تصویر تبلیغاتی تصویر تبلیغاتی

کاسه تبتی چیست؟ آموزش استفاده از کاسه آواز تبتی

در این بخش از سایت متا راز با مفهوم و نحوه استفاده از کاسه آواز تبتی آشنا میشوید. این کاسه جادویی با توجه به فواید و خواصش در ورزش یوگا و مدیتیشن استفاده میشود. همچنین  کاسه تبتی آواز توسط برخی از پزشکان برای رفع  استرس و اضطراب، افزایش نشاط، تنظیم فشار خون و درمان کم خوابی و خواب زیاد توصیه میشود.

کاسه تبتی چیست؟

Singing Bowl

کاسه آواز تبتی (Singing Bowl) نوعی زنگ است که در هنگام نواختن مرتعش شده و لحنی غنی و عمیق ایجاد می کند.

کاسه آواز تبت که با عنوان های کاسه آواز یا کاسه هیمالیا نیز شناخته میشود با صدای زنگی که تولید میکند باعث آرامش شنونده میشود همچنین این کاسه جادویی خواص درمانی قدرتمندی را به همراه دارد.

راهبان بودایی مدتهاست که در تمارین مراقبه هایشان از کاسه آواز خوان تبتی استفاده می کنند. علاوه بر این، برخی از پزشکان (از جمله موسیقی درمانی، ماساژ درمانی و یوگا درمانی) این کاسه جادویی را برای بیماران خود تجویز میکنند.

کاسه تبتی یکی از بهترین راهها برای پاکسازی محیط از انرژی های منفی متافیزیکی است، این کاسه ها از ترکیب ۷ عنصراصلی ساخته می شودکه عبارتند از :

  1. مس
  2. قلع
  3. آهن
  4. سرب
  5. روی
  6. نقره
  7. طلا

در گذشته نه چندان دور از عناصر شهاب سنگ نیز در ساخت این کاسه استفاده میکردند. کاسه تبتی نماد رحم زن یا اصل زنانگی (یین) است و چوب نماد مردانه (یانگ) است.

تاریخچه کاسه تبتی

طی دهه ی گذشته کاسه آواز تبتی در اروپا و آمریکای شمالی همه گیر شده است، آنها از این کاسه جادویی در شیوه های ذهن آگاهی، تمرینات یوگا، مدیتیشن و حتی در مراسمات مذهبی استفاده میکنند.

کاسه تبتی تاریخچه مشخصی ندارد برخی آن را به شرق آسیا نسبت میدهند و برخی کشف این کاسه جادویی را به آمریکای شمالی نسبت میدهند با توجه به نام این کاسه انتظار میروند این کاسه به تبت تعلق داشته باشد ولی مردمان آمریکای شمالی با توجه به مدارکی که دارند معتقد هستند که آنها مالک تاریخچه این کاسه جادویی هستند.

امروزه از کاسه تبتی میتوان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های ورزش یوگا یاد کرد، مربیان یوگا برای افزایش تمرکز و بهبود فعالیت ذهنی شاگردانشان از این کاسه استفاده میکنند.

در یوگا معمولا در ابتدا و انتهای کلاس کاسه آواز تبتی را به صدا در می آوردند تا فرکانس تمامی افراد حاضر در کلاس یکی شود این کار باعث بازدهی و نزدیکی افراد حاضر میشود.

موارد استفاده برای کاسه های آواز تبتی

Singing Bowl uit Tibet

کاسه های تبتی با توجه به فواید بسیار زیادشان توسط همگان، به ویژه مردم شرق آسیا استفاده میشوند برخی از این فواید عبارت اند از: کاهش استرس، تسکین درد و دستیابی به آرامش روحی و…

همچنین از کاسه های تبتی در ترکیب با سایر روش های درمانی مانند مراقبه و تنفس عمیق استفاده میشود.

امواج و ارتعاشات کاسه تبتی در کل بدن جریان می یابند و از این طریق اندامهای داخلی توسط تک تک سلولها به اصطلاح ماساژ داده میشوند.

کاسه آواز تبتی با صدایی که تولید میکند باعث میشود تا انرژی در تمامی چاکراها به جریان در بیایند استفاده از این کاسه آواز برای پاکسازی و فعال سازی چاکراهای بدن بسیار مرسوم است.

