تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

فنگ شویی چیست، از کجا آمده و چه کاربردی دارد

فنگ شویی

فنگ شویی یک فن و هنر باستانی با قدمت بالا در چین است که کاربردهای بسیاری دارد فلسفه فنگ شویی برای آن است که اشیاء، ساختمان ها و همچنین فضای اطراف به نوعی هماهنگی و تعادل برسند و این هارمونی باعث میشود حس و حال شما بهتر شود.

گفته میشود که فنگ شویی باعث ایجاد صلح و رفاه می شود. بله جالب است با فنگ شویی می توان به ثروت، آرامش و هر چیز دیگری که می خواهید، دست پیدا کنید.

در این بخش از سایت متاراز با ما همراه باشید تا در مورد فنگ شویی این روش جالب پاکسازی ذهن، بدن و روح بیشتر بدانیم.

فنگ شویی چیست

فنگ شویی چیست

آیا وقتی مردم در مورد فنگ شویی صحبت می کنند و سعی می کنند مطمئن شوند که خانه آنها تعادل مناسب را دارد، واقعاً می‌دانند که این به چه معناست؟

هنر و علم باستانی فنگ شویی در چین بیش از ۳۰۰۰ سال است که رواج دارد. فنگ به معنای باد و شویی به معنای آب است. که در فرهنگ چینی هم باد و هم آب با سلامتی مرتبط هستند.

فنگ شویی را می توان تعامل انسان با محیط دانست. این بدان معناست که شما می توانید بر انرژی که در محیط اطراف وجود دارد نفوذ کرده و آنها را هماهنگ کنید و به پیشرفت خاصی که می خواهید برسید.

تأثیر فنگ شویی با قرار دادن یا طراحی دکوراسیون اطراف شما در هماهنگی با اصول جریان انرژی طبیعی به دست می آید. فنگ شویی مشخص می کند که چگونه می توان انرژی هر فضای معین را متعادل کرد تا سلامت و خوشبختی را برای ساکنان آن مکان تضمین کند.

در طراحی ساختمان ها، محل قرار گرفتن اشیاء و دیگر وسایل و اینکه هر کدام چگونه جلوی دید ما باشند، موضوع فنگ شویی به کار می آید.

تحقیقات علمی برای فنگ شویی به صورت کامل وجود ندارد اما مکتبهای مختلف در فنگ شویی وجود دارد که بر حسب تجربه می‌دانند که چطور  انرژی را در محیط کار و منزل حفظ کنند و یا انرژی را افزایش دهند.

افسانه ای از تاریخچه فنگ شویی،رودخانه لو

افسانه ای از تاریخچه فنگ شویی،رودخانه لو

 

تاریخچه فنگ شویی با طبیعت و هستی در ارتباط است. هزاران سال پیش مردم در چین متوجه شدند به جای آنکه با طبیعت مبارزه کنند بهتر است که با آن هماهنگ شوند.

در چین باستان مردم در اطراف (رودخانه لو)زندگی شان رشد پیدا کرده بود اما طغیان مداوم این رودخانه سبب شده بود که محصولات کشاورزی آنها صدمه زیاد ببینند.

داستان فو هسی

در همین حین مردی به نام فو هسی روزهای زیادی را در بالای کوهی می نشست مدیتیشن می کرد و به رودخانه نگاه می کرد تا راهی برای این موضوع پیدا کند بالاخره او توانست طغیان رودخانه را برای همیشه به پایان برساند.

او باز هم در بالای کوه به مدیتیشن می پرداخت که یک روز با دیدن یک لاک پشت و شگفتی خالهای سفید و سیاهی که داشت و به صورت عمودی و افقی یک عدد و اندازه می شدند، او شگفت زده شد و علم فنگ شویی از آنجا با دیدن این هارمونی دقیق در طبیعت آغاز شد.

اصول فنگ شویی در چیدمان خانه

اصول فنگ شویی

در برخی مواقع حتما از اطرافیان یا خودتان شنیده اید که می گویید: چقدر اینجا محیط سنگین است یا چرا امروز حالم بی جهت بد است، احساس خستگی می کنم، یا هر چه که تلاش می کنم به جایی نمی رسم و عقب‌گرد می کنم.

شما در مورد خودتان یا زندگی تان که در آن هستید اصولا حرفهایی می زنید که با محیط شما مطابقت دارد. در واقع این درک شما از محیط است که می تواند تعیین کند که چگونه در زندگی فکر می کنید و چگونه رفتار کنید.

اینجاست که فنگ شویی به عنوان ابزاری به شما کمک می کند فضایی را طراحی کنید که به شما احساسی خوب، قدرتمند با حمایت در اهداف سلامتی و تندرستی داشته باشد.

متخصصین فنگ شویی معتقد هستند نمای بیرونی خانه یا محیط کار بر درون فرد تأثیر می گذارد. حتی رنگ ها، مکان ها می توانند بر روی ضمیرناخوداگاه تاثیر مثبت یا منفی بگذارند.

