تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

۶ علت حواس پرتی و فراموشی

6 دلیل اصلی حواس پرتی،فراموشی و نداشتن تمرکز که باید بدانید

حواس پرتی و فراموشی اختلالی است که ممکن است به دلایل گوناگون در دوره‌ های متفاوتی از زندگی ما اتفاق بیفتد و زندگی کردن را برای ما سخت‌تر کند.

همه ما ممکن است دوره‌ای عذاب ‌آور در زندگی خودمان تجربه کرده باشیم. این دوره عذاب ‌آور می‌تواند با موارد گوناگونی خودش را نشان دهد.

حواس ‌پرتی به حالتی گفته می‌شود که شما تمرکز کافی برای انجام برخی فعالیت ‌ها را ندارید و ممکن است فراموش کنید که برخی المنت ها را هنگام انجام برخی فعالیت ‌ها در نظر بگیرید و یا به کل فراموش می‌کنید که وظیفه‌ای بر عهده شماست و باید این وظیفه را به‌ طور کامل به سرانجام برسانید.

عوامل گوناگونی زمینه فراموشی و حواس پرتی نقش دارند که  در ادامه این مطلب از سایت متا راز  قصد داریم این عوامل را به ‌طور کامل برای شما نام ببریم و به شما بگوییم که چگونه می‌توانید با آن‌ ها مبارزه کنید.

بررسی علل حواس ‌پرتی و فراموشی و نداشتن تمرکز

توجه کنید که اگر شما حس می‌کنید که حواس پرتی دارید، نباید خود را سرزنش کنید و باید این ‌موضوع را بدانید که در دنیای به این بزرگی شما تنها نیستید.

امروزه حواس ‌پرتی به یک بیماری بسیار شایع در میان افراد تبدیل ‌شده که بسیاری از متخصصان و روان‌شناسان تصور می‌کنند که این اختلالات می‌تواند رابطه مستقیمی با افسردگی، ناراحتی بیش ‌از حد و یا فشار های روانی داشته باشد.

به ‌هر حال اگر بخواهیم به ‌صورت واقع ‌بینانه در رابطه با علل حواس ‌پرتی و فراموشی برای شما صحبت کنیم، باید بگوییم که علاوه ‌بر اختلالات ذهنی موارد دیگری نیز در این زمینه نقش دارند.
حال بیایید با هم این موارد را به‌ طور کامل بررسی کنیم.

نخوابیدن به ‌اندازه کافی

نخوابیدن به ‌اندازه کافی از دلایل حواس پرتی

مورد اولی که می‌تواند به ‌عنوان یکی از اصلی‌ترین علل حواس ‌پرتی و فراموشی شناخته شود نداشتن خواب کافی می‌باشد.

بدن ما انسان ‌ها طوری طراحی‌ شده که به خواب کافی نیاز دارد.
منظور ما از خواب کافی تنها ساعت خواب نیست، بلکه شما باید علاوه ‌بر ساعت خواب به کیفیت خواب (خواب عمیق) خود نیز دقت داشته باشید.

خوابی که بدون وقفه باشد و شما نیازی نداشته باشید که شب ‌هنگام بیش ‌از ده الی بیست بار از خواب بپرید و یا اختلالی هنگام خوابیدن خودتان داشته باشید، به ‌عنوان خواب مفید شناخته می‌شود.

اگر اختلال کوچکی در خواب شما به وجود بیاید همین موضوع می‌تواند باعث خستگی ذهن شما شود و باعث شود که شما نتوانید تمرکز کنید تا از صددرصد قابلیت ‌های خودتان استفاده کنید.

در مرحله اول اگر شما حس می‌کنید که دچار حواس‌ پرتی شده‌اید به بررسی کیفیت خوابتان بپردازید.

توجه کنید که اگر شما کوچک‌ترین توجهی به خواب خود داشته باشید و سعی کنید که به زمان خوابیدن و کیفیت خواب خودتان دقت و توجه کنید مطمئن باشید که درصد بسیار بزرگی از حواس‌ پرتی ‌های شما بهبود خواهند یافت و شما دیگر از این عارضه رنج نخواهید برد. علاوه ‌بر کم‌خوابی، بی‌خوابی نیز تاثیر بسیار زیادی روی این‌ موضوع دارد.

