تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

ترس از صحبت در جمع و راهکاریی برای حل این مشکل

ترس از صحبت در جمع و راهکاریی برای حل این مشکل

حتما دیده اید کسانی را که زمانی که می خواهند در یک گروه بزرگ صحبت کنند یا یک گروه بزرگ را مورد خطاب خود قرار دهند، اما ترس از صحبت در جمع بعد از این پا و آن پا کردن بسیار و آب خوردن های مکرر، بالاخره به سختی شروع به صحبت کردن می کنند و در ادامه وسط حرف های خود تپق های فراوانی می زنند، صدایشان شروع به لرزیدن می کند و با حداقل ارتباط چشمی به سخنرانی خود ادامه می دهند.

در این حین شما نیز به عنوان مخاطب، برایش احساس نگرانی می کنید که نتواند سخنرانی خود را تا انتها ادامه دهد. در آن شرایط تقریبا کسی به محتوا ارائه شده توسط سخنران توجه نمی کند و همگی بیشتر به استرس سخنران می نگرند و آرزو می کنند ای کاش زودتر این سخنرانی تمام شود.

ترس از صحبت در جمع مشکل بسیاری از ماست و غلبه بر آن برایمان مانند فتح بلندترین قله جهان است. برای این حل این مشکل تمریناتی وجود دارد که  در ادامه این مقاله در سایت متا راز به آن میپردازیم.

دلایل عمده ترس از صحبت در جمع

دلایل عمده ترس از صحبت در جمع

این ترس های ذهنی هستند که باعث می شوند ما انجام کارهای بسیاری را شروع نکنیم. شاید خاطره بدی از گذشته برای ما وجود داشته باشد بنابراین در این موضوع اعتماد به نفس کافی نداریم.
همانند اینکه در مدرسه، شروع به تعریف کردن چیزی در میان دوستانتان کرده باشید اما دوستانتان به حرف شما توجهی نکرده اند یا بعد از شنیدن سخنانتان شما را مورد تمسخر قرار داده اند.

ترس از شکست

در این بعد از ترس، نگران این هستید که با مخالفت هایی روبه رو شوید، صحبت های شما پذیرفته نشود و حتی احساس بی کفایتی کنید. اما باید بدانید که این ترس فقط از ذهن شما آمده است و نمی تواند دلیل اصلی برای رفع رجوع کردن صحبت کردن برای شما باشد.

عدم آگاهی

به علت نداشتن کامل اطلاعات از نحوه بیان و حتی موضوع مورد بحث، اکثر افراد قادر به سخنرانی نمی‌باشند و ترس از صحبت کردن در جمع آنها را از این کار منصرف می کند.
بنابراین بهتر است به جای حفظ کردن خشک کلمات و جملات، هنگام بیان آنها کمی خلاقیت به کار ببرید.

نداشتن مهارت کافی

وقتی صحبت از سخنرانی به میان می آید، ابتدا صدایی رسا و مناسب مهم و قابل توجه است.
داشتن فن بیان خوب از مهم ترین لازمه های سخنرانی در جمع می باشد.

راهکارهای کاهش ترس از صحبت در جمع

راهکارهای کاهش ترس از صحبت در جمع

ترس خود را بپذیرید

در ابتدا بپذیرید که ترس یک موضوع عادی است که هر انسانی ممکن است در هر حیطه ای با آن مواجه شود، ترس فقط از ذهن نشئت میگیرد و وجود خارجی ندارد.

فن بیان مناسب
با کسب کمی مهارت و مطالعه در مورد داشتن فن بیان خوب، میتوانید اعتماد به نفس خود را برای صحبت کردن در جمع افزایش دهید.

بالا بردن تن صدا
زمانی‌ که در حین صحبت استرس دارید وصدای‌تان می‌ لرزد، باید تن صدای خود را بالا ببرید و بلندتر صحبت کنید.

