تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

ترس از قضاوت شدن را چگونه ریشه کن کنیم

Fear of judgment

 ترس از قضاوت شدن باعث می شود که فرد برای دوری از قضاوت دیگران تمام تلاش خود را به کار بگیرد.
این تلاش اینگونه صورت می گیرد که نیازهایش را بیان نمی کند ، از صحبت با افراد دیگر و اظهار نظرات خود و دیگران، هراس دارد و به شدت می ترسد.
مورد منفی که در این میان وجود دارد این است که شخص ، حتی در دانشگاه ، کلاس ، یا در جلسات کاری هم صحبت نمی کنند و از گفتن آنچه می خواهند می پرهیزند.
با در در این مقاله در سایت متا راز همراه باشید

ترس از قضاوت شدن

ترس از قضاوت شدن

ترس از قضاوت شدن در همه انسان ها ، تا حدودی وجود دارد و مردم از این بابت نگرانی های زیادی در زندگی دارند که بقیه افراد ، درمورد آن ها چه فکر می کنند؟
به خاطر قضاوت نشدن ، از گفتن درخواست هایی که دارند، صرف نظر می نمایند و همچنین از تجربیات واقعی خود سخن نمی گویند.
در نتیجه همیشه در مذاکرات کاری ، درس و دانشگاه ، روابط خانوادگی و… شکست می خورند.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه این افراد، خودشان به راحتی درباره دیگران قضاوت می‌ کنند و تفاوت های بیشماری را بین خود و آنها می بینند.
در این مورد باید بگوییم، به جای اینکه نیازهایتان را بیان کنید، سعی کنید که راه های مقابله با ترس از قضاوت را یاد بگیرید تا در زندگی خود احساس آرامش ‌کنید.

اقدامات مؤثر هنگام ترس از قضاوت

در این مورد، ابتدا با یک مثال شروع می کنیم. فرض کنید در یک خیابان شلوغ راه می روید و چند نفر به شما نزدیک می شوند که صدای خنده آنها را می شنوید.
در این لحظه، چیزی که به ذهن شما خطور می ‌کند، این است که این چند نفر به شما می خندند و این فکر ناشی از اضطراب اجتماعی شما و بحث و مجادله در بین دو بخش منطقی و نا امن ذهن شما صورت می گیرد.
چون بعد از اینکه فکر کردید به شما می خندند، بلافاصله از خودتان سؤال می ‌کنید که چرا باید به من بخندند. من که فقط در خیابان راه می ‌روم.

در هنگام ترس از قضاوت شدن ، بهتر است که قسمت نا امن مغز خود را نادیده بگیرید. زیرا دلیلی ندارد که مردم بیهوده در مورد شما قضاوت کنند.
لذا نگرانی در این مورد، معنایی ندارد.

زیرا بیشتر افراد رفتار خوب و منطقی دارند. اگر قضاوتی هم در مورد شما داشته باشند، اکثرا در رفتار هایشان بروز نمی ‌دهند که شما متوجه آن شوید.
حال به این مورد می پردازیم که در صورت اطمینان از قضاوت مردم، چه اقدامی کارساز است.

شما باید در مرحله اول شناخت بسیار درستی از توانمندی ها و نقاط قوت و ضعف خود داشته باشید تا نگران قضاوت های منفی افراد دیگر نباشید.

 

در ابتدا باید مفهوم ترس از قضاوت دیگران را به خوبی بدانیم. در واقع، این ترس مربوط به احساس نا امیدی خودمان است. زیرا می‌خواهیم دیگران را همه جوره قضاوت کنیم.
بنابراین به قضاوت خود نیز بر اساس همان چیزی که نسبت به دیگران در ذهن داریم، می پردازیم.
به هر حال، وقتی که در وجودتان ترس از قضاوت دیگران دارید، این بدان معنی است که شما، هم در مورد خود و هم در مورد آن فرد، قضاوت دارید.

زیرا یک سری تصورات در ذهن شما پدیدار می گردد که به دو نمونه از آنها اشاره می نماییم:

دلیل ترس از قضاوت

۱- تصور می ‌کنید که افکار منفی دیگران، ناشی از انجام کاری است که شما انجام داده اید و این در حقیقت، انعکاس ترس از قضاوت دیگران در شما می باشد.

۲- این تصور را دارید که شخص مقابل شما هم، درباره کار شما، حس مشابه به حس شما را دارد و به قضاوت می پردازد و افکاری که در ذهن دارید، همان را در شخص دیگری نیز می بینید.

باید بگوییم که این دو تصوری که بیان کردیم، صد در صد درست نمی باشد. زیرا در بیشتر مواقع ممکن است که ما اطلاعات کافی در مورد اشخاص را نداشته باشیم و بر همین اساس هم به قضاوت بپردازیم.

