طریق مدیتیشن پیاده‌روی، هنگام پیشروی آگاهانه، به تماس پاهای خود با زمین توجه خواهید کرد.

هنگام تمرکز بر صدا، سعی کنید بدون قضاوت (مثلاً “من از صدای زنبورهای عسل دوست دارم یا متنفرم”) این کار را انجام دهید یا حتی سعی کنید منبع صدا را شناسایی کنید، ولی در هر حالت آگاهی خود را نسبت به صدا حفظ نمایید.

اگر علاقه به دنبال کردن پرنده ها در طبیعت دارید، عمل مدیتیشن در طبیعت برای شما غیرممکن خواهد بود؛ چرا که ذهن شما فوراً به دنبال تعیین این است که کدام پرنده دقیقا فضا را با آواز خود پر می کند.

با این حال، برای اغلب افرادی که چنین توجهاتی در طبیعت ندارد، مدیتیشن در طبیعت یک روش بسیار عالی برای عمیق‌تر شدن است. هنگامی که در مورد مدیتیشن صدا در طبیعت به مهارت کافی رسیدید، این شیوه مدیتیشن آگاهی را می توانید در همه جا و در هر گونه فضای طبیعی اعم از کوه، دشت، جنگل، کنار آب یا حتی در حیاط کوچک منزل خود تمرین کنید.

وقتی در حین مدیتیشن در طبیعت روی زمین می نشینیم، ریتم بدن ما با ارتعاشات طبیعی زمین هماهنگ می شود.

این هماهنگی تجربه مدیتیشن عمیق را تا حد زیادی افزایش می دهد. در این حالت ممکن است این گونه به نظر برسد که حواس ما تقویت شده و قدرت آنها افزایش یافته است به عنوان مثال شاید احساس کنیم شنوایی ما تیزتر از قبل است و گیرنده های پوست ما حساس تر شده اند.

در واقع، فقدان مشغله محیطی و احساس خوب بودن است که به ما امکان می دهد بیش از حد معمول با حواس خود هماهنگ باشیم.

با این وجود به یک نکته احتیاطی نیز در مورد مدیتیشن در طبیعت بایستی توجه نمایید:

همانطور که طبیعت می تواند زیبا و ترمیم کننده احساس، عواطف، ذهن، روح و حتی جسم شما باشد، قدرت و غیرقابل پیش بینی بودن آن را نیز نباید دست کم گرفت.

افرادی که در طبیعت مدیتیشن می کنند علاوه بر کسب اطلاعات سودمند باید آگاهی های خود از ریسک های احتمالی مدیتیشن در طبیعت را نیز افزایش دهند. در این مورد به نکاتی از جمله موارد ذیل توجه نمایید:
– آب و هوای محلی را بررسی کنید تا ببینید آیا به لباس محافظ و کرم ضد آفتاب یا شنل بارانی نیاز دارید یا خیر.
– اسپری دفع حشرات را برای دفع پشه ها و کنه های ناقل بیماری همراه خود داشته باشید.
– با حیات وحش محلی آشنایی داشته باشید و توجه به نکات ایمنی را مدنظر قرار دهید؛ بعید است که وجود عقرب یا مار زنگی برای مدیتیشن شما مفید باشد!

مکان انجام مدیتیشن در طبیعت

مکان انجام مدیتیشن در طبیعت

اگر نمی‌توانید همین حالا برای مدیتیشن به یک جنگل یا بیابان بروید، اگر امکان حضور شما در یک کوه یا دشت برای انجام مراقبه های روزانه تان در طبیعت وجود ندارد، بالکن، حیاط پشتی، یا نزدیکترین پارک همگانی را برای این منظور در نظر بگیرید.

بانوان می توانند جهت انجام مراقبه در پارک به پارک های مخصوص بانوان بیاندیشند.

شما باید در طی مدیتیشن خود تمام صداهای طبیعت را در نظر گرفته و بشنوید، اما این موضوع از جهاتی نیز بایستی با انجام آموزش های لازم همراه باشد تا گوش های شما در زمینه آگاهی بی طرفانه تقویت شوند و با شنیدن صداهای مختلف طبیعت تمرکز حواس خود را از دست ندهید. آگاهی در این مورد یعنی در مراقبه کردن در بالکن آپارتمان خود، هم صدای بلبل را بشنوید و هم ترافیک مسدود شده در شهر اما از تمامی این صداها آرامش بگیرید و در خود عمیق‌تر شوید.

زیبایی مدیتیشن در طبیعت

در حالت کلی مدیتیشن از نظر مربیان و روانشناسان متخصص و با تجربه در این زمینه دارای مزایای بسیار قدرتمندی است. این تمرین چه در داخل منزل انجام شود و چه در خارج از آن، می تواند به کاهش استرس و بهبود آرامش ذهنی ما کمک کند.

برخی افراد علاقه زیادی به مدیتیشن در طبیعت دارند  و برخی دیگر فضاهای داخلی همچون فضای داخلی منزل را برای این منظور ترجیح می دهند.

این انتخابی کاملا سلیقه ای، مطابق با روحیات و شرایط زندگی افراد و قدرت تمرکز حواس آنهاست.

مطالعات علمی مختلف و تجربه مراقبه گران ماهر نشان داده است که مدیتیشن در طبیعت در مورد دفع انرژی منفی و جذب انرژی مثبت می تواند موفق تر عمل کند.

شادی واقعی و جذب آنچه که از نیروهای مختلف ذخیره شده در کائنات می خواهید در طبیعت بهتر می تواند انجام شود.

در این مورد در صورت مبتدی بودن و عدم داشتن اطلاعات و تجربه کافی می توانید از مراکز معتبر فعال در زمینه راهنمایی های مراقبه و مربیان متخصص و مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

از آنجایی که تمرین مدیتیشن اساسی ترین محور وجودی ما را توسعه می دهد، تکیه بر روش های مدیتیشن واضح، پیش رونده و واقعی از جمله ضروریات امر در مورد انجام اصولی این تمرین است.

برای اینکه پتانسیل کامل مراقبه واقعی را در جسم و روح خود احساس کنید بایستی در این زمینه به اندازه کافی تمرین داشته باشید.

در تمرین مدیتیشن در طبیعت برای اولین بار شاید صدای یک پرنده، پارس کردن یک سگ، تغییر کوچکی در شرایط جوی همچون پنهان شدن خورشید در پشت ابر بتواند تمرکز حواس شما را به هم بریزد؛

اما با تمرین بیشتر و مراقبه منظم در طبیعت این عوامل را نادیده گرفته به صدای کلی طبیعت توجه و تمرکز خواهید کرد. عمیق‌تر شدن شما در طبیعت در برخی موارد شاید از عمیق‌تر شدن تان در یک فضای بسته سخت‌تر باشد اما نتایجی که از آن در روح و جسم خود خواهید دید قدرتمندتر است.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x