نحوه کار با کاسه تبتی بسیار ساده است تنها کافی است که چوب را با حرکت دورانی بر روی لبه های خارجی کاسه فشار دهید صدای ایجاد شده میتواند به شما کمک کند تا سرعت حرکت چوب را کنترل کنید.

برای به حرکت در آوردن چوب به جای مچ دست از کل بازو استفاده کنید.

فواید استفاده از کاسه تبتی

همچنین برخی معتقد هستند که باعث کاهش درد های قاعدگی در خانم ها میشود و چرخه قاعدگی را منظم میکند.
برخی از پزشکان نیز استفاده از این کاسه را برای بیمارانی که سخت میتوانند بخوابند و یا کم خوابی دارند و یا زیاد میخوابند توصیه میکنند.

علم ثابت کرده است که استفاده از کاسه آواز تبت و ارتعاشات آن به علت تاثیر زیاد امواج در مایعات باعث تنظیم فشار خون بدن میشود.

استفاده از کاسه تبتی باعث میشود تا درگیری های فکری شما از بین بروند و به همین ترتیب باعث کاهش استرس و افزایش نشاط میشود

آموزش  استفاده از کاسه تبتی در مدیتیشن

Tibetan bowl in meditation

برای آنکه بتواتید بهترین نتیجه را از کاسه های تبتی بگیرید باید به نکات زیر دقت کنید.

  1. برای شروع باید مکانی آرام با نور ملایم پیدا کنید و بر روی سطحی نرم مانند مت یوگا بنشینید و یا دراز بکشید.
  2. برای رسیدن به آرامش اولیه یک دقیقه شروع به کشیدن نفس عمیق بکنید (چهار شماره دم و دو شماره نفستان را حبس کنید و چهار شماره بازدم)
  3. تمام تمرکز خود را روی چاکرای ریشه قرار دهید و کاسه آواز تبتی را بنوازید (اگر فرد دیگری بتواند این کاسه را برای شما به صدا در بیاورد بهتر است)
  4. با تمرکزی که دارید سعی کنید انرژیتان را به چاکرای ریشه خود انتقال دید و با آن یکی شوید.
  5. به ترتیب و با تمرکز این مراحل را برای تمامی هفت چاکرای خود یکبار انجام دهید.
  6. و در آخر ذکر اوم را همراه با ضرباتی که با چوب به کاسه میزنید تکرار کنید این کار را تقریبا ۳۰ بار انجام دهید.

از کاسه های تبتی در فنگ شویی نیز استفاده میشود و همچنین از این کاسه جادویی در خانه و یا مکان هایی که در آنها اتفاقات و وقایع ناگواری رخ داده است و انرژی منفی در آنها جریان دارد استفاده میشود.

آموزش استفاده کاسه تبتی در فنگ شویی

برای جریان نور و انرژی بیشتر، تمامی پنجره ها و در ها را باز کنید. تمامی چراغ ها را روشن کنید و تمامی موانعی که باعث ورود نور میشود را از بین ببرید تا بتوانید انرژی چی (یانگ) بیشتری تولید کنید. یک عود (ترجیحاً دست ساز)، اسپند و یا چوب درخت پالو سانتو را روشن کنید و در فضا بگردانید. سپس کاسه تبتی را با کف دست خود نگه دارید و با دست دیگر خود به کمک چوب به کاسه ضربه بزنید پس از ۴ یا ۵ ضربه، چوب را بر روی لبه کاسه بچرخانید.

پاکسازی مکان را از قسمت ورودی شروع کنید و با توجه به جهت عقربه ساعت در خانه حرکت کنید دیوار به دیوار و در هر اتاق و یا انحنا به همین صورت عمل کنید.

در تمامی مکان های خانه مانند پذیرایی، اتاق ها، سرویس های بهداشتی حتی راهرو های داخل خانه باید این کار را تکرار کنید تا دوباره به قسمت ورودی خانه برسید و در پایان ۳ یا ۴ بار با چوب به کاسه ضربه بزنید.

پیشنهاد می شود که حداقل ماهی یکبار از کاسه مرتعش برای پاکسازی فنگ شویی استفاده کنند.

مریم رضایی

نقش: نویسنده

مهم نیست که انسان چه اندازه می داند، چه چیز کسب کرده و چگونه پرورش یافته، مهم این است که دانسته خود را چگونه بکار می برد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
کپی رایت 2024 متا راز
تمامی حقوق وب سایت متعلق به متا راز می باشد.
Whatsapp
0
دیدگاه شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x