تنفس شکمی

نحوه درست تنفس کردن و نفس گیری را یاد بگیرید. اغلب افراد طریقه‌ی درست نفس کشیدن را بلد نیستند و این اتفاق باعث می‌شود که در حین سخنرانی نفس کم آورده و ضربان قلب‌شان افزایش پیدا کند.
بنابراین تنفس شکمی را یاد گرفته و در طول روز حتماً آن را تمرین کنید.

اضطرابتان را درمان کنید
ترس از صحبت در جمع می تواند به دلیل ابتلا به اختلالات اضطرابی باشد. با مراجعه به روانشناس می توانید از سطح اضطراب خود باخبر شوید. روانشناس می تواند با تکنیک های روان درمانی و ذهن آگاهی به شما در غلبه بر استرس کمک کند.
ما در این مسیر تلاش می کنیم با انتشار مقالاتی مفید در کنار شما باشیم.

داستان و خاطره گویی

یکی از بهترین روش های شروع سخنرانی، تعریف کردن یک داستان یا خاطره هرچند کوتاه است.
انجام این کار هنگام صحبت کردن در جمع موجب می‌ شود مطالب بعدی را در ذهن خود دسته بندی کنید و سپس آنها را با خلاقیت هر چه بهتر بیان کنید. همچنین توجه مخاطبان را با تعریف کردن داستانی جذاب، جلب کرده اید.
داستان گویی هم یک مهارت است که خوب است برای انجام آن، از قبل کمی مطالعه کنید
جدا از یادگیری مهارت داستان گویی، خواندن رمان و داستان های کوتاه و بلند، میتواند این مهارت را در شما تقویت کند.

خودتان باشید تا بر ترس از صحبت در جمع غلبه کنید

در جمع صحبت کردن همیشه سخت است و باید قبول کرد بعضی افراد ذاتا سخنران خوبی هستند و بعضی افراد این مهارت را ندارند. مهم ترین راهی که باعث کاهش یا عدم استرس در سخنرانی می شود این است که شما به عنوان سخنران، خود واقعی تان باشید. خودتان را همانطور که هستید بپذیرید و اجازه دهید دیگران با خود واقعی شما ارتباط برقرار کنند.

به خاطر بسپارید که حتی سخنرانی و نطق خیلی خوب نیز، به طور حتم بی عیب و نقص خواهد بود. چیزی که حتی از بی عیب و نقص بودن سخنرانی تان مهمتر است این است که خودتان باشید. در هنگام سخن گفتن، ‌تصویر خاص خودتان را به نمایش بگذارید و به طور جدی از تقلید کردن پرهیز کنید. نحوه سخن گفتن مخصوص به خودتان را طراحی کنید و فقط از آن پیروی کنید. این کار از تلاش برای اینکه فوق‌العاده به نظر برسید، بسیار موفق تر خواهد بود.

افکار خود را بر روی یک طرح پیاده کنید

این طرح، تصویری از تمام موضوعات و نظریاتی است که می خواهید در سخنان تان بیان شود. آن را در وسط کاغذی بنویسید و دور آن خط بکشید. سپس زیر آن، نکات اصلی را که برای مطرح کردن نظریه تان به شما کمک می کند، یادداشت کنید. دور هر کدام از این نظریه ها خط بکشید و با خطوطی، آنها را به موضوع اصلی مرتبط سازید.

به طور کلی باید دست کم دو تا پنج نکته را یادداشت کرده باشید. روی خطوط ارتباطی که کشیده اید، نحوه برقراری ارتباط میان آنها را یادداشت کنید؛ برای نمونه، به کار بردن داستان، ‌ ضرب المثل یا مثال. اکنون شما تصویری کلی از سخنرانی خود تهیه کرده اید و می توانید از آن در هنگام سخن گفتن در جمع استفاده کنید هیچ چیزی را از خاطر نبرید.