احساس ترس از قضاوت شدن را چگونه از بین ببریم؟

با در نظر گرفتن اینکه اگر سریع در مورد کسی قضاوت کنید و به بیهوده بودن این کار پی ببرید، در این صورت، باید سعی نمایید که ذهنیت خود را درباره آن عوض کنید.
معمولا بسیاری از قضاوت ها بی ‌نتیجه هستند. یعنی خیلی سریع به ذهن آدمی خطور می کنند و به سرعت هم از یاد انسان می ‌روند.
به هر حال، حقیقت دنیا و زندگی این است که مردم خواه و ناخواه درباره شما قضاوت می ‌کنند و لزوما اگر در یک جای نا آشنا قرار بگیرید، بیشتر مورد قضاوت واقع خواهید شد.

به طور کلی، قضاوت ها هرگز به آن صورتی که شما در ذهن دارید نیستند. در واقع مورد خاصی نمی باشند و خیلی زود به فراموشی سپرده می شوند.
پس نباید به آنها توجه زیادی کرد. در این بین، قضاوت های خاموش و قضاوت ‌های با صدای بلند وجود دارند که با یکدیگر فرق می‌ کنند.

اگر در زندگی شما فردی وجود داشته باشد که همیشه به تحقیر شما می پردازد، باید بدانید که این شخص لیاقت ماندن در زندگی شما را ندارد و بهتر است که در ابتدا با او راجع به قضاوت های همیشگی اش صحبت نمایید.
اگر تغییری به وجود نیاید، باید آن شخص را از زندگی خود حذف کنید. شاید تصمیم سختی باشد، ولی شما که نمی ‌توانید همه عمر خودتان را با این افراد بگذرانید، خصوصاً زمانی که تصمیم گرفته اید اضطراب اجتماعی را از خود دور نمایید.

ریشه‌ های ترس از قضاوت شدن توسط دیگران از کجا می‌آید؟

ریشه‌ های ترس از قضاوت دیگران از کجا می‌آید؟

توجه کنید که قضاوت دیگران اخلاقی است که ممکن است در بسیاری از ما وجود داشته باشد.
ترس از قضاوت کردن درون ما احساس برتری کاذب ایجاد می‌کند و باعث می‌شود ما حس کنیم که نسبت ‌به افراد دیگر برتری داریم توجه کنید که به ‌طور کلی اگر بخواهیم در رابطه با ریشه قضاوت دیگران صحبت کنیم باید بگوییم که این نوع رفتار از ترس از خوب نبودن شکل می‌گیرد.

بسیاری از ما ممکن است از نظر خودمان نقص‌ هایی درونمان باشد و برای این‌که به ‌نحوی بتوانیم این نقص ‌ها را پنهان کنیم به قضاوت دیگران می‌پردازیم تا بتوانیم حس خوب را در خودمان ایجاد کنیم.

باید توجه کرد که قضاوت کردن اخلاقی است که می‌تواند از مشکلات کودکی نیز نشأت بگیرد‌.

برای مثال ممکن است که ما در کودکی احساساتمان سرکوب ‌شده باشد یا مدام در حال مقایسه با دیگران بوده باشیم؛
این موضوع باعث می‌شود که کودک از همان زمان کودکی طوری بار بیاید که ترس از قضاوت کردن داشته باشد و خودش نیز این قضاوت را پیش بگیرد.

اگر شما پدر یا مادر هستید باید سعی کنی که فرزند خود را طوری تربیت کنید که به ‌هیچ ‌عنوان درگیر قضاوت نشود و هیچوقت دیگران را قضاوت نکند‌‌.

 

در ادامه مطلب، چند نکته مهم جهت مقابله با ترس از قضاوت بیان می نماییم که امیدواریم مؤثر واقع شود.

نکات اساسی جهت غلبه برترس از قضاوت شدن

نکات اساسی جهت غلبه بر ترس از قضاوت

توجه به قضاوت های خود

سعی کنید که در زندگی خود، ترس از قضاوت دیگران نداشته باشید و همچنین از قضاوت زیاد در مورد خود و دیگران دوری کنید.
هر چند که قضاوت ها همیشه در زندگی مردم هستند و نمی ‌توان به طور کامل آنها را کنار گذاشت.
ولی می‌ توان با توجه به اتفاقات زندگی، آنها را فقط دید و خیلی زود به فراموشی سپرد و به چیزهای مهمتری فکر کرد.