جئوپو یک محقق است که ریشه فنگ شویی را کشف کرده و بیان می کند که فنگ شویی یکی از پنج هنر متافیزیک چینی است که هم هنر است و هم علم. که با فلسفه تائو نیز ارتباط دارد.

فنگ شویی می تواند بهترین اثر را بر سلامتی، شادی، موفقیت، هماهنگی و انرژی چی داشته باشد.

اهداف فنگ شویی

اهداف فنگ شویی

زمانی که انسان با محیط اطراف خود بتواند ارتباط برقرار کند و هماهنگ شود می تواند زندگی سرشار از موفقیت و رو به پیشرفتی داشته باشد. وقتی همه چیز در منزل و محل کار سر جای خود به طور منظم قرار بگیرد و دیدن اشیاء، وسایل لذت ببرید یعنی شما از نظر ذهنی می توانید تمرکز بیشتری بر روی کارهایتان داشته باشید.

آرامش، تعادل، نشاط و سرزندگی همگی در زندگیتان وجود خواهد داشت. فنگ شویی یعنی متعادل کردن زندگی انسان با طبیعت. معنی این تعادل از اندیشه های قدیم برگرفته شده.

در فنگ شویی شما از هنر شهودی هم استفاده می کنید در واقع شما می خواهید انرژی را در جایی که هستید افزایش دهید و بتوانید از آن استفاده هم بکنید.

وقتی محیط پیرامون شما غرق در انرژی مثبت باشد شما نیز ذهنی آرام و مثبت خواهید داشت و در نتیجه زندگی شگفت انگیزی را می توانید تجربه کنید.

حمام و دستشویی ها خارج محل سکونت، شیشه های رنگی، هشت دریهای ورودی، دربهای دو لنگه همگی نشان از باورهای کهن فنگ شویی در ایران زمین بوده است.

هدف فنگ شوی با انرژی مثبت یعنی داشتن زندگی در رفاه داشتن ثروت و آرامش و آسایش در زندگی.

نکته :از انواع دیگر اهداف فنگ شویی میتوان به فنگ شویی ثروت و فنگ شویی عشق اشاره داشت

فنگ شویی در منزل و محیط کار

فنگ شویی در منزل و محیط کار

از آن زمان که به یاد می آوریم تا همین امروز در عید باستانی نوروز، خانواده ها همگی شروع به شست و شوی خانه و کاشانه خود می کنند، فرشها را می شویند وسایلی که نیاز ندارند از خانه خارج می کنند و وسایل خانه می خرند و جای وسایل را تغییر می دهند.

تمام این کارها برای آن است که همه چیز را پاک کنند و حس خوبی را برای خود ایجاد کنند محل زندگی یا حتی محل کار از آلودگی ها پاکسازی می شود.

گاهی از دوستان یا نزدیکان خود شنیده اید که گفته اند در این خانه احساس راحتی بیشتری دارم این خانه برایم خوش یوم بوده  یا مثلا می گویند این خانه را دوست ندارم نمی توانم با آن ارتباط برقرار کنم. یا در مورد محل کار اصلا دوست ندارند که به آنجا بروند.

یا حتی برخی زن و شوهرها وقتی به خانه جدیدی نقل مکان می کنند مدام مشاجره دارند و از هم بی دلیل شکایت دارند این بدان دلیل است که آن خانه باید پاکسازی و فنگ شویی شود تا انرژی منفی از بین رفته و به جای آن انرژی مثبت جایگزین شود.

بهره‌برداری از لوازم فنگ شویی

بهره‌برداری از لوازم فنگ شویی

فنگ شویی از آسیا به سمت غرب نیز رفته است و در کشورهای غربی حتی متخصصین فنگ شویی به آموزش پاکسازی وسایل، ذهن و بدن می پردازند.

در بهره‌برداری و استفاده از فنگ شویی مطابقت دادن انرژی با امکانات موجود مورد توجه است. شما حتی در یک خانه کوچک نیز می توانید انرژی وسیعی را به جریان بیاندازید.

شما از امکانات کمی هم که دارید می توانید فنگ شویی را آغاز کنید و نیازی نیست که وسایل پر زرق و برق و گران تهیه کنید.

با خودتان فکر کنید که چه چیزهایی سبب به هم ریختگی شده و هارمونی را برهم زده که باعث ایجاد نوعی زشتی و انرژی منفی شده است.

سپس به این فکر کنید که چه چیزهایی را دوست دارید که جابه جا کنید یا با هزینه کم آنها را تهیه کنید حتی می تواند کار دست خودتان باشد نه اینکه از مغازه خریداری شود.

وقتی شما وارد خانه یا محل کاری می شوید که از آنجا رضایت دارید و احساس خوبی از آنجا بودن می کنید این موضوع سبب می شود که فراوانی و ثروت را به سمت خود جذب کنید.

