تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

برای زندگی موفق از تکرار این اشتباهات اجتناب کنید

برای زندگی موفق از تکرار این اشتباهات اجتناب کنید

زندگی موفق معقوله‌ای است که همه انسان‌ها بدنبال آن هستند. اصولا هر کسی برنامه‌هایی برای موفقیت در زندگی دارد. اما گاهی برنامه ریزی‌های ما دچار خطا می‌شود. این خطاها موجب رخداد اشتباهاتی می‌شود. ممکن است در برهه‌ای از زمان متوجه‌ی اشتباهات رخداده نشویم. اما گاهی متوجه می‌شویم که شاید دلیل عدم موفقیت تکرار کارهایی باشد که به زعم ما اشتباه هستند

بعضی اوقات خود را محکوم به تکرار اشتباهات می‌کنیم. احساس می‌کنیم که اشتباهات را مدام تکرار می‌کنیم. متوجه می‌شویم عیب کارمان دقیقا در همین جاست. ولی باز با این حال از تکرار کارهای قبل دست بر نمی‌داریم. تا حالا فکر کردید که چرا این چنین می‌شود؟؟!!

چیزی که مانع ما می‌شود، در واقع احساس ترس و پشیمانی است. نوعی ندای درونی که ترس از پشیمانی دارد. همین امر ما را مضطرب می‌کند و باعث می‌شود از ادامه تکرار اشتباهات منصرف نشویم.

بهترین راه برای شکستن این چرخه معیوب، تشویق خود به احساس‌های مثبت است.

شاید در ابتدا باید یاد بگیرید که شاد و خوشحال زندگی کنید. وقتی خوشحال باشید سرشار از انرژی‌ مثبت هستید.

قطعا این امر بهتر از قفل شدن در یک حالت و تنفر از خود است. از اشتباهات خود درس بگیرید. به دنبال راه حل‌های بهتر باشید تا بتوانید گره از کار خود بردارید.

اشتباهات خود را بدون ترس از آن‌ها بپذیرید

تشخیص درست و مناسب نقطه‌ی شکست، به شما کمک می‌کند. اینکه بفهمید کدام نقطه از کارتان معیوب و دچار مشکل است، باعث رشد شما می‌شود. زیرا اینگونه عامل شکست خوردن در کارتان را شناسایی می‌کنید. پس در انجام کارهایتان، تمامی مراحل و قدم‌ها را ارزیابی کنید. اگرچه پذیرش شکست دشوار است، اما اگر از آن فرار کنید فرصت یادگیری و رفع اشکال کار را هم از دست داده‌اید.

شاید شنیده باشید که از قدیم گفته‌اند شکست مقدمه‌ی هر پیروزی است.

قطعا حکمت این ضرب المثل همین نکته می‌باشد: از اشتباهات خود درس بگیرید. اینگونه چگونگی وقوع آن را بررسی می‌کنید و سپس با بهبود آن، دفعه‌ی بعد عملکرد بهتری خواهید داشت. البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که احساس ترس و اضطراب به هنگام مواجه با مشکلات امری طبیعیست.

به یاد بسپارید که همه افراد اشتباه می‌کنند. هیچکس از این قاعده مستثنی نیست. پس دست از شماتت خود بردارید. شکست‌ها را نوعی مانع و عقب ماندگی موقتی بدانید و آن‌ها را مدیریت کنید. افرادی که زندگی موفق دارند و چیزهای بزرگی را بدست آورده اند، غلب شکست‌های بزرگی هم تجربه کرده‌اند. بنابراین سر خورده نشوید و با کسب تجربه به ادامه مسیر خود بپردازید.

اشتباهات نقش مهمی را در زندگی موفق ایفا می‌کنند

اشتباهات نقش مهمی را در زندگی موفق ایفا می‌کنند

آیا تا به حال به این موضوع دقت کرده‌اید که اشتباهات و شکست‌ها نقش مفیدی در زندگی ما ایفا می‌کنند.

شاید بپرسید چگونه. مغز ما دارای ابزارهای قدرتمندی است که به‌صورت لحظه به لحظه از ما محافظت می‌کند. یکی از این ابزارها، درس گرفتن از اشتباهات است.

مغز ما از اشتباهات درس می‌گیرد و از تکرار دوباره آن تجربه شکست پذیر اجتناب می‌کند. بدین گونه مغز از یک عامل منفی، تجربه ای سازنده ایجاد می‌کند.

برای کمک به خود و مغزتان، احساس منفی ناشی از شکست و نا امیدی را از خود دور کنید.