بسیاری از افراد ممکن است که به دلایل گوناگون توانایی خوابیدن را نداشته باشند و همین موضوع نیز می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در حواس ‌پرتی داشته باشد.

اختلالات روانی

همه ما در زندگی‌ خود ممکن است از نظر روانی تحت فشار بوده باشیم.

اختلالات روانی مانند افسردگی، ناراحت بودن و حتی اختلال بیش‌فعالی در بزرگسالان نیز می‌تواند یکی دیگر از عوامل حواس ‌پرتی و فراموشی باشد.
توجه کنید که هنگامی که ذهن شما خسته باشد و در حال نشخوار مسائل گوناگون باشد و یا استرس و اضطراب و افسردگی اجازه فعالیت درست را به شما ندهد، در این زمینه مغز شما نمی‌تواند از صددرصد قابلیت ‌هایش استفاده کند و شما دچار حواس ‌پرتی می‌شوید.

بودن در روابط ناسالم

بودن در روابط ناسالم

از دیگر مواردی که می‌تواند به‌ عنوان علل حواس ‌پرتی و فراموشی شناخته شود بودن در روابط ناسالم می‌باشد.

توجه کنید که منظور ما از رابطه تنها روابط عاطفی نیست بلکه روابط دوستی و رابطه با خانواده نیز می‌تواند در این زمینه تاثیرگذار داشته باشد.

درگیری ‌های ذهنی که می‌تواند در مغز شما به دلیل ارتباطتان با افراد دیگر به وجود بیاید می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد ذهن شما بگذارد و فضای زیادی را از ذهن شما مشغول کند.

شما باید توانایی مدیریت روابط خودتان را داشته باشید و در صورت نیاز آن ‌ها را کنار بگذارید تا بتوانید به درمان خودتان بپردازید.

تغذیه نامناسب

از دیگر انواع علل حواس ‌پرتی و فراموشی تغذیه‌ی نامناسب می‌باشد.

خوردن غذا های ناسالم مانند غذاهایی که قند زیاد و یا چربی بالایی دارند می‌تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد.

توجه کنید که غذاهایی کربوهیدرات ‌های تصفیه ‌شده زیادی دارند و نوشیدنی ‌هایی که دارای کافئین می‌باشند می‌توانند در نهایت روی حواس ‌پرتی شما تاثیرگذار باشند و باعث ایجاد اختلال در زندگی شما شوند.

اگر شما تغذیه نامناسبی دارید و حس می‌کنید که حواس ‌پرتی و فراموشی شما به دلیل تغذیه نامناسب می‌باشد باید حتما در غذا خوردن خودتان تجدید نظر کنید و مصرف انواع مختلف سبزی‌ ها، میوه ‌های تازه و غلات سبوس‌دار را به برنامه غذایی خودتان اضافه کنید تا بتوانید به بهبود شرایط ذهنی خودتان بپردازید.

تاثیر برخی دارو ها در حواس پرتی

تاثیر برخی دارو ها در حواس پرتی

توجه کنید که در برخی موارد حواس ‌پرتی و فراموشی کنترل شخصی ندارند و ممکن است که از طریق عوامل خارجی روی ما تاثیر گذار باشند.

برای مثال مصرف برخی از دارو ها ممکن است روی این زمینه تاثیر گذار باشد.

انواع مختلف دارو ها میتوانند روی اختلالات روانی ما تاثیرگذار باشند.
انواع مختلف دارو های خواب‌آور، و همچنین دارو هایی که برای کنترل فشارخون تجویز می‌شوند می‌توانند در نهایت باعث شوند که شما دچار حواس‌پرتی شوید‌.

توجه کنید که بهتر است اگر حس می‌کنید حواس ‌پرتی شما دلیل استفاده از این دارو ها می‌باشد، حتما در این‌ رابطه با دکتر خودتان مشورت کنید تا بتوانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید برای ادامه درمان این دارو ها را استفاده کنید یا نه.

به هم ریختگی هورمون‌ ها

علاوه‌ بر مواردی که ما آنها را پیشتر برای شما گفتیم، حواس ‌پرتی و فراموشی می‌تواند به دلیل به ‌هم‌ ریختگی هورمون ‌ها در بدن ما نیز به وجود بیاید.

همه ما انسان ‌ها دارای هورمون‌ های گوناگونی هستیم که این هورمون‌ ها می‌توانند عملکرد طبیعی را برای بدن به ‌همراه داشته باشند.