سخنان خود را با گفتن نکته جالبی آغاز کنید

که بتواند توجه مخاطبان را به شما جلب کند. می توانید صحبت های خود را با تعریف کردن یک خاطره شروع کنید؛ داستانی بامزه در ارتباط با آن چیزی که می خواهید درباره آن سخن بگویید؛ هر قدر این داستان تاثیرگذارتر باشد، بهتر است. این کار در کاهش ترس از صحبت در جمع به شما کمک می کند.

سخنرانی خود را ده تا بیست بار تمرین کنید

سخنرانی خود را ده تا بیست بار تمرین کنید

مطالب خود را به چند قسمت عمده تقسیم کنید و در هر بار تمرین، به یک قسمت آن بپردازید. این کار از به خاطر سپردن سخنرانی به طور کامل، ‌ آسان تر خواهد بود. به طور کلی هر مطلب را می توانید به چند قسمت اصلی مقدمه، بخش اول، بخش دوم، بخش سوم و قسمت پایانی تقسیم کنید.

با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید

ایجاد ارتباط، نکته اصلی و ضروری در هر گفتگوی تاثیرگذاری است. ارتباط، در واقع توجهی دو سویه از جانب شما و مخاطبان است؛ نوعی مبادله انرژی بین طرفین که چیزی بسیار فراتر از ارتباط چشمی است. در این ارتباط، هر یک از مخاطبان شما باید احساس کند که شما به او نگاه می کنید و با وی حرف می زنید. ذهن و فکر شما باید باز باشد و برای دریافت توجه و اعتماد آنها آماده باشید.

اگر به راستی خواستار برقراری چنین ارتباطی باشید، دیگران شما را می پذیرند و تمایل شما به برقراری ارتباط را حس خواهند کرد. هنگامی که این ارتباط وجود داشته باشد، شما احساسی خوشایند در دیگران به وجود خواهید آورد؛ انرژی و نیرویی که بدون اینکه بیان شود، از سوی شما به طرف مخاطبان جریان خواهد یافت.

خودگویی منفی

خودگویی منفی یکی از مشکلات جدی افراد است و اصلا نباید آن را دست‌کم گرفت. بسیاری از افرادی که از صحبت‌ کردن در جمع واهمه دارند، با این مشکل دست‌به‌گریبان هستند. آنها همیشه بدترین حالت ممکن را تصور می‌کنند و با تجزیه‌وتحلیل بیش‌ازحدِ اتفاقاتی که حین صحبت‌ کردن برایشان افتاده است، فکر می‌کنند که همه‌چیز خراب خواهد شد. آنها تلاش می‌کنند تا هر چیزی را که سبب اضطراب‌شان شده است پیدا کنند. همه در چنین شرایطی مضطرب می‌شوند، اما ظاهرا شما می‌خواهید حتما چیزی را پیدا کنید و اصلا مهم نیست که آن چیز چه باشد. بنابراین هر موردی را که به‌ ذهن‌تان می‌رسد باعث‌وبانیِ عدم موفقیت‌تان درهنگام صحبت‌ کردن می‌دانید.

بهترین روش برطرف کردن ترس

برای از بین بردن ترس هایتان، بهتر است در دل ترس هایتان رسوخ کنید. اگر فکر میکنید که هنگام صحبت کردن در جمع احساس خجالتی بودن یا ترس می کنید، بهتر است اینکار را تکرار کنید تا برای شما تبدیل به یک عادت شود
به خاطر داشته باشید که هر چه از ترس هایتان فاصله بگیرید، وضعیت وخیم تر می شود و بهترین روش برای برطرف کردن آنها پذیرش و سپس مقابله کردن با آن است.

در این مقاله علت ها وراه های ترس از صحبت در جمع بیان شد:
ترس از موقعیت جدید
تسلط نداشتن روی محتوا
نداشتن آمادگی کافی
ترس از قضاوت شدن توسط دیگران
ترس از تحقیر شدن توسط دیگران
باورهای غلط
تلقین و خودگویی های منفی
با شناخت از خودتان می توانید مسیر رشد و تحول فردی خودتان را تسریع کنید.

منابع

mayoclinic

verywellmind


برچسب:

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x