تغییر جهت دهید و به سوی رویکردی منطقی روید. این به شما کمک می‌کند درس درست را یاد بگیرید. از آنچه اتفاق افتاده و آنچه می‌توانستید به‌صورت متفاوت‌تر انجام دهید، گره گشایی کنید. بدین ترتیب می‌توانید یک اشتباه را به مجموعه‌ای از موفقیت تبدیل کنید.

به خود اعتماد کنید و راه صحیح را انجام دهید

به جای اینکه مدام خود را سرزنش کنید، به خود بهاء دهید. این کار باعث اعتبار بخشی به خود می‌شود. پذیرفتن اشتباهات ارزشمند است، اما تمرکز بیش از حد روی نکات منفی باز دارنده می‌باشد.

احساس بد بودن و تقویت آن با افکار منفی در واقع مثمر ثمر نیست. به خود اعتماد کنید و اعتبار دهید.

یکی از رموز داشتن زندگی موفق اعتماد به خود است. وقتی شما به خود اعتماد داشته باشید، از موفق شدن نیز مطمئن می‌شوید. کافیست در مسیر درست قرار بگیرید و موانع را رفع کنید. حتی اگر این موانع اشتباهات شما باشند.

اما شاید فکر کنید که چگونه باید اعتباردهید به خود را انجام دهید. ما به شما کمک می‌کنیم.

لیستی از موفقیت‌های خود تهیه کنید. همه مسائلی را که به آن غلبه کرده‌اید و مشکلاتی را که حل کرده‌اید را لیست کنید. خصوصیاتی درباره خود بنویسید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید.

برای خود وضعیت‌های پیچیده‌ای را که در آن‌ها گیر کرده‌اید را بنویسید. سپس راه حلی را که برای رهایی از آن در پیش گرفته بودید را هم بنویسید.

اکنون شما به‌صورت مکتوب مهم ترین و بهترین اقدامات خود را دارید. براحتی می‌توانید توانایی‌های خود را مشاهده کنید. می‌بینید که شما فوق‌العاده هستید و می‌توانید به خود اعتماد کنید. اینگونه اعتباردهی را برای خود انجام داده‌اید.

برای یک زندگی موفق با کمال گرایی و خود شیفتگی مفرط مبارزه کنید

برای یک زندگی موفق با کمال گرایی و خود شیفتگی مفرط مبارزه کنید

کمال گرایی مفرط منجر به تمرکز بیش از حد روی نکات منفی می‌شود. این باعث می‌شود که منتقد درونی شما بیش از حد جان بگیرد و این اشتباه است.

همچنین خود شیفتگی بیش از حد نیز در نوع خود باعث بروز اشتباهات می‌شود. این احساس خود شیفتگی باعث عدم انتقاد شما از خودتان می‌شود. بنابراین نمی‌توانید نقاط ضعف خود را پیدا کنید.

اما حواستان باشد که تعادل را رعایت کنید. به‌صورت واقع بینانه، منطقی و مهربان‌تر از خود انتقاد کنید.

یک ذهنیت سالم، پیشرفت را آسان‌تر می‌کند. “تعادل” نشانه‌ی یک ذهنیت سالم است. پس در هر چیزی حد وسط را پیش بگیرید.

منتقد درونی خود را به‌صورت یک فرد ببینید. با او به صحبت و چالش بپردازید. اگر مسئله‌ای را اشتباه می‌داند، با او دلایل بحث کنید. برای اثبات اشتباه بودن آن‌ها مثال‌های متفاوتی ارائه دهید. خود را به‌صورت بهترین دوست خود ببینید.

برای پیشرفت از ابزارها استفاده کنید

برای داشتن یک زندگی موفق، فریاد زدن موفقیت کافی نیست.

شما نمی‌توانید فقط بگوئید که می‌خواهم موفق شوم. در این راه از ابزاری که وجود دارد نیز استفاده کنید. این ابزار هر چیزی می‌تواند باشد.

برای مثال اگر یکی از دلایل رخداد اشتباهات شما عامل فراموشی می‌باشد، از یادآورها استفاده کنید. اگر به‌طور مرتب ترتیب انجام امور خود را گم می‌کنید، از یک سر رسید استفاده کنید.

برنامه‌های خود را در تاریخ مد نظر بنویسید. سپس به ترتیبی که برنامه ریزی کرده‌اید آن‌ها را انجام دهید.
پس با یک ذهنیت واقع گرایانه به مشکلات خود نزدیک شوید. سپس با استفاده از ابزار مختلف قدم‌هایی بردارید که روند وقوع الگوی قبلی را متوقف سازد.

استانداردهای واقع بینانه‌ای برای خود تعریف کنید

استانداردهای واقع بینانه به شما کمک می‌کند بدون آسیب رساندن به خودتان پیشرفت کنید.