با رضایت و حس خوب شما انرژی منفی از خودتان و محیط پیرامونتان دور می شود و فقط انرژی شادی و نشاط وجود دارد.

علم و هنر فنگ شویی با تجزیه و تحلیل انرژی محیط داخلی و بیرونی منزل و محل کار می تواند کیفیت انرژی های مثبت و منفی را به شما معرف کند و سبب ایجاد آگاهی در شما شود تا بتوانید انرژی های مثبت را بیشتر کنید و منفی ها را از خودتان دور کنید.

خیلی از مردم در کل دنیا از فنگ شویی برای طراحی و ساخت خانه ها و محل کار خود استفاده می کنند.

چگونگی استفاده از وسایل فنگ شویی

چگونگی استفاده از وسایل فنگ شویی

بعد از آنکه در محل کار یا منزل خود تمرکز کردید و متوجه شدید که چه چیزی حال شما را خوب می کند و به شناسایی نقاط تغییر خوب پرداختید حالا باید به تقویت آن نقاط فکر کنید که چطور و با چه خلاقیتی می توان آن نقطه را تغییر داد به طوری که حس شما خوب شود.

شما می توانید با فنگ شویی بهترین فضا را برای خود ایجاد کنید و انرژی را به خانه یا محل کار خود بیاورید.

برخی از نمادهای فنگ شویی که می توانید در دکوراسیون از آنها استفاده کنید مانند مجسمه های زیر هستند:

سکه یی چینگ سایز بزرگ و کوچک

وزغ سه پا

چرتکه

کشتی ثروت

کاسه تبتی، که این روزها در فضای مجازی استفاده از آن را به طور کامل می بینیم.

قطب نمای لو پِن که با این وسیله حتی محل ساخت یک ساختمان را می توان تعیین کرد

مثالهایی در مورد فنگ شویی

دو اصل مهم یین و یانگ در فنگ شویی بسیار مهم هستند یین زنانگی و یانگ مردانگی است. که این یعنی وجود تعادل و هارمونی در طبیعت که بسیار ضروری و لازم است.

شب و روز، ماه و خورشید، ماده و نر و …همگی اساس و هارمونی در طبیعت هستند.

مثال:

آیینه جلوی درب ورودی نباید باشد زیرا انرژی های مثبتی که وارد خانه می شوند در برخورد با آینه منعکس شده و به بیرون می روند.

جالب است بدانیم انرژی داخل حمام خوب نیست وقتی در آن کاری ندارید درب آن را ببندید.

گیاه تاثیر زیادی در انرژی مثبت در خانه دارد گوشه های خانه را گیاه بگذارید.

داخل راه رو و ورودی را سنگین نکنید یعنی این قسمت ها را پر از وسایل نکنید که انرژی منفی ایجاد می کنند.

از ۵ عنصر استفاده کنید چوب، آتش، خاک، فلز و آب هر یک از این عناصر بر احساس شما در فضا تأثیر می گذارد.

سرانو متخصص فنگ شویی می گوید:

منطقه ثروت و فراوانی خانه شما یا محل کارتان می تواند شامل رنگ های بنفش، سبز و مقداری آبی باشد، زیرا این رنگ ها به طور سنتی با انرژی و رفاه مرتبط هستند.

فواید فنگ شویی

فنگ شویی را می توان نوعی خودیاری دانست وقتی شما به تعمیر یک قسمت خراب می پردازید در واقع به راه‌اندازی یک کار مشغول هستید و تشویق می شوید که خوشحال باشید.

حتی نحوه تفکر و ذهنیت شما تغییر می کند. زیرا شما هماهنگی هایی را ایجاد می کنید که به شما حس امنیت دهد.

افکار و اعمال شما بعد از فنگ شویی با یکدیگر به تعادل می رسند و همسو می شوند زیرا تغییر انرژی اتاق می تواند انرژی درونی شما را نیز تغییر دهد.

به زندگی متفاوت نگاه خواهید کرد و احساساتی مثل امنیت آرامش حمایت و …وارد زندگیتان می شود.

خانه محلیست برای شارژ مجدد شما برای فردایی بهتر باید خانه را جوری طراحی کنید که وقتی می خواهید به خانه بروید بسیار خوشحال و شاد باشید.

به سلامت عاطفی می رسید زیرا وقتی با خوشحالی وارد خانه شوید دیگران نیز از نشاط شما خوشحال شده و انرژی در خانه بیشتر می شود و سلامت روانی و عاطفی ارتقاء پیدا می کند.

 

جمع بندی نهایی

فنگ شویی را می توان به عنوان یک تمرین و تکنیک باستانی چینی دانست که کاربردهای آن را امروزه به کار می برند. فنگ شویی را می توان برای کمک به مردم در طراحی فضاهایی که احساس خوشایندی و ایمنی می کنند، استفاده کرد.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x