اگر جور دیگری به این قضیه نگاه کنید، می توانید به راحتی ترس از قضاوت را رها کنید و تحت تاثیر آن قرار نگیرید و به جای آن، از خود سؤال کنید که فردی که قضاوت می کند، چه اهمیتی در زندگی شما دارد.
پس نگرانی از این بابت فایده ‌ای ندارد. بنابراین افراد منفی و کسانی که به دنبال ایراد گرفتن از شما هستند را به هیچ عنوان به زندگی خود راه ندهید و خودتان را همانگونه که هستید قبول کنید.

توانایی های خود را بشناسید و در جهت رشد و پیشرفت، از آنها استفاده کنید. بیشتر سعی کنید که بر روی اهداف و خواسته های خود در همه مراحل زندگی تمرکز نمایید تا موفق شوید.
نباید به علت ترس از قضاوت اهدف خود را نادیده بگیرید. پس همیشه اعتماد به نفس داشته باشید.

دائمی نبودن قضاوت ها در زندگی انسان

در واقع ، مغز انسان ها دارای حافظه بسیار محدودی است که به سرعت فراموش می کند. یعنی اگر قضاوتی هم وجود داشته باشد ، بعد از مدت زمان کوتاهی فراموش می ‌شود.
با پذیرفتن این موضوع، شما راحت‌ تر می توانید با ترس از قضاوت مقابله کنید، پس دلیلی برای ترس وجود ندارد ، به راحتی حرف بزنید ، خواسته های خود را بیان کنید ، نظرات خود را اظهار کنید و در مسیر اهداف و خواسته های خود حرکت کنید.

اجتناب ناپذیر بودن قضاوت

همانطور که می‌دانید ، در هر صورتی که باشد ، دیگران به قضاوت در مورد شما می پردازند. چون نمی توانید قضاوت آن ها را به طور کامل تحت کنترل خود داشته باشید.
پس با اهمیت ندادن به آن، به راحتی می توانید ترس از قضاوت را کنار بگذارید و به ادامه زندگی لذت بخش خود بپردازید. (ذهن خود را درگیر مواردی نکنید که کنترلی بر روی آنها ندارید).

در این راستا، باید یک درک صحیح از مردم داشته باشیم. چون ممکن است که آنها قضاوت هایشان را اصلا بروز ندهند.
ولی با توجه به نحوه عملکرد مغز خود، هرگز نمی توانند به ترک آن بپردازند. در این مورد ، درک صحیح ، یعنی اینکه رفتار های شایسته و خوب مردم را در نظر بگیریم و بر طبق اشتباهات ناچیز آنها قضاوت نکنیم تا ترس از قضاوت برای ما بیهوده تلقی شود و معنایی نداشته باشد.

جهت درک بهتر افراد دیگر که شما را قضاوت می ‌کنند نیز همیشه به توضیح چیزی که حس می کنید ، بپردازید. اصولا با این روش ، قضاوت ‌های اشتباه بین شما و دیگران به آسانی از بین می ‌رود.

اجازه دادن به دیگران برای قضاوت

یک نکته مهم این است که خودتان را به هیچ عنوان درگیر قضاوت های دیگران نکنید.
ولی به آنها اجازه دهید که به قضاوت های منفی خودشان ادامه دهند. زیرا همین مورد می تواند راهکاری برای صحبت در مورد ترس از قضاوت باشد.
اگر همچنان ترس از قضاوت در شما وجود دارد ، بهتر است به این فکر کنید که چه دلیلی دارد که از قضاوت دیگران بترسید ؟ اگر قضاوت خاصی هم باشد ، اتفاقی قرار نیست بیفتد.

به خودشناسی برسید

به خودشناسی برسید

مورد دیگری که میتواند به شما کمک کند از ترس از قضاوت دیگران دور بمانید این است که شناخت مناسبی در رابطه با خود داشته باشید.

توجه کنید که صحبت‌ های دیگران هنگامی روی ما تاثیر گذار می‌باشد که این صحبت ‌ها دقیقاً نقاط ضعف ما را نشانه گرفته باشند.

به ‌همین دلیل اگر شما تلاش کنید تا به خودشناسی برسید و نقاط ضعف خود را پیدا کنید و تلاش کنید تا این نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنید، دیگر صحبت ‌های دیگران روی شما تاثیر گذار نخواهند بود و شما نگران نظرات دیگران راجع به این نقاط نخواهید بود.

توجه کنید شما باید برای تبدیل کردن نقاط ضعف به نقاط قوت، حوصله و انرژی بسیار زیادی را خرج کنید تا در نهایت بتوانید در این زمینه موفق شوید.

اما توجه کنید که شناخت نقاط ضعف و کارکردن روی آن ‌ها و یا حتی بی‌اهمیت بودن به این نقاط ضعف می‌تواند به شما کمک کند تا از ترس از قضاوت دیگران دور بمانید و زندگی شادتری را داشته باشید.