در یک زندگی موفق، پیشرفت تدریجی ولی مداوم نکته‌ی مهمی است. شما می‌توانید در ابتدای کار انتظارات بسیار زیادی را برای خود رقم بزنید. ولی به محض اینکه با عدم دستیابی به آن‌ها مواجه شوید، سر خورده می‌شوید و قید کار را می‌زنید.

  مثال آمریکایی . قبل از انجام پرتاب‌های سه امتیازی، ابتدا توپ بسکتبال را لمس کنید.

قبل از انجام هر کاری از خود انتظار نابجایی نداشته باشید. شرایط را ارزیابی کنید و به تدریج رو به جلو پیشرفت کنید. خود را مطابق معیارهایی نگه دارید که می‌توانید بدون سوزاندن یا فدا کردن سایر قسمت‌های زندگی به آن دست یابید.

این به شما کمک می‌کند در طول زمان رفتارهای بهتری ایجاد کنید. انجام این کارها به سود شماست و به عدم تکرار اشتباهات کمک می‌کند.

برای مثال اگر تشخیص دهید که بحث کردن با کسی بی فایده است، آن را متوقف کنید. بعدا در شرایطی آرام‌تر مسئله مورد نظر را مجددا تشریح کنید. این یک پیروزی بزرگ است و منجر به روند رو به رشد شما می‌شود.

رفتارهای قدیمی را جایگزین رفتارهای جدید کنید

مغز ما دوست دارد عادات و رفتار قدیمی را به‌طور مداوم انجام دهد. حتی اگر این عادات و رفتارها ما را بیچاره کنند.

علیرغم کمک مغز برای جلوگیری از اشتباهات، این عملکرد نیز در مغزمان وجود دارد.

همه می‌دانیم که برای موفقیت و ایجاد یک زندگی موفق، تغییر لازم است.

اما در اغلب اوقات سخت است. توصیه می‌شود به جای تلاش برای متوقف کردن عادت یا رفتاری، به آرامی آن را به رفتاری جدید سوق دهید.

برای این کار مثلا می‌توانید برنامه ریزی کنید که در پاسخ به محرکی چه رفتاری نشان دهید. از قبل به این فکر کنید که اگر در شرایطی قرار گرفتید، بهتر است رفتاری متفاوت نشان دهید. این فکر کردن به شما آمادگی لازم برای تغییر در برابر آنچه که بوده‌اید را می‌دهد.

برای یک زندگی موفق، انعطاف‌پذیر باشید

برای یک زندگی موفق، انعطاف‌پذیر باشید

شکستن چرخه اشتباهات فوق العاده‌ست. اما این امر به یک مرتبه محقق نمی‌شود. برای موفقیت طولانی مدت، مدام باید عیوب خود را بر طرف سازید.

شما قادر نخواهید بود که در یک نوبت اشتباهات خود را شناسایی و سپس رفع نمایید. این امر به صورت تدریجی و به مرور زمان میسر می‌شود.

احساس تعلق به عادات و الگوهای قدیمی مانع نسبتا سختیست که عبور از آن کمی دشوار است. به همین دلیل باید در برابر حالات مختلف کار و زندگی منعطف باشید.

تغییر الگوهای کاری نامناسب منجر به عدم تکرار اشتباهات می‌شود و این یعنی گامی به سوی موفقیت. اما برای ثبات در این راه نیازمند یک جامعه حمایتی هستید تا بتواند شما را به تغییر تشویق کند.

در این راه با افراد همدل و کسانی که شما را درک می‌کنند همراه باشید.

از افرادی که شما را مسخره می‌کنند فاصله بگیرید.  استراتژی‌های خود را برای پذیرش اشتباهات و تغییر روند خود بررسی کنید. آمادگی لازم را کسب کنید تا به راحتی تغییر الگوی خود را انجام دهید.

در نهایت به این نکته نیز توجه داشته باشید که اشتباهات شما فقط ناشی از خودتان نیست. اشتباهات می‌توانند ناشی از افراد دیگر یا حوادث استرس‌زا باشند. افراد منفی را از خود دور کنید.

حوادث و اتفاقات احتمالی را پیش بینی کنید تا شما را غافلگیر نکنند و آماده‌ی رویارویی با آن‌ها باشید.

در این مواقع آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید. با آرامش به حل مشکلات بپردازید تا اشتباهات قبلی را تکرار نکنید.

زندگی موفق تشکیل شده از عوامل مختلفی است. اطراف خود را ارزیابی کنید و عوامل منفی را از خود دور کنید تا زندگی خوشایندی را تجربه کنید.

منابع

verywellmind

briantracy

 


برچسب:

,

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x