این هورمون ‌ها وظیفه این را دارند تا میان اجزای مختلف بدن ما هماهنگی به وجود بیاورند.
در صورتی‌ که سطح یک هورمون پیش‌ از حد افزایش پیدا کند و یا سطح هورمون دیگر بیش‌ از حد کاهش پیدا کند ممکن است اختلالاتی در بدن ما به وجود بیاید که یکی از این اختلالات حواس ‌پرتی و فراموشی است.

اگر شما حس می‌کنید که اخیراً بدنتان به‌ هم‌ ریخته و نمی‌توانید به ‌درستی از صددرصد توانایی‌ های خودتان استفاده کنید، احتمالاً هورمون ‌های شما دچار اختلال شده و شما نیاز دارید که به سراغ یک پزشک بروید تا بتوانید در این زمینه تحقیق کنید.

بررسی روش ‌های درمان حواس‌ پرتی و عدم تمرکز

حال که برای شما در رابطه با دلایل حواس ‌پرتی صحبت کردیم بهتر است که درمان‌ های خاصی در این زمینه را نیز برای شما نام ببریم که می‌توانند باعث شوند شما حواس ‌پرتی را کنار بگذارید‌.

برنامه‌ریزی داشته باشید

مورد اول که می‌تواند به ‌عنوان یک درمان برای حواس ‌پرتی و فراموشی شناخته شود برنامه‌ریزی است. سعی کنید که در برخی موارد ریز به ریز کار های خودتان را روی کاغذ یادداشت کنید و مدام این کاغذ را همراه خودتان داشته باشید تا بتوانید با چک کردن لیست متوجه شوید که کدام فعالیت ‌ها را انجام دادید و کدام‌ ها انجام نداده باقی ماندند تا بتوانید با استفاده از آن لیست فعالیت‌ های عقب ‌افتاده خود نیز انجام دهید.

مدام به هدف خودتان دقت و توجه داشته باشید

مورد دیگری که می‌تواند در درمان حواس ‌پرتی و فراموشی شما تاثیرگذار باشد این است. سعی کنید فراموش نکنید برای رسیدن به چه چیزی تلاش می‌کنید. گذاشتن تمرکز روی هدف نهایی می‌تواند باعث شود که شما حواس ‌پرتی خودتان را درمان کنید و دیگر فعالیت‌ هایی که باید آن‌ ها را انجام دهید را فراموش نکنید.

از ابزار هایی کمک بگیرید که در این زمینه ساخته شده‌اند

توجه کنید که برای درمان حواس ‌پرتی و فراموشی ابزار های گوناگونی ساخته شده‌اند که این ابزار ها می‌توانند به شما کمک کنند تا در زمینه تمرکز کردن مهارت‌ های خودتان را بهبود ببخشید. این اقدامات می‌تواند در قالب یک بازی و یا حتی یک کتاب به شما ارائه شوند که می‌توانند به شما کمک کنند راحت‌تر با مسائل و مشکلات پیرامون خودتان کنار بیایید و حواس ‌پرتی خود را کنار بگذارید.

جمع‌بندی

ما در این محتوا تلاش کردیم تا به ‌طور کامل در رابطه با علل حواس ‌پرتی و فراموشی برای شما صحبت کنیم و مروری کوتاه بر روش‌ هایی داشتیم که می‌توانند به درمان این اختلال برای شما بپردازند‌.

البته شما با دانستن علل حواس ‌پرتی می‌توانید با کنار گذاشتن عادات بد خودتان نیز به درمان حواس‌ پرتی بپردازید.

اما اگر متوجه شدید که کنار گذاشتن عادت ‌ها نیز به شما کمک نمی‌کنند، نیاز دارید به راه ‌هایی بپردازید که در نهایت به درمان حواس ‌پرتی در شما بپردازند.
حواس ‌پرتی عارضه‌ای بسیار ناراحت‌کننده میباشد و میتواند تاثیر مستقیمی روی اعتماد به‌ نفس ما داشته باشد.

پس در صورت دیدن نشانه‌ هایی از آن شما در اسرع وقت باید به‌ دنبال راه‌ حلی برای درمان آن بگردید و یا در سبک زندگی خودتان دنبال حفره‌ای باشید که می‌توانید با پر کردن آن حفره به درمان این اختلال بپردازید.

mentalup

healthline


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x