به افزایش اعتماد به ‌نفس خود بپردازید

ترس از قضاوت دیگران ارتباط مستقیمی با اعتماد به ‌نفس دارد. اگر ما اعتماد به نفس کافی داشته ‌باشیم، به ‌هیچ‌ عنوان نمیترسیم ‌که دیگران راجع ‌به ما چه فکری می‌کنند و اصلا نظر آن ها برای ما مهم نمی‌باشد.

اعتماد به نفس شما کمک می‌کند بدون تأثیرپذیری از حرف‌ های دیگران به زندگی خودمان ادامه دهید و دقیقاً همان ‌طور که می‌خواهید زندگی کنید.
همین موضوع باعث می‌شود که پشیمانی در زندگی خود نداشته باشید و احساس رضایت در زندگی را حس کنید؛
در ادامه این احساس رضایت به شما کمک می‌کند تا بیشتر نسبت به قضاوت دیگران بی‌اهمیت بمانید.

راه های افزایش اعتماد به نفس

زندگی در حال حاضر را فراموش نکنید

زندگی در زمان حال نیز می‌تواند به شما کمک کند تا ترس از قضاوت دیگران را کنار بگذارید.

توجه کنید که اگر شما در لحظه‌ های شاد زندگی مدام نگران این باشید که افراد دیگر چه فکری راجع‌ به شما می‌کنند و چه صحبتی در رابطه با شما خواهند داشت، با این کار شما تمام زندگی خودتان را در استرس و نگرانی می‌گذرانید.
پس شما باید سعی کنید نه‌ تنها در شادترین لحظات زندگی، بلکه در تمام طول زندگی خود طوری زندگی کنید که انگار قضاوت دیگران اصلا برای شما مهم نمی‌باشد.

شما باید تمرین کنید و یاد بگیرید که ذهن خود را اصلا به این سمت هدایت نکنید که در حال حاضر با این رفتار من افراد ممکن است چه قضاوت ‌هایی راجع ‌به من داشته باشند.
سعی کنید تمام حواس پنج‌گانه خودتان را روی فعالیت ‌هایی متمرکز کنید که در حال حاضر در حال انجام آن هستید تا بتوانید تمامی انرژی خودتان روی انجام این فعالیت‌ ها بگذارید و از انجام فعالیت‌ ها با تمام انرژی لذت ببرید.

هر چه انرژی شما هنگام انجام فعالیت‌ ها و یا زندگی کردن بیشتر باشد، شما از زندگی و انجام کار ها لذت بیشتری خواهید برد.
علاوه ‌بر این موارد، داشتن حس خوب هنگام انجام کار ها به شما کمک می‌کند تا درصد و شانس موفقیت شما بالاتر برود.

خودتان را دوست داشته باشید و برای خودتان اولویت قائل شوید

توجه کنید که دوست داشتن خود، باور به خود و این‌ که خودتان را در اولویت همه‌ چیز قرار دهید یکی از مؤثر ترین راه‌ های مقابله با ترس از قضاوت دیگران می‌باشد.
اگر شما به این نتیجه برسید که خودتان مهم‌تر از هر فرد دیگری هستید و افکار و صحبت‌ های دیگران هیچ تاثیری روی زندگی شما ندارد دیگر نگران صحبت‌های افراد نخواهید بود.

سعی کنید دقیقاً همان ‌طور که دوست دارید زندگی کنید و به‌ هیچ ‌عنوان اجازه ندهید که افکار و صحبت ‌های دیگران روی زندگی شما تاثیر گذار باشند.
هنگامی‌ که شما همان ‌طور که دوست دارید زندگی کنید دیگر کسی جرئت نمی‌کند که در رابطه با نحوه زندگی شما نظر دهد.

اگر شما به قضاوت‌ های افراد توجه داشته باشید و سعی کنید خودتان را شبیه آنان کنید؛ هیچ‌گاه زندگی راحتی نداشت نخواهید داشت
زیرا قضاوت ‌ها هیچ ‌وقت از بین نمی‌روند و ممکن است شما را مجبور کنند که چندین و چند زندگی مختلف را تجربه کنید که این‌ موضوع اصلا منطقی نیست زیرا می‌تواند لذت زندگی کردند و از شما بگیرد.

کلام آخر

سعی کنید این ترس از قضاوت را به طور کامل بشناسید و راهی برای کنترل آن بیابید.
ناگفته نماند که در بسیاری از مواقع ، روابط نزدیک و صمیمیت دو نفر ، وقتی که ترس از قضاوت وجود داشته باشد ، بسیار بیشتر می ‌شود.
ولی اگر به این صورت نباشد ، این به دلیل اشتباه شما نیست و ممکن است فردی که به شما نزدیک است ، قادر به برقراری رابطه صمیمی نباشد.


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x